Rural family house (CFR) of Santarém-Pará: practices, resistance and emancipatory struggle

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v18i49.11301

Keywords:

school practices, educational institution-Rural Family House, social movement of the countryside

Abstract

This study started from the search for understanding of school practices and experiences at the Rural Family House Institution (CFR) of Santarém, considering the differentiated perspective as resistance to the dominant homogenizing project. The educational proposal Casa Familiar initially developed in France (1935); Italy (1960) and Brazil/Espírito Santo (1969) being created by the social movement of the countryside for access to education and opposing the excluding urban-centric model. It alternates education and work in formative times of theory and practice for the integral formation of young people. The research that supported the analyses was carried out based on other studies on the subject, documents and obtaining information in the institution studied, through interviews and field visits. In the text, we highlight the contradictions between discourses and practices in the relationship between State and social movement, comprising marches and countermarches in the construction of the educational policy of the field. The analysis of official documents and interviews allowed us to conclude that in the relationship with state power, the CFR contributes to the struggles of the constitution of local power for the human emancipation of the collective of the field.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Glez Rodrigues Freitas Bentes, Universidade Federal do Oeste do Pará - Brasil

Glez Rodrigues Freitas Bentes. Mestre em Educação pela Universidade Federal do Oeste do Pará (2016). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas HISTEDBR/UFOPA. Contribuição de autoria: escrita-primeira redação, edição, investigação.

Anselmo Alencar Colares, Universidade Federal do Oeste do Pará - Brasil

Anselmo Alencar Colares. Doutor em Educação. Professor Titular da Universidade Federal do Oeste do Pará. Bolsista Produtividade CNPq. Líder do HISTEDBR/UFOPA”. Contribuição de autoria: escrita, supervisão, revisão.

References

ARCARFAR/PARÁ. CASA FAMILIAR RURAL DE SANTARÉM. Projeto Político Pedagógico: Uma construção coletiva da CFR-STM. Santarém, 2009. Digitado.

ARCARFAR/PARÁ. CASA FAMILIAR RURAL DE SANTARÉM. Relatório de Atividades Anual da Casa Familiar Rural de Santarém. Santarém, 2014. Digitado.

ARROYO, Miguel Gonzalez; MANÇANO, Bernardo. A educação básica e o movimento social do campo. Brasília: Articulação Por uma Educação do Campo, 1999. (Coleção Por uma Educação do Campo, v. 2).

ASSOCIAÇÃO DA CASA FAMILIAR RURAL DE SANTARÉM. Ata de constituição da Associação da Casa Familiar Rural de Santarém de 26 de abril de 1999. Sede da Colônia de Pescadores Z-20, Santarém, 1999.

COSTA, Horácio Martins de; CARVALHO, Francisco de Assis. Agricultura Camponesa In. CALDART, Roseli Salete et al (org.) Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012.

BARBOSA, Lia Pinheiro Barbosa; ROSSETEL, Peter Michael. Movimentos sociais e educação do campo na américa latina: aprendizagens de um percurso histórico. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 13, n. 26, p. 22-48, set./dez. 2017. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/2819/3820 Acesso em: 09 nov. 2021.

BEGNAMI, João Batista; BURGHGRAVE, Thierry de. Pósfácio de Atualização. Construção da Pedagogia da Alternância no Brasil: desafios e perspectivas. In: NOSELLA, Paolo. Origens da Pedagogia da Alternância no Brasil. Vitória: EDUFES, p. 251-274, 2012.

BENTES. Antonio José Mota. Pedagogia da Alternância em Santarém. Santarém: [s.n], 2015.

CALDART, Roseli Salete (org.). Elementos para a construção de um projeto político pedagógico da Educação do Campo. In: MOLINA, Mônica Castagna; JESUS, Sonia Meire Santos Avezedo de. Por uma Educação do Campo: contribuições para a construção de um Projeto de Educação do Campo. Brasília: Articulação Nacional “Por uma Educação Básica do Campo”, 2004. (Coleção por uma Educação do Campo), nº. 5.

HAGE, Salomão M. A importância da articulação na construção da identidade e pela luta da educação do campo. Bragança/PA, 2005. Disponível em www.pa.gov.br/.../procampo/. Acessado no dia 1 de julho de 2009.Educação Básica do Campo”, 2004. (Coleção por uma Educação do Campo, nº. 5).

KOLLING, Edgar Jorge; CERIOLI, Paulo Ricardo; CALDART, Roseli Salete (org.). Educação do Campo: identidade e políticas públicas. Brasília: Articulação Nacional Por Uma Educação do Campo, 2002. (Coleção por uma educação do campo, v. 4.).

NOSELLA, Paolo. Origens da pedagogia da Alternância no Brasil. Vitória: EDUFES, 2014. (Coleção Educação do Campo).

MAGALHÃES, Benedita Acidelma Coelho dos Santos. Educação do Campo, Poder local e Políticas Públicas: a Casa Familiar Rural de Gurupá-Pará, uma construção permanente. 2009. 132f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Pará, Belém, 2009.

PIZETTA, Adelar João. Um olhar sobre a formação de educadores: o fazer-pensar da utopia. Revista Práxis Educacional. Vitória da Conquista, v. 13, n. 26, p. 74-91, set./dez. 2017 Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/2821 Acesso em: 09 nov.2021

SANFELICE, José Luis. Da escola pública estatal burguesa à escola democrática e burguesa: considerações historiográficas. In: LOMBARDI, José Claudinei; SAVIANI, Dermeval; NASCIMENTO, Maria Isabel Moura Nascimento. (org.). A escola pública no Brasil: história e historiografia. Campinas: Autores Associados, 2005.

SILVA, Lourdes Helena da. As experiências de formação de jovens do campo: alternância ou alternâncias? Viçosa: EFV, 2003.

SILVA, Vicente de Paulo Borges Virgolino da. A pedagogia da alternância frente às Pedagogias Modernas. In: I Encontro de Pesquisas e Práticas em Educação do campo da Paraíba, UFPB: João Pessoa, 2011.

Published

2022-11-16

How to Cite

BENTES, G. R. F.; COLARES, A. A. Rural family house (CFR) of Santarém-Pará: practices, resistance and emancipatory struggle. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 18, n. 49, p. e11301, 2022. DOI: 10.22481/praxisedu.v18i49.11301. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11301. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Seção Temática

Most read articles by the same author(s)