Teachers' perception of pedagogical practices in sex education at school
DOI:
https://doi.org/10.22481/praxisedu.v20i51.14938Keywords:
elementary school, sex education, pedagogical practicesAbstract
The study aimed to analyze the pedagogical practices of sexual education in schools from the perspective of teachers. The participants were 15 teachers who work in elementary education, final years, in private (5), municipal (5) and state (5) schools. Semi-structured interviews were used to collect data, based on a script with questions of interest on the topic. Such questions organized the collection, reflection and discussion of topics related to sexual education. As a result, it was found that in some schools, when this subject is addressed, it is done through lectures by external guests and is marked by a biological and hygienist perspective, limited to anatomical and biological concepts and focused on methods of contraception and the avoidance of sexually transmitted infections (STIs). It counterpoints to what is advocated: sexual education approached and reflected in a multifaceted perspective that addresses sexual and gender diversity, the real-life experiences and needs of students, that explores its criticality and goes beyond the traditional focus to include its positive aspects, healthy relationships, emotional well-being, the development of positive self-esteem and considerations regarding the cultural influences present in Brazilian schools.
Downloads
Metrics
References
ABREU, Geovanna Bueno. Manifestação da sexualidade: conflito dos professores e seu papel diante das perguntas das crianças na Educação Infantil. 2021. 31f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Escola de Formação de Professores e Humanidades, Pontifícia Universidade Católica de Goiás. Goiás, 2021.
ARAUJO, Karla Cristina Vicentini de; AUGUSTO, Viviane Oliveira; RIBEIRO, Paulo Rennes Marçal. Algumas reflexões sobre educação sexual e estudos de gênero no trabalho de educadores do ciclo II e ensino médio. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, [s. l.], v. 4, n. 1, p. 152–161, 2009. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/2699. Acesso em: 18 mar. 2023.
ASTLE, Shelby; MCALLISTER, Paige; EMANUELS, Sarah; ROGERS, Jennica; TOEWS, Michelle; YAZEDJIAN, Ani. College students’ suggestions for improving sex education in schools beyond ‘blah blah blah condoms and STDs’. Sex Education, [s. l.], v. 21, n. 1, p. 91–105, 2020. DOI: 10.1080/14681811.2020.1749044 Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14681811.2020.1749044. Acesso em: 15 mar. 2023.
AUDEMARD, Julien. Objectifying Contextual Effects. The Use of Snowball Sampling in Political Sociology. Bulletin of Sociological Methodology/Bulletin de Méthodologie Sociologique, v. 145, n. 1, p. 30-60, 2020. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0759106319888703 Acesso em: 17 abr. 2023.
BALDIN, Nelma; MUNHOZ, Elzira M. Bagatin. Educação ambiental comunitária: uma experiência com a técnica de pesquisa snowball (bola de neve). REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, [s. l.], v. 27, 2011. Disponível em: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/3193. Acesso em: 28 abr. 2023.
CALDEIRA, Ana Maria Salgueiro; ZAIDAN, Samira. Práxis pedagógica: um desafio cotidiano. Paidéia, Belo Horizonte, n. 14, p. 15-32, 2013. Disponível em: http://revista.fumec.br/index.php/paideia/article/view/2374. Acesso em: 14 ago. 2023
FERNANDES, Priscila da Silva; ATTAB, Renan Martins da Conceição. Educação Sexual, sexualidade e gênero. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO – CONEDU, 7., 2020, Maceió. Anais [...]. Maceió: Centro Cultural de Exposição Ruth Cardoso, 2020. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2020/TRABALHO_EV140_MD1_SA7_ID7460_01102020142431.pdf. Acesso em: 30 out. 2023.
FERREIRA, Iago Gonçalves; PIAZZA, Marina; SOUZA, Deyse. Oficina de saúde e sexualidade: Residentes de saúde promovendo educação sexual entre adolescentes de escola pública. Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade, [s. l.], v. 14, n. 41, p. 1788–1788, 2019. DOI: 10.5712/rbmfc14(41)1788 Disponível em: https://rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/1788. Acesso em: 29 maio 2024.
FERREIRA, Maria Miquele. Educação infantil sob perspectiva feminista: possibilidades de conscientização crítica do pequeno ser na obra Feminina de Menina, Masculino de Menino. 2021. 28f. Monografia (pós-graduação lato sensu em Linguagem, Cultura e Formação Docente). Universidade Federal Rural da Amazônia, Campus Tomé-Açu. Tomé-Açu. 2021.
FIGUEIRÓ, Mary Neide Damico. Educação sexual: como ensinar no espaço da escola. Editora da Universidade Estadual de Londrina, 2009.
FIGUEIRÓ, Mary Neide Damico. Educação sexual: saberes essenciais para quem educa. Curitiba: CRV, 2018.
FIGUEIRÓ, Mary Neide Damico. Educação Sexual no dia a dia. 2.ed. Londrina: Editora da Universidade Estadual de Londrina, 2020.
FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Artmed, 2009.
GOLDFARB, Eva S.; LIEBERMAN, Lisa D. Three Decades of Research: the case for comprehensive sex education. Journal of Adolescent Health, [s. l.], v. 68, n. 1, p. 13–27, 2021. DOI: 10.1016/j.jadohealth.2020.07.036 Disponível em: https://www.jahonline.org/article/S1054-139X(20)30456-0/fulltext. Acesso em: 17 abr. 2023
GONINI, Fátima Aparecida Coelho; PETRENAS, Rita de Cássia. A educação sexual abordada através de bilhetes trocados entre crianças. Plures Humanidades, [s. l.], v. 21, n. 2, 2021. Disponível em: http://seer.mouralacerda.edu.br/index.php/plures/article/view/554. Acesso em: 12 fev. 2024.
HAMES, Clarines; KEMP, Adriana Toso. Diversidade de Gênero e Sexualidade no processo formativo docente. Revista Insignare Scientia - RIS, [s. l.], v. 2, n. 1, p. 67–74, 2019. DOI: 10.36661/2595-4520.2019v2i1.10664 Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/10664. Acesso em: 29 maio 2024.
JARDIM, Dulcilene Pereira; BRÊTAS, José Roberto Da Silva. Orientação sexual na escola: a concepção dos professores de Jandira - SP. Revista Brasileira de Enfermagem, [s. l.], v. 59, n. 2, p. 157–162, 2006. DOI: 10.1590/S0034-71672006000200007 Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-71672006000200007&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 11 ago. 2023
MAISTRO, Virgínia Iara Andrade. Projetos de orientação sexual na escola: seus limites e suas possibilidades. 2006. 243f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática). Programa de Pós Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2006.
MARCONI, Marina. Andrade; LAKATOS, Eva. Maria, Fundamentos de metodologia científica. 9. ed. São Paulo: Atlas. 2021.
NUNES, Matheus Oliveira. Implementação da educação de gênero: um desafio para a educação básica. 2021. 22f. TCC (Graduação Licenciatura em Ciências Biológicas). Curso de Licenciatura em Ciências Biológicas, Instituto Federal Goiano - Campus Ceres, Ceres, 2021. Disponível em: https://repositorio.ifgoiano.edu.br/bitstream/prefix/2320/3/tcc_Mateus%20Oliveira%20Nunes.pdf. Acesso em: 16 abr. 2022.
QUEIROZ, Vanessa dos Reis; ALMEIDA, Janie Maria. Sexualidade na adolescência: potencialidades e dificuldades dos professores de ensino médio de uma escola estadual de Sorocaba. Revista da Faculdade de Ciências Médicas de Sorocaba, v. 19, n. 41, p. 209-214. 2017. DOI: 10.23925/1984-4840.2017v19i4a9. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/RFCMS/article/view/31788. Acesso em: 29 maio 2024.
SANTA CATARINA. Lei nº 18.337, de 6 de janeiro de 2022. Diário Oficial do Estado, n. 21.683, de 7 janeiro de 2022. Disponível em: http://leis.alesc.sc.gov.br/html/2022/18337_2022_lei.html#:~:text=LEI%20N%C2%BA%2018.337%2C%20DE%206%20DE%20JANEIRO%20DE%202022&text=Disp%C3%B5e%20sobre%20o%20Programa%20Time,p%C3%BAblica%20e%20adota%20outras%20provid%C3%AAncias. Acesso em: 21 out. 2022.
SCHUTZ, Litiéli Wollmann; MARTINEZ, Lucas da Silva; SALVA, Sueli. Discutindo concepções sobre sexualidade infantil: um tema delicado. Revista Práxis Educacional, [s. l.], v. 15, n. 31, p. 452, 2019. DOI: 10.22481/praxis.v15i31.4682. Disponível em: http://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/4682. Acesso em: 29 maio 2024.
SIQUEIRA, Cristina Batista Carnevalli; MOTA-SANTOS, Carolina; CARVALHO NETO, Antonio; GOMES NETO, Manoel Bastos. Da criação à institucionalização: um programa de diversidade criado pelos trabalhadores. Revista Pensamento Contemporâneo em Administração, [s. l.], v. 16, n. 3, p. 105–120, 2022. DOI: 10.12712/rpca.v16i3.55063. Disponível em: https://periodicos.uff.br/pca/article/view/55063. Acesso em: 22 mar. 2024.
SOUZA, Marcos Lopes de; FERRARI, Anderson. Inquietações sobre gênero e sexualidade em espaços formativos: o caso do Pibid de Ciências. Ensino em Re-Vista, [s. l.], v. 26, n. 1, p. 40–59, abr. 2019. DOI: 10.14393/ER-v26n1a2019-2 Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/48427. Acesso em: 22 mar. 2024.
SOUZA, Mariana Aranha; SALGADO, Priscila Aparecida Dias; CHAMON, Edna Maria Querido de O.; FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Interdisciplinaridade e práticas pedagógicas: O que dizem os professores. Revista Portuguesa de Educação, [s. l.], v. 35, n. 1, p. 4–25, 2022. DOI: 10.21814/rpe.22479 Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=37471881001. Acesso em: 22 mar. 2024.
VITIELLO, Nelson. Sexualidade: quem educa o educador. Um manual para jovens, pais e educadores. São Paulo: Iglu, 1997.
WHO - World Health Organization. Qualitative research for health programmes. Geneva: Division of Mental Health, 1994. 102 p.
YARED, Yalin Brizola; MELO, Sonia Maria Martins de; VIEIRA, Rui Marques. A importância do pensamento crítico em inovações curriculares: interface com a educação sexual emancipatória. Educação (UFSM), [s. l.], v. 45, n. 1, e33096, 2020. DOI: 10.5902/1984644433096 Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/33096. Acesso em: 29 maio 2024.
ZAW, Phyu Phyu Thin; MCNEIL, Edward; OO, Kyaw; LIABSUETRAKUL, Tippawan; HTAY, Thien Thien. Abstinence-only or comprehensive sex education at Myanmar schools: preferences and knowledge among students, teachers, parents and policy makers. Sex Education, [s. l.], v. 21, n. 1, p. 75–90, 2021. DOI: 10.1080/14681811.2020.1749043. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14681811.2020.1749043. Acesso em: 14 set. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Práxis Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.