WHY, TO MANIPULATE REALITY, DO WE NEED TO REDUCE IT?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i40.6909

Keywords:

Manipulation, Humanity, Reality

Abstract

It is difficult to exaggerate the importance of this “ontological and epistemological assumption”, which is at the heart of positively focused, aggressively reductionist (to the “logical- experimental” and materialistic) Eurocentric science (“method dictatorship” - only what is appropriate is real) Full name). However, it is also difficult to overstate the importance of this modernist view of science, one of the most striking responsible for Western technological success, a success that makes challenging the positivism of the enterprise challenging. Let us take into account that digital technology reissues, with unprecedented forcefulness, the linear, sequential, formal ethos of modernist science, in a context of superlative efficiency: computer is a formidable machine (“superintelligent”), to the point of being able, according to many, to supplant in intelligence the human intelligence.

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Author Biographies

Pedro Demo, Universidade de Brasília – Brasil

Possui graduação em Filosofia - Bom Jesus (1963) e doutorado em Sociologia - Universität Des Saarlandes/Alemanha (1971). Professor titular aposentado da Universidade de Brasília, Departamento de Sociologia. Professor Emérito. Fez pós-doutorado na UCLA/Los Angeles (1999-2000). Tem experiência na área de Política Social, com ênfase em Sociologia da Educação e Pobreza Política. Trabalha com Metodologia Científica, no contexto da Teoria Crítica e Pesquisa Qualitativa. Pesquisa principalmente a questão da aprendizagem nas escolas públicas, por conta dos desafios da cidadania popular. Publicou mais de 90 livros; Programa de Pós Graduação em Direitos Humanos - UnB; Bolsista Produtividade CNPq. 


Renan Antônio da Silva, Centro Universitário do Sul de Minas – Brasil

Pós - Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Pós - Doutor em Ciências Sociais pela Universidade Estadual Paulista (UNESP/ Marília). Docente Permanente no Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas (PPG-PP) da Universidade de Mogi das Cruzes (UMC). Doutor em Educação Escolar (2018) pela Universidade Estadual Paulista (UNESP/ Araraquara). Realizou o Estágio Doutoral (Doutorado Sanduíche) com bolsa CAPES/PDSE, junto ao Centro em Investigação Social (CIS) pelo Instituto Universitário de Lisboa - ISCTE - Portugal (2015-2016), sob processo de número 99999.006746/2015-02. Mestre em Desenvolvimento Regional e Políticas Públicas (2014). Licenciado em Ciências Sociais (2011). Líder no Grupo de Pesquisa em Educação, Cultura, Memória e Arte (GPECUMA) - UNESP, UMC, PUC/SP e UNESCO. Pesquisador no Departamento de Pesquisa do Centro Universitário do Sul de Minas - UNIS. Bolsista CAPES/PNPD. 


 

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Published

2020-07-01

How to Cite

DEMO, P.; DA SILVA, R. A. WHY, TO MANIPULATE REALITY, DO WE NEED TO REDUCE IT?. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 40, p. 457-474, 2020. DOI: 10.22481/praxisedu.v16i40.6909. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6909. Acesso em: 23 nov. 2024.