Meetings between bodies in continuing training in yoga: the teaching being and the teaching collective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v18i49.11000

Keywords:

continuing education of teachers, body, bodily experiences, Yoga

Abstract

The article analyzes teachers' conceptions and collective constructions in teaching, driven by corporeality and bodily experiences in a continuing education program, with the participation of 45 teachers in the areas of Physical Education, Pedagogy, Art and Special Education, of a Municipal System of Education in the interior of São Paulo. The research is based on qualitative assumptions and data generated by a focus group and questionnaire. It was concluded that the bodily experiences in the continuing education potentiated reflections and attitudes in relation to being and being a teacher imbricated in the same existence, implying new attitudes and openness to the understanding of the teaching function. And by sharing and engendering experiences and knowledge collectively, ties were strengthened and relationships were strengthened to rethink teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Fernanda Rossi, Universidade Estadual Paulista - Brasil

Pós-Doutorado - FEUSP e UNESP Bauru; Universidade Estadual Paulista – UNESP - Brasil; Programa de Pós-Graduação em Docência para a Educação Básica – UNESP; Grupo de Estudos e Pesquisas Históricas, Sociológicas e Pedagógicas em Educação Física.

Mônica Caldas Ehrenberg, Universidade de São Paulo - Brasil

Pós-Doutorado - Unicamp e UMinho/Portugal; Universidade de São Paulo – Brasil; Programa de Pós-Graduação em Educação - USP; Grupo de Estudos e Pesquisas em Gesto, Expressão e Educação (GEPGEE).

References

ANDRÉ, Marli. Etnografia da prática escolar. 18. ed. Campinas: Papirus, 2018.

ANTUNES, Priscilla de Cesaro; LAGRANHA, Daniela Meirelles; SOUSA, Marcel Farias de; SILVA, Ana Márcia; FRAGA, Alex Branco. Revisão sistemática sobre práticas corporais na perspectiva das práticas integrativas e complementares em saúde. Motrivivência, Florianópolis/SC, v. 30, n. 55, p. 227-247, set. 2018. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2018v30n55p227. Acesso em: 15 jun. 2019. DOI: 10.5007/2175-8042.2018v30n55p227

BOTO, Carlota. António Nóvoa: uma vida para a educação. Educ. Pesq., São Paulo, Seção: Entrevistas, v. 44, p. 1-24, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ep/v44/1517-9702-ep-44-e201844002003.pdf. Acesso em: 10 ago. 2020. DOI: 10.1590/S1678-4634201844002003

DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio. Desenvolvimento profissional docente: um conceito em disputa. In: IMBERNÓN, Francisco; SHIGUNOV NETO, Alexandre; FORTUNATO, Ivan (org.). Formação permanente de professores: experiências iberoamericanas. São Paulo: Edições Hipótese, 2019. p. 65-74. ISBN 978-65-80428-08-3.

EHRENBERG, Mônica Caldas; AYOUB, Eliana. Práticas corporais na formação continuada de professoras: sentidos da experiência. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 46, p. 1-20, jun. 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ep/v46/1517-9702-ep-46-e217737.pdf. Acesso em: 23 nov. 2020. DOI: 10.1590/S1678-4634202046217737

FRANCO, Maria Amélia Santoro. Formação continuada de/para/com docentes: para quê? Para quem? In: IMBERNÓN, Francisco; SHIGUNOV NETO, Alexandre; FORTUNATO, Ivan (org.). Formação permanente de professores: experiências ibero-americanas. São Paulo: Edições Hipótese, 2019. p. 96-109. ISBN 978-65-80428-08-3.

FRANZÉ, Fernanda Pastori; ROSSI, Fernanda. Ioga na escola: possibilidades e desafios. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 15, n. 34, p. 246-266, Edição Especial, 2019. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5508/4187. Acesso em: 01 nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v15i34.5508.

FREIRE, Paulo. A educação na cidade. 3. ed. São Paulo: Cortez, 1999.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 33. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2006. ISBN 85-219-0243-3.

GATTI, Bernardete Angelina. Grupo focal na pesquisa em Ciências Sociais e Humanas. Brasília: Líber Livro, 2005. ISBN 85-988843-11-3.

GATTI, Bernardete Angelina; BARRETTO, Elba Siqueira de Sá; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de; ALMEIDA, Patrícia Cristina Albieri de. Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília: UNESCO, 2019. ISBN 978-85-7652-239-3.

GOMES, Nilma Lino. Trajetórias escolares, corpo negro e cabelo crespo: reprodução de estereótipos ou ressignificação cultural? Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 21, p. 40-51, set./dez. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/n21/n21a03.pdf. Acesso em: 20 set. 2019. DOI: 10.1590/S1413-24782002000300004

GOMES, Nilma Lino. Educação, identidade negra e formação de professores/as: um olhar sobre o corpo negro e o cabelo crespo. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 29, n. 1, p. 167-182, jan./jul. 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ep/v29n1/a12v29n1.pdf. Acesso em: 20 set. 2019. DOI: 10.1590/S1517-97022003000100012

HOOKS, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática de liberdade. 2. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2017. ISBN 978-85-7827-703-1.

IMBERNÓN, Francisco. Formação continuada de professores. Porto Alegre: Artmed, 2010.

IMBERNÓN, Francisco. Reflexiones globales sobre la formación y el desarrollo profesional del profesorado en el estado español y latinoamerica. In: IMBERNÓN, Francisco; SHIGUNOV NETO, Alexandre; FORTUNATO, Ivan (org.). Formação permanente de professores: experiências iberoamericanas. São Paulo: Edições Hipótese, 2019. p. 152-162. ISBN 978-65-80428-08-3.

LARROSA BONDÍA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 19, p. 20-28, jan./abr. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/n19/n19a02.pdf. Acesso em: 03 mar. 2017. DOI: 10.1590/S1413-24782002000100003

LE BRETON, David. A sociologia do corpo. 6. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012. ISBN 978-85-326-3327-9.

LE BRETON, David. Antropologia das emoções. Petrópolis, RJ: Vozes, 2019. ISBN 978-85-326-6053-4.

MIZUNO, Julio; BRANDANI, Jeniffer Zanetti; DEUTSCH, Silvia; ROSSI, Fernanda; MONTEIRO, Henrique Luiz. Contribuições da prática do ioga na condição de saúde, atitudes e comportamentos de mulheres adultas e idosas. Movimento, Porto Alegre, v. 24, n. 3, p. 947-960, jul./set. 2018. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/75680/50406. Acesso em: 06 dez. 2018.

MORGAN, David. Focus groups as qualitative research. 2. ed. Newbury Park, CA: Sage, 1997.

NÓBREGA, Terezinha Petrucia da. Qual o lugar do corpo na educação? Notas sobre conhecimento, processos cognitivos e currículo. Educ. e Soc., v. 26, n. 91, p. 599-615, maio/ago. 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v26n91/a15v2691.pdf. Acesso em: 04 maio 2017. DOI: 10.1590/S0101-73302005000200015

NÓVOA, António. Os professores e a história da sua vida. In: NÓVOA, António (org.). Vida de professores. 2. ed. Porto: Porto Editora, 2000. p. 11-30.

ROSSI, Fernanda; HUNGER, Dagmar. Identidade docente e formação continuada: um estudo à luz das teorias de Zygmunt Bauman e Claude Dubar. Rev. bras. Estud. pedagog., Brasília, v. 101, n. 258, p. 313-336, maio/ago. 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbeped/v101n258/2176-6681-rbeped-101-258-313.pdf. Acesso em: 20 nov. 2020. DOI: 10.24109/2176-6681.rbep.101i258.4627

SABBAG, Samantha. “Porque a gente tem um corpo né... Mas a gente só lembra do corpo quando ele dói!”: a centralidade do corpo adulto nas relações educativas na educação infantil. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2017.

SACRISTÁN, José Gimeno. Consciência e acção sobre a prática como libertação profissional dos professores. In: NÓVOA, António (org.). Profissão Professor. 2 ed. Portugal: Porto Editora, 2003. p. 63-92. ISBN 978-97-203-4103-7.

SILVA, Ana Márcia. Entre o corpo e as práticas corporais. Rev. Arquivos em Movimento, Rio de Janeiro, Edição Especial, v. 10, n. 1, p. 5-20, jan./jun. 2014. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/am/article/view/9228/pdf_30. Acesso em: 13 set. 2019.

STRAZZACAPPA, Márcia. A educação e a fábrica de corpos: a dança na escola. Cadernos Cedes, ano XXI, n. 53, p. 69-83, abr. 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ccedes/v21n53/a05v2153.pdf. Acesso em: 12 abr. 2017. DOI: 10.1590/S0101-32622001000100005

VAILLANT, Denise. Trabajo colaborativo y nuevos escenarios para el desarrollo profesional docente. Docencia, n. 60, dic. 2016, p. 5-13. Disponível em: https://ie.ort.edu.uy/innovaportal/file/48902/1/trabajo-colaborativo-y-nuevos-escenarios-denise-vaillant.pdf. Acesso em: 04 nov. 2018.

Published

2022-12-01

How to Cite

ROSSI, F.; EHRENBERG, M. C. Meetings between bodies in continuing training in yoga: the teaching being and the teaching collective. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 18, n. 49, p. e11000, 2022. DOI: 10.22481/praxisedu.v18i49.11000. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11000. Acesso em: 22 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)