Pedagogical coordinators and their support strategies for beginner teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v18i49.9282

Keywords:

pedagogical coordinator, beginner teachers, pedagogical work

Abstract

This study is the result of a research that sought to analyze the pedagogical work of the pedagogical coordinator with beginner teachers in municipal schools. This is a qualitative research with mostly descriptive data collection. For data analysis, content analysis was used as a theoretical-methodological subsidy. The data collection instruments were a questionnaire with 20 coordinators and a semi-structured interview with five pedagogical coordinators working in the early grades of Elementary School. The theoretical foundation of the research dialogues mainly with: Marcelo Garcia (1999, 2009), Imbernón (2010), Placco (2005, 2010) and Romanowski (2010).The results show that there is no clarity about the functions to be performed in the process of reception and training support for teachers when they start working in the institutions. Furthermore, the pedagogical coordinators interviewed do not receive training aimed at performing their role well, and there is also no consensus in the work of the professionals, but rather isolated strategies and in-service training for beginner teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Susana Soares Tozetto, Universidade Estadual de Ponta Grossa - Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP) de Araraquara-SP. Professora Associada da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG). Departamento de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação (Mestrado e Doutorado). Líder do Grupo de Pesquisa GEPTRADO. http://lattes.cnpq.br/3362763389633556. As autoras contribuíram em parceria na totalidade da pesquisa realizada.

 

Franciele Aparecida Carneiro Stefanello, Universidade Estadual de Ponta Grossa - Brasil

Franciele Aparecida Carneiro Stefanello. Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG). Docente na Rede Municipal de Educação de Ponta Grossa-PR. Membro do grupo GEPTRADO. http://lattes.cnpq.br/6580362205372638. As autoras contribuíram em parceria na totalidade da pesquisa realizada.

References

ALMEIDA, Laurinda Ramalho de. Um dia na vida de um coordenador pedagógico de uma escola pública. In: PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza; ALMEIDA, Laurinda Ramalho de. (org.). O coordenador pedagógico e o cotidiano da escola. São Paulo: Edições Loyola, 2010. p. 21-46.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BOGDAN, Robert C.; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em educação. Tradução Maria João Alvarez, Sara Bahia dos Santos e Telmo Mourinho Baptista. Porto: Porto Editora, 1994.

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1982.

BROOKS, Rachel; TE RIELE, Kitty; MAGUIRE, Meg. Ética e pesquisa em educação. Tradução Janete Bridon. Ponta Grossa: UEPG, 2017.

FLACH, Simone de Fátima. Quanto vale o trabalho do professor? Desvelando o processo de desvalorização salarial em Ponta Grossa - PR. Revista Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 8, p. 63-84, 2013. DOI: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.8i1.0003

GAIO, Victoria Mottim. Formação continuada do coordenador pedagógico da Rede Municipal de Ensino de Ponta Grossa (1990-2018): movimentos, possibilidades e limites. 2018. 118 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2018.

IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

IPARDES. Instituto Paranaense de Desenvolvimento Econômico e Social. Caderno estatístico município de Ponta Grossa. Curitiba: IPARDES, 2019. Disponível em: http://www.ipardes.gov.br/cadernos/Montapdf.php?Municipio=84000&btOk. Acesso em: 10 set. 2019.

KAILER, Priscila Gabriele da Luz. Formação inicial do coordenador pedagógico: o egresso (2007-2010) da Licenciatura em Pedagogia da Universidade Estadual de Ponta Grossa – PR. 2016. 183 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2016.

LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia e pedagogos, para quê?. São Paulo: Cortez, 2001.

MARCELO GARCIA, Carlos. Formação de Professores: para uma mudança educativa. Portugal: Porto, 1999. (Coleção Ciências da Educação).

MARCELO GARCIA, Carlos. Desenvolvimento profissional docente: passado e futuro. Sísifo: Revista de Ciências da Educação, Lisboa, n. 8, p. 7-22, jan./abr. 2009. Disponível em: http://www.unitau.br/files/arquivos/category_1/MARCELO___Desenvolvimento_Profissional_Docente_passado_e_futuro_1386180263.pdf. Acesso em: 9 abr. 2022.

NÓVOA, António. Formação de professores e trabalho pedagógico. Lisboa: Educa, 2002.

OLIVEIRA, Jane Cordeiro de. Formação continuada docente: avanços e dilemas na visão dos coordenadores pedagógicos. Práxis Educacional, v. 15, n. 34, p. 13-31, 2019. DOI: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v15i34.5459. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5459. Acesso em: 9 abr. 2022.

PABIS, Nelsi Antonia. O trabalho do pedagogo na escola pública do Paraná. 2014. 198 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Tuiuti, Curitiba, 2014.

PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza. O coordenador pedagógico no confronto com o cotidiano da escola. In: PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza; ALMEIDA, Laurinda Ramalho de. (org.). O coordenador pedagógico e o cotidiano da escola. São Paulo: Loyola, 2005. p. 47-60.

PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza. O coordenador pedagógico no confronto com o cotidiano da escola. In: ALMEIDA, Laurinda Ramalho de; PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza. (org.). O coordenador Pedagógico e o atendimento à diversidade. São Paulo: Loyola, 2010. p. 93-112.

PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza; SOUZA, Vera Lucia Trevisan de; ALMEIDA, Laurinda Ramalho de. O coordenador pedagógico: aportes à proposição de políticas públicas. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 42, n. 147, p. 754-771, set./dez. 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742012000300006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/WPF5PzGd5zS3QWZPYNhWYDQ/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 9 abr. 2022.

PONTA GROSSA. Lei Nº 10.375, de 28 de setembro de 2010. Dispõe sobre o plano de empregos, carreira e remuneração do magistério público municipal de Ponta Grossa. Diário Oficial do Município de Ponta Grossa, Ponta Grossa, PR, 28 set. 2010. Disponível em: https://leismunicipais.com.br/a1/pr/p/ponta-grossa/lei-ordinaria/2010/1037/10375/lei-ordinaria-n-10375-2010-dispoe-sobre-o-plano-de-empregos-carreira-e-remuneracao-do-magisterio-publico-municipal-de-ponta-grossa. Acesso em: 12 ago. 2020.

PONTA GROSSA. Lei Nº 12.269, de 2 de setembro de 2015. Dispõe sobre o plano de empregos, carreira e remuneração do magistério público municipal de Ponta grossa e dá outras providências. Diário Oficial do Município de Ponta Grossa, Ponta Grossa, PR, Ponta Grossa, 2 set. 2015. Disponível em: https://leismunicipais.com.br/a/pr/p/ponta-grossa/lei-ordinaria/2015/1226/12269/lei-ordinaria-n-12269-2015-dispoe-sobre-o-plano-de-empregos-carreira-e-remuneracao-do-magisterio-publico-municipal-de-ponta-grossa-e-da-outras-providencias. Acesso em: 12 ago. 2020.

PONTA GROSSA. Revista Pura Educação. Ponta Grossa: Secretaria Municipal de Educação, set. 2019.

ROMANOWSKI, Joana Paulin. Formação e profissionalização docente. Curitiba: IBPEX, 2010.

SACRISTÁN, José Gimeno. Consciência e ação sobre a prática como libertação profissional dos professores. In: NÓVOA, Antonio. (org.). Profissão Professor. Lisboa: Porto Editora, 1999. p. 61-92.

SOUZA, Maria Antônia de. Sobre o Conceito de Prática Pedagógica. In: SILVA, Maria Cristina Borges da. (org.). Práticas pedagógicas e elementos articuladores. Curitiba: Universidade Tuiuti, 2016. p. 38-65.

TULIO, Juliana Maria Capeline Furman. A identidade do pedagogo escolar e as dimensões estruturantes da sua prática pedagógica. Curitiba: Appris, 2017.

VINUTO, Juliana. A amostragem de bola de neve em pesquisa qualitativa: um debate aberto. Temáticas, Campinas, v. 22, n. 44, p. 203-220. 2014. DOI: https://doi.org/10.20396/tematicas.v22i44.10977. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/10977. Acesso em: 9 abr. 2022.

Published

2022-06-29

How to Cite

TOZETTO, S. S.; STEFANELLO, F. A. C. . Pedagogical coordinators and their support strategies for beginner teachers. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 18, n. 49, p. e9282, 2022. DOI: 10.22481/praxisedu.v18i49.9282. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9282. Acesso em: 21 nov. 2024.