Construction of High School Identity in Brazil: a historical study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v18i49.10925

Keywords:

basic education, historiography, curricular demands

Abstract

In this article we present a historiographical study carried out with the objective of identifying aspects that contributed to characterize the identity of High School (EM) in Brazil. The relevance of the investigation lies in the face of new curricular propositions made from Law 13.415/2017, called New High School. We carried out a qualitative historiographical study analyzing parameterizing documents of Brazilian education with a focus on EM, in which we took the Francisco Campos Reform as a starting point. As a result, we highlight that the identity of the EM was being changed over the years from the new curricular demands proposed. The identity of the EM in Brazil went from a teaching perspective that was restricted to the country's ruling elite, followed by technical professional training and, finally, we have as a striking feature the development of youth protagonism through curricular flexibility. Therefore, we emphasize the importance of reflecting on the historical contributions to the construction of EM in Brazil in order to promote new understandings of the need for curricular change for this stage of Basic Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Fabiane Habowski, Universidade Federal da Fronteira Sul- Brasil

Mestre em Ensino de Ciências pela Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS). Contribuição de autoria: Autora.

Fabiane de Andrade Leite, Universidade Federal da Fronteira Sul - Brasil

Fabiane de Andrade Leite. Doutora em Educação nas Ciências pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ). Docente da Universidade Federal da Fronteira Sul. Contribuição de autoria: Autora.

References

ARAÚJO, Ronaldo Marcos Lima. A reforma do Ensino Médio do governo Temer, a Educação Básica mínima e o cerco ao futuro dos jovens pobres. Revista Holos, v. 08, p. 219–232, 2018. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/7065. Acesso em: 19 nov. 2022.

AZEVEDO, Janete Maria Lins de; AGUIAR, Márcia Ângela da Silva. Políticas de educação: concepções e programas. In: WITTMANN, Lauro Carlos; GRACINDO, Regina Vinhais. O estado da arte em política e gestão da educação no Brasil. Brasília: ANPAE, 2001, p. 89 - 108.

BRASIL, Ministério da Educação, Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. Brasília: Ministério da Educação, 2000. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/blegais.pdf. Acesso em: 19 nov. 2022.

BRASIL. Portaria nº. 970, de 9 de outubro de 2009. Programa Ensino Médio Inovador (PROEMI). Brasília, Diário Oficial da União, 2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/ensino-medio-inovador/apresentacao. Acesso em: 28 fev. 2022.

BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Diretrizes e Bases da Educação Nacional, 2017. Disponível em: https://legislacao.presidencia.gov.br/atos/?tipo=LEI&numero=13415&ano=2017&ato=115MzZE5EeZpWT9be. Acesso em: 8 jan. 2022.

BRASIL. Portal Ministério da Educação. O ensino médio no contexto da educação básica. In: Base Nacional Comum Curricular, 2018, p. 50 -54. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/#medio. Acesso em: 15 abril. 2022.

CIAVATTA, Maria. Ensino Médio Integrado: concepções e contradições. São Paulo: Cortez, 2005.

DALLABRIDA, Norberto. A reforma Francisco Campos e a modernização nacionalizada do ensino secundário. Revista Educação, v. 32, n. 2, p. 185-191, 2009. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/5520. Acesso em: 19, nov. 2022.

FRIGOTTO, Gaudêncio.; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise. A gênese do Decreto nº 5.154/2004: um debate no contexto controverso da democracia restrita. In: Ensino Médio Integrado: concepção e contradições. São Paulo: Cortez, 2005, p.11.

GONÇALVES, Nádia Gaiofatto. Fundamentos Históricos e Filosóficos da Educação Brasileira. Curitiba: IBPEX, 2005.

GONÇALVES, Suzane da Rocha Vieira. Interesses mercadológicos e o “novo” ensino médio. Retratos da Escola, v. 11, n. 20, p. 131-145, 2017. Disponível em: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/753. Acesso em: 19, nov. 2022.

JAKIMIU, Vanessa Campos de Lara; SILVA, Mônica Ribeiro da. O ensino médio como um campo de disputas: as políticas, seus formuladores e proposições após a LDB de 1996. In: SILVA. Mônica Ribeiro da (org.). O Ensino Médio: suas políticas, suas práticas: estudos a partir do Programa Ensino Médio Inovador. Curitiba: UFPR, 2016. p. 9-30.

KRAWCZYK, Nora. Reflexão sobre alguns desafios do Ensino Médio no Brasil Hoje. Cadernos de Pesquisa, v. 41, p. 754– 771, 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cp/v41n144/v41n144a06.pdf. Acesso em: 22 fev. 2021.

KRAWCZYK, Nora; FERRETTI, Celso João. Flexibilizar para quê? Meias verdade da “reforma”. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 11, n. 20, p. 33-44, 2017. Disponível em: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/757. Acesso em: 19 nov. 2022.

KUENZER, Acácia Zene. Ensino de 2º grau: o trabalho como princípio educativo. São Paulo: Cortez, 1988.

KUENZER, Acácia Zene. Ensino Médio, construindo uma proposta para os que vivem do trabalho. São Paulo: Cortez, 2009.

LARA, Graziela Jacynto. A gente não quer só comida: estudo da representação dos estudantes sobre o Ensino Médio Inovador. 2013. Dissertação (Mestrado), Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade de Brasília, DF, 2013. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/15886. Acesso em: 02 set. 2022.

LÜDKE, Marli.; ANDRÉ, Menga. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 2001.

MACHADO, Raphael Ribeiro; GONÇALVES, Irlen Antônio. Os Reformadores da instrução pública mineira nos primórdios da república. Práxis Educacional, v. 16, n. 42, p. 508-534, 2020. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6570. Acesso em: 26 maio. 2022.

MOLL, Jaqueline. Reformar para retardar: a lógica da mudança no Ensino Médio. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 11, n. 20, p. 61-74, 2017. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/177612/001051795.pdf?sequence=1#:~:text=Ao%20ancorar%20toda%20mudan%C3%A7a%20do,da%20defini%C3%A7%C3%A3o%20de%20conte%C3%BAdos%20curriculares. Acesso em: 19 nov. 2022.

MOURA, Dante Henrique. Ensino médio integrado: subsunção aos interesses do capital ou travessia para a formação humana integral? Educação e Pesquisa, v. 39, n. 3, p. 705-720, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/c5JHHJqdxyTnwWvnGfdkztG/abstract/?lang=pt. Acesso em: 19 nov. 2022.

NASCIMENTO, Manoel Nelito. Ensino médio no Brasil: determinações históricas. Publicatio UEPG, v. 15, n. 1, p. 77-87, 2007. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/humanas/article/view/594#:~:text=Historicamente%2C%20o%20Ensino%20M%C3%A9dio%20no,pela%20divis%C3%A3o%20social%20do%20trabalho. Acesso em: 22 fev. 2021.

NEGRÃO. Alice Raquel Maia. A regulamentação e as primeiras ações de implementação da Reforma do Ensino Médio pela lei nº 13.415/2017 no estado do Pará. 2020. Dissertação (Mestrado), Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Pará, PA, 2020. Disponível em: https://ppeb.propesp.ufpa.br/index.php/br/teses-e-dissertacoes/dissertacoes/146-2020-dissertacoes-de-mestrado-defendidas. Acesso em: 19 nov. 2022.

RIO GRANDE DO SUL. Hotsite sobre o Novo Ensino Médio já está no ar. Secretaria da Educação, 2019. Disponível em: https://educacao.rs.gov.br/hotsite-sobre-o-novo-ensino-medio-ja-esta-no-ar. Acesso em: 12 mar. 2021.

ROMANELLI, Otaiza Oliveira. História da Educação Brasileira. Brasil: Vozes, 1978.

SANTOS, Wildson Luiz Pereira. Educação científica na perspectiva de letramento como prática social: funções, princípios e desafios. Revista Brasileira de Educação, v. 12, n. 36, p. 474-550, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/C58ZMt5JwnNGr5dMkrDDPTN/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 19 nov. 2022.

SANTOS, Rulian Rocha dos. Breve Histórico do Ensino Médio no Brasil. In: Seminário Cultura e Política na Primeira República, Anais [...], 2010, p. 1-14. Disponível em: http://www.uesc.br/eventos/culturaepolitica/anais/rulianrocha.pdf. Acesso em: 19 nov. 2022.

SANTOS, Juliana Silva dos; PEREIRA, Marcos Villela. Os sentidos do currículo para a juventude na educação de jovens e adultos (EJA). Práxis Educacional, v. 16, n. 42, p. 78-95, 2020. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/7337. Acesso em: 27 maio 2022.

SILVA, Mônica Ribeiro da; SHEIBER, Leda. Reforma do ensino médio: pragmatismo e lógica mercantil. Revista Retratos da Escola, v. 11, n. 20, p. 19-31, 2017. Disponível em: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/76. Acesso em: 19 nov. 2022.

TAVARES, Adriana de Cássia Peterlini. Os trabalhadores docentes e suas traduções do ProEMI no Espírito Santo. 2018. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação da Universidade Federal do Espírito Santo, ES, 2018. Disponível em: http://repositorio.ufes.br/handle/10/10624. Acesso em: 19 nov. 2022.

Published

2022-11-21

How to Cite

HABOWSKI, F.; LEITE, F. de A. Construction of High School Identity in Brazil: a historical study. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 18, n. 49, p. e10925, 2022. DOI: 10.22481/praxisedu.v18i49.10925. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/10925. Acesso em: 21 nov. 2024.