A INTEGRAL EDUCATION IN THE WEST OF PARÁ: THE STATE OF KNOWLEDGE FROM PPGE-UFOPA DISSERTATIONS
DOI:
https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i39.6386Keywords:
Integral education, State of knowledge, ConceptionsAbstract
This article presents a study developed from the dissertations defended at the Federal University of Western Pará - UFOPA, in the period from 2016 to 2018, within the scope of the Academic Cooperation Program (PROCAD). It is a bibliographic and documentary research, which through the reflections of Lima and Almada (2013); Cavaliere (2010) and Coelho (2009), made a counterpoint between the provisions of the Mais Educação Program (PME), the Innovative High School Program (ProEMI) and the concepts presented in the dissertations. It aimed to present the proposals obtained from the data studied in the dissertations. The analysis of the texts shows that, although there is a discussion related to integral education, there are still conceptions that are not in accordance with its premises. The authors' study emphasizes that, although advances have been made in the intellectual development of students, there is a need for adjustments, especially with regard to the concept of what is integral education. The study also showed the importance of considering the context in which they are inserted and that, the Western region of Pará contains specificities such as the difficulties of displacement and precariousness in the physical structure of schools. In view of these aspects, the research described showed the importance of expanding the debate on comprehensive education, since those involved are not clear about their conceptions.
Downloads
Metrics
References
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria Normativa Interministerial n° 17, de 24 de abril de 2007. Institui o Programa Mais Educação. Brasília, DF, 2007.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura - Portaria nº 971, de 09 de outubro de 2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/documentos-pdf/1634-port-971/file//. Acesso em: 01 Maio 2019.
CASTRO, Adriangela Silva de. A Educação Integral em Tempo Integral na Perspectiva da Equipe Gestora: a Realidade de Uma Escola Municipal de Santarém/PA. 2017. 102 fls. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal do Oeste do Pará, Santarém, 2017.
CAVALIERE, Ana Maria. Anísio Teixeira e a educação integral. Paidéia (Ribeirão Preto), vol. 20, n. 46, maio-gosto, pp.249-259, 2010.
COELHO, Lígia Martha Coimbra da Costa. História(s) da educação integral. Revista Em Aberto, Brasília, v. 22, n. 80, p.83-96, abr. 2009.
FERREIRA, Gerusa Vidal. Educação de tempo integral em Santarém: Ações da Secretaria Municipal de Educação no período de 2008 a 2014. 173 f. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal do Oeste do Pará, Santarém, 2015.
GOMES, Tânia Castro. A Educação Integral e o Programa Ensino Médio Inovador – PROEMI: Singularidades desta Política em uma Escola Estadual. 163fls. 2017. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Educação) – Universidade Federal do Oeste do Pará, Santarém – PA. 2017.
GOMES, Tânia Castro. Colares, Maria Lília Imbiriba Sousa. A política de educação integral em tempo integral: aperspectiva dos professores. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista – Bahia – Brasil, v. 15, n. 31, p. 313-332, jan./mar. 2019.
GOMES, Marco Antônio de Oliveira. O Programa Mais Educação em Maringá: apontamentos iniciais da proposta burguesa de educação integral. Revista Exitus, Santarém/PA, Vol. 8, N° 3, p. 58 - 86, SET/DEZ 2018.
LIMA, Lucinete Marques. Educação Integral: confrontos filosóficos e reconhecimento político. In: Educação integral: Ideário Pedagógico, políticas e Práticas. LIMA, Francisca das Chagas Silva et al (orgs.). EDUFMA, São Luís, 2013.
PEREIRA, Raimundo Solano Lira. O lugar da biblioteca na escola de tempo integral em Santarém/PA. 144 f. Dissertação de Mestrado. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal do Oeste do Pará, Santarém – PA, 2018.
ROMANOWSKI, Joana Paulin. As licenciaturas no Brasil: um balanço das teses e dissertações dos anos 90. Tese (Doutorado) - Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2002.
ROMANOWSKI, Paulin Joana; ENS, Romilda Teodora. As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte” em educação. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 6, n.19, p.37-50, set./dez. 2006.
SIQUEIRA. Adriana Oliveira dos Santos. O Programa Mais Educação: Concepções e desafios para a gestão escolar. 153 f. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal do Oeste do Pará, Santarém, 2016.
SILVA, Luciene Maria. Educação Integral de Tempo Integral: a Concepção dos Sujeitos Participantes do Programa Mais Educação no Município de Oriximiná – Pará. 199 f. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal do Oeste do Pará, Santarém, 2016.
VASCONCELOS, Clênya Ruth Alves. As Experiências Pedagógicas da Implementação da Política de Educação em Tempo Integral nas Escolas de Campo na Amazônia Paraense. 2016. 106 fls. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Educação) – Universidade Federal do Oeste do Pará, Santarém – PA. 2016.
VASCONCELOS. Milka Oliveira de. A Formação Continuada de Professores na Perspectiva da Política de Educação Integral No Município De Santarém – Pará. 2017. 159 fls. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal do Oeste do Pará, Santarém, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.