Feminisms, transfeminisms and sociopolitical praxis in the world march of women/Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i48.8952

Keywords:

Feminisms, Sociopolitical práxis, Transfeminisms

Abstract

The work presents the diversities of feminisms and transfeminisms, highlighting the theoretical and praxis contributions. It reports women's experiences making visible the feminist and transfeminist sociopolitical praxis in the context of the World March of Women, considering the Brazilian particularity. It was configured as a feminist research, based on critical and dialectical premises. The bibliographic survey and mapping procedure on Facebook, Instagram and Twitter social networks was used to expose and analyze the data extracted from the profiles of the World March of Women in Brazil between 2015 and 2020. Although women face daily situations of oppression, exploitation and violence, are articulated to collapse systems of oppression, domination, exploitation and extermination of life. Feminist and transfeminist theories follow processes of critical awareness of women, which result in societal transformations. Critical formation underpins women's sociopolitical praxis in different feminist and transfeminist movements, which aggregate multiple representations of the women construct, which build units in social struggles in networks and on the streets, enhancing women's resistance and strength.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Maria Helena Santana Cruz, Universidade Federal de Sergipe - Brasil

Pós-Doutora em Sociologia da Educação, Universidade Federal de Sergipe (UFS); Professora dos Programas de Pós-Graduação em Educação e em Serviço Social da UFS, São Cristóvão, Brasil; Coordenadora do Grupo de Pesquisa certificado pelo CNPq “Educação, Formação, Processo de Trabalho e Relações de Gênero”. 

Ana Paula Leite Nascimento, Universidade Federal de Sergipe – Brasil

Pós-Doutora em Educação, Universidade Federal de Sergipe (UFS); Assistente social do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Sergipe, Lagarto, Brasil; Programa de Pós-Graduação em Educação/UFS; Pesquisadora do Grupo de Pesquisa “Educação, Formação, Processo de Trabalho e Relações de Gênero”.

References

AGORA RN. Mulheres vão às ruas nesta quinta pelo Fora Cunha, contra a PL5069 e ajuste fiscal do governo Dilma. Agora RN, Natal, 2015. Disponível em: https://agorarn.com.br/geral/mulheres-vao-as-ruas-nesta-quinta-pelo-fora-cunha-contra-a-pl5069-e-ajuste-fiscal-do-governo-dilma%e2%80%8f/. Acesso em: 1 dez. 2020.

ALMEIDA, W. R. A. Uniforme escolar e uniformização dos corpos. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 10, n. 22, p. 09-22, 2017. https://doi.org/10.20952/revtee.v10i22.6134

ARRUZZA, C.; BHATTACHARYA, T. O significado da greve das mulheres neste 8 de março. Blog da Boitempo, São Paulo, 2017. Disponível em: https://blogdaboitempo.com.br/2017/03/03/o-significado-da-greve-das-mulheres-neste-8-de-marco/. Acesso em: 2 dez. 2020.

ACUÑA PINEDA, A. Cuerpo sexualidad y adolescencia: continuidades y rupturas en instituciones públicas y privadas del departamento del Meta: apuntes para pensar el cuerpo la sexualidad y la adolescencia en la escuela. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 14, n. 33, p. e14194, 2021. https://doi.org/10.20952/revtee.v14i33.14194

BEAUVOIR, S. O segundo sexo: fatos e mitos. São Paulo: Difusão Europeia do Livro, 1967.

BOUERI, A. G. Barrado por maioria masculina, projeto de legalização do aborto deixa legado na Argentina. Gênero e Número, Rio de Janeiro, 2018. Disponível em: http://www.generonumero.media/apesar-da-rejeicao-no-senado-projeto-de-legalizacao-do-aborto-na-argentina-deixa-marca-no-debate-publico-no-pais/. Acesso em: 3 dez. 2020.

BRANDALISE, C.; GERALDO, N. 8 de março: acompanhe manifestações de mulheres nas ruas do Brasil. Universa, São Paulo, 2020. Disponível em: https://www.uol.com.br/universa/noticias/redacao/2020/03/07/8-de-marco-veja-os-eventos-que-convocam-mulheres-as-ruas-no-brasil.htm?foto=1. Acesso em: 30 dez. 2020.

BUITONI, D. S.; LOPES, M.. "Revista AzMina" e Carnaval sem Assédio: uma análise do jornalismo ativista no combate à violência contra a mulher. Cadernos de Gênero e Diversidade, v. 4, n. 2, 2018, p. 21-40. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/cadgendiv/article/view/24613/16005. Acesso em: 19 fev. 2021.

BUTLER, J. Problemas de gênero. Feminismo e subversão da identidade. 4. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2012.

BUTLER, J. Regulações de gênero. Cadernos Pagu, n. 42, jan‐jun., 2014, p. 250‐274. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/0104-8333201400420249

CARDOSO, H. M.; DIAS, A. F. Trans* subjectivities in the higher education curriculum. Journal of Research and Knowledge Spreading, v. 2, n. 1, p. e12305, 2021. https://doi.org/10.20952/jrks2112305

CARDOSO, H. M. Gênero, sexualidade e escola: contribuições da teorização de Foucault. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 11, n. 01, p. 319-332, 2019.

https://doi.org/10.20952/revtee.v11i01.9652

CARDOSO, H. M. ; DIAS, A. F. Representações sobre corpo, gênero e sexualidades de estudantes das licenciaturas do Instituto Federal de Sergipe, campus Aracaju. Revista Práxis Educacional, v. 13, n. 24, p. 76, 2017. https://doi.org/10.22481/praxis.v13i24.930

CRENSHAW, K. Documento para o encontro de especialistas em aspectos da discriminação racial relativos ao gênero. Tradução: Liane Schneider. Revista Estudos Feministas [online], v. 10, n. 1, 2002, p. 171-188. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ref/v10n1/11636.pdf. Acesso em: 23 jun. 2021.

CRUZ, M. H. S. A crítica feminista à ciência e contribuição à pesquisa nas ciências humanas. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 7, n. 12, p. 15-27, 2014. https://doi.org/10.20952/revtee.v0i0.2949

DAVIS, A.; ARRUZZA, C.; TAYLOR, Keeanga-Yamahtta; ALCOFF, Linda Martín; FRASER, Nancy; BHATTACHARYA, Tithi; ODEH, Rasmea Yousef. Por uma greve internacional militante no 8 de março. Blog da Boitempo, São Paulo, 2017. Disponível em: https://blogdaboitempo.com.br/2017/02/07/por-uma-greve-internacional-militante-no-8-de-marco/. Acesso em: 2 dez. 2020.

DELBONI, C. Quarentena sim, Violência não. Estadão, São Paulo, 2020. Disponível em: https://emais.estadao.com.br/blogs/kids/quarentena-sim-violencia-nao/. Acesso em: 8 dez. 2020.

DIAS, A. F. Trans* escrevivências as a pedagogical power. JOURNAL OF RESEARCH AND KNOWLEDGE SPREADING, v. 1, n. 1, p. e11494, 2020. https://doi.org/10.20952/jrks1111494

DIAS, A. F. et al. Schooling and subversions of gender. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 10, n. 22, p. 83-92, 2017. https://doi.org/10.20952/revtee.v10i22.6433

DUTRA, Z. A. P. A Primavera das Mulheres: Ciberfeminismo e os Movimentos Feministas. Revista Feminismos, Salvador, v. 6, n. 2, 2018, p. 19-31. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/feminismos/article/view/30384/17906. Acesso em: 19 fev. 2021.

FARIA, Nalu. Resistimos para viver, marchamos para transformar. Brasil de Fato, SOF Sempreviva Organização Feminista, São Paulo, 2020. Disponível em: https://www.brasildefato.com.br/2020/10/20/resistimos-para-viver-marchamos-para-transformar. Acesso em: 30 dez. 2020.

FRIEDAN, Betty. Mística feminina. Petrópolis: Vozes, 1971.

G1 DF. Trabalhadoras rurais fecham Eixo Monumental durante Marcha das Margaridas. G1 DF, Distrito Federal, 2019. Disponível em: https://g1.globo.com/df/distrito-federal/noticia/2019/08/14/trabalhadoras-rurais-fecham-eixo-monumental-durante-marcha-das-margaridas.ghtml?fbclid=IwAR3WH2N_gQonMe-Icsf8ozohLJcQTy24jQojD2NakijsJeKEcP0CmYZwt2k. Acesso em: 4 dez. 2020.

G1 PA. 8 de março é marcado por manifestações de mulheres em Belém e Altamira, no Pará. G1 PA, Belém, 2018. Disponível em: https://g1.globo.com/pa/para/noticia/8-de-marco-e-marcado-por-manifestacoes-de-mulheres-em-belem-e-altamira-no-para.ghtml. Acesso em: 3 dez. 2020.

GALVANI, Giovanna. Marcha das Margaridas leva 100 mil mulheres do campo a Brasília. Carta Capital, São Paulo, 2019. Disponível em: https://www.cartacapital.com.br/sociedade/marcha-das-margaridas-leva-100-mil-mulheres-do-campo-a-brasilia/?fbclid=IwAR0fpwQfg1Rt5zif1Nx5KI8iLV_lg2OdW0_PUuyvZ55IqMWRXKjTTftYIHY. Acesso em: 4 dez. 2020.

GARCIA, Carla Cristina. Breve história do feminismo. São Paulo: Claridade, 2011.

GOMES, Thalles. 8 de março será marcado por manifestações em todo Brasil. Brasil de Fato, São Paulo, 2018. Disponível em: https://www.brasildefato.com.br/2018/03/07/agenda-or-8-de-marco-sera-marcado-por-manifestacoes-em-todo-brasil. Acesso em: 3 dez. 2020.

GUARANY, A. L. A., & CARDOSO, L. R. (2021). Before the storm, the apparent calm: gender and sexuality in the humanities teacher education curriculums at UFS. Journal of Research and Knowledge Spreading, v. 2, n. 1, p. e12312. https://doi.org/10.20952/jrks2112312

JESUS, Jaqueline Gomes de. Interlocuções teóricas do pensamento transfeminista. In: JESUS, Jaqueline Gomes de [et. al.] (Org.). Transfeminismo: teorias e práticas. Rio de Janeiro: Metanoia, 2014a. p. 3-18.

JESUS, Jaqueline Gomes de. Gênero sem essencialismo: feminismo transgênero como crítica do sexo. Universitas Humanística [online], Bogotá, n. 78, 2014b, p. 241-257. Disponível em: http://www.scielo.org.co/pdf/unih/n78/n78a11.pdf. Acesso em: 19 fev. 2021.

JESUS, Jaqueline Gomes de. Feminismos Contemporâneos e Interseccionalidade 2.0: uma contextualização a partir do pensamento transfeminista. REBEH - Revista Brasileira de Estudos da Homocultura, Redenção, v. 1, n. 1, 2018, p. 5-24. Disponível em: http://www.revistas.unilab.edu.br/index.php/rebeh/article/view/87/48. Acesso em: 17 fev. 2021.

JORNALISTAS LIVRES CAMPINAS. Ato em Campinas marca um ano do assassinato da vereadora Marielle Franco (PSOL) e seu motorista Anderson Gomes. Jornalistas Livres Campinas, Campinas, 2019. Disponível em: https://jornalistaslivres.org/ato-em-campinas-marca-uma-ano-do-assassinato-da-vereadora-marielle-franco-psol-e-seu-motorista-anderson-gomes/?fbclid=IwAR3lYdYfz7G08_cqqTflzoTtmlwDyv7eGC0zY9KTuGHC_fjEs4FaIeWaiY0. Acesso em: 4 dez. 2020.

LAPA, Thaís de Souza. Mulheres são decisivas sempre, hoje mais do que nunca. Brasil de Fato, São Paulo, 2018. Disponível em: https://www.brasildefato.com.br/2018/09/27/artigo-or-mulheres-sao-decisivas-sempre-hoje-mais-do-que-nunca/?fbclid=IwAR3MeVx4c2WNd2qRiFYr-U92HG6kfdWM4LdU7X-_pXt6xgCU-XvtYSCxltg. Acesso em: 4 dez. 2020.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. 6. ed. Petrópolis, RJ: Editora Vozes Ltda., 1997.

LESCANO, A.; MUSICCO, D. Extensión y educación, pensando una posible relación para la educación del cuerpo. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 12, n. 31, p. 135-144, 9 nov. 2019. https://doi.org/10.20952/revtee.v12i31.12085

MATOS, Marlise. Movimento e Teoria Feminista: É possível reconstruir a Teoria Feminista a partir do Sul Global? Rev. Sociologia Política, Curitiba, v. 18, n. 36, jun., 2010a, p. 67-92. MATOS, Marlise. Movimento e Teoria Feminista: É possível reconstruir a Teoria Feminista a partir do Sul Global? Rev. Sociologia Política, Curitiba, v. 18, n. 36, jun., 2010a, p. 67-92. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-44782010000200006. Acesso em: 17 fev. 2021.

MATOS, Marlise. Desdobramentos das agendas dos feminismos contemporâneos: a quarta onda. In: MATOS, Marlise (Org.). Enfoques feministas e os desafios contemporâneos. v. I. Debates acerca do feminismo: antigos e novos desafios. Belo Horizonte: UFMG, 2010b, p. 13-43.

MENDES, C. L.; CARDOSO, F. A.; MATOS, D. A. S. Currículo e relações de poder: análise de uma reforma curricular para cursos de pedagogia em tempos de conservadorismos. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 12, n. 30, p. 117-138, 2019. https://doi.org/10.20952/revtee.v12i30.9376

MENEZES, C. A. A.; DIAS, A. F.; SANTOS, M. S. What pedagogical innovation does queer pedagogy propose to the school curriculum?. Revista Práxis Educacional, v. 16, p. 241-258, 2020. https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i37.6168

MORAIS, J. F. S.; BAIÃO, J. C.; DE FREITAS, C. J. Questões de gênero e sexualidade na escola: narrativas docentes. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 13, n. 32, p. 1-15, 2020. https://doi.org/10.20952/revtee.v13i32.11565

MMM. MARCHA MUNDIAL DAS MULHERES. 24 de abril: dia internacional de ação feminista contra o poder das corporações na vida das mulheres! Marcha Mundial das Mulheres, 2017. Disponível em: https://www.marchamundialdasmulheres.org.br/24-de-abril-dia-internacional-de-acao-feminista-contra-o-poder-das-corporacoes-na-vida-das-mulheres/. Acesso em: 3 dez. 2020.

MMM. MARCHA MUNDIAL DAS MULHERES. Declaração do Comitê Internacional da Marcha Mundial das Mulheres para o 8 de março de 2018. Marcha Mundial das Mulheres, 2018a. Disponível em: http://www.marchamundialdasmulheres.org.br/declaracao-do-comite-internacional-da-marcha-mundial-das-mulheres-para-o-8-de-marco-de-2018/?fbclid=IwAR2Q5F8xr_UOc7MVw3VCqB0no3FNi6kH61Y4iNRYJeNRBDBW-70oB05mPE4. Acesso em: 3 dez. 2020.

MMM. MARCHA MUNDIAL DAS MULHERES. Mulheres de todo o mundo fazem atos pelo aborto legal na Argentina. Marcha Mundial das Mulheres, 2018b. Disponível em: http://www.marchamundialdasmulheres.org.br/mulheres-de-todo-o-brasil-fazem-atos-pelo-aborto-legal-na-argentina/. Acesso em: 3 dez. 2020.

MMM. MARCHA MUNDIAL DAS MULHERES. Feministas vão às ruas contra Bolsonaro no 8 de março. Marcha Mundial das Mulheres, 2020. Disponível em: http://www.marchamundialdasmulheres.org.br/feministas-vao-as-ruas-contra-bolsonaro-no-8-de-marco/. Acesso em: 30 dez. 2020.

NASCIMENTO, A. P. L., & CRUZ, M. H. S. (2021). Feminist and transfeminist ciberativisms in Brazil. Journal of Research and Knowledge Spreading, v. 2, n. 1), p. e12353. https://doi.org/10.20952/jrks2112353

NATANSOHN, Graciela; REIS, Josemira Silva. Com quantas hashtags se constrói um movimento? O que nos diz a “Primavera Feminista” brasileira. Tríade: Revista de Comunicação, Cultura e Mídia, Sorocaba, SP, v. 5, n. 10, 2017, p. 113-130. Disponível em: http://periodicos.uniso.br/ojs/index.php/triade/article/view/3096/2817. Acesso em: 13 fev. 2021.

PIZA, Paulo Toledo. Manifestação contra Cunha bloqueia vias na região da Avenida Paulista. G1 São Paulo, São Paulo, 2015. Disponível em: http://g1.globo.com/sao-paulo/noticia/2015/11/manifestacao-contra-cunha-fecha-sentido-da-avenida-paulista.html. Acesso em: 1 dez. 2020.

PINTO, É. J. S.; CARVALHO, M. E. P.; RABAY, G. As relações de gênero nas escolhas de cursos superiores. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 10, n. 22, p. 47-58, 2017. https://doi.org/10.20952/revtee.v10i22.6173

PORTELA, Laércio. 8 de março de 2017: uma jornada histórica do movimento feminista. Marco Zero Conteúdo, Recife, 2017. Disponível em: https://marcozero.org/8-de-marco-de-2017-uma-jornada-historica-do-movimento-feminista/. Acesso em: 2 dez. 2020.

ROSSI, Amanda; CARNEIRO, Julia Dias; GRAGNANI, Juliana. #EleNão: A manifestação histórica liderada por mulheres no Brasil vista por quatro ângulos. BBC News Brasil, São Paulo, 2018. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/brasil-45700013. Acesso em: 4 dez. 2020.

REIS, S. M. A. O.; AGUIAR, S. G.; PAES, V. N. Women’s entrance to the university: ambitions, difficulties and the desire to proceed. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 13, n. 32, p. 1-21, 2020. https://doi.org/10.20952/revtee.v13i32.12977

RIOS, P. P. S.; VIEIRA, A. R. L. The emerging of a gender discourse in education: the differences in the school space. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 13, n. 32, p. 1-18, 2020. https://doi.org/10.20952/revtee.v13i32.13061

SILVEIRA, Daniel. Protesto contra Eduardo Cunha reúne mulheres no Centro do Rio. G1 Rio, Rio de Janeiro, 2015. Disponível em: http://g1.globo.com/rio-de-janeiro/noticia/2015/11/protesto-contra-eduardo-cunha-reune-mulheres-no-centro-do-rio.html. Acesso em: 1 dez. 2020.

SOF. SEMPREVIVA ORGANIZAÇÃO FEMINISTA. 24/4: Mulheres de todo o Brasil estarão nas ruas denunciando a Reforma da Previdência. Sempreviva Organização Feminista, São Paulo, 2017. Disponível em: https://www.sof.org.br/244-mulheres-de-todo-o-brasil-estarao-nas-ruas-denunciando-a-reforma-da-previdencia/. Acesso em: 3 dez. 2020.

TERESHCHENKO, E. A. et al. Legal consciousness as a factor promoting the achievement of educational objectives and the realization of the right to education by individuals and collectives. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 13, n. 32, p. 1-21, 6 nov. 2020. https://doi.org/10.20952/revtee.v13i32.14690

WARKEN, Júlia. Policiais finalmente são indiciados pela morte de Luana Barbosa dos Reis. Claudia, São Paulo, 2020. Disponível em: https://claudia.abril.com.br/sua-vida/policiais-finalmente-sao-indiciados-pela-morte-de-luana-barbosa-dos-reis/. Acesso em: 8 dez. 2020.

Published

2021-09-03

How to Cite

CRUZ, M. H. S.; NASCIMENTO, A. P. L. Feminisms, transfeminisms and sociopolitical praxis in the world march of women/Brazil. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 48, p. 365-391, 2021. DOI: 10.22481/praxisedu.v17i48.8952. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8952. Acesso em: 22 dec. 2024.