THE BODY IN THE CONSUMER SOCIETY: INTERPRETATIONS FROM STUDENTS AT COLÉGIO PEDRO II
DOI:
https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i44.7028Keywords:
Adolescence, Body, ConsumptionAbstract
The purpose of the research was to analyze the body representations of a group of high school students at Colégio Pedro II. The study was carried out with 77 students from regular and integrated high school at Colégio Pedro II – Campus São Cristóvão III. The tools used for data collection were an online survey questionnaire and focus group, with analysis based on the Meaning Interpretation Method, privileging the dialog with the sociological approach of Zygmunt Bauman. The developed analysis showed, in line with the baumanian argument surrounding privatization and consumption processes, that students have ambivalent bodily identities, in other words, their understandings about the body are fluid, due to individual accountability strategies around decisions about the body, which were influenced, in the scope of this research, by educational actions present in the institution in focus and by media influences.
Downloads
Metrics
References
ALMEIDA, Felipe Quintão de; BRACHT, Valter; GOMES, Ivan Marcelo. Bauman & a educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
ANDRADE, Mônica Rodrigues Maia et al. Prevalência de (in)satisfação corporal em escolares do Ensino Médio. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE CORPO E CULTURA, 1., 2007, Vitória. Anais... Universidade Federal do Espírito Santo, 2007.
BAUMAN, Zigmunt. Vida em fragmentos: sobre a ética pós-moderna. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2011.
______. Aprendendo a pensar com a sociologia. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2010.
______. Vida para consumo: a transformação das pessoas em mercadoria. Rio de Janeiro, Jorge Zahar, 2008a.
______. A sociedade individualizada: vidas contadas, histórias vividas. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008b.
______. Vida Líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2007.
______. Desafios educacionais na Modernidade Líquida. Revista Tempo Brasileiro, Rio de Janeiro, n. 148, p. 41-58. jan./mar. 2002.
______. Modernidade Líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.
______. Os livros no diálogo global das culturas. Revista Tempo Brasileiro, Rio de Janeiro, n. 142, p. 87-101, jul./set. 2000.
______. Modernidade e ambivalência. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1999.
BRACHT, Valter. A Educação Física brasileira e a crise da década de 1980: entre a solidez e a liquidez. In. MEDINA, Jõao. P. S. (orgs.). A educação Física cuida do corpo... e “mente”. 26ª ed. Campinas, SP: Papirus, 2013, p. 99-116.
BRAGA, Patrícia Déa; MOLINA, Maria del Carmen Bisi; FIGUEIREDO, Túlio Alberto Martins de. Representações do corpo: com a palavra um grupo de adolescentes de classes populares. Ciência & Saúde Coletiva, n. 15, p. 87-95, jan. 2010.
DAYRELL, Juarez Tarcisio (org.) Juventude e Ensino Médio: sujeitos e currículos em diálogo. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.
______. O jovem como sujeito social. Revista brasileira de educação, Rio de janeiro, n. 24, p. 40-52, set./out./nov./dez. 2003.
FORTES, Leonardo de Sousa et al. A autoestima afeta a insatisfação corporal em adolescentes do sexo feminino? Revista Paulista de Pediatria, São Paulo, v. 32, n. 3, p. 236-240, 2014.
GOMES, Romeu. Análise e interpretação de dados de pesquisa qualitativa. In. MINAYO, Maria Cecília de Souza. (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2009, p. 79-108.
GOMES, Romeu et al. Organização, processamento, análise e interpretação de dados: o desafio da triangulação. In. MINAYO, Maria Cecília de Souza; ASSIS, Simone Gonçalves de; SOUZA, Edinilsa Ramos de (orgs.). Avaliação por triangulação de métodos: abordagem de programas sociais. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2005, p. 185-221.
GOELLNER, Silvana Vilodre.; FIGUEIRA, Márcia Luiza Machado. Corpo e Gênero: a revista capricho e a produção do corpo feminino. Motrivivência, Florianópolis, n. 19, ano XIII, p. 1-13, dez. 2002.
LIMA, Aluísio Ferreira de; BATISTA, Karina de Andrade; LARA JUNIOR, Nadir. A ideologia do corpo feminino perfeito: questões com o real. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 18, n. 1, p. 49-59, jan./mar. 2013.
MARQUES, Inês Maria et al. (In)Satisfação com a imagem corporal na adolescência. Nascer e Crescer, Porto, v. 25, n. 4, p. 217-221, 2016.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Hucitec, 2006.
PALMA, Alexandre et al. A insatisfação com peso e massa corporal em estudantes do ensino médio do sexo feminino no Município do Rio de Janeiro. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Florianópolis, v. 35, n. 1, p. 51-64, jan./mar. 2013.
PASSOS, Michelle Delboni dos et al. Representações sociais do corpo: um estudo com adolescentes do Município do Rio de Janeiro, Brasil. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 29, n. 12, p. 2383-2393, dez. 2013.
PERALVA, Angelina. O jovem como modelo cultural. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, n. 5/6, p. 15-24, 1997.
PAIS, José Machado. Culturas juvenis. Lisboa: Imprensa Nacional/Casa da Moeda, 1993.
RICHARDSON, Roberto Jarry. Pesquisa social: métodos e técnicas. 3. ed. São Paulo: Atlas, 1999.
SILVA, Ana Márcia. Corpo, ciência e mercado: reflexões acerca da gestão de um novo arquétipo de felicidade. Campinas, SP: Autores Associados, 2001.
TRAD, Leny Alves Bomfim. Grupos focais: conceitos, procedimentos e reflexões baseadas em experiências com o uso da técnica em pesquisas de saúde. Physis Revista de Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 19, n. 3, p. 777-796, 2009.
WALTER, Olga Maria Formigone Carvalho. Análise de ferramentas gratuitas para condução de survey online. Produto e Produção, Porto Alegre, v. 14, n. 2, p. 44.58, jun. 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Práxis Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.