Mobilization of teaching knowledge in emergency remote teaching: challenges and strategies in early childhood education during the COVID-19 pandemic
DOI:
https://doi.org/10.22481/reed.v5i12.15718Keywords:
Teaching knowledge, Early Childhood Education, PandemicAbstract
This article, which is part of a master's research project, aims to analyze the knowledge mobilized by teachers in organizing their pedagogical work in a non-face-to-face manner, to meet the normative guidelines for remote teaching. Thus, we established dialogues and discussions through the opinions developed during the period, based on relevant authors such as Tardif (2002), Gauthier (1998), among others, and mainly enriched our discussions through the statements of Early Childhood Education teachers who experienced and mobilized during the period of emergency remote teaching. In this study, we adopted a qualitative methodology, using semi-structured interviews with teachers working in the cities of Itapetinga and Caatiba, in the state of Bahia. The choice of the semi-structured interview as a data collection method provided a flexible approach, allowing a thorough exploration of the teachers' knowledge in the face of the challenge of emergency remote teaching. The analyses revealed that teachers mobilized multiple knowledge, articulating pedagogical practices with technological tools, such as WhatsApp, digital platforms and short videos to engage students and their families, respecting the guidelines of Opinion No. 5/2020. It is concluded that the mobilization of knowledge by teachers in the ERE transcended the simple adaptation of face-to-face practices to the virtual environment, evidencing teachers' resilience and creativity.
Downloads
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasil: Câmara Legislativa [1996]. Disponível em:
http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 23 abr. 2020.
BRASIL. Referencial curricular nacional para a educação infantil. Brasília:
MEC/SEF, 1998.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília, DF: MEC, 2009.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
BRASIL. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). Censo Demográfico 2022: Resultados Preliminares. Rio de Janeiro, 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP 5, de 28 de abril de 2020. Reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. Brasília: DF, 2020.
CARBONIERI, J.; MAGALHÃES, C. Currículo na educação infantil: a pandemia e o desenvolvimento humano. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 22, n. especial, p. 175-189, out./dez. 2021. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/62033. Acesso em: Acesso em: 10 nov. 2023.
COELHO, L. A.; GONÇALVES, A. L.; MENEZES, C. C. L. C. Estágio supervisionado obrigatório em contexto de pandemia: dos percalços as aprendizagens construídas. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, Itapetinga, v. 3, n. 8, p. 1-18, abr./jun., 2022. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/10904. Acesso em: 1 out. 2022.
CRUZ, L. M.; MENEZES, C. C. L. C.; COELHO, L. A. Formação continuada de professores/as da Educação Infantil num contexto pandêmico: reflexões freirianas. Práxis Educacional. Vitória da Conquista, v. 17, n. 47, p. 1-22, 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/arle/view/9426/6123. Acesso em: 18 set. 2021.
CRUZ, L. M; MOURA, E. M.; MENEZES, C. C. L. C. Contributos freirianos para Formação Continuada de professores/as em contexto de pandemia. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, Itapetinga, v. 2, n. 5, p. 1-16, jul./set., 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/9194. Acesso em: 1 out. 2021.
FÉLIX, C. M. C. Escola pública, formação docente e as tecnologias digitais no contexto da pandemia. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, Itapetinga, v. 2, n. 5, p. 1-19, jul./set., 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/8836. Acesso em: 4 jan. 2022.
FERRAZ, R. D.; ALMEIDA, S. T. Planejamento no ensino remoto: desafios e estratégias na organização do trabalho de professores da educação básica. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, Itapetinga, v. 4, n. 11, p. 1-21, jan./dez., 2023. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/14117. Acesso em: 23 jun. 2024.
FERRAZ, R. D.; FERREIRA, L. G.; SILVA, M. C. Elementos para se pensar na organização do trabalho pedagógico docente no ensino remoto. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, Itapetinga, v. 3, n. 8, p. 1-22, abr./jun., 2022. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/11015. Acesso em: 2 ago. 2022.
FERREIRA, L. G. Reinventar a docência: problematizando o tempo da pandemia no estágio supervisionado. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, Itapetinga, v. 3, n. 8, p. 1-25, abr./jun., 2022a. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/11008. Acesso em: 2 ago. 2022.
FERREIRA, L. G. Estágio em educação infantil no contexto pandêmico: experiências didáticas e de aprendizagens no ensino remoto. Polyphonía, Goiânia, v. 33, n. 2, p. 199-218, jul./dez., 2022b. Disponível em: https://revistas.ufg.br/sv/article/view/74869/39213. Acesso em: 12 jan. 2023.
FERREIRA, L. G.; FERRAZ, R. C. S. N.; FERRAZ, R. D. Educação como direito público: reflexões sobre a aprendizagem em tempos de pandemia. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 18, n. 49, p. e11810, 2022. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11810. Acesso em: 15 jul. 2024.
FERREIRA, L. G.; FERREIRA, L. G.; FERRAZ, R. C. S. N. Reinvenção docente e as mudanças de paradigmas educacionais: novas formas de ensinar-aprender em tempos de pandemia. In: SILVA, D. O. V.; NUNES, C. P.; SANTOS, A. R. Experienciando a educação em tempos de pandemia e ensino remoto. Salvador: EDUFBA, 2024. p. 83-105.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: Saberes Necessários à Prática Educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.
GARRISON, D. R.; ANDERSON, T. El e-learning en el siglo XXI: Investigación y práctica. Barcelona: Editora Octaedro, 2005.
GAUTHIER, C. et al. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. 2. ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2006.
LIMA, E. A. de; AKURI, J. G. M.; VALIENGO, A. Brincadeiras na Educação Infantil: possibilidade de humanização e direito fundamental da criança. Zero-a-seis, Florianópolis, v. 20, n. 38, p. 360-374, 2018. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5007/1980-4512.2018v20n38p360. Acesso em: 30 jul. 2023.
MÉDICI, M. S.; TATTO, E. R.; LEÃO, M. F. Percepções de estudantes do Ensino Médio das redes pública e privada sobre atividades remotas ofertadas em tempos de pandemia do coronavírus. Revista Thema, Pelotas, v. 18, p. 136-155, 2020. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/1837. Acesso em: 12 mar. 2022.
MOREIRA, J. A. M.; HENRIQUES, S.; BARROS, D. Transitando de um ensino remoto emergencial para uma educação digital em rede, em tempos de pandemia. Dialogia, São Paulo, n. 34, p. 351-364, jan./abr., 2020. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/17123. Acesso em: 24 nov. 2022.
OLIVEIRA, T. M. de; SANTOS, F. V. “Caminhando contra o vento, sem lenço e sem documento”: educação básica em tempos de pandemia. Boletim de Conjuntura (BOCA), Boa Vista, v. 4, n. 11, p. 99-106, 2020. Disponível em: http://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/41. Acesso em: 10 mar. 2021.
PIAGET, J. A construção do real na criança. Trad. Álvaro Cabral. Rio de Janeiro: Zahar, 1970.
RENGIFO GALLEGO, L. A.; SALAZAR LÓPEZ, T. I. Reinventando las formas de la práctica pedagógica en contextos de pandemia por Covid-19: realidades, posibilidades y desafíos. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, Itapetinga, v. 2, n. 4, p. 1-20, abr./jun., 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/8558. Acesso em: 28 dez. 2023.
SANTOS, M. E. G.; OLIVEIRA, A. L. Educação em tempos de pandemia: projeto de vida de jovens do ensino médio. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, Itapetinga, v. 2, n. 4, p. 1-19, abr./jun., 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/8470. Acesso: 05 jul. 2021.
SANTOS, A. J. dos; CRUZ, L. M. M. Recomposição das aprendizagens na Educação Básica: estratégias pós-pandemia. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, Itapetinga, v. 4, n. 11, p. 1-21, jan./dez., 2023. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/12742. Acesso em: 14 abr. 2024.
SOUZA, A. P. G de; REALI, A. de M. R. Construção de práticas pedagógicas na educação básica em tempos de pandemia. Práxis Educacional. Vitória da Conquista, v. 18, n. 49, e9099, p. 1-25, 2022. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9099. Acesso em: 10 abr. 2022.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.
ZIBETTI, M. L. T.; SOUZA, M. P. R. Apropriação e mobilização de saberes na prática pedagógica: contribuição para a formação de professores. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 33, n. 2, p. 247-262, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/xDf8gtP8r3yM357cBpq7szR/?format=pdf. Acesso em: 10 abr. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista de Estudos em Educação e Diversidade - REED
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.