Educating with the heart: a sentient, possible path of teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v18i49.11528

Keywords:

affectivity, education, sentient

Abstract

This unfinished text deals with affectivity, the sensitive, the ways of the heart in education. Unfinished in a double sense, both because of the incompleteness of the human being that can always develop, and because of the sad and too early passage of its first author, making it impossible for the fabric of ideas to be carried out. Even unfinished, it brings an important reflection on the need to be attentive to affections, emotions and human sensitivity before the concrete, rational and objective elements of life. In essence, the text discusses the importance of teaching, recognizing that the heart is much more human than reason.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Marta Bastos Catunda, Universidade de Sorocaba - Brasil

Marta Bastos Catunda. (in memorian) Doutora em Educação pela UNISO. Bolsista Capes/PNPD 2014-2018.

Ivan Fortunato, Instituto Federal de São Paulo - Brasil

Doutor em Geografia pela UNESP, Doutor em Desenvolvimento Humano e Tecnologias pela UNESP e Doutor em Humanidades, Direitos e Outras Legitimidades pela USP. Docente no Instituto Federal de São Paulo, campus Itapetininga. Lider do grupo FoPeTec. Contribuição de autoria: Escrita – Primeira Redação, Revisão e Edição.

References

ALVES, Rubens. Conversas com quem gosta de ensinar. São Paulo: Editora Cortez; Autores Associados, 1980.

BICUDO, Maria Aparecida Viggiani. A formação do professor: um olhar fenomenológico. In: BICUDO, Maria Aparecida Viggiani (org.). Formação de professores? Da incerteza à compreensão. Bauru: EDUSC, 2003. p. 19-46.

BLOOM, Paul. O que nos faz bons ou maus. Rio de Janeiro: Best Seller, 2014.

DELEUZE, Gilles. Francis Bacon: lógica da sensação. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2007

FREINET, Célestin. A educação do trabalho. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

FRIGOTTO, Gaudêncio. A gênese das teses do Escola sem Partido: esfinge e ovo da serpente que ameaçam a sociedade e a educação. In: FRIGOTTO, Gaudêncio. (org.) Escola “sem” partido: esfinge que ameaça a educação e a sociedade brasileira. Rio de Janeiro: UERJ, LPP, 2017. p. 17-34.

FORTUNATO, Ivan; CATUNDA, Marta Bastos; REIGOTA, Marcos. Vozes e memória no/do cotidiano escolar: primeiro dia de escola de futuros professores. Quaestio, Sorocaba, v. 15, n. 2, p. 339-348, 2013. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/quaestio/article/view/1799. Acesso 5 mar. 2022.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.

GUATTARI, Felix. As três ecologias. 11 ed. Campinas: Papirus, 2001.

LASCH, Christopher. Refúgio num mundo sem coração. A família: santuário ou instituição sitiada? Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1991.

MOREIRA, Marco Antonio; MASINI, Elcie F. Salzano. Apredizagem significativa: a teoria de David Ausubel. São Paulo: Editora Moraes, 1982.

NEILL, Alexander Sutherland. Um mestre contra o mundo: o fracasso que floriu numa nova escola. São Paulo: IBRASA, 1978.

NEILL, Alexander Sutherland. Liberdade sem excesso. São Paulo: IBRASA, 1976.

RUSSO, Renato. Eduardo e Mônica. In: URBANA, Legião. Dois. Local: Gravadora, 1986. CD.

SPINOZA, Baruch de. Ética. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.

SILVA JÚNIOR, João dos Reis; FARGONI, Everton Henrique Eleutério. Future-se: o ultimato na universidade estatal brasileira. Educ. Soc., Campinas, v. 41, e239000, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/ES.239000. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/LMDCRm4wrJPrZBbWCNrM3pj/?lang=pt. Acesso 5 mar. 2022.

Published

2022-10-28

How to Cite

CATUNDA, M. B.; FORTUNATO, I. Educating with the heart: a sentient, possible path of teaching. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 18, n. 49, p. e11528, 2022. DOI: 10.22481/praxisedu.v18i49.11528. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11528. Acesso em: 21 nov. 2024.