Teacher training in the education program: Reflections from the perspective of Unimontes graduates

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i45.8346

Keywords:

Education, Graduates, Teacher training

Abstract

This research was carried out in the area of teacher training, constituting an opportunity to reflect on the contributions and training processes in the Education program. Within the scope of Unimontes, the goal was to understand the structures of the teaching profession, based on the perception of Education graduates - 2013/2017. Using a mixed, interpretative approach, this research in progress presents partial results from the data collection instrument Google Forms. The data analysis was carried out via a content analysis. As a result, we found the following aspects: satisfaction with the program, placement in the job market in the area of their degree, importance of the internship, etc. The relevance of this investigation is based mainly on the contribution it can provide towards a better understanding of teacher training and indicate alternatives for problems that historically challenge institutions that offer teaching degrees and are dedicated to training teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Cláudia Soares de Oliveira Braga, Universidade Estadual de Montes Claros – Brasil

Mestre em Educação; Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES) - Brasil; Professora do Departamento de Métodos e Técnicas Educacionais.

Eliana de Freitas Soares, Universidade Estadual de Montes Claros – Brasil

Doutorando em Educação – Universidade La Salle/ bolsista CAPES. Mestre em Educação; Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES) - Brasil; Professora do Departamento de Métodos e Técnicas Educacionais. Integrante do Grupo de Pesquisa GERES – UNILASALLE.

Vera Lucia Felicetti, Universidade La Salle – Brasil

Pós-Doutora em Educação; Universidade La Salle (UNILASALLE) - Brasil; Professora e coordenadora de Pós-Graduação. Coordenadora do Grupo de Pesquisa GERES – UNILASALLE.

References

BRASIL. Resolução CNE/CP nº 1, de 15 de maio de 2006. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia, licenciatura. MEC. Brasília: DOU, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_06.pdf. Acesso em: 12 ago. 2020.

CRESWELL, John W.; CLARK, Vicki L. Plano. Pesquisa de Métodos Mistos. 2. ed. Porto Alegre: Penso, 2013. (Métodos de Pesquisa).

FELICETTI, Vera Lucia. Comprometimento do estudante: um elo entre aprendizagem e inclusão social na qualidade da educação superior. 2011. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2011. Orientadora: Profa. Dra. Marília Costa Morosini.

FELICETTI, Vera Lucia; SANTOS, Bettina Steren dos. Estudante da Educação Superior em contextos emergentes. In: FRANCO, Sérgio Roberto Kieling; FRANCO, Maria Estela Dal Pai; LEITE, Denise Balarine Cavalheiro (orgs). Educação Superior e conhecimento no centenário da Reforma de Córdoba: novos olhares em contextos emergentes. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2019. Cap. V, p. 211-225.

FELICETTI, Vera Lucia; MOROSINI, Marília Costa; CABRERA, Alberto F. Estudante de Primeira Geração (P-Ger) na Educação Superior Brasileira. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 49, n. 173, jul./set. 2019. DOI https://doi.org/10.1590/198053146481. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742019000300028&tlng=en. Acesso em: 01 out. 2020.

FRANCO, Maria Laura Publisi Barbosa. Análise de conteúdo. 3. ed. Brasília: Liber Livros Editora, 2008.

GARCIA, Carlos Marcelo. O professor iniciante, a prática pedagógica e o sentido da experiência. Form. Doc., Belo Horizonte, v. 02, n. 03, p. 11-49, ago./dez. 2010. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/17/15. Acesso em: 12 ago. 2020.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

IMBERNÓN, F. Formação docente profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2009.

LAVILLE, Christian; DIONNE, Jean. A Construção do Saber: manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas. reimp. Belo Horizonte: Artmed, 2008.

LAURIA, Irene Rafaela C.; MACEDO, Juliana C.; AGUIAR, Maria da Conceição C. Alunos e Egressos do Curso de Pedagogia e sua Atuação no Mercado de Trabalho. 2012. Disponível em: <http://docplayer.com.br/10335920-Alunos-egressos-do-curso-de-pedagogia-e-sua-atuacao-no-mercado-de-trabalho.html>. Acesso em 07 fev. 2020.

LIBÂNEO, José Carlos. Diretrizes Curriculares da Pedagogia: Imprecisões teóricas e concepção estreita da formação profissional de educadores. Educação e Sociedade, Campinas, v. 27, n. 96, p. 843-876, out. 2006. DOI https://doi.org/10.1590/S0101-73302006000300011. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0101-73302006000300011&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 10 set. 2020.

LIBÂNEO, José Carlos. A pedagogia em questão: entrevista com José Carlos Libâneo. Olhar de professor, Ponta Grossa, v. 10, n. 1, p. 11-33, 2007. Disponível em: http://www.uepg.br/olhardeprofessor. Acesso em: 08 nov. 2019.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática: velhos e novos temas. Goiânia: Edição do Autor, 2002.

LONGAREZI, Andrea Maturano; PUENTES, Roberto Valdés (orgs). Didática no âmbito da pós-graduação. Uberlândia: EDUFU, 2016.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Técnicas de Pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2018.

MOROSINI, Marília Costa (Org.). Professor do ensino superior: identidade, docência e formação. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais, 2000. p. 11-20.

NÓVOA, Antônio (Org.). Formação de professores e profissão docente. Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.

NUNES, Célia Maria Fernandes. Saberes Docentes e Formação de Professores: Um Breve Panorama Da Pesquisa Brasileira. Educação e Sociedade, v. 22, n. 74, p. 27-42, 2001. DOI https://doi.org/10.1590/S0101-73302001000100003. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v22n74/a03v2274.pdf. Acesso em: 08 set. 2019.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

PIMENTA, Selma Garrido. Didática e Formação de Professores: percursos e perspectivas no Brasil e em Portugal. São Paulo: Cortez, 1997.

PIMENTA, Selma Garrido. Professor: formação, identidade e trabalho docente. In: PIMENTA, Selma Garrido. (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2002. p. 15-34.

PIMENTA, Selma G.; ANASTASIOU, Léa das Graças. Finalidades da Universidade no Contexto Atual. In: PIMENTA, Selma G.; ANASTASIOU, Léa das Graças (Orgs). Docência no Ensino Superior. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2002.

SÃO PAULO. Instituto Península. Retratos da Carreira docente. 2019. Disponível em: https://www.institutopeninsula.org.br/wp-content/uploads/2019/10/Retratos-da-carreira-docente.pdf. Acesso em: 01 out. 2020.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.

Published

2021-04-01

How to Cite

BRAGA, C. S. de O.; SOARES, E. de F.; FELICETTI, V. L. Teacher training in the education program: Reflections from the perspective of Unimontes graduates. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 45, p. 219-238, 2021. DOI: 10.22481/praxisedu.v17i45.8346. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8346. Acesso em: 23 nov. 2024.