Circularity of CEB/CNE directors (1996-2002)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v18i49.10292

Keywords:

political culture, National Board of Education

Abstract

The article analyzes the tensions, negotiations and disputes produced by the councilors of the Basic Education Chamber of the National Council of Education, focusing on the institutions through which they circulated. As a theoretical-methodological foundation, it assumes the critical- documentary analysis and uses the Gephi software as a tool. It adopts as sources the Lattes Curriculum of the subjects and general search in Google. The results point to the existence of two different groups: one destined to strengthen the educational project of the Federal Executive; and another destined to tension this project. In addition, the circulation of councilors in relevant spaces from the end of their terms onwards indicates that the political-educational culture constituted between 1996 and 2002 continued to influence educational policies.

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Author Biographies

Heitor Lopes Negreiros, Universidade Federal do Espírito Santo - Brasil

Mestre em Educação pela Ufes. Doutorando em Educação pela Ufes. Membro do Instituto de Pesquisa em Educação e Educação Física (Proteoria). Contribuição de autoria: O autor levantou e organizou os dados, e realizou as análises - http://lattes.cnpq.br/0144415848678374

Gilda Cardoso de Araujo, Universidade Federal do Espírito Santo - Brasil

Doutora em Educação pela USP. Docente na Universidade Federal do Espírito Santo. Lider do grupo Federalismo e Políticas Educacionais. Contribuição de autoria: A autora contextualizou o estudo e refinou as análises - http://lattes.cnpq.br/7184033522040803

Wagner dos Santos, Universidade Federal do Espírito Santo - Brasil

Doutor em Educação pela Ufes. Docente na Universidade Federal do Espírito Santo. Lider do Instituto de Pesquisa em Educação e Educação Física (Proteoria). Bolsista do CNPq. Contribuição de autoria: o autor refinou o tratamento dos dados a partir do software - http://lattes.cnpq.br/9611663248753416

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Published

2022-06-07

How to Cite

NEGREIROS, H. L. .; ARAUJO, G. C. de; SANTOS, W. dos. Circularity of CEB/CNE directors (1996-2002). Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 18, n. 49, p. e10292, 2022. DOI: 10.22481/praxisedu.v18i49.10292. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/10292. Acesso em: 21 nov. 2024.