THE SÃO PAULO READ AND WRITE PROGRAM AND TEACHING WORK: BETWEEN GUIDELINES AND STANDARDIZATIONS
DOI:
https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i40.5182Keywords:
São Paulo’s educational politics, Read and write program, Teaching workAbstract
The purpose of this article was to identify the teachers conception in the Read and Write Program, exposing some implications for teaching work. From a bibliographical and documentary research, it was verified that the guidelines and prescriptions given to the teachers in the documents lead to the standardization of the teacher's work, restricting it to instructions, tips, suggestions, guidelines. His work is underestimated and his function is reduced to material developer, made the Program the center of the educational process, and the teacher, supporting.
Downloads
Metrics
References
CONSTANCIO, Alexandra Regina. A padronização do trabalho docente: crítica Programa Ler e Escrever. 2012. 130 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Educação, São Paulo, 2012.
DAVID, Alessandra; LOURENCETTI, Gisela do Carmo. A supervisão de ensino no programa Ler e Escrever da SEE/SP: análise de termos de visita. In: Encontro Nacional de Educação - EDUCERE, Seminário Internacional de Representações Sociais, Subjetividade e Educação - SIRSSE, Seminário Internacional sobre Profissionalização Docente -SIPD/Cátedra UNESCO; Encontro Nacional sobre Atendimento. 7, 3, 5, 9. 2015, Curitiba, Anais... Curitiba: Educere, 2015, v. 1. p. 30508-30521. Disponível em < http://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/19345_11603.pdf > Acesso em: 11 dez. 2018.
DUARTE, Newton. Educação escolar, teoria do cotidiano e a escola de Vigotski. 4 ed. Campinas: Autores Associados, 2007.
MARTINS, Lígia Márcia. O legado do século XX para a formação de professores. In. MARTINS, Lígia Márcia; DUARTE, Newton (orgs.). Formação de professores: limites contemporâneos e alternativas necessárias. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010, p. 13-31.
RAMOS, Géssica Priscila. O professor na política educacional: tentativa de identidades forjadas? Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v. 28, p. 129/7-143, 2012. Disponível em: <https://seer.ufrgs.br/rbpae/article/viewFile/36146/23334>. Acesso em: 28 fev. 2018.
RAMOS, Géssica Priscila. A política educacional paulista (1995-2010) e seus impactos nas identidade da escola e do professor. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v. 29, p. 537-556, 2013. Disponível em: <https://seer.ufrgs.br/rbpae/article/view/47224> . Acesso em: 28 fev. 2019.
SAVIANI, Dermeval. Filosofia da educação brasileira. Org. Dermeval Saviani et al: coordenação de Durmeval Trigueiro Mendes. 2ª ed. – Rio de Janeiro, Civilização Brasileira: 1985.
SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. 8ª ed. - São Paulo, Cortez/Autores Associados, 1985.
SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico crítica: Primeiras aproximações. 2ª ed. - São Paulo: Cortez/Autores Associados, 1991.
SÃO PAULO (MUNICÍPIO) Secretaria da Educação. PORTARIA 6.328/05 – SME de 26- 9-2005. Institui, para o ano de 2006, o Programa "Ler e escrever - prioridade na Escola Municipal", nas Escolas Municipais de Ensino Fundamental - EMEFs e Escolas Municipais de Ensino Fundamental e Médio - EMEFMs. São Paulo, 2005. Disponível em: <http://www3.prefeitura.sp.gov.br/cadlem/secretarias/negocios_juridicos/cadlem/integra.asp?alt=27092005P%20063282005SME> Acesso em: 30 out. 2018.
SÃO PAULO (ESTADO). Secretaria de Educação. Resolução SE - 86, de 19-12-2007. Institui, para o ano de 2008, o Programa “Ler e Escrever”, no Ciclo I das Escolas Estaduais de Ensino Fundamental das Diretorias de Ensino da Coordenadoria de Ensino da Região Metropolitana Grande São Paulo. São Paulo, 2007a. Disponível em: < http://siau.edunet.sp.gov.br/ItemLise/arquivos/86_07.HTM?Time=10/3/2012%2012>. Acesso em: 14 dez. 2018.
SÃO PAULO. (ESTADO) Secretaria da Educação. Fundação para o Desenvolvimento da Educação (FDE). Programa Ler e Escrever. Apresentação. São Paulo: FDE, 2007b. Disponível:<http://lereescrever.fde.sp.gov.br/Handler/UplConteudo.ashx?jkasdkasdk=184&OT=O> Acesso em: 10 dez. 2018.
SÃO PAULO (ESTADO). Secretaria da Educação. Orientações Curriculares do Estado de São Paulo: Língua Portuguesa e Matemática – Ciclo I / Secretaria da Educação, Coordenação, Neide Nogueira, Telma Weisz; Elaboração, Angela Maria da Silva Figueiredo e outros- São Paulo: FDE, 2008a.
SÃO PAULO (ESTADO). Secretaria da Educação. Ler e escrever: guia de planejamento e orientações didáticas; professor alfabetizador – 1a série / Secretaria da Educação, Fundação para o Desenvolvimento da Educação; adaptação do material original, Claudia Rosenberg Aratangy, Rosalinda Soares Ribeiro de Vasconcelos. - São Paulo : FDE, 2008b.
SÃO PAULO (ESTADO). Secretaria de Educação Básica. Resolução SE 96, de 23-12-2008. Estende o Programa “Ler e Escrever” para as Escolas Estaduais de Ensino Fundamental do Interior. São Paulo, 2008c. Disponível em: <http://www.educacao.sp.gov.br/lise/sislegis/detresol.asp?strAto=200812230096 >. Acesso em: 23 mar. 2018.
SÃO PAULO (ESTADO) Secretaria da Educação. Expectativas de aprendizagem para o 1º ano do Ensino Fundamental de nove anos. Secretaria da Educação, Fundação para o Desenvolvimento da Educação; organização, Claudia Rosenberg Aratangy. São Paulo: FDE, 2009.
SÃO PAULO (ESTADO) Secretaria da Educação. Ler e escrever: caderno de planejamento e avaliação – professor alfabetizador – 1 a série / Secretaria da Educação, Fundação para o Desenvolvimento da Educação; organização, Claudia Rosenberg Aratangy. - 3. ed. São Paulo: FDE, 2010a.
SÃO PAULO (ESTADO) Secretaria da Educação. Ler e escrever: guia de planejamento e orientações didáticas; professor – 3ª série / Secretaria da Educação, Fundação para o Desenvolvimento da Educação; adaptação do material original, Marisa Garcia, Milou Sequerra. 2.ed. São Paulo: FDE, 2010b.
SÃO PAULO (ESTADO) Secretaria da Educação. Ler e escrever: coletânea de atividades – 1º ano / Secretaria da Educação, Fundação para o Desenvolvimento da Educação; concepção e elaboração, Claudia Rosenberg Aratangy; Milou Sequeira; Marisa Garcia. - São Paulo : FDE, 2011.
SÃO PAULO (ESTADO) Secretaria da Educação. Orientações didáticas fundamentais sobre as expectativas de aprendizagem de Língua Portuguesa / Secretaria da Educação, Coordenadoria de Gestão da Educação básica; elaboração: Kátia Lomba Bräkling; colaboração: Formadoras do Programa Ler e Escrever e Equipe CEFAI; supervisão: Telma Weisz. São Paulo, SEE: 2013.
SÃO PAULO (ESTADO) Secretaria da Educação. Ler e escrever: guia de planejamento e orientações didáticas; professor alfabetizador – 1º ano / Secretaria da Educação, Fundação para o Desenvolvimento da Educação; coordenação, elaboração e revisão dos materiais, Sonia de Gouveia Jorge... [ e outros]; concepção e elaboração, Claudia Rosenberg Aratangy...[e outros]. - 4. ed. rev. e atual. - São Paulo: FDE, 2014.
SÃO PAULO (ESTADO) Secretaria da Educação. Ler e escrever: guia de planejamento e orientações didáticas; professor – 4º ano / Secretaria da Educação, Fundação para o Desenvolvimento da Educação. – 7. ed. rev. e atual. São Paulo: FDE, 2015.
SOUZA, Tatiana Palamini. O trabalho docente e os programas de formação continuada para professores alfabetizadores 2015. 105 f. Dissertação (mestrado) – Universidade Metodista de Piracicaba, Educação, 2015.
TASSONI, Elvira Cristina Martins; MEGID, Maria Auxiliadora Bueno Andrade. A formação de professores alfabetizadores e o programa Ler e escrever. ETD – Educ. Temat. Digit. Campinas, SP, v. 17 n. 1 p. 193-210 jan./abr. 2015.
VILLALOBOS, Isabel. Análise da fundamentação dos materiais didáticos do Programa Ler e Escrever da Prefeitura de São Paulo/ SP. 2014. 267 f. Tese (Doutorado em educação). Programa de Pós-Graduação em Educação. Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo. São Paulo, 2014.
ZOCCAL, Sirlei Ivo Leite. A relação dos professores alfabetizadores com o saber no contexto do “Programa Ler e Escrever”. 2011. 189 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Católica de Santos, Programa de Mestrado em Educação, Santos: 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Práxis Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.