FREIRIAN CONTRIBUTIONS TO ONGOING TEACHER TRAINING IN A PANDEMIC CONTEXT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v2i5.9194

Keywords:

Child Education, Remote teaching, Formation continues, Pandemic, Paulo Freire

Abstract

This article aims to analyze the Freirian contributions to a group of students from the Specialization in Early Childhood Education at a public state university in Bahia, in a pandemic context. For that, we opted for a research with a qualitative approach, of an exploratory and descriptive type. We used the virtual questionnaire (Google Forms) to produce the data and we had the participation of 26 graduate students, 25 women and 1 man. The data reveal that although the pandemic has brought several challenges for teachers in continuing education, it also enabled new learning, overcoming feelings, fears, required more dedication, etc. In addition, the questionnaires show us that some words that generate freirian works are present in the responses of the research collaborators, such as: autonomy, dialogicity, awareness, liberating, humanization, critical reflection, citizen, among others. That said, we observe that Paulo Freire has contributed to teachers having a more sensitive look, understanding human development, seeing education as a place of exchange of learning between teachers and students, that is, a place of preparation for life.

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Author Biographies

Lilian Moreira Cruz, Universidade Estadual de Santa Cruz

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA), Professora assistente da Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC) - Brasil. Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Infantil/UESC. Grupo de Estudo e Pesquisas em Gênero e Sexualidade (UESB), Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação, Didática e Ludicidade (UFBA). Integrante do Programa Coletivo Paulo Freire/UESC.

Edite Marques de Moura, Secretaria Municipal de Educação de Recife – PE

Doutora em Letras/Linguística pela Universidade Presbiteriana Mackenzie. Professora Colaboradora no Centro de Ensino Superior do Vale do São Francisco - Brasil. Técnica Pedagógica e Formadora de Língua Portuguesa da Secretaria Municipal de Educação de Recife – PE e Secretaria Municipal de Educação do Jaboatão dos Guararapes – PE. Membro da Academia de Letras de Jaboatão dos Guararapes. Integrante do Programa Coletivo Paulo Freire da Universidade Estadual de Santa Cruz – UESC.

Cláudia Celeste Lima Costa Menezes, Universidade Estadual de Santa Cruz

Doutora em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Professora Titular da Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC) - Brasil. Coordenadora do Curso de Especialização em Educação Infantil/UESC. Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Infantil - GEPEI/UESC. Coordenadora do Programa Coletivo Paulo Freire/UESC.

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Published

2021-09-30

How to Cite

Cruz, L. M., Moura, E. M. de, & Menezes, C. C. L. C. (2021). FREIRIAN CONTRIBUTIONS TO ONGOING TEACHER TRAINING IN A PANDEMIC CONTEXT. Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 2(5), 1-16. https://doi.org/10.22481/reed.v2i5.9194

Issue

Section

Dossiê Temático