RESEARCH GROUPS INVESTIGATING TEACHER TRAINING IN THE NORTHEAST: WHO ARE THEY, WHAT THEY PRODUCE AND HOW THEY PRODUCE
DOI:
https://doi.org/10.22481/rpe.v16i43.6500Keywords:
Teachers training, Research groups, NortheastAbstract
This paper focuses on research groups linked to the stricto sensu post graduation in Education in the Northeast that investigates teachers training, considering questions about Who are they, what they produce and how they produce these teams. A qualitative theoretical examination, which uses the Lattes Curriculum and the CNPq Research Groups Directory as a source, covering a sample of 87 teams, distributed across the nine northeastern states and linked to 15 programs. One third of these teams report that they investigate the matter. They are robust groups, have a diversified thematic focus, young leaders, highly qualified and with a strong capacity to attract funding for their research.
Downloads
Metrics
References
ANDRÉ, M. E. D. A. A produção acadêmica sobre formação docente: um estudo comparativo das dissertações e teses dos anos 1990 e 2000. Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, v. 1, n. 1, p. 41-56, ago./dez. 2009.
ANDRÉ, M; BRZEZINSKI, I; LÜDKE, M; ROLDÃO, M do C. Pesquisa sobre formação de professores: síntese do II Simpósio de grupos de pesquisa do GT 8 da ANPED. Revista Formação Docente, Belo Horizonte, v. 022, no 03, p.152-159, ago./dez. 2010.
ANDRÉ, M. E. D. A.; ROMANOWSKI, J. P. Estado da arte sobre formação de professores nas dissertações e teses dos programas de pós-graduação das universidades brasileiras, 1990 a 1996. In: REUNIÃO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO – ANPED, 22, 1999, Caxambu-MG, Programa e Resumos.
BRASIL. MEC. CAPES. Plano Nacional de Pós-Graduação – PNPG 2011-2010. Brasília: DF: CAPES, 2010.
CAVALCANTE, M. M. D; NUNES, J. B. C.; FARIAS, I. M. S. de (Orgs.). Pesquisa em Educação na UECE: um caminho em construção. Fortaleza: Edições Demócrito Rocha, 2002.
FARIAS, I. M. S. de; JARDILINO, J. R. L.; SILVESTRE, M. A.; ARAÚJO, R. M. B. de. Pesquisa em Rede: diálogos de formação em contextos coletivos de conhecimento. Fortaleza: EdUECE, 2018.
FARIAS, I. M. S. de; RAMOS, J. F. Pouchain; PIMENTEL, S.. Apontamentos sobre a formação de professores nos estudos e produções do grupo de pesquisa EDUCAS/UECE: percursos e perspectivas. Formação Docente, Belo Horizonte, v. 10, n. 19, p. 13-32, jul./dez. 2018.
FERREIRA, N. S. de A.. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Revistas Educação & Sociedade, no 79, p. 257-272, ago./2002.
FURTADO, B. A.. Pesquisa em rede: análise preliminar dos grupos de pesquisa do CNPq em 2014. Radar, no 45, junho de 2016. Disponível em: . Acessado em: 28 dez. 2017.
GALILEU. O que você precisa saber sobre a pós-graduação no Brasil. In: Revista Galileu, notícia de 09/08/2017: Disponível em: <https://revistagalileu.globo.com/Revista/noticia/2017/08/o-que-voce-precisa-saber-sobre- pos-graduacao-no-brasil.html> Acesso em 18 out. 2018.
HOUAISS, A.; VILLAR, M. de S.. Dicionário Houaiss da língua portuguesa. Instituto Antônio Houaiss de Lexicografia e Banco de Dados da Língua Portuguesa S/C Ltda. 1a Ed. Rio de Janeiro: Objetiva, 2009.
MACHADO, N. J. A Universidade e a organização do conhecimento: a rede, o tácito, a dádiva. Estudos Avançados, vol.15 no.42, São Paulo May/Aug. 2001. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-40142001000200018. Acessado em: 31/12/17.
MATOS, K. S. L. de; VIEIRA, S. L.. Pesquisa Educacional: o prazer de conhecer. Fortaleza: Edições Demócrito Rocha; UECE, 2001.
MOREIRA, J. R.; VILAN FILHO, J. L.; MUELLER, Suzana Pinheiro Machado. Características e produção científica dos grupos de pesquisa do CNPq/DGP nas áreas de Ciência da Informação e Museologia (1992 – 2012). Perspectivas em Ciência da Informação, v. 20, n.4, p.93-106, out./dez. 2015.
ROLDÃO. M. do C.; ANDRÉ, M; BRZEZINSKI, I; ROMANOWSKI, J. P.; LIMA, E. F. III Simpósio de Grupos de Pesquisa sobre Formação de Professores do Brasil – Síntese das observações realizadas. Revista Formação Docente, Belo Horizonte, v. 10, no 18, p.11-18, jan./jul. 2018.
SILVA, S. P.; NÓBREGA-THERRIEN, S. M.; FARIAS, I. M. S. de. Produções sobre a formação de professores no EPENN: análise do período 2003 a 2011. In: GOMES, A. M.; LEAL, T. F. Pesquisas em Educação nas regiões Norte e Nordeste: balanço e perspectivas. Recife: editora UFPE, 2014, p.127-152.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Práxis Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.