EARLY EXPERIENCES IN TEACHING AND LEARNING TO BE SENSITIVE IN THE CLASSROOM
DOI:
https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i44.8023Keywords:
teaching knowledge, memory, professional socialization, beginner teachersAbstract
This article analyzes the discourse of four teachers in the early stages of their career, as they have been in the classroom for less than two years. Two of the teachers graduated from the University of São Paulo (USP) and two from the Federal University of São Paulo (UNIFESP). The criterion for choosing the collaborators in this research was the fact that, in addition to being recently graduated, they had completed special programs of internship at the Teachers´ College Application School (USP) and at the Pedagogical Residency Program (UNIFESP). The analysis developed here integrates the Research project Knowledge and practices in borders: for a transnational history of education (1810 -...) - coordinated by Diana Vidal and Carlota Boto (USP) and financed by FAPESP (2018 / 26699-4). We seek to understand how the memories of their school trajectories, the experiences lived during the internship and the theoretical-practical contents of the course were merged in an initial repertoire of practices, at a time when they are shaping their self-images as teachers. Based mainly on the conceptions of memory (Halbwachs), autobiography (Nóvoa, Souza), professional life cycle (Huberman), professional knowledge of teachers (Tardif) and productions on teaching internship (Souza, Schön), it was possible to verify that the new teachers mainly express a feeling of isolation, the fear of peer judgment and the nuances of the teaching relationship with the students. At this point, we can see that feeling is a relevant factor in their practical learning, mainly because they are themselves implied as persons.
Downloads
Metrics
References
ALMEIDA, Maria Isabel de; PIMENTA, Selma Garrido; FUSARI, José Cerchi. Socialização, profissionalização e trabalho de professores iniciantes. Educ. rev. [online]. 2019, vol.35, n.78, pp.187-206.
ANDRE, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Professores iniciantes: egressos de programas de iniciação à docência. Rev. Bras. Educ. [online]. 2018, vol.23, e230095.
API, Silmara de Oliveira Gomes. Desenvolvimento Profissional de Docentes Iniciantes na Educação Especial. Educ. Real. [online]. 2018, vol.43, n.2, pp.747-770.
AZANHA, José Mário Pires. Uma reflexão sobre a Didática. Educação: alguns escritos. SP: Companhia Editora Nacional, 1987.
BARROS, Ricardo Abdalla; AZEVEDO, Maria Antonia Ramos de. O Impacto do Programa São Paulo faz Escola em Professores Iniciantes. Educ. Real. [online]. 2016, vol.41, n.2, p.359-381.
CARDOSO, Viviani Dias; SANTOS, Joni Luiz Trichês dos; VOLPATO, Gildo; CONCEIÇÃO, Victor Julierme Santos da. Professores iniciantes: análise da produção científica referente a programas de mentoria (2005-2014). Rev. Bras. Estud. Pedagog. [online]. 2017, vol.98, n.248, pp.181-197.
CARRASCOZA, João Anzanello Menina escrevendo com pai. São Paulo: Alfaguara, 2017.
CATANI, Denice Barbara; BUENO, Belmira Amélia Oliveira; SOUSA, Cynthia Pereira & SOUZA, Maria Cecilia Cortez (org.) Docência, Memória e Gênero: estudos sobre formação. São Paulo: Escrituras Editora, 1997.
CUNHA, Maria Isabel da; BRACCINI, Marja Leão e FELDKERCHER, Nadiane. Inserção profissional, políticas e práticas sobre a iniciação à docência: avaliando a produção dos congressos internacionais sobre o professorado principiante. Avaliação (Campinas) [online]. 2015, vol.20, n.1, pp.73-86.
DUBET, François. Quando o sociólogo quer saber o que é ser professor. Revista Brasileira de Educação, n.55, mai/jun/jul/ago, 1997, 222-231.
GALLEGO, Rita de Cassia. In: PEREIRA, Áurea da Silva; VILELA, Marcos Antonio M. Letramentos no estágio supervisionado e formação de professores. Salvador: EDUNEB, 2013.
GIGLIO, C. M. B.; LUGLI, R. S. G. . Diálogos pertinentes na formação inicial e continuada de professores e gestores escolares. A concepção do Programa de Residência Pedagógica na UNIFESP. Cadernos de Educação -UFPEL (ONLINE), v. 46, p. 62-82, 2013.
GORDO, Nívea. História da Escola de Aplicação da FEUSP (1976-1986): a contribuição de José Mário Pires Azanha para a cultura escolar. Tese (Doutorado). Faculdade de Educação da USP, 2010. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-11112010-110318/pt-br.php
HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. SP: Centauro, 2006.
HARGREAVES, Andy. Os professores em tempos de mudança: o trabalho e a cultura dos professores na idade pós-moderna.. Lisboa: McGraaw Hill, 1998.
HENRIQUE, José; FERREIRA, Janaína da Silva; JANUARIO, Carlos; SOUZA NETO, Samuel de. Autopercepção de competências profissionais de professores de educação física iniciantes e experientes. Rev. Bras. Ciênc. Esporte [online]. 2018, vol.40, n.4, pp.388-396.
HUBERMAN, M. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, A. Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 2000, p.33-61.
KNOBLAUCH, Adriane. Aprendendo a ser professora: um estudo sobre a socialização profissional de professoras iniciantes no município de Curitiba. São Paulo: PUC-SP/EHPS, tese de doutorado, 2008.
LEITE, Dante Moreira “Educação e relações interpessoais”. PATTO, Maria Helena Introdução à Psicologia Escolar. São Paulo: T. A. Queiroz, 1991, p. 234-257.
MEIRIEU, Philippe. Lettre à un jeune professeur. Issy-les-Moulineaux, France: ESF éditeur, 2005.
MELLINI, Carolina Kyoko e OVIGLI, Daniel Fernando Bovolenta. Identidade docente: percepções de professores de Biologia iniciantes. Ens. Pesqui. Educ. Ciênc. (Belo Horizonte) [online]. 2020, vol.22, e16364.
NASCIMENTO, Maria das Graças Chagas de Arruda; FLORES, Maria José Batista Pinto e SILVA, Yrlla Ribeiro de Oliveira Carneiro da. Políticas de inserção profissional na rede municipal de ensino do Rio de Janeiro: uma proposta em movimento. Rev. Bras. Estud. Pedagog. [online]. 2019, vol.100, n.256, pp.558-577.
NOBLIT, George. Poder e desvelo em sala de aula. Revista da Faculdade de Educação, v.21, n.2, 1995, p.119-137.
NÓVOA, António. Os professores e as histórias da sua vida. In: ______ (org.) Vida de professores. 2a ed. Porto: Porto Ed., 2007.
OLIVERIO, Vanessa Cristina Maximo Portella Professores iniciantes: trabalho e desenvolvimento profissional. Rio de Janeiro: PUC-RJ, tese de doutorado, 2014.
PANIZZOLO, Claudia et al. Programa de Residência Pedagógica da UNIFESP: avanços e desafios para a implantação de propostas inovadoras de estágio. Comunicação apresentada no XVI Encontro Nacional de Didática e Práticas de Ensino, ENDIPE - 23 a 26 de julho de 2012, FE/UNICAMP, Campinas. Disponível em: http://endipe.pro.br/ebooks-2012/0055s.pdf .
PAPI, Silmara de Oliveira Gomes; MARTINS, Pura Lúcia Oliver. As pesquisas sobre professores iniciantes: algumas aproximações. Educ. rev. [online]. 2010, vol.26, n.3, pp.39-56.
SCHÖN, Donald. The Reflective Practitioner: how professionals think in action. New York: Basic Books, 1983.
SILVA, Vivian Batista da; CATANI, Denice Barbara . Metáforas e comparações que ensinam a ensinar: a razão e a identidade da pedagogia nos manuais para professores (1873-1909). História da Educação, v. 23, 2019, p. 193-223.
SOUZA, Elizeu Clementino. O conhecimento de si: estágio e narrativa de formação de professores. Tese de doutorado, Universidade Federal da Bahia, 2004.
TARDIF, M. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários: elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas consequências em relação à formação para o magistério. Revista Brasileira de Educação, n.13, jan-fev-mar-abr/2000, p.5-24.
TARDIF, M.; LESSARD, C; LAHAYE, L. Os professores face ao saber: esboço de uma problemática do saber docente. Teoria e Educação, n.4, 1991, p.215-233.
VICENTINI, Paula Perin ; GALLEGO, R. C. . Narrativas de Professoras, Vozes Esquecidas e uma Escuta Sensível: os dilemas da profissão frente aos novos tempos de ensinar e aprender. In: ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. (Org.). A Nova Aventura (Auto)Biográfica. 1ed.Porto Alegre: EDIPUCRS, 2018, p. 356-383.
VIDAL, Diana Gonçalves; VICENTINI, Paula Perin (Org.). Mulheres inovadoras no ensino (São Paulo, séculos XIX e XX). 1ed. Belo Horizonte: Fino Traço, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.