FROM CONTEUDIST DETERMINISM TO METHODOLOGICAL AND INSTRUMENTAL RECONFIGURATION: AN EXPERIENCE WITH MOBILE LEARNING IN THE PROFUNCIONÁRIO COURSE
DOI:
https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i41.6268Keywords:
Technical learning, Mobile learning, ApplicationAbstract
This paper aims to present results from the application of a mobile technology prototype to students for the subject Statistics Applied to Education, in a Profuncionário Technical Teaching class, in Parana State Educational System; verify the effectiveness of the application in the content learning as well as to know the students’ point of view about the use of the prototype in school learning. For the study, the types of bibliographic research and content analysis were used, and the results showed that the use of the application by adult students and workers was successful and brought subsidies for propositions in other organizations and modalities of Basic Education.
Downloads
Metrics
References
BACICH, Lilian; MORAN, José. Aprender e ensinar com foco na educação híbrida. Revista Pátio, nº 25, junho, 2015, p. 45-47. Disponível em: <http://www.grupoa.com.br/revistapatio/artigo/11551/aprender-e-ensinar-com-foco-na-educacao-hibrida.aspx> acesso 20 de setembro de 2019.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BARION, Eliana Cristina Nogueira.; MELLI, Nádia Cristina de Azevedo. As Reflexões sobre o Ensino Híbrido na Educação Profissional. 2017. In: XII Workshop de Pós-Graduação e Pesquisa do Centro Paula Souza. São Paulo, 2017. Disponível em: <http://www.portal.cps.sp.gov.br/pos-graduacao/workshop-de-pos-graduacao-e-pesquisa/012-workshop-2017/workshop/artigos/Educacao/Fundamentos_Praticas/As-reflexoes-sobre-o-ensino-hibrido.pdf>. Acesso em 25 set 2019.
CANDEIAS, Cezar Nonato Bezerra; CARVALHO, Luis Henrique Pereira de. O Uso de videoaulas como ferramenta no processo de ensino e aprendizagem em Química. 7º Simpósio Internacional de Educação e Comunicação: Aracaju, 2016.
CHRISTENSEN, Clayton M., HORN, Michael B., STAKER, Heather.. Ensino Híbrido: uma Inovação Disruptiva? Uma introdução à teoria dos híbridos. Clayton Christensen Institute, 2013. Disponível em: https://www.pucpr.br/wp-content/uploads/2017/10/ensino-hibrido_uma-inovacao-disruptiva.pdf Acesso em: 19 ago. 2019
FREITAS, Dayse Stefanie de Lima; SOUZA JR, Arlindo José de. Importância do memorial enquanto estratégia de formação profissional no projeto veredas. Uberlândia: Revista Olhares e Trilhas, v.5, n.1 (Jan./Dez. 2004)
GARCIA, Marilene. Mobile-Learning: do acesso, às oportunidades de aprendizagem. Rio de Janeiro: Revista Tecnologia Educacional (jul/set. 2014).
LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Ed. 34, 1999
MONLEVADE, João Antonio Cabral de; Orientação para a Prática Profissional Supervisionada. Cuiabá: Universidade Federal de Mato Grosso / Rede e-Tec Brasil, 2014.
MÜLBERT, Ana Luisa; PEREIRA, Alice. T. Cybis. Um panorama da pesquisa sobre aprendizagem móvel (m-learning). In: Associação Brasileira de Pesquisadores em Cibercultura, 2011, Florianópolis. Anais do V Simpósio Nacional da ABCiber. Disponível em: <http://abciber.org.br/simposio2011/anais/Trabalhos/artigos/Eixo%201/7.E1/80.pdf>. Acesso em 19 jul. 2019.
SANTOS, Leandro Dorneles; POLACINSKI, Edio; GODOY, Leoni Pentiado; GESSI, Nedisson Luis; PATIAS, Jovani. O uso de recursos digitais para auto avaliação do trabalho docente: um estudo de caso na administração. Congresso Internacional de Administração 2015. Ponta Grossa. Disponível em: http://www.admpg.com.br/2015/down.php?id=1513&q=1. Acesso em 01 set 2019.
SILVA, Maria Abádia da; KIPNIS, Bernardo; BESSA, Dante Diniz; MONLEVADE, João Antonio Cabral de; NASCIMENTO, Francisco das Chagas Firmino do; Orientações Gerais. L4. ed. Cuiabá: Universidade Federal de Mato Grosso / Rede e-Tec Brasil, 2014.
SOBRAL, R. C.; PASSARINI, P. S. Uso do M-learning para o desenvolvimento profissional através de apps: um estudo survey com acadêmicos de Administração. Congresso Internacional de Administração 2016. Natal. Disponível em http://www.admpg.com.br/2016/down.php?id=2120&q=1. Acesso em 13 set 2019.
VALENTIM, Hugo Duarte. Para uma compreensão do Mobile Learning: Reflexão sobre a utilidade das tecnologias móveis na aprendizagem informal e para a construção de ambientes pessoais de aprendizagem, 2009. Disponível em: < http://run.unl.pt/bitstream/10362/3123/1/Hugo_Valentim_M-Learning.pdf> run.unl.pt/bitstream/10362/3123/1/Hugo_Valentim_M-Learning.pdf Acesso em 15 set 2011.
YAEGASHI, Solange Franci Raimundo (Org.). Novas Tecnologias Digitais: Reflexões sobre mediação, aprendizagem e desenvolvimento. Curitiba: CRV, 2017, p.23-35.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Práxis Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.