Eventos científicos online: el caso de las lives en el contexto de la pandemia COVID-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i45.8340

Keywords:

Academic-scientific live, Science education, Online education

Abstract

The purpose of this article is to present the importance of scientific education within the Brazilian reality and some relevant implications for public policies in relation to doing science in Brazil. For this, the choice was to explain the phenomenon of online scientific event, a phenomenon of scientific education as a resonance of cyberculture and an unfolding of online scientific dissemination. In an epistemological-methodological perspective of training-research in cyberculture, the topics under discussion were mapped in the educational networks that used the Facebook, Instagram and YouTube applications, between the first two quarantine months with social distance in Brazil. It is hoped with this to expand the social understanding of this sociotechnical phenomenon and, at the same time, to describe densely the updating of its nomenclature academic-scientific lives or may lives, preserving the limits of the phenomenal essence. And, still, expand the scientific repertoire on the public perception of science of Brazilian society, as well as collaborate with the reflections currently established in society through the impact caused by the COVID-19 pandemic.

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Author Biographies

Alice Maria Figueira Reis da Costa, Rede FAETEC – Estado do Rio de Janeiro – Brasil

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação, ProPEd/UERJ; Professora I na Escola de Ensino Fundamental Visconde de Mauá da Fundação de Apoio à Escola Técnica do Rio de Janeiro/FAETEC/RJ; Membro do Grupo de Pesquisa Docência na Cibercultura (GPDOC).

Wallace Carriço de Almeida, Secretaria de Educação do Rio de Janeiro / Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro – Brasil

Doutorando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares – PPGEduc UFRRJ. Professor de Ensino Fundamental da SME-RJ e mediador a distância do Cecierj / Consórcio CEDERJ; Membro do Grupo de Pesquisa Docência na Cibercultura (GPDOC).

Edméa Oliveira dos Santos, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro – Brasil

Pós-doutora em e-learning e EAD pela UAB-PT; Professora Titular-Livre da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ) na linha de pesquisa " Linha 1: Estudos Contemporâneos e Práticas Educativas"; Líder do GPDOC - Grupo de Pesquisa Docência e Cibercultura.

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Published

2021-04-01

How to Cite

COSTA, A. M. F. R. da; ALMEIDA, W. C. de; SANTOS, E. O. dos. Eventos científicos online: el caso de las lives en el contexto de la pandemia COVID-19. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 45, p. 162-177, 2021. DOI: 10.22481/praxisedu.v17i45.8340. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8340. Acesso em: 22 dec. 2024.