EARLY EXPERIENCES IN TEACHING AND LEARNING TO BE SENSITIVE IN THE CLASSROOM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i44.8023

Keywords:

teaching knowledge, memory, professional socialization, beginner teachers

Abstract

This article analyzes the discourse of four teachers in the early stages of their career, as they have been in the classroom for less than two years. Two of the teachers graduated from the University of São Paulo (USP) and two from the Federal University of São Paulo (UNIFESP). The criterion for choosing the collaborators in this research was the fact that, in addition to being recently graduated, they had completed special programs of internship at the Teachers´ College Application School  (USP) and at the Pedagogical Residency Program (UNIFESP). The analysis developed here integrates the Research project Knowledge and practices in borders: for a transnational history of education (1810 -...) - coordinated by Diana Vidal and Carlota Boto (USP) and financed by FAPESP (2018 / 26699-4). We seek to understand how the memories of their school trajectories, the experiences lived during the internship and the theoretical-practical contents of the course were merged in an initial repertoire of practices, at a time when they are shaping their self-images as teachers. Based mainly on the conceptions of memory (Halbwachs), autobiography (Nóvoa, Souza), professional life cycle (Huberman), professional knowledge of teachers (Tardif) and productions on teaching internship (Souza, Schön), it was possible to verify that the new teachers mainly express a feeling of isolation, the fear of peer judgment and the nuances of the teaching relationship with the students. At this point, we can see that feeling is a relevant factor in their practical learning, mainly because they are themselves implied as persons.

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Author Biographies

Paula Perin Vicentini, Universidade de São Paulo – Brasil

Mestre e Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo, com período de estágio de Doutorado-Sanduíche no Institut National de Recherche Pédagogique (INRP), em Paris. Professora na graduação dos cursos de Pedagogia e Licenciatura da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, bem como do Programa de Pós-Graduação da mesma instituição.

Rita de Cassia Gallego, Universidade de São Paulo – Brasil

Mestre e Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo, com período de estágio de Doutorado-Sanduíche no Institut National de Recherche Pédagogique (INRP), em Paris. Pprofessora da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, bem como do Programa de Pós-Graduação da mesma instituição.

Rosario Genta Lugli, Universidade Federal de São Paulo – Brasil

Mestre e Doutora em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (USP). Professora da Universidade Federal de São Paulo e do Programa de Pòs-graduação em Educação e Saúde na Infância e Adolescência.

Vivian Batista da Silva, Universidade de São Paulo – Brasil

É Professora Livre-Docente da Faculdade de Educação da USP e integra o Projeto temático FAPESP sobre "Saberes e práticas em fronteiras: por uma história transnacional da educação (1810-...)" como pesquisadora principal. Atua como docente e orientadora do Programa de Pós-Graduação em Educação da USP nos níveis de mestrado e doutorado, além de ser Coordenadora de Área junto ao PIBID/Pedagogia 2020.

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Published

2021-02-01

How to Cite

VICENTINI, P. P.; GALLEGO, R. de C.; LUGLI, R. G.; SILVA, V. B. da. EARLY EXPERIENCES IN TEACHING AND LEARNING TO BE SENSITIVE IN THE CLASSROOM. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 44, p. 190-218, 2021. DOI: 10.22481/praxisedu.v17i44.8023. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8023. Acesso em: 22 jul. 2024.