System of evaluation of journals in Brazil: impacts of the evolution of the Qualis-periódicos criteria in the Area of Education
DOI:
https://doi.org/10.22481/praxisedu.v18i49.9388Keywords:
Qualis-periódicos, Scientific production, Evaluation systemAbstract
The present article analyzes the production of the Qualis-Periódicos in Education, in the period from 2010 to 2018 - triennium 2010 to 2012; quadrennium 2013 to 2016 and mid-term evaluation on the years 2017 and 2018. The instrument serves to evaluate the production of faculty members of the Graduate System in Brazil, although it is often used for other purposes. It is possible to determine two types of change in the evaluation criteria: either incremental, between the triennium and the quadrennium; or disruptive, wherein in 2019, in the mid-term evaluation, a new factor is introduced to measure impact or citation. The research analyses are based on documental sources: the Qualis itself and the guiding and evaluative documents of the education area. The data show a considerable increase in the stratification of the journals caused by the objectification of the criteria in the first periods and a rupture in the last one; a drastic decrease of the evaluation universe with the introduction of the concept of parent area; and an uncertainty about the evaluation that will come in 2021.
Downloads
Metrics
References
AZEVEDO, Mário Luiz Neves; OLIVEIRA, João Ferreira de; CATANI, Afrânio Mendes. O Sistema Nacional de Pós-graduação (SNPG) e o Plano Nacional de Educação (PNE 2014-2024): regulação, avaliação e financiamento. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v. 32, p. 783-803, 2016. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/rbpae/article/view/68576. Acesso em: 01 abr. 2021.
BARRADAS BARATA, Rita de Cássia. Dez coisas que você deveria saber sobre o Qualis. Revista Brasileira de Pós-Graduação, v. 13, n. 30, 22 dez. 2016. Disponível em: http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/947. Acesso em: 02 abr. 2021.
BIZELLI, José Luís; SANTOS CRUZ, José Anderson. Educación e Internacionalización: competencia o colaboración? In: MARTIN BRIS, Mario (org.). Internacionalización de la educación superior en Iberoamérica: miradas y perspectivas. Alcalá de Henares: Servicio de publicaciones de la Universidad de Alcalá de Henares. 2016. v. 01, p. 77-90.
BIZELLI, José Luís. Internacionalización: reflexiones a partir de la experiencia de un programa de postgrado en Educación Escolar brasileña. In: MARTÍN BRIS, Mario; JABONERO BLANCO, Mariano. (org.) Internacionalización de la educación en Iberoamérica: reflexiones y proyecciones. Madrid: Ed Santillana/UAH, 2017. p. 35-41.
BIZELLI, José Luís; SANTOS CRUZ, José Anderson. Indexadores internacionais para medir a produção docente na área de educação. In: LAMOTHE ZAVALETA, Carlos; ÁLVAREZ, María Cristina; MARTÍN BRIS, Mario. (org.). Práctica docente: experiencias, reflexiones y propuestas desde Iberoamérica. Veracruz: Universidad Veracruzana/México Academia Journals, 2019. v. 1, p. 137-148.
BLOG: O que é DOI? Periódicos de Minas, 2018a. Disponível em: https://www.periodicosdeminas.ufmg.br/o-que-e-doi/. Acesso em: 03 abr. 2021.
BLOG: Entenda a modalidade de publicação Ahead of Print (AOP). Periódicos de Minas, 2018b. Disponível em: https://www.periodicosdeminas.ufmg.br/entenda-a-modalidade-de-publicacao-ahead-of-print-aop/. Acesso em: 03 abr. 2021.
BLOG: O que é Orcid? Periódicos de Minas, 2018c. Disponível em: https://www.periodicosdeminas.ufmg.br/o-que-e-orcid/. Acesso em: 03 abr. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. CAPES: História e Missão. Brasília: MEC, 2020. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/institucional/historia-e-missao. Acesso em: 01 abr. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. CAPES: Sucupira. Brasília: MEC, 201?. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/. Acesso em: 01 abr. 2021.
NATURE INDEX. 2021. Disponível em: https://www.natureindex.com/country-outputs/Brazil. Acesso em: 29 mar. 2021.
CAPES. Ministério da Educação. Coordenação da Área de Educação na CAPES. Relatório de Avaliação 2010-2012 Trienal 2013: Educação. Brasília, MEC, 2013. 48 p.
CAPES. Ministério da Educação. Coordenação da Área de Educação na CAPES. Relatório da Avaliação Quadrienal 2017: Educação. Brasília: MEC, 2017. 93 p.
CAPES. Ministério da Educação. Coordenação da Área de Educação na CAPES. Relatório do Qualis Periódicos: Área 38, Educação. Brasília: MEC, 2019. 11 p.
CAPES. Ministério da Educação. Coordenação da Área de Educação na CAPES. Notas sobre o qualis periódicos: área de educação. Brasília: MEC, 2021. Disponível em: https://sbhe.org.br/uploads/information_files/8/56a8d7de9cf0ec0f9ce831af2d11ba3d.pdf. Acesso em: 01 abr. 2021.
CARIBÉ, Rita de Cássia do Vale. Comunicação científica: reflexões sobre o conceito. Informação & Sociedade: estudos, João Pessoa, v. 25, n. 3, p. 89-104, 28 dez. 2015.
SANTOS CRUZ, José Anderson; SANTOS, Gildenir Carolino; BIZELLI, José Luís. Fatores de qualificação e boas práticas nos periódicos brasileiros em educação: indexação versus fator de impacto. In: SANTOS, Gildenir Carolino; MARTINS, Valéria dos Santos Gouveia. (org.). Ciência aberta, sistemas e ambientes de informação: do acesso às boas práticas de pesquisa. Campinas: Unicamp, 2019. v. 1, p. 239-2631.
SANTOS CRUZ, José Anderson. Gestão do conhecimento e gestão editorial: qualificadores da avaliação de periódicos da área de educação. 2020. 282 f. Tese (Doutorado em Educação Escolar) – Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, SP, 2020.
FRIGERI, Mônica; MONTEIRO, Marko Synésio Alves. Qualis periódicos: indicador da política científica no Brasil? Estudos de Sociologia, v. 19, n. 37, p. 299-315, 2014. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/6266. Acesso em: 31 mar. 2021.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisas, elaboração, análise e interpretação de dados. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
MONTEIRO, Adriano Lisboa; FURLAN, Maysa; SUAREZ, Paulo Anselmo Ziani. Sistema nacional de pós-graduação e a área de química na CAPES. Quím. Nova, v. 40, n. 6, p. 618-625, jul. 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?cript=sci_arttext&pid=S0100-40422017000600618&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 28 mar. 2021.
PEREZ, Olivia Cristina. O novo Qualis Periódicos: Possíveis diretrizes, Impactos e resistências. Novos Debates - Fórum de Debates em Antropologia, v. 6, p. 1-8, 2020. Disponível em: http://novosdebates.abant.org.br/e6212/. Acesso em: 03 abr. 2021.
PONCE, Branca Jurema et al. Sobre a melhoria da produção e da avaliação de periódicos científicos no Brasil. Ensaio: aval.pol.públ.Educ., Rio de Janeiro, v. 25, n. 97, p. 1032-1044, dec. 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40362017000401032&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 31 mar. 2021.
PUCRS. Índice h. Porto Alegre, 05 jul. 2019. Disponível em: https://biblioteca.pucrs.br/apoio-a-pesquisa/bibliometria/indice-h/. Acesso em: 03 abr. 2021.
RIBEIRO, Daniele Alves; ALENCAR, Maria do Socorro Nunes Macedo; COUTO, Euclides de Freitas. Critérios Qualis A1 da Educação: a avaliação sob a perspectiva da disputa acadêmica. Linhas Críticas (UnB), v. 22, n. 47, p. 229-248, 2016. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4816. Acesso em: 28 mar. 2021.
SILVA, Antonio Ozaí da. Sua revista tem Qualis. Revista Mediações (UEL), v. 14, n. 1, p. 117-124, 2009. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/3350. Acesso em: 01 abr. 2021.
SOUZA, Ângelo Ricardo de. et al. Qualis: a construção de um indicador para os periódicos na área da Educação. Práxis Educativa, v. 13, n. 1, p. 219-231, 2018. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/324839153_Qualis_a_construcao_de_um_indicador_para_os_periodicos_na_area_da_Educacao. Acesso em: 28 mar. 2021.
YAMAMOTO, Oswaldo Hajime. Vale a pena avaliar periódicos científicos? Estud. psicol. (Natal), Natal, v. 6, n. 2, p. 129-131, 2001. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-294X2001000200001&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 31 mar. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Práxis Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.