THE SÃO PAULO READ AND WRITE PROGRAM AND TEACHING WORK: BETWEEN GUIDELINES AND STANDARDIZATIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i40.5182

Keywords:

São Paulo’s educational politics, Read and write program, Teaching work

Abstract

The purpose of this article was to identify the teachers conception in the Read and Write Program, exposing some implications for teaching work. From a bibliographical and documentary research, it was verified that the guidelines and prescriptions given to the teachers in the documents lead to the standardization of the teacher's work, restricting it to instructions, tips, suggestions, guidelines. His work is underestimated and his function is reduced to material developer, made the Program the center of the educational process, and the teacher, supporting.

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Author Biographies

Géssica Priscila Ramos, Universidade Federal de São Carlos – Brasil

Possui doutorado em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (2008) e mestrado em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2003). Atualmente é professora associada da Universidade Federal de São Carlos e professora integrante do Programa de Pós-Graduação em Educação desta instituição .Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Brasileira, atuando principalmente nos seguintes temas: política e gestão educacional brasileira e paulista, valorização docente, identidade da escola e do professor.

Letícia Laís da Silva, Universidade Federal de São Carlos – Brasil

Graduada em Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Federal de São Carlos - UFSCar. Foi bolsista no Programa Instituição de Bolsas de Iniciação a Docência - PIBID por dois anos e bolsista voluntaria de Iniciação Científica da UFSCar pelo CNPq. Atualmente é Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de São Carlos - UFSCar. Estuda o tema: Politicas Educacionais Paulista, com ênfase no Programa Ler e escrever e no trabalho docente.

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Published

2020-07-01

How to Cite

RAMOS, G. P.; SILVA, L. L. da. THE SÃO PAULO READ AND WRITE PROGRAM AND TEACHING WORK: BETWEEN GUIDELINES AND STANDARDIZATIONS. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 40, p. 554-572, 2020. DOI: 10.22481/praxisedu.v16i40.5182. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5182. Acesso em: 20 may. 2024.

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