RESONANCES OF AUTOBIOGRAPHICAL NARRATIVES IN THE CONTINUING EDUCATION OF TEACHERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i44.8026

Keywords:

Biographical approach, Ongoing training, Self-training

Abstract

This study addresses the narratives in the continuing education of teachers from the early years of elementary school in order to analyze their resonances in the processes of self-knowledge, self-education and understanding of the objective and subjective conditions of this education and teaching practice. It assumes that the teachers and their training are important, but advocates that the contributions and effects of training processes need to be analyzed considering their materiality and the reality of teaching and learning practices in the Brazilian educational context. Presents results of research developed at the Center for Studies and Research on Teacher Education and Teacher Professionalization in Pedagogy, embodied in the autobiographical approach. It concludes that narratives, as research devices, generate forms of resistance and understanding of the dynamics of continuing teacher education.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Antonia Edna Brito , Universidade Federal do Piauí – Brasil

Doutora em Educação/UFRN. Professora da Universidade Federal do Piauí, vinculada ao Programa de Pós-Graduação em Educação/PPGEd/UFPI. Coordenadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Formação e Profissionalização Docente em Pedagogia/NUPPEd.

References

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Tradução Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1994.

BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza. Histórias de vida e formação de professores/as: um olhar dirigido à literatura educacional. In: SOUZA, Elizeu Clementino de; MIGNOT, Ana Chrystina Venancio (Org.). Historias de vida e formação de professores. Rio de Janeiro: Quartet: FARPEJ, 2008.

CHENÉ, Adele. A narrativa de formação e a formação de formadores. In: NÓVOA, António; FINGER, Matthias (Org.). O método (auto)biográfico e a formação. Natal, RN:EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2010.

DAY, Christopher. A paixão pelo ensino. Porto, PT: Porto Editora, 2004.

DOMINICÉ, Pierre. O processo de formação e alguns dos seus componentes relacionais. In: In: NÓVOA, António; FINGER, Matthias (Org.). O método (auto)biográfico e a formação. Natal, RN:EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2010.

ESCUDERO, Juan M.; TRILLO, Felipe. O desenvolvimento profissional dos professores: crise do currículo, das práticas, dos efeitos da formação?. In: FLORES, Maria Assunção; MOREIRA, Maria Alfredo; OLIVEIRA; Lia Raquel. Desafios curriculares e pedagógicos na formação de professores. Ramada, PT: Edições Pedago LDA; Santo Tirso, PT: De Facto Editores, 2017.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. Tradução José Cláudino; Júlia Ferreira. São Paulo: Cortez, 2004.

NÓVOA, António Sampaio da. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, v. 47, n. 166, p. 1106-1133, out./dez. 2017.

PACHECO, José Augusto; FLORES, Maria Assunção. Formação e avaliação de professores. Porto, PT: Porto Editora, LDA: 1999.

PASSEGGI, Maria da Conceição. Narrativas da experiência na pesquisa formação. Do Sujeito Epistêmico ao Sujeito Biográfico. Roteiro, Joaçaba, v. 41, n. 1, p. 67-86, jan./abr. 2017.

PESSOA, Teresa. Aprender e ensinar com a análise e escrita de casos. In PESSOA, Teresa; MARCOS, Ana Rodrigues. (Coord.). A vida nas escolas: Casos para a formação de professores. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2011.

SANTOS, Francisca das Chagas Cardoso do Nascimento. Formação e prática docente alfabetizadora: contexto de reelaboração do letramento de professores. 2017. 236 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Piauí, Teresina, 2017.

SILVA, Maria de Jesus Assunção. Formação de professores da educação infantil e suas relações com a reelaboração da prática docente. 2017. 202 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Piauí, Teresina, 2017.

SOUSA, Erineide Cunha de. Reflexão nos processos de formação continuada de alfabetizadores: dos desafios e das possibilidades. 2016. 150 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Piauí, Teresina, 2016.

SOUZA, Elizeu Clementino de. Histórias de vida, escrita de si e abordagem experiencial. In: SOUZA, Elizeu Clementino de; MIGNOT, Ana Chrystina Venancio (Org.). Historias de vida e formação de professores. Rio de Janeiro: Quartet: FARPEJ, 2008.

SOUZA, Elizeu Clementino de. O que será? Estigmas, refiguração identitárias e narrativas biográficas. In: SOUZA, Elizeu Clementino de; VICENTINI, Paula Perin; LOPES, Celi Espasandin (Org.). Vida, narrativa e resistência: biografização e empoderamento. Curitiba: CRV, 2018.

Published

2021-02-01

How to Cite

BRITO , A. E. RESONANCES OF AUTOBIOGRAPHICAL NARRATIVES IN THE CONTINUING EDUCATION OF TEACHERS. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 44, p. 282-298, 2021. DOI: 10.22481/praxisedu.v17i44.8026. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8026. Acesso em: 21 nov. 2024.