Different meanings for time in discourses for literacy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v20i51.14453

Keywords:

curriculum policy, discourse, literacy, time

Abstract

This article focuses on different discourses that, disseminated through the productions of researchers, on the websites of philanthropic institutions and educational programs, over a period of ten years (2012–2022), have been producing effects and constraints on curricular policies, especially for literacy (Brazil, 2012; Brazil, 2018; Brazil, 2019). Supported by the argumentation, according to the post-structural contribution, that a literal, single, homogeneous reading of any text is impossible, due to the breaking of the necessary relationship between the signifier and the signified, what has been produced about this name, time, in different areas of knowledge, is discussed. In addition, it is addressed the way in which the school and the curriculum, in a provisional and precarious way, incorporate these markings in the space of education. From the condition of vagueness of this meaning and the incessant production of meanings related to differing, the study points out the multiple meanings that this name articulates, pointing to markings that express a certain age, a method for literacy and a given teacher training, supposed to be capable of guaranteeing the consolidation of literacy in a previously established time interval.

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Author Biographies

Bárbara Rocha Souza, Universidade do Estado do Rio de Janeiro - Brasil

Mestre em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ. Doutoranda em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ. Membro do grupo de pesquisa Currículo: sujeitos, conhecimento e cultura. Bolsista FAPERJ.

Contribuição de autoria: investigação e escrita.

Alice Casimiro Lopes, Universidade do Estado do Rio de Janeiro - Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro – UFRJ. Professora Titular da Faculdade de Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ. Coordenadora do grupo de pesquisa Currículo: sujeitos, conhecimento e cultura. Bolsista de Produtividade do CNPQ – Nível 1A.

Contribuição de autoria: orientação e revisão.

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Published

2024-04-08

How to Cite

SOUZA, B. R.; LOPES, A. C. Different meanings for time in discourses for literacy. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 20, n. 51, p. e14453, 2024. DOI: 10.22481/praxisedu.v20i51.14453. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/14453. Acesso em: 17 may. 2024.