Research on natural sciences in the common national curricular base: a recent map

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i48.8757

Keywords:

Common National Curricular Base, Nature Sciences, Research

Abstract

The article presents the results of a mapping of scientific articles that focus on the area of Nature Sciences in the BNCC in the data base of the Periodical Portal of the Coordination of Higher Level Personnel (CAPES) and of Google Academic, in the period from 2017 to 2021 (first quarter). This is a qualitative research,  characterized as  an inventory and descriptive balance. In the searches, 927 scientific articles were found on the BNCC after using the filters and, of this number, only 38 of them focused on Nature Science. The balance of these productions indicates a still emerging and growing debate, tensioned by different views and perspectives on the BNCC, a movement, in fact, peculiar to studies in the field of curriculum policy. Although the articles address the same area of knowledge, they delve into different issues, highlighting themes related to practice, science education, health, and the structuring elements of the BNCC text in the different versions. The articles that analyzed the construction process and the different versions of the BNCC present as points of convergence the perception that the approved version of this official document has a structure that goes against what is expected, by scholars in the field, of a science education.

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Author Biographies

Kleyane Morais Veras, Universidade Estadual do Ceará - Brasil

Doutoranda e Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Bolsista CAPES/DS do PPGE/UECE. Membro do Grupo de pesquisa Docência no Ensino Superior e na Educação Básica (GDESB).

Maria Marina Dias Cavalcante, Universidade Estadual do Ceará - Brasil

Doutora em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Profa. Associada da Universidade Estadual do Ceará, vinculada ao Curso de Pedagogia e ao Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE/UECE). Líder do grupo de pesquisa Docência no Ensino Superior e na Educação Básica (GDESB).

Luciana de Oliveira Souza Mendonça, Universidade Estadual do Ceará - Brasil

Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Estadual do Ceará (UECE) e Mestre em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE), campus de Maracanaú.

Ivo Batista Conde, Universidade Estadual do Ceará - Brasil

Doutorando e Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Bolsista CAPES/DS do PPGE/UECE. Membro do Grupo de pesquisa Docência no Ensino Superior e na Educação Básica (GDESB).

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Published

2021-09-03

How to Cite

VERAS, K. M.; CAVALCANTE, M. M. D.; MENDONÇA, L. de O. S.; CONDE, I. B. Research on natural sciences in the common national curricular base: a recent map. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 48, p. 346-364, 2021. DOI: 10.22481/praxisedu.v17i48.8757. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8757. Acesso em: 3 jul. 2024.