FREIRIAN CONTRIBUTIONS TO ONGOING TEACHER TRAINING IN A PANDEMIC CONTEXT
DOI:
https://doi.org/10.22481/reed.v2i5.9194Keywords:
Child Education, Remote teaching, Formation continues, Pandemic, Paulo FreireAbstract
This article aims to analyze the Freirian contributions to a group of students from the Specialization in Early Childhood Education at a public state university in Bahia, in a pandemic context. For that, we opted for a research with a qualitative approach, of an exploratory and descriptive type. We used the virtual questionnaire (Google Forms) to produce the data and we had the participation of 26 graduate students, 25 women and 1 man. The data reveal that although the pandemic has brought several challenges for teachers in continuing education, it also enabled new learning, overcoming feelings, fears, required more dedication, etc. In addition, the questionnaires show us that some words that generate freirian works are present in the responses of the research collaborators, such as: autonomy, dialogicity, awareness, liberating, humanization, critical reflection, citizen, among others. That said, we observe that Paulo Freire has contributed to teachers having a more sensitive look, understanding human development, seeing education as a place of exchange of learning between teachers and students, that is, a place of preparation for life.
Downloads
References
ARRUDA, Eucidio Pimenta. Educação remota emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. EmRede-Revista de Educação a Distância, v. 7, n. 1, p. 257-275, 2020. Disponível em: https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/621. Acesso em: 16 ago. 2021.
CORDEIRO, UNEB, 37 anos! Universidade é destaque em pesquisas sobre ecologia humana em tempos de pandemia. In: MARQUES, Juracy; DIAS-LIMA, Artur (orgs.); Ecologia humana & pandemias: consequências da COVID-19 para o nosso futuro. [recurso eletrônico]. BA: SABEH, 2020. p. 138-144.
CRUZ, Lilian. Moreira. Entre o perguntar e o responder: problematizações dialógicas freireanas. Revista de Estudos em Educação e Diversidade. v. 2, n. 4, p. 1-6, 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/8824. Acesso em: 22 set. 2021.
CRUZ, Lilian. Moreira. A conscientização e o compromisso profissional para a mudança social: reflexões freireanas. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, v. 1, n. 1, p. 111-117, 2020. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/7456. Acesso em: 22 set. 2021.
CRUZ, Lilian Moreira. Desenvolvimento profissional docente e formação continuada: possíveis diálogos. In: NASCIMENTO, Maria das Graças Chagas de Arruda; GARCIA, Alexandra; REIS, Graça Regina Franco da Silva; RUST, Naiara Miranda; GIRALDO, Victor. Didática(s) entre diálogos, insurgências e políticas: tensões e perspectivas na relação com a formação docente. 1. ed. v. 2. Rio de Janeiro/Petrópolis: Faperj; CNPq; Capes; Endipe. DP et Alii. E-book, 2020, p. 287-296.
CRUZ, Lilian Moreira; BARRETO; Andréia Cristina Freitas; FERREIRA, Lúcia Gracia. Caminhos do desenvolvimento profissional docente na perspectiva freireana. Com a Palavra o Professor, Vitória da Conquista (BA), v.5, n.12, maio-agosto, Vitória da Conquista/BA, 2020. Disponível em: http://revista.geem.mat.br/index.php/CPP/article/view/529 . Acesso em: 13 ago. 2021.
CRUZ, Lilian Moreira, COELHO, Livia Andrade, FERREIRA, Lúcia Gracia. Docência em Tempos de Pandemia: saberes e ensino remoto. Debates em Educação. Vol. 13, Nº. 31, Jan./Abr. Maceió/AL 2021. Disponível em https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/11798. Acesso em 13 ago. 2021.
CRUZ, Lilian Moreira; MENEZES, Cláudia Celeste Lima Costa; COELHO, Livia Andrade. Formação continuada de professores/as da Educação Infantil num contexto pandêmico: reflexões freirianas. Práxis Educacional. Vol. 17, n. 47, p. 1-22, 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/arle/view/9426/6123. Acesso em: 18 set. 2021.
FERRAZ, Rita de Cássia Souza Nascimento; FERREIRA, Lúcia Gracia; FERRAZ, Roselane Duarte. Educação em tempos de pandemia: consequências do enfrentamento e (re)aprendizagem do ato de ensinar. Revista Cocar. Edição Especial N.09/2021 p.1-19. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/4126. Acesso em: 20 mar. 2021.
FERRAZ, Roselane Duarte; FERREIRA, Lúcia Gracia. Estágio supervisionado no contexto do ensino remoto emergencial: entre a expectativa e a ressignificação. Revista de Estudos em Educação e Diversidade. v. 2, n. 4, 2021. p. 1-28. 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/8963. Acesso em: 20 ago. 2021.
FERREIRA, Lúcia Gracia. Formação de professores e ludicidade: reflexões contemporâneas num contexto de mudanças. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, v. 1, n. 2, 410-431. 2020a. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/7901. Acesso em: 20 set. 2021.
FERREIRA, Lúcia Gracia. Memórias e a formação para a docência: trajetórias de escolarização de professores rurais iniciantes. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, v. 1, n. 1, p. 55-68, 2020b. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/7449. Acesso em: 22 set. 2021.
FERREIRA, Lúcia Gracia. Desenvolvimento profissional docente: percursos teóricos, perspectivas e (des)continuidades. Educação em Perspectiva. v. 11. jul. 2020c, p. 1-18. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/9326. Acesso em: 22 set. 2021.
FERREIRA, Lúcia Gracia; FERRAZ, Roselane Duarte; FERRAZ, Rita de Cássia Souza Nascimento. Trabalho docente na pandemia: discursos de professores sobre o ofício. Fólio - Revista De Letras, v. 13, n. 1. 2021. p. 323-344. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/folio/article/view/9070. Acesso em: 08 ago. 2021.
FERREIRA, Lucimar Gracia; FERREIRA, Lúcia Gracia; ZEN, Giovana Cristina. Alfabetização em tempos de pandemia: perspectivas para o ensino da língua materna. Fólio - Revista De Letras, v. 12, n. 2. 2020. P. 283-299. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/folio/article/view/7453. Acesso em: 20 mar. 2021.
FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. 10 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2003.
____. Educação como prática da liberdade. 28 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
____. Professora, sim; tia, não: cartas a quem ousa ensinar. 16 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2006.
____. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários a prática educativa. 35 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2007.
____. Educação e Mudança. Tradução de Lilian Lopes Martins. 39 ed. Rio de Janeiro/São
Paulo: Paz e Terra, 2018.
____. Pedagogia do Oprimido. 69 ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2019.
____. Educação e política. Organização: Ana Maria de Araújo Freire. 5 ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2020.
LEITE, Maria Laís dos Santos; TORRES, Geovane Gesteira Sales; CUNHA, Rocelly Dayane Teotonio da. Entre sonhos e crises: esquadrinhando os impactos acadêmicos da pandemia por COVID-19 na vida de pós-graduandas(os) brasileiras(os). Revista de Estudos em Educação e Diversidade. V. 1, n. 2, 2020. p. 7-30. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/7532. Acesso: 05 jan. 2021.
MOURA, Edite Marques. Leitura em Bakhtin e Paulo Freire: palavras e mundos. 2 ed. São Carlos: Pedro & João Editores, 2019.
NÓVOA, Antônio. A pandemia de Covid-19 e o futuro da Educação. Revista Com Censo: Estudos Educacionais do Distrito Federal, volume 7, número 3, agosto de 2020. Disponível em: http://www.periodicos.se.df.gov.br/index.php/comcenso/article/view/905 Acesso: 16 ago. de 2021.
ORGANIZAÇÃO das Nações Unidas (ONU). Relatório da Organização das Nações Unidas (ONU) declarou internet como um direito humano. 2011. Disponível em: http://tecnologia.terra.com.br/internet/relatorio-da-onu-declara-internet-como-um-direito-humano,8ea9dceae77ea310VgnCLD200000bbcceb0aRCRD.html. Acesso em: 10 ago. 2021.
PEREIRA, Hortência Pessoa; SANTOS, Fábio Viana; MANENTI, Mariana Aguiar. Saúde mental de docentes em tempos de pandemia: os impactos das atividades remotas. Boletim de Conjuntura (BOCA), v. 3, n. 9, p. 26-32, 2020. Disponível em: https://revista.ufrr.br/boca/article/view/Pereiraetal. Acesso em: 30 jun. 2021.
SARMENTO, Teresa; SILVA, Carlos. Contributos emer(ur)gentes para a construção profissional dos educadores/professores – reflexões em tempos pandémicos. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, v. 2, n. 4, p. 1-28, 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/8960. Acesso em: 22 set. 2021.
SOUZA, Ester Maria de Figueiredo; FERREIRA, Lúcia Gracia. A matrícula como direito do estudante na pandemia da COVID-19. Revista Práxis Educacional. Vitória da Conquista, v. 17, n. 44, p. 1-21, jan./mar, 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8029. Acesso em: 20 mar. 2021.
SOUZA, Ester Maria de Figueiredo; FERREIRA, Lúcia Gracia. Ensino remoto emergencial e o estágio supervisionado nos cursos de licenciatura no cenário da Pandemia COVID 19. Revista Tempos e Espaços em Educação. v. 13, n. 32, p. 1-19. 2020. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/revtee/article/view/14290. Acesso: 15 nov. 2020.
SOUZA, Jorsinai de Argolo; RIOS, Jane Adriana Vasconcelos Pacheco; OLIVEIRA, Rosemary Lapa de. Políticas públicas para a educação infantil: um debate sobre a expansão da oferta e a formação dos professores. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, v. 1, n. 2, p. 392-409, 2020. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/7900. Acesso em: 22 set. 2021.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 12. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2011.
TELES, Nayana; GOMES, Tiago Pereira; VALENTIM, Fabrício. Universidade multicampi em tempos de pandemia e os desafios do ensino remoto. Revista de Estudos em Educação e Diversidade. v. 2, n. 4, 2021. abr./jun. p. 1-24. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/8151/5878. Acesso: 05 jul. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista de Estudos em Educação e Diversidade - REED
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.