THE JUVINILIZATION OF YOUTH AND ADULT EDUCATION: CHALLENGES AND CURRICULAR POSSIBILITIES
DOI:
https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i42.7336Keywords:
: Youth and adult education, Curriculum, YouthsAbstract
The objective of this article is to present the results of the research carried out in the Professional Master's Program in Youth and Adult Education - MPEJA - of the Bahia State University (UNEB), whose objective was to analyze the social representations of students from EJA at a state school in the state of Bahia, on the curriculum and youth, highlighting the challenges and possibilities in the construction of a curriculum that addresses youth cultures. Methodologically, the qualitative approach was used, through a case study. The results reveal many challenges and possibilities to follow. They point out the need of the school to look for its architecture and curricular practices, to approach young people; to know the different youth cultures of the students, that is to say, to know the themes of the educational action, to look for elements to sculpt the particularities and curricular reconfigurations of EJA; Promote collaborative training actions, based on the curriculum of insurgencies and inclusion.
Downloads
Metrics
References
ABRAMOVAY, Miriam et alii. Juventude, violência e vulnerabilidade social na América Latina: desafios para políticas públicas. Brasília : UNESCO, BID, 2002. Disponível; http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001271/127138por.pdf Acesso: 17/04/2020.
APPLE, Michael W. Repensando ideologia e currículo. In: MOREIRA, Antônio Flávio, SILVA, Tomaz Tadeu da Silva (org). Currículo, cultura e sociedade; tradução de Maria Aparecida Baptista – 10.ed – São Paulo: Cortez, 2008, p. 49-69.
ARROYO, Miguel González. Outros Sujeitos, Outras Pedagogias. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
ARROYO, Miguel González. Currículo, território em disputa. - Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.
ARROYO, Miguel González. Educação de jovens e adultos: um campo de direitos e de responsabilidade pública. In: SOARES, Leôncio, GIOVANETTI, Maria Amélia, GOMES,
LINO, Nilma . Diálogos na Educação de Jovens e Adultos. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011.
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo; tradução, Luis Antero Reto e Augusto Pinheiro. Lisboa: Edições 70, 1977.
BRASIL, Ministério da Educação. LEI de n ° 9394/96, de 20/12/1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm Acesso: 10/05/2020.
BRASIL. Constituição da Republica Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, 1988. Disponível: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/ConstituicaoCompilado.htm Acesso: 10/05/2020.
BRANCO, Pedro Paulo Martoni. Juventude e trabalho: desafios e perspectivas para as politicas públicas. In: ABRAMO, Helena Wendel, BRANCO, Pedro Paulo Martoni. Retratos da Juventude Brasileira. Análise de uma Pesquisa Nacional. São Paulo: Edição Fundação Perseu Abramo e Instituto da Cidadania, 2011.
BRUNEL, Carmem. Jovens cada vez mais jovens na educação de jovens e adultos. Porto Alegre: Mediação, 2014.
CANDAU, Vera Maria. Construir Ecossistemas Educativos - Reinventar a Escola. In:
CANDAU, Vera Maria (org). Reinventar a Escola. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.
CASTRO, P. A de. Tornar-se aluno: identidade e pertencimento – um estudo etnográfico. 2011. 157f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2011, p. 158.
DAYRELL, Juarez. A juventude e a educação de jovens e adultos: reflexões iniciais – novos sujeitos. In: SOARES, Leôncio, GIONANETTI, Maria Amélia e GOMES, Nilma Lino. Diálogos na Educação de Jovens e Adultos. Belo Horizonte: Autêntica, 2011, p. 53-67.
DEBERT, Guita. A dissolução da vida adulta e a juventude como valor. 2010. Disponível: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-71832010000200003 Acesso: 12/05/2020.
DI PIERRO, Maria Clara, JOIA, Orlando e RIBEIRO, Vera Masagão. Visões da Educação de Jovens e Adultos no Brasil. Cadernos Cedes, ano XXI, nº 55, novembro/2001. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ccedes/v21n55/5541.pdf Acesso: 12/05/2020.
DOS SANTOS COSTA. Graça. Didática e formação Continuada para a Diversidade Cultural: perspectivas e desafios. In: SUANNO, Marilza e RAJADELL, Núria (orgs). Didática e Formação de Professores; Perspectivas e Inovações. Goiânia: CEPED Publicações e PUC Goiás, 2012, 133-161.
DOS SANTOS COSTA. Graça. Diálogo entre família e escola em contexto de diversidade: uma ponte entre expectativas e realidades. Tese doutoral. Departamento de Didática e Organização Educativa. Barcelona: Universidade de Barcelona, 2009. Disponível em: http://tdx.cat/handle/10803/1374. Acesso: 13/05/2020.
FRAGA, Paulo Cesar Pontes e LULIANELLI, Jorge Atílio Silva (orgs). Jovens em Tempo Real. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.
GATTI, Bernadete Angelina. Grupo focal na pesquisa em Ciências Sociais e Humanas. Brasília: Líber Livro Editora, 2005.
GIDDENS, Anthony. Modernidade e Identidade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2002.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2009.
GROPPO, Luiz Antônio. Juventude. Ensaios sobre Sociologia e História das Juventudes Modernas. Rio de Janeiro: DIFEL, 2000.
GUARESCHI, Pedrinho, JOVCHELOVITCH, Sandra (orgs.). Textos em Representações Sociais. 8.ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1995.
JODELET, Denise. Loucuras e representações sociais. Petrópolis: Editora Vozes, 2001.
LUDKE, Menga e ANDRE, M.E.D.A. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MAIA, Carla Valéria Vieira Linhares. Cartografias Juvenis: mudanças e Permanências nos Territórios de Ser Jovem. 2010. 361f. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, Minas Gerais. 2010. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/bitstream/1843/BUOS-8FNQE4/1/cartografias_juvenis__mudan_as_e_perman_ncias_nos_territ_rio.pdf Acesso: 12/05/2020.
MELLOWS, David, DOS SANTOS COSTA, Graça.; COSTA, Patrícia Lessa. Educação de jovens e adultos, Currículo e formação. Apresentação do dossiê da Revista Internacional de Educação de Jovens e Adultos - RIEJA. no prelo. 2020.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. Ciência, técnica e arte: O desafio da pesquisa sócial. In MINAYO, Maria Cecília de Souza. (orgs.) Pesquisa social: teoria, método e criatividade/ Suely Ferreira Deslandes, Otávio Cruz Neto, Romeu Gomes. – Petrópolis, RJ: Vozes, 2013, p. 9-29.
MOREIRA, Antônio Flávio e CANDAU, Vera Maria (orgs). Multiculturalismo. Diferenças Culturais e Práticas Pedagógicas. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.
MOREIRA, Antônio Flávio e SILVA, Tomaz Tadeu (orgs). Currículo, cultura e sociedade;– 12.ed – São Paulo: Cortez, 2011.
MOSCOVICI, Serge. Representações Sociais. Investigações em psicologia social. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.
MORENO, Gilberto Geribola. Jovens e Experiência Social na Educação de Jovens e Adultos. 2010. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010. Disponível em: https://teses.usp.br/index.php?option=com_jumi&fileid=17&Itemid=160&id=77A14D3EE2D7&lang=pt-br Acesso: 12/05/2020.
MUNANGA, Kabengele. (org). Superando o Racismo na Escola. – 2.ed. - Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005. Disponível: http://portal.mec.gov.br/secad/arquivos/pdf/racismo_escola.pdf Acesso: 02/05/2020.
OLIVEIRA, Maria Da Conceição Cédro Vilas Bôas de. Currículo e culturas juvenis: um estudo de caso sobre as representações sociais dos estudantes da Educação de Jovens e Adultos no município de Conceição da Feira-BA. 2016. 245 f. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação de Jovens e Adultos, Universidade do Estado da Bahia, Salvador, 2016.
ONU, Organizações das Nações Unidas. Declaração Universal dos Direitos Humanos,1948. Disponível: http://www.onu.org.br/img/2014/09/DUDH.pdf. Acesso: 10/04/2020.
PAIVA, Vanilda Pereira. Educação popular e educação de adultos. São Paulo: Edições Loyola, 1987.
PAIS, José Machado. Culturas juvenis. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 2003.
PEDRA, José Alberto. Currículo, Conhecimento e suas Representações. Campinas, SP: Papirus, 1997.
PEREIRA, T. V.; OLIVEIRA, R. A. A. Juvenilização da EJA como efeito colateral das políticas de responsabilização. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 29, n. 71, p. 528-553, maio/ago. 2018.
PINHO, Clarice Wilken de. Educação e Cultura Popular nas Propostas Escolares da EJA – Educação de Jovens e Adultos: um estudo em duas escolas de Belo Horizonte. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Minas Gerais, Minas Gerais. 2016. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/BUBD-ACEFNY Acesso: 12/05/2020.
RIBEIRO, Renato Janine. Política e Juventude: o que fica da energia. In: NOVAES, Regina, VANNUCHI, Paulo. Juventude e Sociedade. Trabalho, Educação, Cultura e Participação. São Paulo: Edição Fundação Perseu Abramo e Instituto da Cidadania, 2004, p. 19-33.
SACRISTÁN, J. Gimeno.. O currículo: uma reflexão sobre a prática; tradução Ernani F. da F. Rosa. - 3°. ed. - Porto Alegre: Artmed, 2000.
SILVA, Tomas Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 2ªed., 11ªreimp. – Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
SILVA, A. de J. da et al. Educadores de jovens trabalhadores que estudam: aprendendo a ensinar. In: Diálogos com a juventude presentes na EJA. Analice da Silva (Org.) Belo Horizonte: Mazza Edições, 2014.
SPOSITO, Marília Pontes. (coord.). O Estado da arte sobre juventude na pós-graduação brasileira: Educação, Ciências Sociais e Serviço Social (1999-2006). Belo Horizonte: Argumentum Editora, 2009. Volume 1.
VALE, Zoé Margarida Chaves Vale. Encontros e desencontros entre jovens e a escola: sentidos da experiência escolar na educação de jovens e adultos – EJA. 2007. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de minas Gerais, Belo Horizonte-MG. 2007. Disponível em: http://www.bibliotecadigital.ufmg.br/dspace/bitstream/1843/VCSA-7WNEVA/1/encontros_e_desencontros_entre_os_jovens_e_a_escola.pdf Acesso: 12/05/2020.
WAISELFISZ, J. J. (2015). O mapa da violência 2015: Mortes Matadas por Armas de Fogo Disponível: http://www.mapadaviolencia.org.br/pdf2015/mapaViolencia2015.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.