Curriculum adaptation with alternative communication in remote teaching during the covid-19 pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v20i51.13215

Keywords:

specialized educational service, augmentative and alternative comunication, special education, assistive technology, digital technology

Abstract

The utilization of Augmentative and Alternative Communication (AAC) resources goes beyond addressing the communicative abilities of individuals and has been implemented in schools to support curriculum adaptations for students in special education. Faced with the challenge of providing remote specialized educational services during the Covid-19 pandemic, this article aims to describe the use of AAC resources in adapting the curriculum for a student with autism in a remote specialized educational setting. This qualitative research employs a collaborative-critical action research methodology. The participants in the study include two specialized educational support teachers, an 8-year-old autistic student enrolled in the 3rd grade of a regular elementary school, and the researchers responsible for the study. Over a period of 10 months, 15 meetings were conducted to understand the student's educational needs, analyze the individualized educational plan, and plan strategies for AAC activities. Five strategies and an AAC board were developed. The results demonstrate the acquisition of curricular concepts, the emergence of speech, and the expansion of the student's interaction and communicative intention.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Vera Lúcia de Oliveira Ralin, Universidade Federal de Sergipe - Brasil

Pós-Doutoranda na School of Rehabilitation Therapy - Queen’s University/CA. Pesquisadora do GEPELC (UFS). Contribuição de autoria: Desenho do trabalho, coleta de dados, interpretação dos dados e revisão crítica.

Laila Bianca Menezes Souza , Universidade Federal de Sergipe - Brasil

Pesquisadora no Grupo de Estudos e Pesquisa em Linguagem e Comunicação Alternativa – GEPELC (UFS). Contribuição de autoria: Desenho do trabalho, coleta de dados, redação, metodologia e análise de dados.

Clayne Mirelle Pereira Teixeira, Universidade Federal de Sergipe - Brasil

Pesquisadora no Grupo de Estudos e Pesquisa em Linguagem e Comunicação Alternativa – GEPELC (UFS). Contribuição de autoria: Desenho do trabalho, coleta de dados, revisão estrutural e análise de dados.

References

ALCÂNTARA, Juliana Nascimento de. Processos de constituição da criança com deficiência intelectual na educação infantil. 2019. Tese (Doutorado em Educação, Comunicação e Diversidade). Universidade Federal de Sergipe, 2019.

ALVES, Lynn. Educação remota: Entre a ilusão e a realidade. Educação, [s.l.] v.8, n.3, p. 348-365, 2020. Disponível em: https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/9251 Acesso em: 30 abr. 2021.

BAPTISTA, Cláudio Roberto; SILVA, Carla Maciel; CORREIA, Gilvane Belém. O atendimento educacional especializado: uma análise de premissas organizadoras e de contextos de implementação. Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial, v.2, n. 1, p. 43-53, 2015.

BARBIER, Rene. A Pesquisa-Ação. Série Pesquisa. Volume 3. Brasília, DF: Liber Livro, 2007.

BARROS, Isabela B. do Rêgo. Autismo e linguagem: discussões à luz da teoria da enunciação. Distúrbios da Comunicação [s.l.], v. 23, n. 2, p. 22-232, 2011. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/dic/article/view/8284/616 Acesso em: 20 de nov. 2022.

BARROS, Ludmila da Cruz; UHMANN, Silvana. As (im)possibilidades do ensino remoto para o aluno com Transtorno do Espectro Autista. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE EDUCAÇÃO ESPECIAL, 6.; SEMINÁRIO CAPIXABA DE EDUCAÇÃO INCLUSIVA , 17., 2020, Vitória. Anais[...]. Vitória: Universidade Federal do Espírito Santo, v.3, n.3, out. 2020. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/snee/article/view/34352 Acesso em: 03 de nov. de 2022.

CARDOZO, Paloma Rodrigues; SANTOS, Andreia Mendes Dos. A criança com TEA: o ingresso no ensino fundamental em meio a pandemia. Brazilian Journal of Development, [s. l.], v. 6, n. 7, p. 46193–46201, 2020. Disponível em: https://www.brazilianjournals.com/index.php/BRJD/article/view/13113/11022. Acesso em:10 mar. 2021.

FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. Tradução Joice Elias Costa. 3. ed., Porto Alegre: Artmed, 2009.

GUTHIERREZ, Carla Cordeiro Marçal y; WALTER, Catia Crivelenti de Figueiredo. Programa de formação continuada de professores: comunicação alternativa e transtorno do espectro autista. Revista Teias, [s. l.], v. 22, n. 66, p. 240–255, 2021. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/revistateias/article/view/57149. Acesso em: 05 fev. 2022.

HAAS, Clarissa; BAPTISTA, Claudio Roberto. Democratização da escola e processos escolares inclusivos: a potência da trama narrativa currículo e Atendimento Educacional Especializado nos cotidianos. Revista Educação Especial, [s. l.], v. 32, p. e110, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/41104. Acesso em: 05 fev. 2022.

JESUS, Denise Meyrelles de; VICTOR, Sonia Lopes; VIEIRA, Alexandro Braga. Observatório nacional de educação especial e a experiência do Espírito Santo: a pesquisa-formação e seus desdobramentos. Revista Teias, [s. l.], v. 17, n. 46, 2016. Disponível em: http://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/25496. Acesso em: 12 jan. 2023.

JESUS, Denise Meyrelles de; VIEIRA, Alexandro Braga; EFFGEN, Ariadna Pereira Siqueira. Pesquisa-ação colaborativo-crítica: em busca de uma epistemologia. Educação & Realidade, [s. l.], v. 39, n. 3, p. 771–788, 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2175-62362014000300008&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 03 mar. 2022.

KASSAR, Mônica de Carvalho Magalhães. Educação especial na perspectiva da educação inclusiva: desafios da implantação de uma política nacional. Educar em Revista, [s. l.], n. 41, p. 61–79, 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602011000300005&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 11 ago. 2021.

LEMOS, Cláudia Thereza Guimarães. Das vicissitudes da fala da criança e de sua investigação. Cadernos de Estudos Lingüísticos, [s. l.], v. 42, p. 41–70, 2011. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8637140. Acesso em:

de nov. de 2022.

MARINHO, Maria Francisca Braga. Inclusão de crianças com deficiências nos primeiros anos do Ensino Fundamental em escola pública: dificuldades apontadas por professores. 2018. Tese de (Doutorado em Educação: Psicologia da Educação) Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, 2018.

MIRANDA, Vanessa Souza Gigoski; SILVEIRA, Karoline de Abreu; RECH, Sinara Thaís; VIDOR, Deise Cristina Gollo Marques. Comunicação Aumentativa e Alternativa e Habilidades de Linguagem de Crianças com Paralisia Cerebral: uma Revisão Sistemática. Revista Brasileira de Educação Especial, [s. l.], v. 27, p. e0007, 2021. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382021000100400&tlng=pt. Acesso em: 27 fev. 2022.

MOREIRA, José António Marques; HENRIQUES, Susana; BARROS, Daniela. Transitando de um ensino remoto emergencial para uma educação digital em rede, em tempos de pandemia. Dialogia, [s. l.], n. 34, p. 351–364, 2020. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/17123. Acesso em: 09 ago. 2021.

NASCIMENTO, Selma Soares. Educação especial e inclusão escolar na educação infantil e anos iniciais do ensino fundamental. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Federal de Goiás, Catalão, 2019.

NEVES, Libéria Rodrigues; RAHME, Mônica Maria Farid; FERREIRA, Carla Mercês Da Rocha Jatobá. Política de Educação Especial e os Desafios de uma Perspectiva Inclusiva. Educação & Realidade, [s. l.], v. 44, n. 1, p. e84853, 2019. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2175-62362019000100203&tlng=pt. Acesso em: 11 jun. 2021.

NUNES, Leila Regina. Linguagem e comunicação alternativa: uma introdução. In: NUNES, Leila (org.) Favorecendo o desenvolvimento da comunicação em crianças e jovens com necessidades educacionais especiais. Rio de Janeiro: Qualitymark, 2003. p. 1-13, 2003.

QUEIROZ, Fernanda Matrigani Mercado Gutierres de. Tecnologia assistiva e perfil funcional dos alunos com deficiência física nas salas de recursos multifuncionais. 2015. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Filosofia e Ciências, Programa de Pós-Graduação em Educação. Marília, 2015.

RAFANTE, Heulalia Charalo; SELINGARDI, Sergio Cristóvão; SILVA, Sonia de Oliveira da; SILVA, Lenaye Valvassori. Impactos da política de educação especial (2008) no Ceará e em Fortaleza. Educação e Pesquisa, [s. l.], v. 45, p. e218350, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/HmS58qB4qSGXLzsSRJzx43B/. Acesso em: 18 jun. 2021.

SAAD, Andressa Gouveia de Faria. Ecolalia no autismo: a influência dos diferentes tipos de interlocutores, de discursos e de brincadeiras na fala de uma criança. 2006. Dissertação (Mestrado em Fonoaudiologia). Universidade Veiga de Almeida, Rio de Janeiro, 2006.

SANTOS, Luciana. Planejamento da ação didática na educação especial: compreensões necessárias na elaboração do plano de AEE. Revista Ciências Humanas, [s. l.], v. 12, n. 1, p. 98–113, 2019. Disponível em: https://www.rchunitau.com.br/index.php/rch/article/view/514. Acesso em: 04 abr. 2022.

SANTOS, Rosemary Kennedy. Tecnologias e Atendimento Educacional Especializado em tempos de pandemia. Revista Interdisciplinar em Educação e Territorialidade – RIET, [s. l.], v. 2, n. 2, p. 184–204, 2021. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/riet/article/view/14567. Acesso em: 05 jun. 2023.

SANTOS, Élida Cristina da Silva de Lima; MOREIRA, Jefferson da Silva. A "nova" política de educação especial como afronta aos direitos humanos: análise crítica do Decreto 10.502/2020. Revista de Estudos em Educação e Diversidade - REED, [s. l.], v. 2, n. 3, p. 156–175, 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/7908. Acesso em: 15 mar. 2023.

SOUSA, Débora de Lourdes da Silva; BORGES, Juliana de Moura; PEREIRA, Rodnei; RENDERS, Elizabete Cristina Costa. Desafios explicitados por famílias de estudantes com transtorno do espectro do autismo (TEA) durante a pandemia de COVID-19. In: CONGRESSO, NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 7., 2020, Edição online. Anais [...]. Campina Grande: Realize Editora, 2020. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/68299. Acesso em: 30 jul. 2022.

TEIXEIRA, Clayne Mirelle Pereira; SOUZA, Laila Bianca Menezes. O trabalho colaborativo com foco na comunicação alternativa com professoras da educação especial durante o ensino remoto. 2021. Trabalho de conclusão de curso (Graduação em Fonoaudiologia). Universidade Federal de Sergipe, São Cristovão, 2021.

RALIN, Vera Lúcia Oliveira. A formação de professores do Atendimento Educacional Especializado pela via da reflexão-ação em tempos de pandemia. 2022. Tese (Doutorado em Educação), Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal de Sergipe, 2022.

VIGOTSKI, Lev. Pensamento e linguagem. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

Published

2024-06-14

How to Cite

RALIN, V. L. de O.; SOUZA , L. B. M.; TEIXEIRA, C. M. P. Curriculum adaptation with alternative communication in remote teaching during the covid-19 pandemic. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 20, n. 51, p. e13215, 2024. DOI: 10.22481/praxisedu.v20i51.13215. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/13215. Acesso em: 21 nov. 2024.