Problematizing Mathematics Education from the freirian’s perspective
DOI:
https://doi.org/10.22481/praxisedu.v20i51.12689Keywords:
Problematizing Mathematics Education, Systematic Literature Review, freirian pedagogy, mathematics curriculums, teaching-learningAbstract
This article, part of a Doctoral research in Education, aims to discuss the theoretical-methodological and epistemological assumptions of Problematizing Mathematics Education in curriculum policies and practices in the context of teacher education and pedagogical praxis, in view of the contributions of critical pedagogy by Paulo Freire, based on theoretical reflections from the Systematic Literature Review (RSL), based on national and international references. Thus, to theoretically substantiate the investigated theme, RSL was used in the databases: Portal de Periódicos Capes, SciELO, Scopus, Web of Science, ERIC, Google Scholar, Catalog of Theses and Dissertations of the Coordination for the Improvement of Level Personnel Superior (Capes) and the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD), considering the specific review protocols. Consistent and rigorous searches in these databases have contributed to confirming that there is no research in the area of Mathematics Education that discusses the theoretical-methodological and epistemological assumptions of Problematizing Mathematics Education. There is evidence of its importance and implementation in the scientific productions shared in this study. Problematizing Mathematics Education needs to be inserted in curricular policies and practices, to enable dialogical subjects to think critically about the investigative generating themes experienced in everyday mathematical practices; ask about the mathematics teaching-learning processes to understand school concepts and contents articulated with their experiences; formulate problem situations; streamline pedagogical practice through creative (re)inventions with joy and love; evaluate and dialogically narrate the formative experiences in the formative spaces of the university and the basic school.
Downloads
Metrics
References
ALRØ, Helle; SKOVSMOSE, Ole. Diálogo e aprendizagem em educação matemática. Tradução: Orlando de Andrade Figueiredo. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.
ANDERSSON, Annica; BARWELL, Richard. Applying Critical Mathematics Education: an introduction. In: ANDERSSON, Annica; BARWELL, Richard (ed.). Applying Critical Mathematics Education. Series: New Directions in Mathematics and Science Education, v. 35. Publisher: Brill, 2021. p. 1-23. E-book.
ARAÚJO, Jussara de Loiola. Ser crítico em projetos de modelagem em uma perspectiva crítica de educação matemática. Bolema, Rio Claro, v. 26, n. 43, p. 839-859, ago. 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bolema/a/BZxMFLPvzkSvn9PjYfL3b7c/abstract/?lang=pt. Acesso em: 25 nov. 2019.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Introdução e tradução: Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2020.
BAUER, Martin W.; AARTS, Bas. A construção do corpus: um princípio para a coleta de dados qualitativos. In: BAUER, Martin W.; GASKELL, George (org.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Tradução: Pedrinho Guareschi. 13. ed. 2. reimpr. Petrópolis: Vozes, 2017. p. 39-63.
BOGDAN, Robert C.; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Tradução: Maria João Alvarez, Sara Bahia dos Santos e Telmo Mourinho Baptista. Portugal: Porto Editora, 1994.
CANDAU, Vera Maria. Didática novamente em questão: fazeres-saberes pedagógicos em diálogos, insurgências e políticas. In: CANDAU, Vera Maria; CRUZ, Giseli Barreto da; FERNANDES, Claudia (org.). Didática e fazeres-saberes pedagógicos: diálogos, insurgências e políticas. Petrópolis: Vozes, 2020. p. 33-47.
COSTA, Wanderleya Nara Gonçalves; PAMPLONA, Admur Severino. As licenciaturas em matemática no período pós-pandemia: o que a extensão universitária sugere? Boletim online de Educação Matemática, Florianópolis, v. 9, n. 18, p. 13-29, out. 2021. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/boem/article/view/18779. Acesso em: 8 jan. 2022.
D’AMBROSIO, Ubiratan. Memória de minhas relações com Paulo Freire. Bolema, Rio Claro, v. 35, n. 69, p. v-xix, abr. 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bolema/a/gsy5xZDHXbhhnVw8FGBykCp/?lang=es.
Acesso em: 15 jul. 2021.
DOMITE, Maria do Carmo Santos. Formulação de problemas em educação matemática: a quem compete? Movimento – Revista de Educação, n. 14, p. 24-37, 2006. Disponível em: https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/32531. Acesso em: 28 ago. 2019.
FIORENTINI, Dario; LORENZATO, Sergio. Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. Campinas: Autores Associados, 2006.
FORNER, Regis; MALHEIROS, Ana Paula dos Santos. Modelagem e o legado de Paulo Freire: sinergias e possibilidades para a Educação Básica. Revista de Educação Matemática (REMAt), v. 16, n. 21, p. 1-13, jan./abr. 2019. Disponível em:
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/207. Acesso em: 21 abr. 2020.
FRANKENSTEIN, Marilyn. Educação matemática crítica: uma aplicação da epistemologia de Paulo Freire. Tradução: Maria Doris e Regina Luzia Corio de Buriasco. In: BICUDO, Maria Aparecida Viggiani (org.). Educação Matemática. São Paulo: Centauro, 2005. p. 101-140. Disponível em: http://acervo.paulofreire.org:8080/jspui/handle/7891/1640. Acesso em: 18 out. 2021.
FREIRE, Paulo. Criando métodos de pesquisa alternativa: aprendendo a fazê-la melhor através da ação. In: BRANDÃO, Carlos Rodrigues (org.). Pesquisa participante. São Paulo: Brasiliense, 1981. p. 34-41.
FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? Tradução: Rosisca Darcy de Oliveira. 8. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.
FREIRE, Paulo. À sombra desta mangueira. 4. ed. São Paulo: Olho d’Água, 2001.
FREIRE, Paulo; D’AMBROSIO, Ubiratan; MENDONÇA, Maria do Carmo. A conversation with Paulo Freire. For the Learning of Mathematics, Canadá, v. 17, n. 3, p. 7-10, nov. 1997. Disponível em: https://flm-journal.org/Articles/164C34431842FA8E405A5A16BC49B9.pdf. Acesso em: 27 jul. 2021.
FREIRE, Paulo; FAUNDEZ, Antonio. Por uma pedagogia da pergunta. 11. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 77. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2021a.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021b.
FREIRE, Paulo. Conscientização. Tradução: Tiago José Risi Leme. 3. reimpr. São Paulo: Cortez, 2021c.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 30. ed. São Paulo/Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021d.
GALVÃO, Maria Cristiane Barbosa; RICARTE, Ivan Luiz Marques. Revisão sistemática da literatura: conceituação, produção e publicação. LOGEION: Filosofia da Informação, Rio de Janeiro, v. 6, n. 1, p. 57-73, 2019. Disponível em: http://revista.ibict.br/fiinf/article/view/4835. Acesso em: 10 mar. 2021.
GIROUX, Henry Armand. Pedagogia crítica, Paulo Freire e a coragem para ser político. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 14, n. 1, p. 296-306, jan./mar. 2016. Disponível em:
https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/27356. Acesso em: 25 jun. 2019.
JANUARIO, Gilberto. Desenvolvimento curricular em matemática a partir de projetos integradores: estudo com professoras em formação inicial. Boletim online de Educação Matemática, Florianópolis, v. 10, n. 19, p. 44-62, fev. 2022. Disponível em:
https://www.revistas.udesc.br/index.php/boem/article/view/21708. Acesso em: 29 jun. 2022.
LI, Yeping; SCHOENFELD, Alan H. Problematizing teaching and learning
mathematics as “given” in STEM education. International Journal of STEM Education, v. 6, n. 44, p. 1-13, 2019. Disponível em:
https://stemeducationjournal.springeropen.com/articles/10.1186/s40594-019-0197-9. Acesso em: 11 abr. 2020.
MENDES, Luísa Cardoso; ESQUINCALHA, Agnaldo da Conceição. Os propósitos da Educação Matemática podem se alinhar à Educação em Direitos Humanos? Boletim GEPEM, n. 78, 3-20, jan./jun. 2021. Disponível em:
https://periodicos.ufrrj.br/index.php/gepem/article/view/448. Acesso em: 13 dez. 2021.
MENGALI, Brenda Leme da Silva; NACARATO, Adair Mendes. A problematização na formação docente possibilitando a problematização na sala de aula da educação infantil: a análise de um caso de ensino. In: CARVALHO, Mercedes; BAIRRAL, Marcelo Almeida (org.). Matemática e educação infantil: investigações e possibilidades de práticas pedagógicas. 2. ed. 2. reimpr. Petrópolis: Vozes, 2019. p. 83-100.
MOUSTAPHA-CORRÊA, Bruna; BERNARDES, Aline; GIRALDO, Victor; BIZA, Irene; NARDI, Elena. Problematizing mathematics and its pedagogy through teacher engagement with history-focused and classroom situation-specific tasks. Journal of Mathematical Behavior, v. 61, p. 1-10, mar. 2021. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0732312321000018. Acesso em: 28 nov. 2021.
OLIVEIRA, Zaqueu Vieira; ALVIM, Márcia Helena. História das ciências e da matemática, educação problematizadora e epistemologias do sul: para se pensar um ensino de ciências e de matemática crítico. RBECM, Passo Fundo, v. 3, n. 2, p. 554-581, jul./dez. 2020. Disponível em: http://seer.upf.br/index.php/rbecm/article/view/10669. Acesso em: 10 set. 2021.
OLIVEIRA, Zaqueu Vieira; ALVIM, Márcia Helena. Dimensões da abordagem histórica no ensino de Ciências e de Matemática. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 38, n. 1, p. 742-774, abr. 2021. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/74838. Acesso em: 14 out. 2021.
OSTI, Mariele de Freitas; MALHEIROS, Ana Paula dos Santos. Modelagem com jovens e adultos do campo: em busca de uma educação problematizadora e libertadora. Revista Paranaense de Educação Matemática, Campo Mourão, v. 10, n. 23, p. 213-236, set./dez. 2021. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/index.php/rpem/article/view/6671. Acesso em: 14 jan. 2022.
PETTICREW, Mark; ROBERTS, Helen. Systematic reviews in the social sciences: a practical guide. Oxford: Blackwell Publishing, 2006.
REIS, Sônia Maria Alves de Oliveira. Paulo Freire: 100 anos de práxis libertadora. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 47, p. 238-258, ago. 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9443. Acesso em: 28 nov. 2021.
ROCHA, Cintia Mendonça Soares; ALVIM, Márcia Helena. Reflexões sobre a potencialidade da inserção da História das Ciências no ensino de Ciências através da temática da Revolução Científica. REnCiMa, São Paulo, v. 11, n. 1, p. 478-493, jan./mar. 2020. Disponível em: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/2559. Acesso em: 18 mar. 2021.
SAUL, Ana Maria. Políticas e práticas educativas inspiradas no pensamento de Paulo
Freire: pesquisando diferentes contextos. Currículo sem Fronteiras, v. 14, n. 3, p. 129-142, set./dez. 2014. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol14iss3articles/saul.htm. Acesso em: 12 abr. 2020.
SILVA, Renato Carneiro da. Sistema de numeração decimal: saberes docentes e conhecimentos discentes do 3º ano do ensino fundamental. 2013. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Educação, Fortaleza, 2013.
SKOVSMOSE, Ole. Educação matemática crítica: a questão da democracia. Tradução: Abgail Lins (cap. 1-4) e Jussara de Loiola Araújo (cap. 5). Campinas: Papirus, 2015.
SOUZA, Elizeu Clementino de. Diálogos cruzados sobre pesquisa (auto)biográfica:
análise compreensiva-interpretativa e política de sentido. Educação, Santa Maria,
v. 39, n. 1, p. 39-50, jan./abr. 2014. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/11344. Acesso em: 10 dez. 2020.
SOUZA, Elizeu Clementino de; CRUZ, Núbia da Silva. Pesquisa (auto)biográfica: sentidos e implicações para o campo educacional. In: AMADO, João; CRUSOÉ, Nilma Margarida de Castro (org.). Referenciais teóricos e metodológicos de investigação em educação e ciências sociais. Vitória da Conquista: Edições UESB, 2017. p. 167-194.
VALLE, Júlio César Augusto do; SANTOS, Vinício Macedo. Inverter o vetor do currículo: o movimento de reorientação curricular de Freire no centro do debate. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 16, n. 4, p. 1207-1233, out./dez. 2018. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/39339. Acesso em: 15 set. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Práxis Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.