THE CURRICULUM MEANINGS FOR THE YOUTH AT YOUTH AND ADULT EDUCATION (EJA)
DOI:
https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i42.7337Keywords:
Youth and Adult Education High School, Youth, CurriculumAbstract
This paper is part of a doctoral dissertation about the meanings attributed to Youth and Adult Education schools by its students and it aims to present some curriculum conceptions outlined by the respondents. For data collection was utilized a questionnaire with closed and open questions responded by 9th , 10th and 11th grades of Youth and Adult Education at a State High School in Porto Alegre/RS. In this article was analyzed the responses of 144 young subjects enrolled. As theoretical references were utilized Oliveira (2009), Dayrell (2011), Arroyo (2017), Carrano (2007), among others who refers to the meanings of the school and its curriculum for the youth. As results, the young subjects expressed their ideas and curriculum conceptions: a) a curriculum towards work that provides knowledge to obtain jobs or even better positions; b) a curriculum of propaedeutic reasons that helps to prepare for further studies, as a reason to return to school, technical courses or graduation; c) a curriculum towards citizenship duties that guarantees more knowledge about their rights and duties as citizens, in order to expand their future trajectory choices.
Downloads
Metrics
References
ALCOFORADO, Luís. Uma Educação para Todos, ao Longo e em todos os Espaços da Vida: desafios para a construção de políticas públicas promotoras de uma cidadania planetária crítica e ativa. In. SILVA, Marinalva Freire da. Mundos Distantes, Diálogos Possíveis: a vida em Mosaico. João Pessoa: Ideia. 2014. p. 14-34.
ANDRADE, Eliane R.. Os jovens da EJA e a EJA dos jovens. In. PAIVA, Jane; OLIVEIRA, Inês Barbosa de. (Orgs.) Educação de jovens e Adultos. Petrópolis: DP et Alii, 2009.
APPLE, Michael. A política do conhecimento oficial: faz sentido a ideia de um currículo nacional. In. MOREIRA, Antônio Flávio; SILVA, Tomaz Tadeu (orgs.). Cultura, currículo e sociedade. 7.ed. São Paulo: Cortez, 2002.
ARROYO, Miguel. Educação de Jovens e Adultos: um campo de direitos e de responsabilidade pública. In. SOARES, Leôncio; GIOVANETTI, Maria Amélia, GOMES, Nilma Lino (orgs.). Diálogo na educação de jovens e Adultos. 4. ed. Autentica: Belo horizonte, 2011.
ARROYO, Miguel Gonzáles. Passageiros da noite: do trabalho para a EJA: itinerários pelo direito a uma vida justa. Petrópolis: Vozes, 2017.
BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Lisboa: Difel, 1989.
BOURDIEU, Pierre. A “juventude” é apenas uma palavra. In. BOURDIEU, Pierre. Questões de sociologia. Lisboa: Fim de Século, 2003.
BRASIL. Base Nacional Curricular Comum. Educação é a base. Brasília, DF, 2016. Disponível em:< http://basenacionalcomum.mec.gov.br/a-base> Acesso em: 03 de setembro de 2017.
CARRANO, Paulo. Educação de Jovens e Adultos e Juventude: o desafio de compreender os sentidos da presença dos jovens na escola da “segunda chance”. In. Revista REVEJA (UFMG), online, 2007.
CARRANO, Paulo. A escola diante das culturas juvenis: reconhecer para dialogar. In. Revista Educação. Santa Maria, v.36, p.43-56.jan./abr. 2011.
DAYRELL, Juarez. A escola “faz” as juventudes? Reflexões em torno da socialização juvenil. Educ. Soc., Campinas, vol. 28, n. 100 - Especial, 2007 Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br Acesso em: 23 de novembro de 2015.
DAYRELL, Juarez. O Jovem como sujeito social. Revista Brasileira de Educação, nº24, 2003.
DAYRELL, Juarez; CARRANO, Paulo. Juventude e ensino médio: quem é este aluno que chega à escola. In. DAYRELL, Juarez; CARRANO , Paulo; MAIA, Carla Linhares (Orgs.). Juventude e ensino médio: sujeitos e currículos em diálogo Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2014.
DAYRELL, Juarez. A Juventude e a Educação de Jovens e Adultos: reflexões iniciais – novos sujeitos. In. SOARES, Leôncio; GIOVANETTI, Maria Amélia, GOMES, Nilma Lino (Orgs.). Diálogo na educação de jovens e Adultos. 4. ed. Autêntica: Belo horizonte, 2011.
DI PIERRO, Maria Clara; JR. CATELLI, Roberto. A construção dos direitos dos jovens e adultos à educação na história brasileira recente. In. GRACIANO, Mariângela; LUGLI, Rosário S. G. (orgs). Direitos, diversidade, práticas e experiências educativas na Educação de Jovens e Adultos. São Paulo: Alameda, 2017.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 18 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
KNOWLES, Malcolm. The modern practice of adult education: from pedagogy to andragogy. The adult education Company, Cambridge: New York, 1980.
MACHADO, Jeferson Ventura e FISS, Dóris Maria Luzzardi. Educação de Jovens e Adultos: encantamento e permanência na escola. Dossiê Educação de Jovens e Adultos. In. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, Arizona University, n. 61, vol.22, 2014.
OLIVEIRA, Inês Barbosa de. Reflexões acerca da organização curricular e das práticas pedagógicas na EJA. In. Educ. rev. [online]. 2007, n.29, pp.83-100
OLIVEIRA, Inês Barbosa e COUTINHO, Maria Clara Gama Cabral. Evasão na EJA. Histórias De Abandono Ou Determinação? Usos e táticas de praticantes na autogestão da vida. Dossiê Educação de Jovens e Adultos. In. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas. Arizona StateUniversity, n. 77, vol.21, 2013.
OLIVEIRA, Inês Barbosa de. Organização curricular e práticas pedagógicas na EJA: algumas reflexões. In. Paiva, Jane; Oliveira, Inês Barbosa de. (orgs.) Educação de jovens e Adultos. Petrópolis: DP et Alii, 2009
PAIS, José Machado. A Juventude como Fase de Vida: dos ritos de passagem aos ritos de impasse. In. Saúde Soc. São Paulo, v.18, n.3, p.371-381, 2009.
PAIVA, Jane. Os sentidos do Direito à Educação para Jovens e Adultos. Petrópolis: Ed.FAPERJ., 2009.
PAIVA, Jane; SALES, Sandra. Contextos, perguntas, respostas: o que há de novo na educação de jovens e adultos? In. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, n.69, v.21, p.1-14, set. 2013.
PINTO, Álvaro Vieira. Sete lições sobre educação de adultos. 16 ed. São Paulo: Cortez, 2010
SANTOS, Juliana Silva dos. Entre idas e vindas: uma diversidade de sentidos para a escola de EJA Educação de jovens e adultos: 2018.219f. Tese. (Doutorado em Educação). Programa de Pós-graduação em Educação, PUCRS, Porto Alegre, 2018.
SANTOS, Juliana Silva dos; CORRÊA., I. L. S.. EJA Ensino Fundamental: a (re)inclusão na escola como perspectiva de inserção social no trabalho. REVES, v. 1, p. 137-148-148, 2018.
SANTOS, Juliana Silva dos; PEREIRA, Marcos Villela ; AMORIM, A. . Os sujeitos estudantes da EJA: um olhar para as diversidades. RIEJA, v. 1, p. 122-135, 2018.
SANTOS, Juliana Silva dos; CORRÊA, I. L. S.. A formação docente na EJA: amorosidade, experiência e valorização do professor. Cadernos do aplicação (UFRGS), v. 30, p. 1-14, 2017.
SANTOS, Juliana Silva dos; PEREIRA, Marcos Villela. Educação de jovens e adultos no campo da Educação. In: V Encontro Internacional de Alfabetização e Educação de Jovens e Adultos, 2018, Porto Alegre. Alfaeeja. Porto Alegre: UFRGS, 2018. v. V. p. 20-27.
SANTOS, Juliana Silva dos; SILVA, J. M.. EJA como perspectiva de ascenção ao mundo do trabalho. In: IV Encontro Internacional de Alfabetização e Educação de Jovens e Adultos, 2017, Braga - PT. Alfaeeja, 2017. v. IV. p. 1-15.
SANTOS, Juliana Silva dos. Esperança e utopia, continuidade ou abandono: escolhas dos sujeitos estudantes da EJA no que implica suas trajetórias educativas. In: IX Seminário Nacional Diálogos com Paulo Freire: Utopia, Esperança e Humanização, 2015, Taquara. IX Seminário Nacional Diálogos com Paulo Freire: Utopia, Esperança e Humanização. Taquara: Faccat, 2015. v. 1. p. 1-8.
SANTOS, Juliana Silva dos; PEREIRA, Marcos Villela. Educação de Jovens e Adultos: um currículo que demanda mais atenção. In. Dantas, Tânia; Dionísio, Maria de Lourdes; Laffin, Maria Hermínia (orgs.) Educação de jovens e Adultos: políticas, direitos, formação e emancipação social, Salvador: EDUFBA, 2019
SILVA, J. M. ; SANTOS, Juliana Silva dos . A pesquisa-ação no processo dialógico entre extensão e currículo da educação profissional integrada de jovens e adultos. In: IV Encontro Internacional de Alfabetização e Educação de Jovens e Adultos, 2017, Braga - PT. ALFAEEJA, 2017. v. IV. p. 15-28.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.