SCENES FROM A READING CLASS IN A PORTUGUESE TEACHING-LEARNING SETTING AS A HERITAGE LANGUAGE: INTERCULTURAL NOTES

Authors

  • Fernanda de Castro Modl Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (Uesb)
  • Nádia Dolores Fernandes Biavati Universidade Federal de São João del-Rei (UFSJ)
  • Eulália Leurquin Universidade Federal do Ceará (UFC)

DOI:

https://doi.org/10.22481/folio.v12i1.6970

Keywords:

Cultura; Língua de herança; Trabalho do professor; Texto como objeto de ensino.

Abstract

In this article, we present two scenes from a Portuguese class as a heritage language in Germany and demonstrate how the concepts of culture(s) as well as collective programming of the mind (Woodside, 2010) and territory(ies) are useful to understand why a Brazilian teacher is surprised by the way her Germanic-Brazilian students, born and raised in Germany, interpret the teaching text-object (a printed verb-visual advertisement). The intercultural notes we make help us to access and understand circumstances that account for the work with samples of texts in the heritage language education setting, which, in turn, point to the specificities of the teacher´s job, who already teaches or wants to teach in that setting.

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Author Biographies

Fernanda de Castro Modl, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (Uesb)

 

 

Nádia Dolores Fernandes Biavati, Universidade Federal de São João del-Rei (UFSJ)

Professora Adjunta da Universidade Federal de São João del-Rei (UFSJ). Integrante do Promel (Programa de Mestrado em Letras: Teoria Literária e Crítica da Cultura). Doutora  em Linguística pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). 

Eulália Leurquin, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Professora Associada IV da Universidade Federal do Ceará (UFC). Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Integrante do PPGL (Programa de Pós-Graduação em Linguística).  Líder do GEPLA/CNPQ (Grupo de Estudos e Pesquisas em Linguística Aplicada).

References

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12. HAESBAERT, Rogério. O mito da desterritorialização: Do “fim dos territórios” à multiterritorialidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2004.¬
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24. POSSENTI, Sírio. Por que (não) ensinar gramática na escola. Campinas; São Paulo: ALB; Mercado de Letras, 1996.¬
25. QUINN, Naomi (Ed). Finding Culture in Talk: a collection of methods. Palgrave Macmillan, England, 2005. ¬
26. SERRRANI, S. (Org.). Discurso e cultura na aula de língua: currículo, leitura, escrita. Campinas: Pontes, 2005
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Published

2020-07-02

How to Cite

Modl, F. de C., Biavati, N. D. F., & Leurquin, E. (2020). SCENES FROM A READING CLASS IN A PORTUGUESE TEACHING-LEARNING SETTING AS A HERITAGE LANGUAGE: INTERCULTURAL NOTES. fólio - Revista De Letras, 12(1). https://doi.org/10.22481/folio.v12i1.6970

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