Analysis of the oral arguments of the PNEE -2020 direct unconstitutionality action

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i46.8857

Keywords:

Special Education, Direct Unconstitutionality Action, National Policy on Special Education

Abstract

The National Policy on Special Education: equitable, inclusive and with lifelong learning (PNEE-2020) was established by Decree No. 10.502 of 2020 on 10/01/2020, the Federal Supreme Court - STF suspended the effectiveness of the Decree 12/01/2020. Then followed a period of oral arguments of movements against and in favor of the decree, in an attempt to influence the final decision of the plenary. The objective of the present study was to analyze the different speeches expressed in the oral arguments petitioned to the Supreme Court (STF) regarding the Direct Action of Unconstitutionality (ADI) nº 6,590 that led to the suspension of the PNEE-2020. A total of 11 videos of the oral arguments were transcribed and the speeches were analyzed using the Iramuteq textual analysis software. The results showed that the main arguments were based on Brazilian and international legislation, but paradoxically, the same section of the law was used both to defend the revocation and the maintenance of the PNEE-2020. It was concluded that the process showed different understandings of what inclusive education is, divided the movement of struggle of people with disabilities and weakened the movement for school inclusion in Brazil, since there are polarized voices on the subject and there is no unification of ideas about be achieved.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Luiz Renato Martins da Rocha, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - Brasil

Doutor em Educação Especial (UFSCar). Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Cornélio Procópio, Brasil. Departamento de Educação. Grupo de pesquisa Surdez e Abordagem Bilíngue. Correio eletrônico: luizrenatomr@gmail.com

 

 

Norma Abreu e Lima Maciel de Lemos Vasconcelos, Universidade de Pernambuco - Brasil

Doutora em Educação Especial (UFSCar). Universidade de Pernambuco, Garanhuns, Brasil. Curso de Pedagogia. Grupo de pesquisa Surdez e Abordagem Bilíngue. Correio eletrônico: normamvasconcelos@gmail.com

 

 

Eniceia Gonçalves Mendes, Universidade Federal de São Carlos – Brasil

Doutora em Psicologia (USP). Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, Brasil. Programa de pós-graduação em Educação Especial. Grupo de pesquisa em Formação de Recursos Humanos e Ensino em Educação Especial. Correio eletrônico: eniceia.mendes@gmail.com

 

 

Cristina Broglia Feitosa de Lacerda, Universidade Federal de São Carlos – Brasil

 

Doutora em Educação (Unicamp). Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, Brasil. Programa de pós-graduação em Educação Especial. Grupo de pesquisa Surdez e Abordagem Bilíngue. Correio eletrônico: cbflacerda@gmail.com

 

 

References

ALMEIDA, Eloísa Machado de. Capacidades institucionais dos amici curiae no Supremo Tribunal Federal: acessibilidade, admissibilidade e influência. Rev. Direito Práx. Rio de Janeiro, v. 10, n. 1, pág. 678-707, março de 2019.

BRASIL. Constituição Federal: República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal; Centro Gráfico, 1988. Diário Oficial da União, Assembleia Nacional Constituinte, Brasília, DF, 05 out. 1988. Seção I, p. 1.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Modalidades Especializadas de Educação. Política Nacional de Educação Especial: Equitativa, Inclusiva e com Aprendizado ao Longo da Vida. Secretaria de Modalidades Especializadas de Educação. Brasília: MEC. SEMESP, 2020b. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/assuntos/noticias/mec-lanca-documento-sobre-implementacao-da-pnee-1/pnee-2020.pdf. Acesso em: 14 fev. 2021.

BRASIL. Decreto nº 6.949, 25 de agosto de 2009. Promulga a Convenção Internacional sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência e seu Protocolo Facultativo, assinados em Nova York, em 30 de março de 2007. Diário Oficial da União, Brasília-DF, 26 ago. 2009a, Seção 1, Página 3.

BRASIL. Decreto Nº 10.502, de 30 de setembro de 2020. Institui a Política Nacional de Educação Especial: Equitativa, Inclusiva e com Aprendizado ao Longo da Vida. Brasília: Presidência da República, Casa Civil, Subchefia para Assuntos Jurídicos, [2020a]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2020/decreto/D10502.htm. Acesso em: 10 nov. 2020.

BRASIL. Supremo Tribunal Federal. Ação Direta de Inconstitucionalidade: 0106743-47.2020.1.00.0000. Brasília, DF: Superior Tribunal de Justiça, [2020c]. Disponível em: http://portal.stf.jus.br/processos/detalhe.asp?incidente=6036507. Acesso em: 14 fev. 2021.

BRASIL. Supremo Tribunal Federal. Inteiro Teor do Acórdão. Referendo na Medida Cautelar na Ação Direta de Inconstitucionalidade 6.590 Distrito Federal. Brasília: Superior Tribunal de Justiça, [2020e]. http://portal.stf.jus.br/processos/downloadPeca.asp?id=15345649124&ext=.pdf. Acesso em: 14 fev. 2021.

BRASIL. Supremo Tribunal Federal. Medida Cautelar na Ação Direta de Inconstitucionalidade Nº 6590 Distrito Federal. Brasília: Superior Tribunal de Justiça, [2020d]. Disponível em: http://portal.stf.jus.br/processos/downloadPeca.asp?id=15345148745&ext=.pdf. Acesso em: 14 fev. 2021.

GARBIN, Cléa Adas Saliba et al. Análise lexical do Código de Ética Odontológica. Rev. odontol. UNESP, Araraquara, v. 47, n. 2, p. 79-84, Mar. 2018.

MARCHAND, Pascal; RATINAUD, Pierre. L’analyse de similitude appliquée aux corpus textuels: les primaires socialistes pour l’élection présidentielle française (septembre-octobre 2011).Actes des 11eme Journées internationales d’Analyse statistique des Données Textuelles.JADT, p. 687-699, 2012.

MENDES, Eniceia Gonçalves. A Política de Educação Inclusiva e o Futuro das Instituições Especializadas no Brasil. Archivos Analíticos de Políticas Educativas/Education Policy Analysis Archives, v. 27, p. 1-27, 2019.

ROCHA, Luiz Renato Martins da; MENDES, Eniceia Gonçalves; LACERDA, Cristina Broglia Feitosa de. Políticas de Educação Especial em disputa: uma análise do Decreto Nº 10.502/2020. Práxis Educativa (Impresso), v. 16, p. 1-18, 2021.

STORTO, Letícia Jovelina; ROCHA, Luiz Renato Martins da; CRUZ, Gilmar de Carvalho. Ensino bilíngue e inclusão de estudantes surdos no ensino regular: análise de uma carta aberta dos primeiros doutores surdos brasileiros em Educação e Linguística. THE ESPECIALIST, v. 40, p. 1-20, 2019.

XIMENES, Julia Maurmann. O supremo tribunal federal e a cidadania à luz da influência comunitarista. Rev. direito GV, São Paulo, v. 6, n.1, pág.119-141, junho de 2010.

Published

2021-07-01

How to Cite

ROCHA, L. R. M. da; VASCONCELOS, N. A. e L. M. de L.; MENDES, E. G. .; LACERDA, C. B. F. de. Analysis of the oral arguments of the PNEE -2020 direct unconstitutionality action . Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 46, p. 506-527, 2021. DOI: 10.22481/praxisedu.v17i46.8857. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8857. Acesso em: 21 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)