EXPANSION AND FINANCING OF GRADUATE AND REGIONAL INEQUALITY IN BRAZIL (2002-2018)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i41.7244

Abstract

This research has the aim to analyze the expansion and funding of the Stricto Sensu Graduate, during 2002 and 2018, considering the context of Brazilian regional inequality. The research with qualitative and quantitative approach has like empirical basis the static data of the information system georeferenced of CAPES (GEOCAPES) and of Union Budget Execution. The results indicate expressive expansion movement of the Graduate Course in the country with more accentuated indexes in North and Northeast regions, but also show still there high concentration in the south-southeast axis. About financing stands out the high budget reduction of CAPES from 2014 with substantial implications in maintenance of programs, specially about for financial aid for researchers and students. In summary, it is concluded that without the necessary public funding the regional disparities will be deepen in Brazilian Graduate.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

André Rodrigues Guimarães, Universidade Federal do Amapá – Brasil

 Doutor em Educação pela Universidade Federal do Pará (UFPA); Professor Adjunto IV da Universidade Federal do Amapá (UNIFAP), Brasil; Docente Permanente do Programa de Pós- Graduação em Educação da UNIFAP e do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFPA. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas Marxismo, Trabalho e Políticas Educacionais

Cristiane de Sousa Brito, Universidade Federal do Amapá – Brasil

Mestre em Educação pela Universidade Federal do Amapá (PPGED/UNIFAP); Professora da Educação Básica da rede privada de ensino, Brasil; Membro integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas Marxismo, Trabalho e Políticas Educacionais (GEMTE/UNIFAP).

José Almir Brito dos Santos, Universidade Federal do Amapá – Brasil

Doutorando em Educação na Universidade Federal do Pará (UFPA). Mestre em Educação pela Universidade Federal do Amapá (UNIFAP); Professor da Educação Básica da rede pública estadual no Amapá, Brasil. Membro integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas Marxismo, Trabalho e Políticas Educacionais (GEMTE/UNIFAP).

Published

2020-09-07

How to Cite

GUIMARÃES, A. R.; BRITO, C. de S.; DOS SANTOS, J. A. B. EXPANSION AND FINANCING OF GRADUATE AND REGIONAL INEQUALITY IN BRAZIL (2002-2018). Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 41, p. 47-71, 2020. DOI: 10.22481/praxisedu.v16i41.7244. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/7244. Acesso em: 23 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)