Teaching profession in question: inhabiting university teaching practices in teacher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v19i50.11576

Keywords:

university teaching, ongoing formation, teacher and student relationship

Abstract

The article discusses the relationship between professors and students at the university, focusing on the teaching perceptions of university professors who work in undergraduate courses. In this sense, the text aims to understand what teachers say about their pedagogical actions to develop a teaching anchored in dimensions of affectivity, welcoming the students' needs, dialogicity and reflective autonomy. The research is qualitative in nature and reveals the results of a reflective workshop developed with four professors from different areas of knowledge who work in undergraduate courses at the State University of Feira de Santana – UEFS. In this sense, the study is based on the contributions of Cunha (2009), Ribeiro (2010) e Silva; Trindade (2021) that address questions about university teaching, with emphasis on the production of knowledge, experiences and educational practices developed in the university environment, considering everyday elements that interfere in the educational practices of university professors. The study reveals that there is a concern on the part of professors regarding the everyday situations experienced by students at the university, which interfere in the way they inhabit the condition of student. The work also reveals that the professors show a concern with the students' permanence at the university, valuing dialogue and the reflective dimension as central elements of their educational practices. There is also the perception that the permanent training of university professors is necessary for teaching to be effective, considering the training of future teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Fabrício Oliveira da Silva, Universidade Estadual de Feira de Santana - Brasil

Pós-doutor e Doutor em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia - UNEB (2017). Docente na Universidade Estadual de Feira de Santana do DEDU. Líder do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Pedagogia Universitária - NEPPU. Contribuição de autoria: participação em todas as etapas do estudo e da escrita do manuscrito. 

Ana Carla Ramalho Evangelista Lima, Universidade Estadual de Feira de Santana - Brasil

Doutora em Educação pela UFBA. Docente na Universidade Estadual de Feira de Santana do DEDU. Vice-líder do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Pedagogia Universitária - NEPPU. Contribuição de autoria: participação em todas as etapas do estudo e da escrita do manuscrito.

André Ricardo Lucas Vieira, Instituto Federal de Educação do Sertão Pernambucano - Brasil

Doutor em Educação pela UFS. Docente do Instituto Federal de Educação do Sertão Pernambucano. Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Pedagogia Universitária - NEPPU. Contribuição de autoria: participação em todas as etapas do estudo e da escrita do manuscrito.

References

BERTAUX, Daniel. Narrativas de vida: a pesquisa e seus métodos. Tradução de Zuleide Alves Cardoso Cavalcante e Denise Maria Gurgel Lavallée. 2. ed. São Paulo: Paulus, 2010.

CUNHA, Maria Isabel da. Trajetórias e lugares da formação do docente da educação superior: do compromisso individual à responsabilidade institucional. Revista Brasileira de Formação de Professores, v.1, n.1, p.110-128, maio/2009.

D’ÁVILA, Cristina Maria. Didática: a arte de formar professores no contexto universitário. In: D’ÁVILA, Cristina Maria; VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Didática e docência na educação superior: Implicações para a formação de professores. São Paulo: Papirus, 2012, p. 6-19.

DAYRELL, Juarez Tarcísio. A escola faz as juventudes?: reflexões em torno da socialização juvenil. Educ. Soc., Campinas, v. 28, n. 100. (Especial), p. 1105-1128, out. 2007.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 50. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2019.

ISABELA, Professora. Narrativa [out. 2021]. Mediadora: Ana Carla Ramalho Evangelista Lima. Feira de Santana, 2021. 3 arquivos. mp4 (120 mim). Participação no Ateliê Reflexivo para a pesquisa em que a formação de professores foi temática central para se pensar a relação professor e estudante.

IVONE, Professora. Narrativa [out. 2021]. Mediadora: Ana Carla Ramalho Evangelista Lima. Feira de Santana, 2021. 3 arquivos. mp4 (120 mim). Participação no Ateliê Reflexivo para a pesquisa em que a formação de professores foi temática central para se pensar a relação professor e estudante.

JOSSO, Marie Christine. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004.

LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.

LARROSA, Jorge. Elogio da escola. Belo horizonte: Autêntica, 2017.

LOURDES, Professora. Narrativa [out. 2021]. Mediadora: Ana Carla Ramalho Evangelista Lima. Feira de Santana, 2021. 3 arquivos. mp4 (120 mim). Participação no Ateliê Reflexivo para a pesquisa em que a formação de professores foi temática central para se pensar a relação professor e estudante.

NÓVOA, Antonio; FINGER, Matheus. (org.). O método (auto) biográfico e a formação. Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2014.

RAMOS, Renata Adrian Ribeiro Santos; TRINDADE, Rosaria da Paixão; RIBEIRO, Marinalva Lopes. Expansão do ensino superior: uma abordagem sobre a formação pedagógica de professores. In: COLÓQUIO INTERNACIONAL SOBRE GESTÃO UNIVERSITÁRIA NAS AMÉRICAS, 2012, México. Anais (...). México, Universidade Veracruzana, 14 a 16 de novembro de 2012, p. 1-17.

RIBEIRO, Marinalva Lopes. A afetividade na relação educativa. Estudos de Psicologia. Campinas 27(3). 403-412 I julho - setembro 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-166X2010000300012

RIBEIRO, Marinalva Lopes; OLIVEIRA, Jeiziane da Silva; RAMOS, Evódio Maurício Oliveira. Relação Professor e Estudante na Universidade: Visão de Acadêmicos do Curso de Letras. Revista Internacional Educon, [S. l.], v. 2, n. 1, p. e21021003, 2021. DOI: https://doi.org/10.47764/e21021003.

RICARDO, Professor. Narrativa [out. 2021]. Mediadora: Ana Carla Ramalho Evangelista Lima. Feira de Santana, 2021. 3 arquivos. mp4 (120 mim). Participação no Ateliê Reflexivo para a pesquisa em que a formação de professores foi temática central para se pensar a relação professor e estudante.

RICOEUR, Paul. Teoria da interpretação. Lisboa: Edições 70, 1996.

SILVA, Fabrício Oliveira da. Formação docente no PIBID: Temporalidades, Trajetórias e Constituição identitária. 2017. 220f. Tese (Doutorado em Educação) Faculdade de Educação, Universidade do Estado da Bahia, Salvador, 2017.

SILVA, Fabrício Oliveira da; LIMA, Ana Carla Ramalho Evangelista.; MUSSI, Amali Angelis. Travessias formativas na docência universitária: aprendizagens experienciais do/no ProFACE. Revista Conexão UEPG, v. 15, p. 212-219, 2019.

SILVA, Fabrício Oliveira da. Perfil Sócio-identitário e Profissional Docente no Ensino Superior: Implicações na/da Relação Professor e Estudante. Revista Internacional Educon, [S. l.], v. 1, n. 1, p. e20011020, 2020. DOI: 10.47764/e20011020. Disponível em: https://grupoeducon.com/revista/index.php/revista/article/view/681. Acesso em: 17 set. 2022.

SILVA, Fabrício Oliveira da; TRINDADE, Rosaria da Paixão. Relação professor e estudante na universidade: um olhar sobre a formação permanente e a atuação profissional. Horizontes, [S. l.], v. 39, n. 1, p. e021056, 2021. DOI: 10.24933/horizontes. v39i1.1213. Disponível em: https://revistahorizontes.usf.edu.br/horizontes/article/view/1213. Acesso em: 17 ago. 2022.

SOARES, Renta Godinho; COPETTI, Jaqueline. Formação profissional docente: Perfil e compreensão de uma escola pública do RS. Práxis Educacional, [S. l.], v. 16, n. 40, p. 573-591, 2020. DOI: 10.22481/praxisedu. v16i40.6446. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6446. Acesso em: 28 dez. 2022.

VIOLETA, Professora. Narrativa [out. 2021]. Mediadora: Ana Carla Ramalho Evangelista Lima. Feira de Santana, 2021. 3 arquivos. mp4 (120 mim). Participação no Ateliê Reflexivo para a pesquisa em que a formação de professores foi temática central para se pensar a relação professor e estudante.

Published

2023-04-03

How to Cite

SILVA, F. O. da; LIMA, A. C. R. E.; VIEIRA, A. R. L. Teaching profession in question: inhabiting university teaching practices in teacher education. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 19, n. 50, p. e11576, 2023. DOI: 10.22481/praxisedu.v19i50.11576. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11576. Acesso em: 22 jul. 2024.