Between crossroads and trenches: an analysis of transmasculines escrevivência based on the poem “Trans-parto”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v18i49.10896

Keywords:

escrevivência, education, transmasculinities

Abstract

Literary production has been, hegemonically, a territory of reiteration of norms and legitimation of certain ways of being and existing, reserved for the “other” the supporting role with outcomes demarcated by tragedy. On the other hand, this field has also been disputed by productions that seek to build other narratives, repositioning bodies considered subaltern in (and beyond) literary pages. Understood not only as art, but also as a language permeated with an ideological nature, literature creates fiction and produces memory. Based on this principle, the work aims to analyze the construction of transmasculine narratives from the poem “Trans-parto”. Written by Bruno Santana, the work looks at the author's transition processes as a black transmasculine body. With reference to the studies produced by Santana (2021), Peçanha (2021) Evaristo (2017), we will discuss the discursive potential present in this literary (un)making by presenting other forms of masculinities, thus confronting one of the pillars of literary canons: cisnormativity.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Dayanna Louise Leandro dos Santos, Universidade Federal de Sergipe - Brasil

Master in Education (UFPE). Doctoral student in Education at the Federal University of Sergipe (UFS). Researcher at ConQuer/CNPq. Author's contribution: Writing – First Writing, Research, Methodology. http://lattes.cnpq.br/1103269893970583

Thomas Cardoso Bastos Santos, Universidade Federal de Sergipe - Brasil

Master's student in Education at the Postgraduate Program in Education of Sergipe (UFS). Author's contribution: Writing – First Writing, Research, Methodology. http://lattes.cnpq.br/1571125422358215

Alfrancio Ferreira Dias, Universidade Federal de Sergipe - Brasil

Doctor in Sociology (UFS). Professor at the Federal University of Sergipe. Leader of ConQuer - Queer Studies and Research Group and Other Feminist Epistemologies CNPq. CNPq Research Productivity Scholarship. Author's contribution: Writing – Review and Editing, Supervision. http://lattes.cnpq.br/1729817235900990

References

ANDIFES, Associação Nacional dos Dirigentes das Instituições Federais de Ensino Superior. In: V Pesquisa Nacional de Perfil Socioeconômico e Cultural dos (as) Graduandos (as) das IFES. Brasília: FONAPRACE, 2019.

ANZALDÚA, Glória. Falando em línguas: uma carta para as mulheres escritoras do terceiro mundo. Revistas Estudos Feministas, v. 8, n. 1, p. 229-236, 2000.

CARVALHAL, Tito Loiola. Movimentos formativos contra-hegemônicos na faculdade de educação da UFBA: primavera nos dentes. Orientadora: Profa. Dra. Elaine Cristina de Oliveira. 2020. 2004f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2020.

CÂNDIDO, Antônio. O estudo analítico do poema. São Paulo: Humanitas publicações, 1988.

DIAS, Alfrancio Ferreira. Como as escolas educam corpos nas práticas pedagógicas? Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 8, n. 12, p. 103-112, 2014.

EVARISTO, Conceição. Becos da Memória. Rio de Janeiro: Pallas, 2017.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade: a vontade de saber. Rio de Janeiro: Graal, 1999.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.

HARAWAY, Donna. Manifesto Ciborgue: Ciência, tecnologia e feminismo-socialista no final do século XX. In. Silva, Tomaz Tadeu. (Org.) Antropologia do ciborgue: as vertigens do pós-humano. Belo Horizonte: Autêntica, 1994.

KILOMBA, Grada. A máscara. Cadernos de Literatura em Tradução, n. 16, p. 171-180, 2016.

LACLAU, Ernesto; MOUFFE, Chantal. Hegemonia e Estratégia Socialista: por uma política democrática radical. São Paulo: Intermeios, 2015.

LORDE, Audre. A transformação do silêncio em linguagem e ação. Associação de Línguas Modernas, painel Lésbicas e literatura, 1977.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis: Vozes, 1997.

MOIRA, Amara. Monstruoso corpo de delito: personagens transexuais na literatura brasileira. Suplemento Pernambuco, 10 de dezembro de 2018. Disponível em: https://www.suplementopernambuco.com.br/artigos/2198-monstruoso-corpo-de-delito-personagens-transexuais-na-literatura-brasileira.html Acesso em: 24 ago. 2020.

MOMBAÇA, Jota. Pode um cu mestiço falar? Medium, Rio de Janeiro, 6 de janeiro de 2015. Disponível em: https://medium.com/@jotamombaca/pode-um-cu-mestico-falar-e915ed9c61ee#.8aep8exn5. Acesso em: 20 abr. 2021.

NERY, João. Erro de pessoa: Joana ou João? Rio de Janeiro: Record, 1984.

PATTO, Maria Helena Souza. Escolas cheias, cadeias vazias: nota sobre as raízes ideológicas do pensamento educacional brasileiro. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo: INEP, 2007.

PARKER, Richard; CAMARGO JÚNIOR, Kenneth Rochel. Pobreza e HIV/AIDS: aspectos antropológicos e sociológicos. Cadernos de Saúde Pública, v. 16, n. 1, p. 89-102, 2000.

PEÇANHA, Leonardo Morjan Britto. Ensaio sobre narrativa transmaculina negra: a história do site Negros Blogueiros. Revista África e Africanidades, v. 14, n. 40, p. 23-26, 2021.

PEREIRA, Alexandre Barbosa. Do controverso “chão da escola” às controvérsias da etnografia: aproximações entre antropologia e educação. Horizontes Antropológicos, n. 49, p. 149-176, 2017.

PRECIADO, Paul. Um apartamento em Urano: crônicas de travessia. Rio de janeiro: Zahar, 2020.

PRECIADO, Paul. Manifesto Contrassexual. Políticas subversivas de identidade sexual. São Paulo: n-1 edições, 2014.

PRÓCHNO, Caio César Souza Camargo; ROCHA, Rita Martins Godoy. O jogo do nome nas subjetividades travestis. Psicologia & Sociedade, v. 23, n. 2, p. 254-61, 2011.

SANTANA, Bruno Silva. Trans-parto. In SANTANA, Bruno Silva; PEÇANHA, Leonardo Morjan. Britto; GONÇALVES, Vércio Gonçalves. (org.) Transmasculinidades negras: narrativas plurais em primeira pessoa. Ed. 1. São Paulo: Ciclo Contínuo Editorial, 2021a.

SANTANA, Bruno Silva. Insurgências Poéticas Transmasculinas, Youtube. 22 de agosto 2021b. Disponível em: Recuperado de: https://www.youtube.com/watch?v=LJO2hoqzwDI&t=1274s 18 de maio de 2022.

SANTANA, Bruno Silva. Pensando Transmasculinidades Negras. In: RESTIER, Henrique; Souza, Rolf Malungo. (Orgs.) Diálogos contemporâneos cobre homens negros e masculinidades. São Paulo, Ciclo Contínuo Editorial. 2019.

SANTANA, Bruno Silva. Educação física e transgeneridade: novos olhares e perspectivas sobre diversidades corporais e identidades de gênero. Anais do Desfazendo Gênero, Salvador. 2017.

SPIVAK, Gayatri. Pode o subalterno falar? Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.

Published

2022-05-27

How to Cite

SANTOS, D. L. L. dos; SANTOS, T. C. B.; DIAS, A. F. Between crossroads and trenches: an analysis of transmasculines escrevivência based on the poem “Trans-parto”. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 18, n. 49, p. e10896, 2022. DOI: 10.22481/praxisedu.v18i49.10896. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/10896. Acesso em: 3 jul. 2024.