TEACHER PROFESSIONAL TRAINING: PROFILE AND UNDERSTANDING OF TEACHERS OF A PUBLIC SCHOOL OF RS
DOI:
https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i40.6446Keywords:
Training Course, Elementary School, Continuing training, TeachersAbstract
The main objective of this study was to identify the profile and understanding of teachers about teacher vocational training and its importance for teaching practice. The study included 21 teachers from the final years of elementary school of a municipal school, who answered a questionnaire with closed questions to profile teachers and open questions to identify the understanding of training education and the importance of this issue. Regarding the teaching profile, most of them are women, the average time of training was 14 years, with an average time of work as a teacher of 13 years. Related to the understanding of Teacher Professional Training, the teachers expanded this, considering it not only as aspects for career progression, but also the reflection on their action in practice in the classroom. Participants consider it extremely relevant to stay up-to-date and in constant professional training. It is considered important studies that identify the needs and importance of formative actions that teachers seek, in order to offer significant courses consistent with the school reality where these professionals are.
Downloads
Metrics
References
ANTUNES, Denise Dalpiaz; PLASZEWSKI, Helenara. O ser professor em contínua construção. Revista Educação. Porto Alegre, v. 41, n. 1, p. 30-40, jan.-abr. 2018.
ANTUNES, Denise Dalpiaz; et al. Formação Continuada de Professores no Locus Escolar. In: ANTUNES, Denise Dalpiaz; PLASZEWSKI, Helenara. Educação continuada: um paradigma em diferentes ações, distintas experiências e significativos contextos. Porto Alegre: Evangraf, 2017.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 3ª reimp. da 1ª ed. São Paulo: Edições, v. 70, 2016.
BARROSO, Joao. Formação, projecto e desenvolvimento organizacional. In: CANÁRIO, Rui (Org.). Formação e situações de trabalho. Porto: Porto Editora, p. 61-78, 1997.
BOLÍVAR, António. A escola como organização que aprende. In: CANÁRIO, Rui (Org.). Formação e situações de trabalho. Porto: Porto, p. 79-100, 1997.
BONFIM-SILVA, Venâncio; CARMO, Edinaldo Medeiros. Saberes experienciais: reflexões sobre a prática pedagógica no ensino de ciências e biologia. Práxis Educacional, [S.l.], v. 16, n. 38, p. 421-440, jan. 2020. ISSN 2178-2679. Disponível em: <http://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6018>. Acesso em: 12 mar. 2020. doi: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i38.6018.
BRASIL, Ministério da Educação. Plano Nacional de Educação – PNE. Brasília, DF: INEP 2011.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Censo escolar da educação básica 2018. Brasília: INEP. 2019.
COSTA, Jandira Gomes da. A formação continuada do docente e as dificuldades na prática pedagógica. Revista Psicologia e Saberes. V.8, N.10 2019, p. 278-287.
DINIZ-PEREIRA, Julio Emílio. Formação De Professores, Trabalho E Saberes Docentes. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v.24, n.3, p.143-152, set-dez, 2015.
FONTANA, Maire Josiane; FÁVERO, Altair Alberto. Professor reflexivo: uma integração entre teoria e prática. Revista de Educação do IDEAU, v. 8, n. 17, 2013.
FORTE, Ana Maria; FLORES, Maria Assunção. Colaboração docente e desenvolvimento profissional no local de trabalho: um estudo de professores de português, European Journal of Teacher Education, 2014. 37: 1, 91-105, DOI: 10.1080 / 02619768.2013.763791.
GALINDO, Camila José; DO CARMO INFORSATO, Edson. Formação continuada de professores: impasses, contextos e perspectivas. Revista on line de Política e Gestão Educacional, p. 463-477, 2016.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5 ed. São Paulo: Atlas, 2010.
GOMES, Rita de Cássia Medeiros. A formação dos professores no contexto atual. Revista de Educação, v. 14, n. 18, 2015.
HERDEIRO, Rosalinda; COSTA e SILVA, Ana Maria. As políticas educativas e a motivação dos professores para o trabalho docente. In: Congresso formação e trabalho docente na sociedade da aprendizagem. Centro de Investigação em Estudos da Criança (CIEC), 2014. p. 1390-1401.
IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. Traduzido por Silvana Cobucci Leite. São Paulo: Cortez, 2011.
INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Relatório nacional: pesquisa internacional sobre ensino e aprendizagem: Talis 2018: primeira parte. – Brasília: Inep, 2019. Disponível em: http://download.inep.gov.br/acoes_internacionais/pesquisa_talis/resulta-dos/2018/relatorio_nacional_talis2018.pdf
INEP. Perfil do professor da educação básica / Maria Regina Viveiros de Carvalho. – Brasília, DF: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2018. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/informacao-da-publicacao/-/asset_publisher/6JYIsGMAMkW1/document/id/1473981 Acesso em: 26/dez/2019.
IPEA – Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada. Textos para Discussão. Professores da educação básica no Brasil: condições de vida, inserção no mercado de trabalho e remuneração, Brasília, n. 2304, 2017.
LEITÃO, Álvaro; ALARCÃO, Isabel. Para uma nova cultura profissional: uma abordagem da complexidade na formação inicial de professores do 1º CEB. Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 19, n. 2, p. 51-84, 2006.
LOURENÇO, Rayana Silveira Souza Longhin; et al. Formação continuada em serviço: relações entre seus aspectos fundamentais e as práticas instituídas. Práxis Educacional, [S.l.], v. 15, n. 32, p. 481-498, maio 2019. ISSN 2178-2679. Disponível em: <http://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5065>. Acesso em: 24 mar. 2020. doi: https://doi.org/10.22481/praxis.v15i32.5065.
MORIN, Edgar. Ciência com Consciência. Tradução: Maria D. Alexandre e Maria Alice Sampaio Dória. 11. Ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil. 2008. 350p.
MUCHARREIRA, Pedro Ribeiro. O papel da formação contínua, centrada na escola, na (re)construção do projeto educativo e no desenvolvimento profissional docente: um estudo de caso. Lisboa: Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, 2017. https://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/28886/1/ulsd730791_td_Pedro-_Mucharreira.pdf
NÓVOA, Antonio Sampaio da. Formação continuada de professores: realidade e perspectivas. Aveiro: Universidade de Aveiro, 2001.
NÓVOA, Antonio Sampaio da. Formação de professores e profissão docente. In. NÓVOA, A. S. (Coord). Os professores e a sua formação. 2. Ed. Lisboa: Dom Quixote, 1995. p. 15-33.
NÓVOA, Antonio Sampaio da. Formação de Professores e Trabalho Pedagógico. Lisboa: Educa, 2002.
NÓVOA, Antonio Sampaio da. História de vida: perspectivas metodológicas. In: NÓVOA, A. S. (org.). Vida de Professores. 2ª ed. Porto: Porto Editora. 2007.
NÓVOA, Antonio Sampaio da. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa, Educa, p. 2-41, 2009.
NÓVOA, Antonio Sampaio da. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, v.47 n.166 p.1106-1133 out./dez. 2017.
NÓVOA, Antonio Sampaio da. Entre a formação e a profissão: ensaio sobre o modo como nos tornamos professores. Currículo sem Fronteiras, v. 19, n. 1, p. 198-208, jan./abr. 2019.
PAEZ, Fabiana Martinello; PEREIRA, Antonio Serafim. Formação continuada: a visão dos professores de um curso de graduação tecnológica. Acta Scientiarum. Education, v. 39, n. 1, p. 567-575, 2017.
PEDRO, Lessandra Mariléia Silvano; PEREIRA, Antonio Serafim. Formação continuada de professores: concepção dos gestores de dois sistemas municipais de ensino catarinenses. Práxis Educacional, [S.l.], v. 15, n. 36, p. 494-513, dez. 2019. ISSN 2178-2679. Disponível em: <http://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5902>. Acesso em: 16 mar. 2020. doi: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v15i36.5902.
DE PESCE, Marly Krüger; DE ANDRÉ, Marli Elisa Dalmazo Afonso. Formação do professor pesquisador na perspectiva do professor formador. Formação Docente–Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, v. 4, n. 7, p. 39-50, 2012.
PIMENTA, Selma Garrido. Professor reflexivo: Construindo uma crítica. In Ghedin, Evandro (Org.), Professor reflexivo no Brasil: Gênese e crítica de um conceito. São Paulo: Cortez, 2008.
SANTOS, Marta Maria Minervino dos; CAVALCANTE, Marta Auxiliadora da Silva. A formação continuada de professores e seus reflexos no ensino da leitura nos anos iniciais. Anais... do XIV Colóquio Internacional de Psicologia e Educação, p. 37-49, 2019.
SCHÖN, Donald. Educando o profissional reflexivo: Um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2000.
SILVA, Lucenildo Elias da; DARSIE, Marta Maria Pontin. A formação continuada em mato grosso: algumas aproximações conceituais e a política de formação de professores da rede estadual. Revista Panorâmica - V. 27 – Jan./Jun. 2019, p.11-24.
SILVEIRA, Daniel. Formação Docente: Aspectos pessoais, profissionais e institucionais. Anais... Seminário Nacional de Filosofia e Educação: Confluências, Santa Maria, RS, 2006.
SOUZA, Régis Luíz Lima de. Formação continuada dos professores e professoras do município de Barueri: compreendendo para poder atuar. 2007. Tese de Doutorado. Universidade de São Paulo.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 17. Ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Práxis Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.