Producing meanings of integral education in integral citizen schools

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v20i51.14163

Keywords:

curriculum speech, curriculum policy, integral education, meanings

Abstract

This text is part of the national debates on the Comprehensive Education Policy. Our objective was to identify the meanings produced for “integral education” by the subjects who work in the Integral Education Program of Paraíba. The methodology was based on a qualitative approach integrated with the studies of Discourse Theory by Ernesto Laclau and Mouffe (2015), as it considers the dynamics of conflict, negotiation and (re)configuration of educational reality, problematizing the struggle for the production of hegemonic meaning and the antagonisms produced in politics. From semi-structured interviews with teachers, administrators, students and parents' representatives, it was possible to identify that the policy has been working in precarious conditions, taking into account the infrastructure, training and remuneration of the actors. The curricular discourse has been metaphorically based on the totality of being, in search of a fullness impossible to constitute in the midst of the performance of policies in which the demands of contexts and actors take priority in action.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Ana Cláudia Silva Rodrigues, Universidade Federal da Paraíba - Brasil

Doutora em Educação pela UFPB. Docente na Universidade Federal da Paraíba. Líder do GEPPC. Professora Permanente do PPGE/UFPB.

Contribuição de autoria: administração do projeto.

Joana Karoline da Silva Elias, Prefeitura Municipal de João Pessoa - Brasil

Professora da Rede Municipal de João Pessoa – PB.

Contribuição de autoria: investigação. 

Rafael Ferreira Souza Honorato, Universidade Estadual da Paraíba - Brasil

Doutor em Educação pela UFPB. Docente na Universidade Estadual da Paraíba. Líder do Grupo GEPCEE.

Contribuição de autoria: análise formal.

 

References

ARAÚJO, Kátia Costa Lima Corrêa de. O debate da política curricular para a formação de professores e os sentidos do estágio supervisionado (1996-2006): demandas, antagonismos e hegemonia. 2015. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, UFPE, Recife, 2015.

BALL, Stephen J.; MAGUIRE, Meg; BRAUN, Annette. Como as escolas fazem as políticas: atuação em escolas secundárias. Ponta Grossa: Editora UEPG, 2016.

CUNHA, Erika Virgilio Rodrigues da; LOPES, Alice Cassimiro. Organização Curricular em Áreas do Conhecimento: o nome da Política Curricular de Ciclos em Rondonópolis-MT. Revista e-Curriculum (PUCSP), v. 1, pp. 826-846, 2013.

GOVERNO DA PARAÍBA. Diretrizes ECI. João Pessoa, 2019.

GOVERNO DA PARAÍBA. Diretrizes Operacionais. João Pessoa, 2018.

HONORATO, Rafael Ferreira de Souza. A política de currículo do Programa de Educação Cidadã Integral para o Atendimento de Adolescentes e Jovens em cumprimento de Medidas Socioeducativas. 2022. 124f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-graduação em Educação, Centro de Educação, Universidade Federal da Paraíba. João Pessoa, 2022.

HONORATO, Rafael Ferreira de Souza; PEREIRA, Maria Zuleide da Costa; RAMOS, Letícia. AS POLÍTICAS DE CURRÍCULO NO BRASIL: pensando numa nova lógica política. Communitas, [s. l.], v. 4, n. 7, p. 207–2017, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufac.br/index.php/COMMUNITAS/article/view/3004. Acesso em: 17 abr. 2024.

LACLAU, Ernesto. A razão populista. Tradução de Carlos Eugênio Marcondes de Moura. São Paulo: Três Estrelas, 2013.

LACLAU, Ernesto. MOUFFE, Chantal. Hegemonia e estratégia socialista: por uma política democrática radical. São Paulo: Intermeios, 2015.

LOPES, Alice Cassimiro. Currículo, política, cultura. In: SANTOS, Luciola, DALBEN, Angela, DINIZ, Julio; LEAL, Leiva (org.). Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 23-37

LOPES, Alice Cassimiro. Teorias de currículo. São Paulo: Cortez, 2011.

LOPES, Alice Casimiro. Ainda é possível um currículo político? In: LOPES, Alice Casimiro; Alicia de Alba. (org.). Diálogos curriculares entre Brasil e México. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2014. v. 1, p. 43-62.

LOPES, Alice Cassimiro. Políticas de currículo em um enfoque discursivo: notas de pesquisa. In: LOPES, Alice Cassimiro; OLIVEIRA, Anna Luiza Araújo Ramos Martins de. Martins de; OLIVEIRA, Gustavo Gilson Sousa de. A Teoria do Discurso na Pesquisa em Educação. Recife: Ed. UFPE, 2018. p. 136

MOLL, Jaqueline. Agenda da Educação integral: compromissos para sua consolidação como política pública. In: MOLL, Jaqueline (org.). Caminhos da educação integral no Brasil: direito a outros tempos e espaços educativos. Porto Alegre: Penso, 2012. p. 133-167.

OLIVEIRA, Gustavo Gilson Sousa de. Provocações para aguçar a imaginação/invenção analítica: aproximações entre a Teoria do Discurso do Discurso e Análise do Discurso em Educação. In: LOPES, Alice Cassimiro; OLIVEIRA, Anna Luiza A. R. Martins de; OLIVEIRA, Gustavo Gilson Sousa de. A Teoria do Discurso na Pesquisa em Educação. Recife: Ed. UFPE, 2018. p. 169-216.

PARAÍBA. Decreto n. 36.408, de 30 de novembro de 2015. Cria a Escola Cidadã Integral, institui o Regime de Dedicação Docente Integral – RDDI e dá outras providências. Diário Oficial do Estado da Paraíba, João Pessoa, 1 dez. 2015a. Disponível em: http://static.paraiba.pb.gov.br/2015/12/Diario-Oficial-01-12-2015.pdf. Acesso em: 10 ago. 2019.

PARAÍBA. Decreto n. 36.409, de 30 de novembro de 2015. Cria a Escola Cidadã Integral Técnica, institui o Regime de Dedicação Docente Integral – RDDI e dá outras providências. Diário Oficial do Estado da Paraíba, João Pessoa, 1 dez. 2015b. Disponível em: http://static.paraiba.pb.gov.br/2015/12/Diario-Oficial-01-12-2015.pdf. Acesso em: 10 ago. 2019.

PARAÍBA. Lei n. 11.100, de 6 de abril de 2018. Cria o Programa de Educação Integral, composto por Escolas Cidadãs Integrais – ECI, Escolas Cidadãs Integrais Técnicas – ECIT e Escolas Cidadãs Integrais Socioeducativas - ECIS e institui o Regime de Dedicação Docente Integral – RDDI e dá outras providências. Diário do Poder Legislativo, João Pessoa, 12 abr. 2018a. Disponível em: http://www.al.pb.leg.br/wp-content/uploads/2018/04/DPL-12.04.2018.pdf. Acesso em: 5 ago. 2019.

PARAÍBA. Lei n. 11.314, de 11 de abril de 2019. Altera a Lei nº 11.100, de 06 de abril de 2018, que cria o programa de educação integral. Diário Oficial do Estado da Paraíba, 12 abr. 2019. Disponível em: https://auniao.pb.gov.br/servicos/arquivo-digital/doe/2019/abril/diario-oficial-12-04-2019.pdf. Acesso em: 11 nov. 2019.

PARAÍBA. Medida Provisória n. 267, de 7 de fevereiro de 2018. Cria o Programa de Educação Integral, composto por Escolas Cidadãs Integrais – ECI, Escolas Cidadãs Integrais Técnicas – ECIT e Escolas Cidadãs Integrais Socioeducativas – ECIS e institui o Regime de Dedicação Docente Integral – RDDI e dá outras providências. Diário Oficial do Estado da Paraíba, João Pessoa, 9 fev. 2018b. Disponível em: http://static.paraiba.pb.gov.br/2018/02/Diario-Oficial-09-02-2018.pdf. Acesso em: 10 ago. 2019.

PEREIRA, Maria Zuleide da Costa; SANTOS, Miriam Espíndula dos; RAMOS, Letícia. Democracia e as recentes reformas das políticas curriculares no contexto da Educação Básica no Brasil. Linguagens, Educação e Sociedade, 2019. v. 24, p. 322–341.

PROJETO Político Pedagógico. Instituição 1. João Pessoa, 2020.

RODRIGUES, Ana Cláudia da Silva; HONORATO, Rafael Ferreira de Souza. Redes de política de educação integral da Paraíba: fluxos e influências neoconservadoras e neoliberais. Roteiro, [s. l.], v. 45, p. 1–32, 2020. DOI: 10.18593/r.v45i0.21782. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/21782. Acesso em: 17 abr. 2024.

SARTORI, Leandro; COLARES, Maria Liliane Imbiriba Sousa Balanço do Conhecimento sobre Educação Integral no Oeste Paraense. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 19, n. 50, p. e12231, 2023. DOI: 10.22481/praxisedu.v19i50.12231. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/12231. Acesso em: 30 nov. 2023.

SILVA, Tomaz Tadeu. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.

SILVA, Tomaz Tadeu. O currículo como fetiche: a poética e a política do texto curricular. 2 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

Published

2024-05-22

How to Cite

RODRIGUES, A. C. S.; ELIAS, J. K. da S.; HONORATO, R. F. S. Producing meanings of integral education in integral citizen schools. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 20, n. 51, p. e14163, 2024. DOI: 10.22481/praxisedu.v20i51.14163. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/14163. Acesso em: 3 jul. 2024.