The paths of health promotion and the Health Program at School: the context of influence
DOI:
https://doi.org/10.22481/praxisedu.v20i51.13491Keywords:
public policies in education, educational political problems, health policyAbstract
Health promotion, unlike prevention, is not focused on a specific problem. These are actions that seek to maintain health, considering the different realities in the search for quality of life. Political milestones such as the approval of the Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDBEN – National Education Guidelines and Bases Law) and the formulation of the Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN – National Curriculum Parameters) brought health promotion actions closer to the school environment. The Programa Saúde na Escola (PSE – Health at School Program), which is the result of a partnership between the Ministries of Health and Education, seeks to bring these sectors together. Using documentary analysis, this study drew on the Policy Cycle framework proposed by Ball et al. as a theoretical-methodological foundation to understand the Context of Influence underlying the Program's formulation. We highlight the changes in the concept of health and health promotion, the importance of the school environment and the main political milestones that are linked to the formulation of this Program. In this way, it introduces an innovative approach, aiming to shift from a welfare-based model to a health promotion paradigm in the school environment, emphasizing intersectoral collaboration. In this context, we consider the school environment a powerful platform for discussing health and a strategic partner in engaging with the community, playing a crucial role in shaping public health policies.
Downloads
Metrics
References
ALVES, Vânia Sampaio. Um modelo de educação em Saúde para o Programa Saúde da Família: pela integralidade da atenção e reorientação do modelo assistencial. Interface, Botucatu, v. 9, n. 16, p. 39-52, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/YSHbGggsRTMQFjXLgDVRyKb/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 26 jun. 2023.
ASSIS, Ana Marlúcia Oliveira; SANTOS, Sandra Maria Chaves dos; FREITAS, Maria do Carmo Soares de; SANTOS, Joselina Martins; SILVA, Maria da Conceição Monteiro da. O programa saúde da família: contribuições para uma reflexão sobre a inserção do Nutricionista na equipe multidisciplinar. Rev. Nutr., Campinas, SP, v. 15, n. 3, p. 255-66, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rn/a/cxgtLHD94n3VLmwgZvT7rYv/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 13 jun. 2023.
BALL, Stephen John.; BOWE, Richard. Subject departments and the “implementation” of National Curriculum policy: an overview of the issues. Journal of Curriculum Studies, London, v. 24, n. 2, p. 97-115, 1992. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/0022027920240201 Acesso em: 13 jun. 2023.
BALL, Stephen John. Diretrizes políticas globais e relações políticas locais em educação. Currículo sem Fronteiras, v. 1, n. 2, p. 99-116, 2001. Disponível em: https://cutt.ly/tNgtqi0 Acesso em: 1 nov. 2023.
BALL, Stephen John. Education reform: a critical and post structural approach. Buckingham: Open University Press, 1994.
BARONI, Juliane Gonçallo; SILVA, Carla Cilene Baptista. Percepção de profissionais da saúde e da educação sobre o Programa Saúde na Escola. Saúde Debate, Rio de Janeiro, v. 46, n. Especial 3, p. 103-115, nov. 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sdeb/a/CbyxQ6xsPjX5sgvYsfnRZTh/ Acesso em: 29 out. 2024.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996.
BRASIL, Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Fundamental. Brasília, MEC/SEF, 1997.
BRASIL. IEC/FIOCRUZ. Promoção da saúde. Declaração de Alma-Ata. Carta de Ottawa. Declaração de Adelaide. Declaração de Sundsvall. Declaração de Santafé de Bogotá. Declaração de Jacarta. Rede de Megapaíses. Declaração do México. Brasília: Ministério da Saúde, 2001.
BRASIL. Portaria Interministerial nº 749, de 13 de maio de 2005. Constitui a Câmara Intersetorial para a elaboração de diretrizes com a finalidade de subsidiar a Política Nacional de Educação em Saúde na Escola. Diário Oficial da União, 18 maio 2005.
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Política nacional de atenção básica. Brasília: Ministério da Saúde, 2006.
BRASIL. Decreto nº. 6.286, de 5 de dezembro de 2007. Institui o Programa Saúde na Escola - PSE, e dá outras providências. Diário Oficial da União, 6 dez. 2007.
BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria nº 1.861 de 4 de setembro de 2008 - estabelece recursos financeiros pela adesão ao PSE para Municípios com equipes de Saúde da Família, priorizados a partir do Índice de Desenvolvimento da Educação Básica - IDEB, que aderirem ao Programa Saúde na Escola–PSE. Diário Oficial da União, 5 set. 2008.
BRASIL. Ministério da Saúde, Secretaria de Atenção à Saúde, Departamento de Atenção Básica. Saúde na Escola. Brasília: Ministério da Saúde, 2009.
BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Comissão Nacional de Ética em Pesquisa. Normas para pesquisa envolvendo seres humanos (Res. CNS n. 196/96 e outras. 2. ed. Brasília: Ministério da Saúde, 2013.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017.
BRESSAN, Suimar João. Fundamentos das Ciências Sociais. Ijuí, RS: Ed. Unijuí, 2008.
CARVALHO, Adriana Machado Maestri. A inserção do profissional nutricionista no Sistema Único de Saúde: reflexões a partir da experiência de um município da região metropolitana de Porto Alegre – RS. 2005. (Dissertação) - Escola de Saúde Pública do Estado do Rio Grande do Sul, Porto Alegre - RS, 2005. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/lil-427403 Acesso em: 10 jun. 2023.
CAVALCANTI, Patrícia Barreto; LUCENA, Carla Mousinho Ferreira; LUCENA, Pablo Leonid Carneiro. Programa Saúde na Escola: interpelações sobre ações de educação e saúde no Brasil. Textos & Contextos, Porto Alegre, v. 14, n. 2, p. 387-402, ago./dez. 2015. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fass/article/view/21728 Acesso em: 10 jun. 2023.
COSTA, Jéssica Gomes.; CARMO, Edinaldo Medeiros. Produção do Currículo Bahia e a disciplina escolar Ciências: uma análise centrada nos temas integradores. Ciência & Educação, Bauru, v. 28, 2022. DOI: 10.1590/1516-731320220057 Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/fngnyRWcY6Nzh6yFyPbpwCL/?lang=pt Acesso em: 05 out. 2024.
COSTA, Márcia Dalla; RODRIGUES, Rosa Maria; SHULTZ, Gabriel; CONTERNO, Solange. Programa Saúde na Escola: desafios e possibilidades para promover saúde na perspectiva da alimentação saudável. Saúde Debate, Rio de Janeiro, v. 46, n. Especial 3, p. 244-260, nov. 2022. Disponível em: https://ouci.dntb.gov.ua/en/works/4aGgR069/ Acesso em: 30 out. 2024.
COUTINHO, Janine Giubert; GENTIL, Patrícia Chaves; TORAL, Natacha. A desnutrição e obesidade no Brasil: o enfrentamento com base na agenda única da nutrição. Cad. Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 24, Sup. 2, p. 332-40, 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csp/a/HZrgfhSTVmSMbhjKFKfXVVQ/?lang=pt&format=pdf Acesso em: 23 maio 2023.
GOMES, Mauro de Lima. Política Nacional de Promoção da Saúde: potência de transformação ou política secundária? 2009. 88 f. Dissertação (Mestrado em Políticas Públicas e Formação Humana) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2009. Disponível em: https://www.ppfh.com.br/wp-content/uploads/2014/01/D_politicanacional.pdf Acesso em: 10 jun. 2023.
GOMES, Lívia Cardoso. O desafio da intersetorialidade: a experiência do Programa Saúde na Escola (PSE) em Manguinhos, no município do Rio de Janeiro. 2012. 173 f. Dissertação (Mestrado em Saúde Pública) - Fundação Oswaldo Cruz, Escola Nacional de Saúde Pública Sérgio Arouca, Rio de Janeiro, 2012. Disponível em: https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/24563 Acesso em: 10 jun. 2023.
LEAVELL, Hugh Rodman.; CLARCK, Gurney. Medicina Preventiva. São Paulo: McGraw-Hill, 1976.
MAINARDES, Jefferson. A abordagem do ciclo de políticas: explorando alguns desafios da sua utilização no campo da Política Educacional. Jornal de Políticas Educacionais, Curitiba, v. 12, n. 16, p. 1-19, ago. 2018. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/jpe/article/view/59217/36164 Acesso em:10 jun. 2023.
MANO, Maria Amélia. A educação em saúde e o PSF resgate histórico, esperança eterna. Boletim da Saúde, Porto Alegre – RS, v. 18, n. 1, p. 195-202, 2004. Disponível em: http://www.boletimdasaude.rs.gov.br/conteudo/1284/a-educacao-em-saude-e-o-psf-resgate-historico,-esperanca-eterna Acesso em: 4 maio 2023.
MOORE, Rob. Back to the future: the problems of change and possibilities of advance in the sociology of education. British Journal of Sociology of Education, n. 17, p. 145-162, 1996.
MORAES, Edgar Nunes. Atenção à saúde do idoso: aspectos conceituais Brasília: Organização Pan-Americana da Saúde, 2012.
MOREIRA, Rafael da Silveira; MAURICIO, Herika de Arruda; JORDÃO, Lidia Moraes Ribeiro; FREIRE, Maria do Carmo Matias. Implementação do Programa Saúde na Escola: relação com aspectos da saúde bucal dos estudantes. Saúde Debate, Rio de Janeiro, v. 46, n. Especial 3, p. 166-178, nov. 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sdeb/a/DWMfxkzYDRhxhzjp85GNv9N/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 01 nov. 2024.
ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE. Trabalhando juntos pela saúde: relatório mundial da saúde, 2006. Brasília, DF: Ministério da Saúde, 2007. Disponível em: https://www.who.int/publications/i/item/9241563176 Acesso em: 05 set. 2023.
ROCHA, Dais Gonçalves; MARCELO, Vânia Cristina; PEREIRA, Isabel Maria Teixeira Bicudo. Escola Promotora de saúde: uma construção interdisciplinar e intersetorial. Revista Brasileira de Crescimento e Desenvolvimento Humano, São Paulo, v. 12, n. 1, p. 57-63, 2002.
SANTOS, Débora de Souza. Ações Intersetoriais de Educação e Saúde: entre teoria e prática. 2005. Dissertação (Mestrado em Enfermagem) - Programa de Pós-graduação do Departamento de Enfermagem das Faculdades de Ciências Médicas da Universidade Estadual de Campinas. Campinas, 2005.
SCALDAFERRI, Murilo Marques; PIMENTEL, Gabriela Sousa Rêgo; CARMO, Edinaldo Medeiros. O contexto da prática: Como os dirigentes municipais interpretam as propostas do programa saúde na escola. Revista Linguagem, Educação e Sociedade - LES, Teresina, v. 28, n. 58, 2024, Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/4856 Acesso em: 29 out. 2024.
SCALDAFERRI, M. S. Intersetorialidade entre educação e saúde nas políticas públicas: ações nos municípios do médio sudoeste da Bahia. 2022. 143f. Tese (Doutorado em Educação e Contemporaneidade) – Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade da Universidade do Estado da Bahia. Salvador, 2022.
SUTHERLAND, Ralph Willian. Health promotion. In: SUTHERLAND, Ralph Willian.; Health Care in Canada. CPHA: Ottawa, 1992.
VIEIRA, Ana Maria; VIEIRA, Ricardo. Mediações socioculturais: conceitos e contextos. Porto: Edições Afronatmento, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Práxis Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.