Why is affect important to politics? Theoretical-strategic implications

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i48.8939

Keywords:

affect, curriculum policy, theory of discourse

Abstract

The present paper claims affect as another dimension to be considered in the production of curricular policies in their constitutive condition. It proposes a debate about the theoretical-strategic implications of affects from the incorporation of the discursive perspective of Ernesto Laclau and Chantal Mouffe. For such an undertaking, it operates with the logics of the social and political, as well as from the fantasmatic logic, following the arguments of Jason Glynos and David Howarth. In a double gesture, it calls into question the naturalization of the paradigmatic character of Cartesian thought and argues in defense of articulatory practices as a theoretical-strategic way to put meaning in motion and explore language games that give way to affects in politics.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Veronica Borges de Oliveira, Universidade do Estado do Rio de Janeiro – Brasil

Doutora em Educação na Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ); Pós-Doutorado (em andamento)  na Universidade de Lisboa (ULisboa), atuando no Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), Brasil.

Alice Casimiro Lopes, Universidade do Estado do Rio de Janeiro – Brasil

Doutora em Educação na Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) com Pós-Doutorado na Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), atuando no Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (Uerj). Grupo de Pesquisa Políticas de Currículo e Cultura. Bolsista de Produtividade do CNPq nível 1 A, Cientista do Nosso Estado Faperj e Procientista Faperj/Uerj.

References

BOVE, Laurent. Sobre o princípio do conhecimento dos afetos em Espinosa: causalidade e esforço sem objeto na Ética III. Departamento de Psicanálise - Sedes Sapientiae - Publicações, Jornal Digital Dos Membros, Alunos E Ex-Alunos, 2009.

BIGLIERI, Paula; PERELLÓ, Gloria. Los usos del psicoanálisis em la teoria de la hegemonia de Ernesto Laclau. Buenos Aires: Grama Ediciones, 2012.

CARVALHO, Janete Magalhães; SILVA, Sandra S. KRETLI; DELBONI,

Tânia Mara Zanotti G. F.. The Power of Affections in the Curriculum Discursive Practices: Possibilities of the Development of a Relationship-Curriculum. Transnational Curriculum Inquiry, 14-23, 2016. http://nitinat.library.ubc.ca/ojs/index.php/tci

CLARKE, Matthew. The (absent) politics of neo-liberal education policy. Critical Studies in Education, 53(3), 297-310, 2012.

FINK, Bruce. O sujeito lacaniano. Rio de Janeiro: Zahar, 1998.

BURITY, Joanildo; OLIVEIRA, Gustavo Gilson. Discourse Theory, Psychoanalysis, and Logics of Critical Explanation, Revista Sul-Americana de Ciência Política, v. 6, n. 1, 1-23, 2020.

GILBERT, Jeremy. ‘Signifying Nothing: 'Culture', 'Discourse' and the Sociality of Affect’ Culture Machine, 6, 2004.

GLYNOS, Jason; HOWARTH, David. Logics of Critical Explanation in Social and Political Theory. London/ New York: Routledge, 2007.

GLYNOS, Jason; HOWARTH, David. Explicação Crítica em Ciências Sociais: a abordagem das lógicas. In: LOPES, Alice C.; OLIVEIRA, Anna L. A. R. M.; OLIVEIRA, Gustavo G. S. de (Org.). A teoria do discurso na pesquisa em educação. Recife: UFPE, 2018. p. 133-67.

GLYNOS, Jason, KLIMECK, Robin, WILLMOTT, Hugh. Cooling Out The Marks.

The ideology and politics of the financial crisis. Journal of Cultural Economy, Vol. 5, No. 3, August, 2012.

GLYNOS, Jason; STAVRAKAKIS, Yannis. Encuentros del tipo real. Indagando los límites de la adopción de Lacan por parte de Laclau. In S. Critchley & O. Marchart, Laclau: aproximaciones críticas a su obra. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2008, p. 249-267.

GLYNOS, Jason; STAVRAKAKIS, Yannis. Politics and the unconscious – An interview with Ernesto Laclau. 1755-6341 Subjectivity Vol. 3, 3, 231–244 www.palgrave-journals.com/sub/ ; Macmillan Publishers Ltd., 2010.

GREEN, Bill. Engaging Curriculum: Bridging the Curriculum Theory and English Education Divide. London/ New York: Routledge, 2019.

HOWARTH, David. Pluralizing Methods: Contingency, Ethics, and Critical Explanation. https://www.researchgate.net/publication/267301052. 2009.

FINK. Bruce. O sujeito lacaniano: entre a linguagem e o gozo. Rio de Janeiro: Zahar,1998.

LACLAU, Ernesto. La razón populista. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2009.

LACLAU, Ernesto. Emancipação e diferença. coordenação e revisão técnica geral, Alice Casimiro Lopes e Elizabeth Macedo. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2011a, 222p.

LACLAU, Ernesto; MOUFFE, Chantal. Hegemonia e Estratégia Socialista. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2011.

LACLAU, Ernesto. New Refletions on the revolution of our time. London: Verso, 1990.

LOPES, Alice Casimiro. Mantendo o conhecimento na conversação curricular, porém via discurso: um diálogo com Gert Biesta. Revista de Educação (PUC-Camp.), Campinas, 19(2):99-104, maio/ago., 2014.

LOPES, Alice Casimiro. Sobre a decisão política em terreno indecidível. In: Alice Casimiro Lopes; Marcos Siscar. (Org.). Pensando a política com Jacques Derrida - responsabilidade, tradução, porvir. São Paulo: Cortez, 2018a, v. 1, p. 83-116.

LOPES, Alice Casimiro. Políticas de currículo em um enfoque discursivo: notas de pesquisa. In: LOPES, Alice C.; OLIVEIRA Anna Luiza Martins; OLIVEIRA Gustavo Gilson. (Org.). A Teoria do Discurso na Pesquisa em Educação. Recife: Editora da UFPE, 2018b, v. 1, p. 133-167.

LOPES, Alice Casimiro. Articulações de demandas educativas (im)possibilitadas pelo antagonismo ao “marxismo cultural”. Archivos Analíticos De Políticas Educativas / Education Policy Analysis Archives, v. 27, p. 109-129, 2019.

LOPES, Alice Casimiro; BORGES, Veronica. Formação docente, projeto impossível. Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Impresso), v. 45, p. 486-507, 2015.

LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Currículo e cultura: o lugar da ciência. In: José Carlos Libâneo; Nilda Alves. (Org.). Temas de pedagogia: diálogos entre didática e currículo. São Paulo: Cortez, 2012, v. 1, p. 152-166

MACEDO, Elizabeth; MILLER, Janet L.. Políticas públicas de currículo: autobiografia e sujeito relacional. Práxis Educativa (Uepg. Online), v. 13, p. 948-965, 2018.

MATUS, Claudia. Los Usos Del Afecto En El Currículum Escolar, Belo Horizonte: Educação em Revista. v.32, n.02, p. 111-130. Abril-Junho 2016.

MILLER, Janet. Teorização do currículo como antídoto contra/na cultura da testagem, Revista e-Curriculum. São Paulo, v. 12, n. 03 p. 2043 - 2063 out./dez. 2014.

OLIVEIRA, Gustavo Gilson; OLIVEIRA, Anna Luiza; MESQUITA, Rui (2013). A Teoria do Discurso de Laclau e Mouffe e a Pesquisa em Educação, Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 38, n. 4, out/dez. pp. 1327-1349.

PINAR, William. International handbook of curriculum research. New Jersey: Lawrence Erlbaum, 2003.

SALTER, Leon A. Populism as a fantasmatic rupture in the post- political order: integrating Laclau with Glynos and Stavrakakis, Kōtuitui: New Zealand Journal of Social Sciences Online, 11:2, 116-132, 2016.

STAVRAKAKIS, Yannis. Lacan y lo politico. Buenos Aires: Prometeo, 2007.

STAVRAKAKIS, Yannis. The Lacananian Left. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2006.

VEIGA-NETO, Alfredo. MACEDO, Elizabeth. Estudos do Currículo: como lidamos com os conceitos de moderno e pós-moderno? ETD – Educação Temática Digital, Campinas, v.9, n.esp., p. 234-252, out., 2008.

ZIZEK, Slavoj. Mas allá del analisis del discurso. In: E. Laclau, Nuevas reflexiones sobre la revolucion de nuestro tiempo. Buenos Aires: Ediciones Nueva Visión. (1990/2000), p. 257-267.

Published

2021-09-01

How to Cite

OLIVEIRA, V. B. de; LOPES, A. C. Why is affect important to politics? Theoretical-strategic implications. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 48, p. 114-135, 2021. DOI: 10.22481/praxisedu.v17i48.8939. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8939. Acesso em: 22 jul. 2024.