RESEARCH GROUPS INVESTIGATING TEACHER TRAINING IN THE NORTHEAST: WHO ARE THEY, WHAT THEY PRODUCE AND HOW THEY PRODUCE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/rpe.v16i43.6500

Keywords:

Teachers training, Research groups, Northeast

Abstract

This paper focuses on research groups linked to the stricto sensu post graduation in Education in the Northeast that investigates teachers training, considering questions about Who are they, what they produce and how they produce these teams. A qualitative theoretical examination, which uses the Lattes Curriculum and the CNPq Research Groups Directory as a source, covering a sample of 87 teams, distributed across the nine northeastern states and linked to 15 programs. One third of these teams report that they investigate the matter. They are robust groups, have a diversified thematic focus, young leaders, highly qualified and with a strong capacity to attract funding for their research.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Isabel Maria Sabino de Farias, Universidade Estadual do Ceará - Brasil

Doutorado em Educação Brasileira (UFC). Professora Associada do Centro de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Líder do Grupo de Pesquisa Educação, Cultura Escolar e Sociedade (EDUCAS).

Marilia Duarte Guimaraes, Universidade Federal do Ceará - Brasil

Doutoranda em Educação Brasileira (UFC) Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE). Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira (PPGEB) Integrante do Grupo de Pesquisa em Formação Docente, História e Política Educacional.

Ingrid Louback de Castro Moura, Universidade Federal do Ceará - Brasil

Doutorado em Educação (UFC). Professora Adjunto II da Universidade Federal do Ceará.

References

ANDRÉ, M. E. D. A. A produção acadêmica sobre formação docente: um estudo comparativo das dissertações e teses dos anos 1990 e 2000. Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, v. 1, n. 1, p. 41-56, ago./dez. 2009.

ANDRÉ, M; BRZEZINSKI, I; LÜDKE, M; ROLDÃO, M do C. Pesquisa sobre formação de professores: síntese do II Simpósio de grupos de pesquisa do GT 8 da ANPED. Revista Formação Docente, Belo Horizonte, v. 022, no 03, p.152-159, ago./dez. 2010.

ANDRÉ, M. E. D. A.; ROMANOWSKI, J. P. Estado da arte sobre formação de professores nas dissertações e teses dos programas de pós-graduação das universidades brasileiras, 1990 a 1996. In: REUNIÃO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO – ANPED, 22, 1999, Caxambu-MG, Programa e Resumos.

BRASIL. MEC. CAPES. Plano Nacional de Pós-Graduação – PNPG 2011-2010. Brasília: DF: CAPES, 2010.

CAVALCANTE, M. M. D; NUNES, J. B. C.; FARIAS, I. M. S. de (Orgs.). Pesquisa em Educação na UECE: um caminho em construção. Fortaleza: Edições Demócrito Rocha, 2002.

FARIAS, I. M. S. de; JARDILINO, J. R. L.; SILVESTRE, M. A.; ARAÚJO, R. M. B. de. Pesquisa em Rede: diálogos de formação em contextos coletivos de conhecimento. Fortaleza: EdUECE, 2018.

FARIAS, I. M. S. de; RAMOS, J. F. Pouchain; PIMENTEL, S.. Apontamentos sobre a formação de professores nos estudos e produções do grupo de pesquisa EDUCAS/UECE: percursos e perspectivas. Formação Docente, Belo Horizonte, v. 10, n. 19, p. 13-32, jul./dez. 2018.

FERREIRA, N. S. de A.. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Revistas Educação & Sociedade, no 79, p. 257-272, ago./2002.

FURTADO, B. A.. Pesquisa em rede: análise preliminar dos grupos de pesquisa do CNPq em 2014. Radar, no 45, junho de 2016. Disponível em: . Acessado em: 28 dez. 2017.

GALILEU. O que você precisa saber sobre a pós-graduação no Brasil. In: Revista Galileu, notícia de 09/08/2017: Disponível em: <https://revistagalileu.globo.com/Revista/noticia/2017/08/o-que-voce-precisa-saber-sobre- pos-graduacao-no-brasil.html> Acesso em 18 out. 2018.

HOUAISS, A.; VILLAR, M. de S.. Dicionário Houaiss da língua portuguesa. Instituto Antônio Houaiss de Lexicografia e Banco de Dados da Língua Portuguesa S/C Ltda. 1a Ed. Rio de Janeiro: Objetiva, 2009.

MACHADO, N. J. A Universidade e a organização do conhecimento: a rede, o tácito, a dádiva. Estudos Avançados, vol.15 no.42, São Paulo May/Aug. 2001. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-40142001000200018. Acessado em: 31/12/17.

MATOS, K. S. L. de; VIEIRA, S. L.. Pesquisa Educacional: o prazer de conhecer. Fortaleza: Edições Demócrito Rocha; UECE, 2001.

MOREIRA, J. R.; VILAN FILHO, J. L.; MUELLER, Suzana Pinheiro Machado. Características e produção científica dos grupos de pesquisa do CNPq/DGP nas áreas de Ciência da Informação e Museologia (1992 – 2012). Perspectivas em Ciência da Informação, v. 20, n.4, p.93-106, out./dez. 2015.

ROLDÃO. M. do C.; ANDRÉ, M; BRZEZINSKI, I; ROMANOWSKI, J. P.; LIMA, E. F. III Simpósio de Grupos de Pesquisa sobre Formação de Professores do Brasil – Síntese das observações realizadas. Revista Formação Docente, Belo Horizonte, v. 10, no 18, p.11-18, jan./jul. 2018.

SILVA, S. P.; NÓBREGA-THERRIEN, S. M.; FARIAS, I. M. S. de. Produções sobre a formação de professores no EPENN: análise do período 2003 a 2011. In: GOMES, A. M.; LEAL, T. F. Pesquisas em Educação nas regiões Norte e Nordeste: balanço e perspectivas. Recife: editora UFPE, 2014, p.127-152.

Published

2020-12-01

How to Cite

FARIAS, I. M. S. de; GUIMARAES, M. D.; MOURA, I. L. de C. RESEARCH GROUPS INVESTIGATING TEACHER TRAINING IN THE NORTHEAST: WHO ARE THEY, WHAT THEY PRODUCE AND HOW THEY PRODUCE. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 43, p. 297-318, 2020. DOI: 10.22481/rpe.v16i43.6500. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6500. Acesso em: 22 jul. 2024.