FROM CONTEUDIST DETERMINISM TO METHODOLOGICAL AND INSTRUMENTAL RECONFIGURATION: AN EXPERIENCE WITH MOBILE LEARNING IN THE PROFUNCIONÁRIO COURSE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i41.6268

Keywords:

Technical learning, Mobile learning, Application

Abstract

This paper aims to present results from the application of a mobile technology prototype to students for the subject Statistics Applied to Education, in a Profuncionário Technical Teaching class, in Parana State Educational System; verify the effectiveness of the application in the content learning as well as to know the students’ point of view about the use of the prototype in school learning. For the study, the types of bibliographic research and content analysis were used, and the results showed that the use of the application by adult students and workers was successful and brought subsidies for propositions in other organizations and modalities of Basic Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Alessandra Dutra, Universidade Tecnológica Federal do Paraná – Brasil

Doutora em Linguística e Língua Portuguesa pela UNESP, Campus Araraquara; Professora da Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Campus Londrina e nos Programas de PósGraduação em Ensino de Ciências Humanas, Sociais e da Natureza (Mestrado) e de Ensino de Ciência e Tecnologia (Doutorado). É bolsista de produtividade em pesquisa pela Fundação Araucária.

Belmiro Marcos Beloni, Universidade Tecnológica Federal do Paraná – Brasil

Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciência e Tecnologia da Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Campus Ponta Grossa, UTFPR; Mestre em Geografia, UNICENTRO; Técnico em Assuntos Educacionais na Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Campus Guarapuava e Professor Pedagogo na Secretaria de Estado da Educação do Paraná.

André Luis Trevisan, Universidade Tecnológica Federal do Paraná – Brasil

Doutor em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina; Professor da Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Campus Londrina e no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Humanas, Sociais e da Natureza (Mestrado) e de Ensino de Ciência e Tecnologia (Doutorado).

References

BACICH, Lilian; MORAN, José. Aprender e ensinar com foco na educação híbrida. Revista Pátio, nº 25, junho, 2015, p. 45-47. Disponível em: <http://www.grupoa.com.br/revistapatio/artigo/11551/aprender-e-ensinar-com-foco-na-educacao-hibrida.aspx> acesso 20 de setembro de 2019.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BARION, Eliana Cristina Nogueira.; MELLI, Nádia Cristina de Azevedo. As Reflexões sobre o Ensino Híbrido na Educação Profissional. 2017. In: XII Workshop de Pós-Graduação e Pesquisa do Centro Paula Souza. São Paulo, 2017. Disponível em: <http://www.portal.cps.sp.gov.br/pos-graduacao/workshop-de-pos-graduacao-e-pesquisa/012-workshop-2017/workshop/artigos/Educacao/Fundamentos_Praticas/As-reflexoes-sobre-o-ensino-hibrido.pdf>. Acesso em 25 set 2019.

CANDEIAS, Cezar Nonato Bezerra; CARVALHO, Luis Henrique Pereira de. O Uso de videoaulas como ferramenta no processo de ensino e aprendizagem em Química. 7º Simpósio Internacional de Educação e Comunicação: Aracaju, 2016.

CHRISTENSEN, Clayton M., HORN, Michael B., STAKER, Heather.. Ensino Híbrido: uma Inovação Disruptiva? Uma introdução à teoria dos híbridos. Clayton Christensen Institute, 2013. Disponível em: https://www.pucpr.br/wp-content/uploads/2017/10/ensino-hibrido_uma-inovacao-disruptiva.pdf Acesso em: 19 ago. 2019

FREITAS, Dayse Stefanie de Lima; SOUZA JR, Arlindo José de. Importância do memorial enquanto estratégia de formação profissional no projeto veredas. Uberlândia: Revista Olhares e Trilhas, v.5, n.1 (Jan./Dez. 2004)

GARCIA, Marilene. Mobile-Learning: do acesso, às oportunidades de aprendizagem. Rio de Janeiro: Revista Tecnologia Educacional (jul/set. 2014).

LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Ed. 34, 1999

MONLEVADE, João Antonio Cabral de; Orientação para a Prática Profissional Supervisionada. Cuiabá: Universidade Federal de Mato Grosso / Rede e-Tec Brasil, 2014.

MÜLBERT, Ana Luisa; PEREIRA, Alice. T. Cybis. Um panorama da pesquisa sobre aprendizagem móvel (m-learning). In: Associação Brasileira de Pesquisadores em Cibercultura, 2011, Florianópolis. Anais do V Simpósio Nacional da ABCiber. Disponível em: <http://abciber.org.br/simposio2011/anais/Trabalhos/artigos/Eixo%201/7.E1/80.pdf>. Acesso em 19 jul. 2019.

SANTOS, Leandro Dorneles; POLACINSKI, Edio; GODOY, Leoni Pentiado; GESSI, Nedisson Luis; PATIAS, Jovani. O uso de recursos digitais para auto avaliação do trabalho docente: um estudo de caso na administração. Congresso Internacional de Administração 2015. Ponta Grossa. Disponível em: http://www.admpg.com.br/2015/down.php?id=1513&q=1. Acesso em 01 set 2019.

SILVA, Maria Abádia da; KIPNIS, Bernardo; BESSA, Dante Diniz; MONLEVADE, João Antonio Cabral de; NASCIMENTO, Francisco das Chagas Firmino do; Orientações Gerais. L4. ed. Cuiabá: Universidade Federal de Mato Grosso / Rede e-Tec Brasil, 2014.

SOBRAL, R. C.; PASSARINI, P. S. Uso do M-learning para o desenvolvimento profissional através de apps: um estudo survey com acadêmicos de Administração. Congresso Internacional de Administração 2016. Natal. Disponível em http://www.admpg.com.br/2016/down.php?id=2120&q=1. Acesso em 13 set 2019.

VALENTIM, Hugo Duarte. Para uma compreensão do Mobile Learning: Reflexão sobre a utilidade das tecnologias móveis na aprendizagem informal e para a construção de ambientes pessoais de aprendizagem, 2009. Disponível em: < http://run.unl.pt/bitstream/10362/3123/1/Hugo_Valentim_M-Learning.pdf> run.unl.pt/bitstream/10362/3123/1/Hugo_Valentim_M-Learning.pdf Acesso em 15 set 2011.

YAEGASHI, Solange Franci Raimundo (Org.). Novas Tecnologias Digitais: Reflexões sobre mediação, aprendizagem e desenvolvimento. Curitiba: CRV, 2017, p.23-35.

Published

2020-09-07

How to Cite

DUTRA, A.; MARCOS BELONI, B. .; TREVISAN, A. L. FROM CONTEUDIST DETERMINISM TO METHODOLOGICAL AND INSTRUMENTAL RECONFIGURATION: AN EXPERIENCE WITH MOBILE LEARNING IN THE PROFUNCIONÁRIO COURSE. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 41, p. 769-786, 2020. DOI: 10.22481/praxisedu.v16i41.6268. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6268. Acesso em: 21 nov. 2024.