The narrative of the relationship between the curriculum and digital culture during the pandemic - a post-graduate experience
DOI:
https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i45.8324Keywords:
Integrating technology and curriculum, web curriculum, dialogueAbstract
The purpose of this article is to reflect on the integration between the curriculum and technology and the composition of the category “web curriculum”, considered a theorical construct and a category of action that incorporates the activities undertaken by the author since 2010. This is based on the experience of teaching a subject that is carried out remotely in a post-graduate program with students doing a PhD course during the first semester of 2020. The methodological design of the study provides a bibliographical and documentary overview of education during the pandemic, as well as the concepts that underpin the reflections. Following this, there is a narrative account of the author´s experience based on the personal registers and documentation available in the virtual environment, which were produced while the lesson activities were being carried out. The narrative underlines the fact that remote education has offered opportunities for other means of conducting an education that is founded on principles involving dialogue, reflection, and the co-construction of knowledge. In addition, it shows the importance of adopting a welcoming stance, a feeling of solidarity, encouragement creativity and a critical outlook in the face of the cruel circumstances of the pandemic which have led to a widening of social, cultural, digital, and educational disparities.
Downloads
Metrics
References
AGUIAR, Márcia Angela da S. Impactos da pandemia da Covid-19 na educação brasileira e seus reflexos nas políticas e orientações curriculares. Revista de Estudos Curriculares, v. 11, n. 1, 2020.
ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de. A crise educacional gerada pela Covid-19 e as tecnologias: ontem, hoje e caminhos para o futuro. In: ALMEIDA, Fernando José;
ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de; SILVA, Maria da Graça Moreira da. (Orgs.). De Wuhan a Perdizes. Trajetos educativos [livro eletrônico]. São Paulo: EDUC, PUC-SP, 2020, p. 164-179.
ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de. Integração currículo e Tecnologias de Informação e Comunicação: Web currículo e formação de professores. (Tese de livre-docência). Faculdade de Educação, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2019.
ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de. Currículo e narrativas digitais em tempos de ubiquidade: criação e integração entre contextos de aprendizagem. Revista de Educação Pública, Cuiabá, v. 25, n. 59/2, p. 526–546, mai./ago. 2016.
ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de. Integração currículo e tecnologias: concepção e possibilidades de criação de web currículo. In: ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de; ALVES, Robson. M.; LEMOS, Silvana. D. V. (org.). Web Currículo: Aprendizagem, pesquisa e conhecimento com o uso de tecnologias digitais. Rio de Janeiro: Letra Capital, 2014, p. 20-38.
ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de . Integração de currículo e tecnologias: a emergência de web currículo. In: ENDIPE – Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino, 15., 2010. Anais eletrônicos. Belo Horizonte: UFMG, 2010. p. 166-179.
ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de; VALENTE, José Armando. Integração currículo e tecnologias e a produção de narrativas digitais. Currículo sem Fronteiras [online], v. 12, n. 3, p. 57-82, set./dez. 2012.
ANDRADE, Rodrigo de O. Resistência à ciência. Crise de confiança suscita debate mundial sobre como enfrentar ataques ao conhecimento científico. Revista Pesquisa FAPESP, ed. 284, out., 2019.
BHABHA, Homi K. El Lugar de la Cultura. Buenos Aires: Manantial, 2002.
BERNSTEIN, Basil. A estruturação do discurso pedagógico: classe, código, controle. Petrópolis: Vozes, 1996.
BRASIL. Congresso Nacional. Decreto Legislativo no. 06/2020. Brasília, 2020a.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Pleno/Conselho Nacional de Educação. Parecer 5/2020. Brasília: MEC, CNE/CP, 2020b.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Pleno/Conselho Nacional de Educação. Parecer 11/2020. Brasília, MEC, CNE/CP, 2020c.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Brasília: MEC, 2020d.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Resolução CNE/CP nº 2, de 22 de dezembro de 2017. Brasília: MEC, 2017.
BRUNER, Jerome. Construção Narrativa da Realidade. Tradução Waldemar Ferreira Netto. Critical Inquiry, v. 18, n. 1, p. 1-21, 1991.
BRUNER, Jerome. Actos de significado. Lisboa: Edições 70, LDA, 2008.
BURBULES, Nicolas C. Los significados de “aprendizaje ubicuo”. Archivos Analíticos de Políticas Educativas [online], v. 22, n. 104, 2014.
BUZATO, Marcelo E. K. Cultura digital, Educação e Letramento: conflitos, desafios, perspectivas In: HÖFLING, C. (org.). Jornada de Letras. São Carlos: UFSCar, 2010, p. 69-88.
CAMAS, Nuria Pons Vilardell; SOUZA, Fernando Roberto Amorim; COSTA, Carmen Sílvia da. Narrativa de uma experiência na pós-graduação: Entre os vícios do presencial e a presença do digital. EM TEIA – Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, Recife, v. 11, n. 2, p. 1-18, maio/ago., 2020.
CARVALHO, Marie Jane Soares; NEVADO, Rosane Aragon de; MENEZES, Crediné Silva de. Arquiteturas pedagógicas para educação a distância: Concepções e Suporte Telemático. In: Anais... XVI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação - SBIE - UFJF – 2005.
CASALI, Alípio M. D. Por um currículo errante. In: ALMEIDA, Fernando José; ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de; SILVA, Maria da Graça Moreira da. (Orgs.). De Wuhan a Perdizes. Trajetos educativos [livro eletrônico]. São Paulo: EDUC, PUC-SP, 2020.
CERQUEIRA, Valdenice Minatel M. Resiliência e tecnologias digitais móveis no contexto da educação básica: “senta que lá vem a história”. 2014. Tese (Doutorado em Educação: Currículo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.
CHIZZOTTI, Antonio. Tempos incertos. In: ALMEIDA, Fernando José; ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de; SILVA, Maria da Graça Moreira da. (Orgs.). De Wuhan a Perdizes. Trajetos educativos [livro eletrônico]. São Paulo: EDUC, PUC-SP, 2020. p. 216-221.
CUNHA, Maria Isabel. Conta-me agora! As narrativas como alternativas pedagógicas na pesquisa e no ensino. Revista da Faculdade de Educação, São Paulo, v. 23, n. 1-2, jan./dez., 1997.
CUNHA, Katia S.; SILVA, Janini P. Sobre base e bases curriculares, nacionais, comuns: de que currículo estamos falando? Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 14, n. 4, p. 1236-1257, out./dez. 2016.
DANZA, Giuliana. Poética de Barro. Direção e produção Giuliana Danza. Rio de Janeiro: Portacurtas, 2019.
DERRIDA, Jacques. Da hospitalidade. Trad. Antonio Romane. São Paulo: Escuta, 2003.
DUSSEL, Inés. VII Fórum lationoamericano de educación: aprender y enseñar em la cultura digital. Buenos Aires: Fundación Santillana, 2010.
FLORIDI, Luciano; COWLS, Josh; KING, Thomas. C; TADDEO, Mariarosaria. Como projetar IA para o bem social: sete fatores essenciais. Science and Engineering Ethics, v. 26, p. 1771-1796, 2020.
FREIRE, Paulo. À sombra desta mangueira. 6 ed. São Paulo: Olho d’água, 2003.
GATTI, Bernadete A.; NUNES, Marina Muniz R. (orgs.). Formação de professores para o ensino fundamental: estudo de currículos das licenciaturas em pedagogia, língua portuguesa, matemática e ciências biológicas. São Paulo: FCC/DPE, 2009.
GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 1989.
GIMENO SACRlSTÁN, José. EI curriculum: los contenidos de la enseñanza o un análisis de la práctica? In: GIMENO SACRISTÁN, José; PÉREZ GÓMEZ, Angel I. Comprender y transformar la enseñanza. Madrid: Edicones Morata, 1994, p. 137-170.
GOODSON, Ivor F. Towards a theory of narrative learning. In: GOODSON, Ivor et al. (org.). Narrative Learning. United Kingdom: Routledge, 2010 [e-book], p. 1-10.
LARROSA, Jorge Bondía. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 19, p. 20-28, jan./abr. 2002.
LARROSA, Jorge Bondía. Experiência e alteridade em Educação. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 19, n. 2, p. 4-27, jul./dez. 2011.
LOPES, Alice C. Apostando na produção contextual do currículo. In: AGUIAR, Márcia A.; DOURADO, Luiz F. (orgs.). A BNCC na contramão do PNE 2014-2024: avaliação e perspectivas. Recife: ANPAE, 2018, p. 23-27.
MACEDO, Elizabeth. Currículo: Política, Cultura e Poder. Currículo sem Fronteiras [online], v. 6, n. 2, 2006. p. 98-113, jul./dez. 2006.
NÓVOA, António. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 47, n. 166, p. 1106-1133, out./dez. 2017.
NÚÑEZ, Isauro Beltrán; RAMALHO, Betania Leite. A teoria da Formação Planejada das Ações Mentais e dos Conceitos de P. Ya. Galperin: contribuições para a Didática Desenvolvimental. Obutchénie: Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, Uberlândia, MG, v.1, n.1, p.70-97, jan./abr. 2017.
PARASKEVA, João M. Against the Epistemicide. Itinerant Curriculum Theory and the Reiteration of an Epistemology of Liberation. In: ULJENS, Michael; YLIMAKI, Rose M. (Eds). Bridging Educational Leadership, Curriculum Theory and Didaktik: Non-affirmative Theory of Education (Educational Governance Research). Switzerland: Springer, 2018.
PARDO KUKLINSKI, Hugo; COBO, Cristóbal. Expandir la universidad más allá de la enseñanza remota de emergência: Ideas hacia un modelo híbrido post-pandemia. Barcelona: Outliers School, 2020.
PÉREZ GÓMEZ, Ángel I. Educação na era digital: a escola educativa. Tradução Marisa Guedes. Revisão técnica Bartira Costa Neves. Porto Alegre: Penso, 2015.
PLITT, Laura. Covid-19 não é pandemia, mas sindemia. O que essa perspectiva muda no tratamento. BBC News Mundo, 10 out., 2020.
RODRIGUES, Alessandra. Narrativas digitais, autoria e currículo na formação de professores mediada pelas tecnologias: uma narrativa-tese. 2017. Tese (Doutorado em Educação: Currículo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2017.
ROLDÃO, Maria do Céu; ALMEIDA, Sílvia. Conhecimento e currículo: como se seleciona o conhecimento "relevante"? In: PACHECO, José Augusto; ROLDÃO, Maria do Céu;
ESTRELA, Maria Teresa. (Orgs.). Estudos de Currículo. Porto: Porto Editora, 2018, p. 89-127. (Coleção Educação e Formação; v. 11).
SANTOS, Boaventura Sousa. O coronavírus, nosso contemporâneo. JL Jornal de Letras, Arte e Ideias. Coluna Ideias. Ano XL, n. 1294, 6 a 19 mai., 2020. p. 28-29.
SANTOS, Boaventura Sousa. Para além do pensamento abissal: Das linhas globais a uma ecologia de saberes. Novos estudos CEBRAP, São Paulo, n.79, p. 71-94, nov., 2007.
SANTOS, Edmea; CARVALHO, Felipe. Atos de currículo emergentes na educação online. ReDoC - Revista Docência e Cibercultura. v. 4, n. 2, p. 6-12, mai./ago., 2020.
SANTOS, Priscila Costa; ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de. Educação e fake news: construindo convergências. Revista Exitus, Santarém/PA, v.10, n. 1, p. 1-31, e020057, 2020.
SELWYN, Neil. Digital division or digital decision? A study of non-users and low users of computers. Poetics, v. 34, n. 4-5, p. 273-292, 2006.
SILVA, Selma C. de O. Formação inicial de professores e as Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação: busca de padrões orientadores. 2014. Dissertação (Mestrado em Psicologia da Educação) – PUC-SP, São Paulo, 2014.
VALENTE, José Armando; ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de. Políticas de tecnologia na educação no Brasil: visão histórica e lições aprendidas. [Brasilian technology policies in education: History and lessons learned]. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas [Education Policy Analysis Archives], v. 28, n. 94, 22 jun., 2020.
VALENTE, José Armando. O ensino híbrido veio para ficar. In: TREVISANI, Fernando de M., TANZANI NETO, Adolfo; BACICH, Lilian. Ensino Híbrido Personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015, p. 13-17.
VALENTE, José Armando. A espiral da aprendizagem e as tecnologias da informação e comunicação: repensando conceitos. In: JOLY, Maria Cristina Rodrigues Azevedo. Tecnologias no ensino: implicações para a aprendizagem. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2002, p. 15-37.
VIEIRA PINTO, Álvaro. O conceito de tecnologia. Rio de Janeiro: Contraponto, 2005. v. 2.
YOUNG, Michael. Teoria do currículo: o que é e por que é importante. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 44, n. 151, p. 190-202, jan./mar. 2014.
WARSCHAUER, Mark. Tecnologia e inclusão social. São Paulo: SENAC São Paulo, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.