THE RIGHT TO PLAY: A NECESSITY FOR CHILDREN, A POTENTIAL FOR SCHOOL AND THE CITY
DOI:
https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i40.6897Abstract
The main question addressed in this article is: why and how should child play be considered an important parameter in urban policies? A possible answer to this problem is found throughout the text. I would like to begin by drawing the most recent evolution (or rather involution) of urban structure and organization, emphasizing how it defines an environment that is forbidden and hostile to children, unless they are accompanied by adults; I will summarize the impact of this environment on the game and therefore on the development of children, accentuating the different characteristics of spatial mobility in children and adults, and the extreme danger of isolating children from the experience of danger. I will propose a radical alternative to urban policy in which children and their play are the main focus, rather than a marginal problem and not known to be considered only as a later reflection, and I will present some concrete cases in those where such an alternative was put into practice by children and politicians together, and its effects were tested and evaluated. In conclusion, similar experiences seem to justify a moderate amount of hope for the future of our cities, despite their worrying current conditions.
Downloads
Metrics
References
AMERIO, Piero. Il senso della sicurezza. Milano: Unicopli, 1999.
BARALDI, C., MAGGIONI, G. (Eds.). Uma cidade com crianças, projetos e experiências do Laboratório FanoRoma: Donzelli Publisher, 2000.
BATESON, G. A mensagem "Isto é jogar", Nova Iorque: Fundação Josiah Macy Jr., 1956.
BAUMAN, Z. A sociedade individualizada. Cambridge: Polity Press, 2001.
BENCIVENGA, E. Jogando duro. Crítica à sociedade do entretenimento. Mondadori, 1995.
BENCIVENGA, E. Três diálogos. Turim: Bollati Boringhieri, 1988.
BLAKELY, K. S. Concepções de 'pais' sobre os perigos sociais para as crianças no ambiente urbano' Ambientes Infantis 11, 1994, p. 16-25.
BOZZO, L. 'O Jogo e a Cidade', Cityscape 2, 1995, p. 30-33.
BRUNER, J. S. 'Natureza e usos da imaturidade'. In: BRUNER, J. S., JOLLY, A., SILVA, K. (eds.). Jogar. Seu papel no desenvolvimento e evolução. Nova Iorque: Livros Básicos, 1976.
CALLARI GALLI, M. Cultura, gioco, giocatolli. Prefazione in B SUTTON-SMITH, Nel Paese dei balocchi. I giocattoli come cultura, Molfeta, La Meridiana, 2002
CHAWLA, L. Crescendo em um mundo urbanizador, Paris/Londres: Unesco Publicação/Earthscan, 2001.
GARLING T.; VALSINER, J. (eds.). Crianças dentro do ambiente: Para uma psicologia da prevenção de acidentes, Nova Iorque: Plenum Press, 1985.
GARVEY, Catherine. Play. Cambridge, MA: Harvard University Press. 1977
GERMANOS, D. 'A relação da criança com o espaço urbano: perspectivas Educacional 'cultural', Arquitetura - Comportamento 2, 1995, p. 54-63.
GOMBRICH, E. H. Meditações sobre um cavalo de hobby e outros ensaios sobre a teoria da arte. Londres: Phaidon, 1971.
GRAMPO, M.; NEWBERRY, R. C., BEKOFF, M. 'Jogo de mamíferos: Treinamento para o inesperado', Revisão Trimestral da Biologia 76, 2001, p. 141-168.
HART, R. Participação das Crianças: A Teoria e a Prática de Envolver Jovens Cidadãos no Desenvolvimento Comunitário e Cuidados Ambientais, Londres: Earthscan Publicação Limitada, 1997.
HILLMAN, M. (ed.). Crianças, transporte e qualidade de vida, Londres: Instituto de Estudos políticos, 1993.
HOMEM, M. Incoerente Império. Londres: Verso Books. 2003.
HUIZINGA, J. Homo Ludens. Amsterdã: Panteão Editor, 1939.
KLINE, S. 'A promoção e comercialização de brinquedos: Hora de repensar o paradoxo?', In: PELLEGRINI, A. O futuro da teoria do jogo. Albany: State of New York University Press, 1995.
LOCKE, J. Alguns pensamentos relativos à educação, Indianápolis/Cambridge: Hackett Publishing Company (orig. ed. 1693), 1996.
LYNCH, K. "O Mundo Espacial da Criança", In: MICHELSON, W.; LEVINE, S.V., MICHELSON, E. (eds.), A criança na cidade: Hoje e amanhã, Toronto: Universidade de Toronto Press, 1979.
MARILLAUD, J. 'Jogo e Segurança no espaço Público’, Arquitetura - Comportamento 7, 1991, p. 137-145.
MUMFORD, L. 'Planejamento para as diferentes fases da vida', Planejamento urbano 1, 7-11. 1945.
PIAGET, J. A formação do símbolo em crianças. Neuchâtel: Delachaux e Niestlé, 1945.
PREZZA, M.; ALPARONE, F.R.; RENZI, D.; PETERBONO, Um. Participação Social e Mobilidade Independente em Crianças: Os Efeitos de Duas Implementações de ''Vamos à Escola Sozinhos'', Revista de Prevenção & Intervenção na Comunidade, 2010, 38, p. 8–25.
PREZZA, M., PILLONI, S., MORABITO C.; SERSANTE C.; ALPARONE, F. R. 'A mobilidade autônoma das crianças no contexto urbano e no pátio, parque e estrada privada como espaços de jogo', Psicologia da saúde 3, 2000, p. 81-97.
RISSOTTO, A., TONUCCI, F. 'Liberdade de Movimento e Conhecimento Ambiental em Crianças do Ensino Fundamental', Revista de Psicologia Ambiental 22, 65-77, p. 2002.
SAINT-EXUPÉRY, A. O Pequeno Príncipe, Paris: Gallimard, 1943.
SHAW, B., WATSON, B. Serviço para mulheres. REDECKER, B.; JONES, A.; HILLMAN, T. M. Mobilidade independente infantil: um estudo comparativo na Inglaterra e Alemanha (1971 - 2010), Londres: Instituto de Estudos políticos, 2013.
SUTTON-SMITH, B. Brinquedos como cultura, Nova Iorque: Gardner Press, 1986.
SUTTON-SMITH, B. A ambiguidade do jogoCambridge: Cambridge University Press, 1997.
TAYLOR, A. F., WILEY, A., KUO, F. E., SULLIVAN, W. C. 'Crescendo na Cidade Interior: Espaços Verdes como Lugares para Crescer' Meio ambiente e Comportamento 30, 1998, p. 3-27.
TONUCCI, F., RISSOTTO, A. 'Por que precisamos da participação das crianças? A Importância da Participação das Crianças na Mudança da Cidade' Revista de Psicologia Social Comunitária e Aplicada 11, 2001, p. 407-419.
TONUCCI, F. A Cidade das Crianças. Lateza, 1996.
TONUCCI, F. Se as crianças disserem: agora chega! Lateza, 2002.
TONUCCI, F. Si no os haceis como yo. Madrid: PPC, 1995.
VAN PAREIJS, Philippe. The disfranchisement of the elderly, and other attempts to secure intergenerational justice. Philosophy and Public Affairs 27 (4): 1998, p. 292-333.
VYGOTSKY, L.S. "Desempenhar e seu papel no desenvolvimento mental da criança", Psicologia Soviética 12, 1966,
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.