TEACHING TRAINING AND PEDAGOGICAL PRACTICE IN THE PROCESS OF INCLUSION OF YOUNG STUDENTS WITH DISABILITIES IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i42.7339

Keywords:

Higher Education, Young, Teacher Education, Inclusive Education, Pedagogical Practices

Abstract

This text is the result of a field research that aimed to understand how teacher training and pedagogical practice occurs in the process of inclusion of young students with disabilities in higherThis text is the result of a field research that aimed to understand how teacher training and pedagogical practice occurs in the process of inclusion of young students with disabilities in higher education institutions in the city of Barreiras-BA. The methodological approach is qualitative and the study is of a descriptive-exploratory nature, of the Case Study type. Information was collected through semi-structured interviews with teachers and students; subsequently, content analysis based on Bardin (2011) was carried out. The trajectory of this study was based on the theorists, Loss (2018), (2007), Moreira (2014), Rocha and Miranda (2009), Doctor (2016), Anastasiou and Pimenta (2014), among others. With this analysis it was possible to verify that the teachers' lack of knowledge about the concept of educational inclusion is due to their formative path and that this interferes in the ways of inclusive pedagogical practice, which is mentioned by young students. In the same way, the study points out that teachers attribute possibilities so that their experiences are able to raise new perspectives about a transforming action, of the personal and social potential of students with disabilities.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Patrícia Lessa Santos Costa, Universidade do Estado da Bahia - Brasil

Doutorado em Ciências Sociais pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Professora da Universidade do Estado da Bahia (UNEB) – Salvador – BA Brasil – Programas de Pós Graduação Stricto Sensu ligado ao Departamento de Educação. GESTEC E MPEJA – DEDC – Campus I.

Nara Deoclecia Soares Modica, Universidade do Estado da Bahia - Brasil

Mestre da Universidade do Estado da Bahia – Salvador – BA Brasil. Programa de Pós Graduação Stricto Sensu GESTEC da Universidade do Estado da Bahia ligado ao Departamento de Educação – DEDC – Campus I. Grupo de Pesquisa: INTERGESTO.

Carla Liane Nascimento dos Santos, Universidade do Estado da Bahia – Brasil

Doutora em Ciências Sociais pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Professora Titular da Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Professora Permanente do Programa de Mestrado Profissional Gestão e Tecnologia Aplicadas à Educação (Gestec) e do Mestrado Profissional em Educação de Jovens e Adultos (MPEJA), ambos na UNEB. Líder do Grupo de Pesquisa Interculturalidades. Gestão da Educação e Trabalho (INTERGESTO).

References

BRASIL. Ministério da Educação. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação inclusiva, 2008

BRASIL. Estatuto da juventude. Brasília: Senado Federal. Coordenação de Edições Técnicas, 2013.

CALHEIROS; D.S.; Fumes, N.L.F. Experiências e saberes de professores universitários em relação à inclusão de alunos com deficiência na educação superior. Revista da FAEEBA: Educação e Contemporaneidade, v.25, n.46, p.239-255, 2016.

CORREIA, G. B. Deficiência conhecimento e aprendizagem. Uma análise relativa à produção acadêmica sobre Educação Especial e currículo. Dissertação (mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2016.

Declaração Universal dos Direitos Humanos. UNIC / Rio / 005 - Dezembro 2000.

DOUTOR, C. Um olhar sociológico sobre os conceitos de juventude e de práticas culturais: perspectivas e reflexões. Última década, 45. Valparaíso: Ediciones CIDPA, 2016.

ESPANHA, MINISTERIO DE EDUCACIÓN Y CIENCIA ESPAÑA – Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Conferencia Mundial sobre Necesidades Educativas Especiales: Acceso y calidad. España: Salamanca, 1994. 49 p.

FELDMAN, Marian Graziela; HAGE, Maria do Socorro; PEREIRA, Ana Lúcia Nunes. As práticas pedagógicas e a formação docente: um elo a ser estreitado. Curitiba. CRV, 2015.

FERNANDES, C. M. B. Formação do professor universitário: tarefa de quem? In: MASETTO, M. (Org.). Docência Universitária. Campinas, Papirus, 1998, p. 95-112.

FRANCO, Maria Amélia do Rosário Santoro. Pedagogia e prática docente. 1 ed. São Paulo: Cortez, 2012.

GARCIA, C M. Formação de professores: para uma mudança educativa. Trad. Isabel Nascisa. Porto, Portugal: Porto Editora, 1999.

LOSS Adriana Salete, VAIN Daniel Pablo. Ensino Superior e inclusão: palavras pesquisas e reflexões entre movimentos internacionais. 1 ed.- Curitiba PR: CRV, 2018. 480p. (Coleção Ensino superior e inclusão, v.2)

MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. 18 ed. Petrópolis: Vozes, 2009.

PIMENTA Garrido, Selma. ANASTASIOU, Camargo das Graças Léa. Docência no ensino superior. 5 ed. São Paulo: Cortez, 2014.

REGIANI e MÓL, 2013 Revista educacional. PUC-Camp.Campinas,set./dez., 2017 p.130.

ROCHA e MIRANDA, 2006 Revista on line de Política e Gestão Educacional, v.21, n.1, p. 146-166, 2017.

RODRIGUES, David. Revista da Educação Especial. Brasília, v. 4, n. 2, p. 8-16, jul./out. 2008.

UNICEF. Children and Young people with disabilities. Disponível em: https://www.unicef.org/disabilities/files/Factsheet_A5__Web_REVISED.pdf. Acesso em 22 de fevereiro de 2020.

Published

2020-10-01

How to Cite

COSTA, P. L. S.; MODICA, N. D. S.; DOS SANTOS, C. L. N. TEACHING TRAINING AND PEDAGOGICAL PRACTICE IN THE PROCESS OF INCLUSION OF YOUNG STUDENTS WITH DISABILITIES IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 42, p. 115-134, 2020. DOI: 10.22481/praxisedu.v16i42.7339. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/7339. Acesso em: 21 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)