THE ASSESSMENT PRESCRIPTIONS IN THE INITIALS TEACHERS EDUCATION IN PHYSICAL EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/rpe.v16i43.7057

Keywords:

Initial teacher education , Assessment , Physical Education (PE)

Abstract

This article aims to understand how assessment practices are prescribed in all disciplines that make up the curriculum of three initial teachers education courses in Physical Education of private institutions of Espirito Santo, and its implications for the creation of knowledge teachers. It is

characterized as qualitative research of the documentary critical type (BLOCH, 2001) and uses the plans of disciplines as a source. The Iramuteq software helped in the production of graphics and the factorial analysis of correspondence. The results show that the structural-technical aspect of the works were the main assessment criteria highlighted in the discipline plans (45%), followed by behavioral aspects (40%) and teaching or learning aspects (15%). The extended knowledge disciplines have prioritized the use of individual assessment instruments with an emphasis on writing and text. Specific training subjects highlight collective assessment with a greater diversity of instruments. We pointed to the need for teacher training to take assessment practices to assist learning; seek to understand the meanings attributed by students to their practices; consider the specificity of the discipline; serve as an example to students for future reproduction in the school environment; enable the active participation of students in the choice of instruments, criteria, in the value judgment process and decision making.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Fábia Maria Boreli Poleto, Centro Universitário São Camilo - Brasil

Mestre em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES); Professora do curso de Educação Física do Centro Universitário São Camilo - Brasil; Membro do Instituto de pesquisa em Educação e Educação Física (Proteoria).

 

Matheus Lima Frossard, Universidade Federal do Espírito Santo - Brasil

Doutorando em Educação Física, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES); Membro do Instituto de pesquisa em Educação e Educação Física (Proteoria); Bolsista de doutorado/CAPES-ES.

Wagner dos Santos, Universidade Federal do Espírito Santo

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES); Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação Física; Líder do Instituto de pesquisa em Educação e Educação Física (Proteoria); Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq – Nível 2.

References

BLACK, Paul; WILIAM, Dylan. Assessment and classroom learning. Assessment in Education: principles, policy & practice, Princeton, v. 5, n. 1, p. 7-74, 1998.
BLOCH, Marc L. B. Apologia da história ou o ofício do historiador. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.
BONA, Aline S. D.; BASSO, Marcus V. A. Portfólio de Matemática: um instrumento de análise do processo de aprendizagem. Bolema, Rio Claro, v. 27, n. 46, p. 339-416, 2013.
BOUD, David; COHEN, Ruth; SAMPSON, Jane. Peer learning and assessment. Assessment and Evaluation in Higher Education, v. 24, n. 4, p. 413-426, 1999.
CARLINO, Paula. Alfabetización académica: Un cambio necesario, algunas alternativas posibles. Educere, v. 6, n. 20, p. 409-420, 2003.
CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.
CECHELLA, João Carlos. A avaliação em educação física: uma nova perspectiva. Revista Kinesis, Santa Maria, n. 8, p. 65-76, 1991.
DARIDO, Suraya. C. Avaliação em educação física na escola. In: DARIDO, S. C.; RANGEL, I. C. A. (Org.). Educação física na escola: implicações para a prática pedagógica. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2011.
DELUCA, Christopher; KLINGER, Don A. Assessment literacy development: identifying gaps in teacher candidates’ learning. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, v. 17, n. 4, p. 419-438, 2010.
DOCHY, Filip; SEGERS, Mien; DIERICK, Sabine. Nuevas vías de aprendizaje y enseñanza y sus consecuencias: una era de evaluación. Red-U, v. 2, n. 2, p. 13-30, 2002.
ESTEBAN, Maria Teresa. (org.) Avaliação: uma prática em busca de novos sentidos. Rio de Janeiro: DP&A, 1999
EVANS, Carol. Making Sense of Assessment Feedback in Higher Education. Review of Educational Research, v. 83, n. 1 p. 70–120, 2013.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir. Petrópolis: Vozes, 1977.
FROSSARD, Matheus L.; CASSANI, Juliana M.; STIEG, Ronildo; PAULA, Sayonara C.; SANTOS, Wagner. Appropriations of the evaluation practices for the teaching of undergraduate students in physical education, Journal of Physical Education, v. 29, p. 1-13, 2018.
FUZII, Fábio T. Formação de professores de educação física e avaliação: investigando a reestruturação curricular dos cursos de licenciatura. 2010. 197 f. Dissertação (Mestrado em Pedagogia da Motricidade Humana) – Programa de Pós-Graduação em Ciências da Motricidade, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2010.
GATTI, Bernadete A. Formação inicial de professores para a educação básica: pesquisas e políticas educacionais. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 25, n. 57, p. 24-54, jan./abr. 2014.
GIMENEZ, Roberto. Século XIX: conquistas e desafios na formação de professores de educação física: In: GIMENEZ, R.; SOUZA, M. T. (Org.). Ensaios sobre contextos da formação profissional em Educação Física. Várzea Paulista, SP: Fontoura, 2011. p.73-82.
GINZBURG. Carlos. Mitos, emblemas, sinais: morfologia e história. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.
HAMODI, Carolina; LÓPEZ-PASTOR, Victor M.; LÓPEZ-PASTOR, Ana Teresa. If I experience formative assessment whilst studying at university, will I put it into practice later as a teacher? Formative and shared assessment in Initial Teacher Education (ITE), European Journal of Teacher Education, v. 40, n. 2, p. 1-20, 2017.
HARRIS, Lois R.; BROWN, Gavin T. Opportunities and Obstacles to Consider When Using Peer- and Self-assessment to Improve Student Learning: Case Studies into Teachers’ Implementation. Teaching and Teacher Education, v. 36, p. 101–111, 2013.
HOFFMANN, Jussara. Pontos e contrapontos: do pensar ao agir em avaliação. 7. ed. Porto Alegre: Mediadora, 2002.
KEARNEY, Sean. Improving engagement: the use of ‘Authentic self-and peer-assessment for learning’ to enhance the student learning experience. Assessment & Evaluation in Higher Education, v. 38, n. 7, p. 875-891, 2013.
KHUZWAYO, Mamsi E. Assessment of group work in initial teacher education and training. South African Journal of Education, v. 38, n. 2, 2018.
LÓPEZ-PASTOR, Victor M., PÉREZ-PUEYO, Ángel., BARBA, José J., LORENTE-CATALÁN, Eloísa. Percepción del alumnado sobre la utilización de una escala graduada para la autoevaluación y coevaluación de trabajos escritos en la formación inicial del profesorado de educación física (FIPEF). Revista Cultura, Ciencia y Deporte, v. 11, n. 31, p. 37-50, 2016.
MARTINS, Pura Lúcia O. Didática teórica/didática prática: para além do confronto. 7. ed. São Paulo: Loyola, 2002.
MATOS, Sérgio S. Educação física escolar, cidadania e o procedimento metodológico da avaliação. Revista Brasileira de Ciência do Esporte, Maringá, v. 14, n. 2, p. 65-70, jan. 1993.
MELO, Luciene F.; MIRANDA, Maria Luiza J.; FERRAZ, Osvaldo L.; NISTA-PICCOLO, Vilma L. Produção de conhecimento em prática avaliativa do professor de educação física escolar: análise das escolhas metodológicas. Revista Pensar a Prática, Goiânia, v. 17, n. 1, p. 01-294, jan./mar. 2014.
MENDES, Olenir M. Formação de professores e avaliação educacional: o que aprendem os estudantes das licenciaturas durante sua formação. 2006. 166f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2006.
NASCIMENTO, Adriano R. A.; MENANDRO, Paulo R. M. Análise lexical e análise de conteúdo: Uma proposta de utilização conjugada. Estudos e Pesquisas em Psicologia, v. 6, n. 2, p.72-88, 2006.
NÓVOA, António. Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.
NÓVOA, António. Formação de professores e trabalho pedagógico. Lisboa: Educa, 2004.
NÓVOA, António. Professores imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.
NOVOA, António. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Caderno de Pesquisa [online], v. 47, n. 166, p. 1106-1133, 2017.
PASCARELLA, Ernest T.; TERENZINI, Patrick T. How College Affects Students: A Third Decade Of Research. San Francisco: Jossey-Bass, 2005.
PICOS, Andrés P.; LÓPEZ-PASTOR, Victor M. Haz lo que yo digo pero no lo que yo hago: sistemas de evaluación del alumnado en la formación inicial del profesorado. Revista de Educación, v. 36, p. 279-305, 2013.
ROMBALDI, Rosiane M.; CANFIELD, Marta S. A formação profissional em educação física e o ensino da avaliação. Revista Kinesis, Santa Maria, n. 21, p. 31-36, 1999.
SACRISTÁN, José Gimeno. O currículo: uma reflexão sobre a prática. Artmed: Porto Alegre, 2000.
SANTOS, Wagner dos. Currículo e avaliação na educação física: do mergulho à intervenção, Vitória: Proteoria, 2005.
SANTOS, Wagner dos. Currículo e avaliação na educação física: práticas e saberes. In: SCHNEIDER, O.; GRUNENNVALDT, J. T.; KUHN R.; RIBEIRO, S. D. D. (Org.). Educação física, esporte e sociedade: temas emergentes. 1ed.Aracajú: Editora da UFS, 2008, v. 2, p. 87-106.
SANTOS, Wagner dos; MAXIMIANO, Francine de L. Avaliação na educação física escolar: singularidades e diferenciações de um componente curricular. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Florianópolis, v. 35, n. 4, p. 883-896, out./dez. 2013
SANTOS, Wagner dos; ROSTOLDO Lívia; CASSANI, Juliana; MELLO, André S.; SCHNEIDER, Omar. Avaliação na educação física escolar: construindo possibilidades para atuação profissional. Educação em Revista, Belo Horizonte, v.30, n. 4, p. 153-179, out./dez. 2014.
SANTOS, Wagner dos; STIEG, Ronildo; CASSANI, Juliana; VIEIRA, Aline O.; OLIVEIRA, Mathews; FERREIRA NETO, Amarílio. Formação de professores em educação física e avaliação: saberes teóricos/práticos. Revista Contemporânea de Educação, v. 14, n. 29, jan/abr. 2019.
SANTOS, Wagner dos; VIEIRA, Aline O.; STIEG, Ronildo; MATHIAS, Bruna J.; CASSANI, Juliana M. Práticas avaliativas de professores de educação física: inventariando possibilidades. Journal of Physical Education, v. 30, p. 3005, 2018.
SCHNEIDER, Omar; BUENO, José Geraldo S. A relação dos alunos com os saberes compartilhados nas aulas de educação física. Movimento, Porto Alegre, v. 11, n. 1, p. 23-45, jan./abr. 2005.
SIEBERT, Raquel S. de S. Avaliação em educação física: uma produção da verdade disciplinar. Revista Brasileira Ciência do Esporte, Santa Maria, v. 16, n. 3, p. 151- 157, maio, 1995.
SILVA, Alcir. H. A Avaliação da aprendizagem em educação física escolar: desvelando a categoria. Pensar a Prática, v.2, jun/jul, 1998/1999.
SLUIJSMANS, Dominique M. A.; BRAND-GRUWEL, Saskia; VAN MERRIËNBOER, Jeroen J. G. Peer assessment training in teacher education: Effects on performance and perceptions. Assessment & Evaluation in Higher Education, v. 27, n. 5, p. 443-454, 2002.
SLUIJSMANS, Dominique M. A.; PRINS, Frans. A conceptual framework for integrating peer assessment in teacher education. Studies' in Educational Evaluation, v. 32, p. 6-22, 2006.
STIEG, Ronildo; VIEIRA, Aline O.; FROSSARD, Matheus L.; FERREIRA NETO, Amarílio; SANTOS, Wagner. Avaliação educacional nos cursos de licenciatura em educação física nas IES Brasileiras: uma análise das disciplinas específicas. Currículo sem fronteiras, v. 18, p. 639-667, 2018.
VILLAS BOAS, Benigna M.F; SOARES, SÍLVIA L. O lugar da avaliação nos espaços de formação de professores. Caderno Cedes, Campinas, v. 36, n. 99, p. 239-254, maio-ago., 2016
VILLAS BOAS, Benigna. M. F. Portfólio: avaliação e trabalho pedagógico. Campinas: Papirus, 2004.
WATTS, Frances Y; GARCÍA-CARBONELL, Amparo. La evaluación compartida: investigación multidisciplinar. Valencia: Servicio de Publicaciones de la Universidad Politécnica de Valencia, 2006.

Published

2020-12-01

How to Cite

POLETO, F. M. B.; FROSSARD, M. L.; SANTOS, W. dos. THE ASSESSMENT PRESCRIPTIONS IN THE INITIALS TEACHERS EDUCATION IN PHYSICAL EDUCATION. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 43, p. 542-568, 2020. DOI: 10.22481/rpe.v16i43.7057. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/7057. Acesso em: 24 aug. 2024.

Most read articles by the same author(s)