Educating with the heart: a sentient, possible path of teaching
DOI:
https://doi.org/10.22481/praxisedu.v18i49.11528Keywords:
affectivity, education, sentientAbstract
This unfinished text deals with affectivity, the sensitive, the ways of the heart in education. Unfinished in a double sense, both because of the incompleteness of the human being that can always develop, and because of the sad and too early passage of its first author, making it impossible for the fabric of ideas to be carried out. Even unfinished, it brings an important reflection on the need to be attentive to affections, emotions and human sensitivity before the concrete, rational and objective elements of life. In essence, the text discusses the importance of teaching, recognizing that the heart is much more human than reason.
Downloads
Metrics
References
ALVES, Rubens. Conversas com quem gosta de ensinar. São Paulo: Editora Cortez; Autores Associados, 1980.
BICUDO, Maria Aparecida Viggiani. A formação do professor: um olhar fenomenológico. In: BICUDO, Maria Aparecida Viggiani (org.). Formação de professores? Da incerteza à compreensão. Bauru: EDUSC, 2003. p. 19-46.
BLOOM, Paul. O que nos faz bons ou maus. Rio de Janeiro: Best Seller, 2014.
DELEUZE, Gilles. Francis Bacon: lógica da sensação. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2007
FREINET, Célestin. A educação do trabalho. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
FRIGOTTO, Gaudêncio. A gênese das teses do Escola sem Partido: esfinge e ovo da serpente que ameaçam a sociedade e a educação. In: FRIGOTTO, Gaudêncio. (org.) Escola “sem” partido: esfinge que ameaça a educação e a sociedade brasileira. Rio de Janeiro: UERJ, LPP, 2017. p. 17-34.
FORTUNATO, Ivan; CATUNDA, Marta Bastos; REIGOTA, Marcos. Vozes e memória no/do cotidiano escolar: primeiro dia de escola de futuros professores. Quaestio, Sorocaba, v. 15, n. 2, p. 339-348, 2013. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/quaestio/article/view/1799. Acesso 5 mar. 2022.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.
GUATTARI, Felix. As três ecologias. 11 ed. Campinas: Papirus, 2001.
LASCH, Christopher. Refúgio num mundo sem coração. A família: santuário ou instituição sitiada? Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1991.
MOREIRA, Marco Antonio; MASINI, Elcie F. Salzano. Apredizagem significativa: a teoria de David Ausubel. São Paulo: Editora Moraes, 1982.
NEILL, Alexander Sutherland. Um mestre contra o mundo: o fracasso que floriu numa nova escola. São Paulo: IBRASA, 1978.
NEILL, Alexander Sutherland. Liberdade sem excesso. São Paulo: IBRASA, 1976.
RUSSO, Renato. Eduardo e Mônica. In: URBANA, Legião. Dois. Local: Gravadora, 1986. CD.
SPINOZA, Baruch de. Ética. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.
SILVA JÚNIOR, João dos Reis; FARGONI, Everton Henrique Eleutério. Future-se: o ultimato na universidade estatal brasileira. Educ. Soc., Campinas, v. 41, e239000, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/ES.239000. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/LMDCRm4wrJPrZBbWCNrM3pj/?lang=pt. Acesso 5 mar. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Práxis Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.