APPROACHES AND REMOVALS BY THE EJA EAD STUDENT IN DISCURSIVE DIGITAL GENDER AS SPACE FOR INTERACTION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/folio.v12i2.7661

Keywords:

Distance Education; Digital Discursive Genres; Interaction.

Abstract

We understand the classroom and online classroom as interactive spaces for the subject's discursivizations. This excerpt has the general objective of mapping and categorizing discursive behaviors of a group of high school students from Sesi Unidade Sudoeste, of the distance learning mode, in order to visualize actions and reactions that are linked to the work of each and every student, as well as those that materialize specificities of distance learning. Specifically, we intend to find evidence of student interaction in the didactic interaction event in the distance learning classroom. It is justified that the theme addressed here is extremely relevant since we note the emergence of a discursive subject, coming from an industrial context and that permeates the walls of the company for its intellectual training in the classroom, which thus enable the literacies of this subject, through technological tools available and developed in contemporary times and which are strongly present in the different contexts of society. The research is mainly based on the writings of Coscarelli (2002), Modl (2015a) and Paiva (2010). The methodology is qualitative, in ethnographic terms. The procedures are entrance and observation in the VLE and the subjects are the students of the High School YAE DE of Sesi, locus of the research. The results show the distance of the subjects towards what we call digital discursive genres as a space of discrusivization within the VLE.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vilmar do Nascimento Rocha, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (Uesb)

Mestre em Letras: Cultura, Educação e Linguagens pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (Uesb). Professor de Língua Portuguesa e Professor-Referência no Serviço Social da Indústria.

Diógenes Cândido de Lima, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (Uesb)

Doutor em Educação pela Southern Illinois University at Carbondale (EUA). Professor pleno da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (Uesb).

References

AMARAL, Márcia Silva. Identidade de Gênero e(m) representações sociais de uma cultura escolar local: apontamentos discursivos e provocações para a agenda do professor. Orientadora: Fernanda de Castro Modl. 2017. 185 f. Dissertação (Mestrado em Letras: Cultura Educação e Linguagens) – Departamento de Estudos Linguísticos e Literários, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista, 2017.

ASSUNÇÃO, Emerson Tadeu Cotrim. Os letramentos acadêmico e do professor e(m) gestos formativos: a disciplina Seminário Interdisciplinar de Pesquisa (SIP) como locus de investigação. Orientadora: Fernanda de Castro Modl. 2016. 260 f. Dissertação (Mestrado em Letras: Cultura Educação e Linguagens) – Departamento de Estudos Linguísticos e Literários, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista, 2016.

BRAGA, J. Comunidades autônomas de aprendizagem on-line na perspectiva da complexidade. Orientadora: Vera Lúcia Menezes de Oliveira e Paiva. 2007. 207 f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) - Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2007.

BRUNER, J. Pedagogia Cultural. In: BRUNER, Jerome. Cultura da Educação. Lisboa, Portugal: Edições 70, 1996, p.71-95.

COELHO, Fernanda de Castro Batista. Construção identitária e(m) comportamentos na sala de aula: o agenciamento da palavra em dois grupos (um alemão e um brasileiro). 226f. Tese (Doutorado em Letras) – Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2011.

COSCARELLI, C.V. Entre textos e hipertextos. In: Coscarelli C.V. (Org.). Novas tecnologias, novos textos, novas formas de pensar. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2002. p. 65-84.

COSCARELLI, C.V. RIBEIRO, A. E.. Glossário Ceale. Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais-CEFET-MG/Departamento de Linguagem e Tecnologia, Universidade Federal de Minas Gerais-UFMG/Faculdade de Letras, s.d. Disponível em: http://www.ceale.fae.ufmg.br/app/webroot/glossarioceale/verbetes/letramento-digital. Acesso em 12.set.2017

COSTA VAL, Maria da Graça. Texto, textualidade e textualização. In: Ceccantini, J.L. Tápias; Pereira, Rony F.; Zanchetta Jr., Juvenal. Pedagogia Cidadã: cadernos de formação: Língua Portuguesa. v. 1. São Paulo: UNESP, Pró-Reitoria de Graduação, 2004. p. 113-128. Disponível no Teleduc.

ERICKSON, Frederick. Prefácio. In COX, Maria Inês Pagliarini; ASSIS-PETERSON, Ana Antônia de. Cenas da Sala de Aula. 1ª Reimpressão – Campinas, SP: Mercado das Letras, 2003. p. 9-17.

FIEB – Federação das Indústrias do Estado da Bahia. Guia de Educação do Sesi Bahia. 2017. Disponível em: http://sis.fieb.org.br/fieb/sgm/uploads/Arquivos/A_ce484f31-12f5-4ba2-aba8-f4ecc56a7674.pdf. Acesso em 06.jun.2017

FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. Tradução Joice Elias Costa. 3ª Ed. Porto Alegre: Artimed, 2009.

FLICK, Uwe. Qualidade na pesquisa qualitativa. Tradução Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre. Artimed. 2009b.

KERBRAT-ORECCHIONI, Catherine. Análise da conversação: princípios e métodos. Tradução: Carlos Piovezani Filho. São Paulo: Parábola, 2006

LEMOS, A. Coisas. In: Correio do Povo, Caderno de Sábado, Porto Alegre, 26 de março de 2016.

LÉVY, P. As Tecnologias da Inteligência – o futuro do pensamento na era da informática, Rio de Janeiro: Editora 34, (1ª ed 1990), 1993

MAGNANI, José Guilherme Cantor. A Etnografia como prática e experiência. In: Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, ano 15, n. 32, jul/dez. 2009, p.129-156.

MATENCIO, Maria de Lourdes Meirelles. Por uma tipologia da interação em sala de aula. In: MATENCIO, Maria de Lourdes Meirelles. Estudos da língua e aula de língua materna: uma abordagem processual da interação professor/alunos. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2001. P 99-136.

PAIVA. V. L. M. O. Ambientes virtuais de aprendizagem. In: Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 26, n. 30 p. 353-370, dez, 2010

PRIMO, Alex. Interação mútua e reativa: uma proposta de estudo. Revista da Famecos, n. 12, p. 81-92, jun. 2000.

ROCHA, Vilmar do Nascimento; LIMA, Osvaldo Mota Idiomas para a indústria: inglês básico e conversação. In: Seminário de Boas Práticas da Rede Sesi de Educação: projetos premiados em 2015/2016. Salvador. Biblioteca Sesi –Rede Fieb. p.12-21, 2017.

ROJO, Roxane. Entre Plataformas, Odas e Protótipos: Novos Multiletramentos em Tempo de Web 2. In: The ESPecialist: Descrição, Ensino e Aprendizagem, Vol. 38 No. 1 jan-jul 2017. Disponível em: <https://revistas.pucsp.br/index.php/esp/article/view/32219/23261>. Acesso em 16.set.2017.

SANTAELLA, Lucia. A aprendizagem ubíqua na educação aberta. In: Revista Tempo e Espaços em Educação. Sergipe, vol. 7, n. 14, set/dez 2014. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/revtee/article/view/3446/3010. Acesso em 17.10.2017.

SILVA, L. O. Ambientes Virtuais de Aprendizagem – AVAS. In: SILVA, L. O. Estágio supervisionado com uso de ambientes virtuais: possibilidades colaborativas. 2013. 192 f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2013.

SOARES, Claudia Vivien Carvalho de Oliveira. Construção de sentidos em ambientes virtuais de aprendizagem: os fóruns de discussão do Curso Letras Libras – Polo Bahia. Orientadora: Elizabeth Reis Teixeira. 2011. 150 f. Tese (Doutorado em Letras e Linguística) – Instituto de Letras, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2011.

SOARES, Claudia Vivien Carvalho de Oliveira. O ambiente virtual de aprendizagem como prática pedagógica no contexto da educação de surdos. In: Fólio – Revista das Letras. Vitória da Conquista, jan-jun/2014, vol. 6, nº 1, p.65-79.

SOUZA, V. V. S. Dinamicidade e adaptabilidade em comunidades virtuais de aprendizagem: uma textografia à luz do paradigma da complexidade. Orientadora: Vera Lúcia Menezes de Oliveira e Paiva. 2011. 256 f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2011.

WENGER, Etienne. Communities of practice: learning, meaning and identity. Cambridge: Cambridge University Press, 1998

Published

2021-02-15

How to Cite

Rocha, V. do N., & Lima, D. C. de. (2021). APPROACHES AND REMOVALS BY THE EJA EAD STUDENT IN DISCURSIVE DIGITAL GENDER AS SPACE FOR INTERACTION. fólio - Revista De Letras, 12(2). https://doi.org/10.22481/folio.v12i2.7661

Issue

Section

VERTENTES & INTERFACES II: Estudos Linguísticos e Aplicados