Conceptions of critical environmental education of teachers and the pedagogical articulator of a municipal school in the interior of Bahia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i45.6712

Keywords:

Conceptions of education professionals, critical environmental education, political-pedagogical macro trends

Abstract

This work was carried out aiming to analyze the conceptions of teachers and a pedagogical articulator on how Critical Environmental Education (Critical EE) is articulated at school. Data collection was carried out at a municipal school located in the municipality of Ipiaú, in the state of Bahia, which serves students in the final years of elementary school. It consists of a qualitative research, using semi-structured interviews with teachers and the pedagogical coordinator. From the collection of these data, content analysis was used, from which some meanings emerged that were then categorized. The category that originated as starting point of the analytical process of the interview was: Environmental Education in the school context, unfolding into subcategories: political-pedagogical macro trends in Environmental Education, Critical EE and teaching: relevance and articulation, innovations in teaching practice, pedagogical projects addressing Critical EE, resources and tools in teaching Critical EE and insertion of Critical EE in the teaching planning of the school unit. Critical EE was cited concurrently with conservative and pragmatic EE, differentiating itself through specific characteristics. The results point to the interviewees' lack of knowledge about the theme and about the school's course planning. Responsibility for approaching the theme is given to related areas, pointed out by the lack of the professionals’ training, causing this insertion to contribute little to an education that aims to be transformative and reflective.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Josiône de Oliveira Ramos, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - Brasil

Mestrado pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Formação de Professores (UESB). Atualmente é membro do Grupo de Pesquisa e Estudo em Educação Ambiental e Formação de Professores (GPEA-FP).

Silvana do Nascimento Silva, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - Brasil

Pós-doutorado pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (UFRJ). Professora Adjunta do Departamento de Ciências Biológicas (UESB) e do PPG.ECFP da UESB, campus de Jequié. Coordenadora do Grupo de Pesquisa e Estudo em Educação Ambiental e Formação de Professores (GPEA-FP).

References

BAHIA. Decreto nº 19.083 de 06 de junho de 2019, Institui a Política de Educação Ambiental do Estado da Bahia, e dá outras providências. Diário oficial do estado da Bahia, Salvador, Bahia, jun 2019.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.

BERNARDES, M. B. J.; PRIETO, E.C. Educação Ambiental: disciplina versus tema transversal. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental. ISSN 1517-1256, v. 24, janeiro a julho de 2010.

BRASIL, 1999. Lei Federal nº 9.795/99. Política Nacional de Educação Ambiental.

_______. Ministério da Educação. Programa Parâmetros em Ação Meio Ambiente na Escola. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria da Educação Fundamental, 2001.

_______. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013.

COUTINHO, M. R. S.; LUZ, P. C. S.; SANTIAGO, L. F. Educação Ambiental: O fazer docente em uma Escola Publica do Município de Marituba/Pará. In: IX EPEA - ENCONTRO PESQUISA EM EDUCAÇÃO AMBIENTAL, Juiz de Fora - MG, 13 a 16 de agosto de 2017.

FIGUEIRA, M. R.; LIMA, J. G. S.; SELLES, S. E. Educação ambiental crítica na relação universidade/escola: narrativas docentes. In: IX EPEA - ENCONTRO PESQUISA EM EDUCAÇÃO AMBIENTAL, Juiz de Fora - MG, 13 a 16 de agosto de 2017.

FRANCO, M. L. P. B. Análise de conteúdo. 3ª edição: Liber Livro Editora, 2008.

GRAÚDO, D.; GUIMARÃES, M. Pertencimento e Educação Ambiental: reflexões iniciais. In: IX EPEA - ENCONTRO PESQUISA EM EDUCAÇÃO AMBIENTAL, Juiz de Fora - MG, 13 a 16 de agosto de 2017.

GUIMARÃES, M. Educação Ambiental Crítica. In: LAYRARGUES, P. P. Identidades da Educação Ambiental Brasileira. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2004.

KAWASAKI, C. S.; CARVALHO, L. M. Tendências da pesquisa em Educação Ambiental. Educação em Revista. v. 25, n. 03, p. 143-157. Belo Horizonte, 2009.

KENSKI, V. M. Aprendizagem mediada pela tecnologia. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 4, n.10, p.47-56, set./dez. 2003.

LAYRARGUES, P. P.; LIMA, G. F. C. Mapeando as macro-tendências político-pedagógicas da educação ambiental contemporânea no Brasil. In: VI ENCONTRO PESQUISA EM EDUCAÇÃO AMBIENTAL, Ribeirão Preto – SP, 2011, setembro de 2011.

_______; _______. As macrotendências político-pedagógicas da Educação Ambiental brasileira. Ambiente & Sociedade. São Paulo v. XVII, n. 1. p. 23-40, jan.-mar. 2014.

LIMA, M. J. G. S. A disciplina Educação Ambiental na Rede Municipal de Educação de Armação de Búzios (RJ): investigando a tensão disciplinaridade/integração na política curricular. 2011. 240 f. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2011.

LIMA, G. P. Educação ambiental crítica: da concepção à prática. REVISEA - Revista Sergipana de Educação Ambiental. São Cristóvão-SE | V. 1 | Nº 2 | 2015.

LIPAI, E. M.; LAYRARGUES, P.P.; PEDRO, V. V. Educação ambiental na escola: tá na lei. In: MELLO, S. S.; TRAJBER, R. (Coord.). Vamos cuidar do Brasil: conceitos e práticas em educação ambiental na escola. Brasília: Ministério da Educação, Coordenação Geral de Educação Ambiental: Ministério do Meio Ambiente,

Departamento de Educação Ambiental: UNESCO, 2007.

LOBO, A. S. M.; MAIA, L. C. G. O uso das TICs como ferramenta de ensino-aprendizagem no Ensino Superior. Caderno de Geografia [en linea]. 2015, 25(44), 16-26. ISSN: 0103-8427, 2015.

LOUREIRO, C. F. B. Educação ambiental crítica: contribuições e desafios. In: MELLO, S. S.; TRAJBER, R. (Coord.). Vamos cuidar do Brasil: conceitos e práticas em educação ambiental na escola. Brasília: Ministério da Educação, Coordenação Geral de Educação Ambiental: Ministério do Meio Ambiente, Departamento de Educação Ambiental: UNESCO, 2007.

_______; FLORIANO, M. D. A construção do objeto de pesquisa em educação ambiental crítica: reflexões a partir de escolas municipais em Duque de Caxias, RJ. In: IX EPEA - ENCONTRO PESQUISA EM EDUCAÇÃO AMBIENTAL, Juiz de Fora – MG, 13 a 16 de agosto de 2017.

OLIVEIRA, L. A; DE-CARVALHO, P. S.; PORTO, M. D. Mapas conceituais e o ensino da Educação Ambiental Crítica em uma aula de campo na escola. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, V. 14, Nº 3: 220-237, 2019.

PPP – Projeto Político Pedagógico. Escola Municipal Maria José Lessa de Moraes. Ipiaú, 2018.

ROCHA, M. P.; PEREIRA, J. L. Jogos Didáticos para o Ensino de Ciências com ênfase na Educação Ambiental. In: IX EPEA - ENCONTRO PESQUISA EM EDUCAÇÃO AMBIENTAL, Juiz de Fora – MG, 13 a 16 de agosto de 2017.

SAUVÉ, L. Uma cartografia das correntes em Educação Ambiental. In: SATO, M; CARVALHO, I. C. M. (Orgs.). Educação Ambiental. Porto Alegre: Artmed, 2005, p.17-44.

SILVA, S. N. A BNCC da Educação Infantil ao Ensino Fundamental: as políticas públicas, currículo, competências e Educação Ambiental. Curitiba: CRV, 2019.

TOZONI-REIS, M. F. C et al. A inserção da educação ambiental na educação básica: que fontes de informação os professores utilizam para sua formação? Ciênc. Educ., Bauru, v. 19, n. 2, p. 359-377, 2013.

_______; CAMPOS, L. M. L. A formação inicial de professores no fortalecimento da Educação Ambiental escolar: contribuições da pedagogia históricocrítica. In: LOUREIRO, C. F. B.; LAMOSA, R. A. C. (Orgs.). Educação Ambiental no Contexto Escolar: um balanço crítico da Década da Educação para o Desenvolvimento Sustentável. Rio de Janeiro: Quartet, 2015.

Published

2021-04-01

How to Cite

RAMOS, J. de O.; SILVA, S. do N. Conceptions of critical environmental education of teachers and the pedagogical articulator of a municipal school in the interior of Bahia. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 45, p. 411-427, 2021. DOI: 10.22481/praxisedu.v17i45.6712. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6712. Acesso em: 22 jul. 2024.