EXPERIENTIAL KNOWLEDGE: REFLECTIONS OVER THE PRACTICES IN TEACHING SCIENCE AND BIOLOGY
DOI:
https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i38.6018Keywords:
Biology and Sciences teaching, Experiential knowledge, Teachers trainingAbstract
This investigation has as goal to analyze the Brazilian academic research about experiential knowledge related to Sciences and Biology teaching, presented in the form of theses and dissertations between the years of 2005 and 2012. The study is of qualitative nature and the analysis corpus was composed by thirty academic productions, of which twenty-seven dissertations and three theses. For the present information analysis in these documents, we applied the Thematic Content Analysis. The results of this research leads to the versatility of the experiential knowledge and its different forms of manifestation. Besides that, we verified that the experiential knowledge, for being a practical knowledge about the practice, contributes to “being a teacher” and helps in various ways on the execution of the pedagogical practice.
Downloads
Metrics
References
ANDRADE, Maria da Conceição Moreno de. Saberes disciplinares e experiências articuladas em aulas de Biologia. 101 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências). Universidade Federal Rural de Pernambuco, Pernambuco, Recife, 2007. Orientadora: Profa. Dra. Rosane Maria Alencar da Silva. [D. 07].
MELO, Luiz Arlindo Ramos de. A prática pedagógica e a construção de saberes do biólogo no ensino de Física em Ciências na 8ª série. 112 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática). Universidade Federal do Pará, Pará, Belém, 2007. Orientadora: Profa. Dra. Maria de Fátima Vilhena da Silva. [D. 09].
RODRIGUES, Maria de Lourdes Bandeira. A prática pedagógica dos professores de Ciências Naturais de 5ª a 8ª série do ensino fundamental: discutindo os saberes docentes. 191 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal do Piauí, Piauí, Terezinha, 2007. Orientador: José Augusto de Carvalho Mendes Sobrinho. [D. 10].
MASINI, Elís Regina. Saberes docentes do Ensino Superior: desvelando saberes analisando o contexto. 93 f. Dissertação (Mestrado em Educação para a Ciência e o Ensino de Matemática). Universidade Estadual de Maringá, Paraná, Maringá, 2009. Orientadora: Ana Lúcia Olivo Rosas Moreira. [D. 13].
SOARES, Antonina Mendes Feitosa. Ação docente em Ciências Naturais: discutindo a mobilização dos saberes experienciais. 227 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal do Piauí, Piauí, Teresina, 2010. Orientador: José Augusto de Carvalho Mendes Sobrinho. [D. 17].
CARDOSO, Nilson de Souza. Como ensinam os professores de Ciências Biológicas? Um estudo sobre a relação pesquisa e ensino na prática docente. 109 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Estadual do Ceará, Ceará, Fortaleza, 2011. Orientadora: Isabel Maria Sabino de Farias. [D. 18].
FINCO-MAIDAME, Gabriela. Saberes docentes na interface Biologia/Geociências: contribuições de uma professora em formação continuada. 163 f. Dissertação (Mestrado em Ensino e História de Ciências da Terra). Universidade Estadual de Campinas, São Paulo, Campinas, 2011. Orientador: Henrique César da Silva. [D. 19].
PAREDES, Giuliana Gionna Olivi. Um estudo sobre o PIBID: saberes em construção na formação de professores de ciências. 171 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e em Matemática). Universidade Federal do Paraná, Paraná, Curitiba, 2012. Orientador: Orliney M. Guimarães. [D. 24].
TAKAHASHI, Bruno Tadashi. Trabalho colaborativo entre universidade e escola: proporcionando a formação continuada através da história da Biologia. 100 f. Dissertação (Mestrado em Educação para a Ciência). Universidade Estadual Paulista “Julio de Mesquita Filho”, São Paulo, Bauru, 2012. Orientador: Fernando Bastos. [D. 27].
OLIVEIRA, Rosemary Rodrigues de. O ensino de Ciências nas séries iniciais do ensino fundamental: compreendendo discursos de professoras-alunas do curso pedagogia-cidadã. 150 f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências). Universidade Estadual Paulista “Julio de Mesquita Filho”, São Paulo, Bauru, 2007. Orientador: Renato Eugênio da Silva Diniz. [T. 01].
AMADO, João; COSTA, António Pedro; CRUSOÉ, Nilma. A técnica de Análise de Conteúdo. In: AMADO, João. (Coord.). Manual de Investigação Qualitativa em Educação. 2. ed. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2013, p. 301-351.
AZZI, Sandra. Trabalho docente: autonomia didática e construção do saber pedagógico. In: PIMENTA, Selma Garrido. (Org). Saberes pedagógicos e atividade docente. 4 ed. São Paulo: Cortez Editora, 2005, p.35-60.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 6. ed. Lisboa: Ed. 70, 2011, 223p.
CARMO, Edinaldo Medeiros; SELLES, Sandra Escovedo. As práticas como objeto de análise dos saberes docentes e a produção do conhecimento escolar: combinando ‘modos de fazer’ no ensino de Biologia. In: Congreso Internacional sobre investigación en didáctica de las Ciencias, 9., 2013, Girona, Comunicación... Girona, 2013, p. 2251-2254. Disponível em: <https://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/307821/397800>. Acesso em: 25 de Mai. 2019.
______. Experiências formativas na escola e visões de docência de licenciandos de Ciências Biológicas. Práxis Educacional, Vitória da Conquista: Ediuesb, v.11, n. 19, p. 231-246, 2015. Disponível em: <http://periodicos.uesb.br/index.php/praxis/article/view/4771>. Acesso em: 26 jul. 2019.
GAUTHIER, Clermont. et al. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. 3. ed. Ijuí: Unijuí, 2013, 480p.
GHEDIN, Evandro. Professor reflexivo: da alienação da técnica à autonomia da crítica. In: PIMENTA, Selma Garrido; GHEDIN, Evandro (Org.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2006, p. 129-150.
JACOBUCCI, Daniela Franco Carvalho. Contribuições dos espaços não-formais de educação para a formação da cultura científica. Em Extensão, Uberlândia, v.7, p.55- 66, 2008. Disponível em: <http://www.seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/download/20390/10860>. Acesso em 24 mai. 2019.
MOTA, Ednacelí Abreu Damasceno; PRADO, Guilherme do Val Toledo; PINA, Tamara Abrão. Buscando possíveis sentidos de saber e conhecimento na docência. Cadernos de Educação, n.30, p. 109-134, jan./jun. 2008. Disponível em: <https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/view/1761/1639>. Acesso em 10 jan. 2017.
NUNES, Célia Maria Fernandes. Saberes docentes e formação de professores: um breve panorama da pesquisa brasileira. Educação e Sociedade, ano 22, n.74, p. 27-42, abr. 2001. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/es/v22n74/a03v2274.pdf>. Acesso em: 28 ago. 2015.
SANTOS, José Jackson Reis dos. Sobre saberes construídos com base nas práticas pedagógicas: reflexões introdutórias. In: RAMALHO, Betania Leite; CRUSOÉ, Nilma; NUNES, Claudio Pinto (Org.). Formação para docência profissional: saberes e práticas pedagógicas. 1. ed. Brasília: Liber Livro, 2014, p.87-100.
SCHMIDT, Leide Mara; RIBAS, Mariná Holzmann; CARVALHO, Marlene Araújo de. A prática pedagógica como fonte de conhecimento. In: ALONSO, Myrtes (Org.). O trabalho docente: teoria e prática. 2. ed. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2003, p. 19-36.
PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, Selma Garrido. (Org). Saberes pedagógicos e atividade docente. 4. ed. São Paulo: Cortez Editora, 2005, p.15-34.
SHULMAN, Lee. Those who understand: the knowledge growths in teaching. Educational Reseacher, v.15, n.2, p.4-14, fev. 1986. Disponível em: <https://pdfs.semanticscholar.org/f29d/a5d8c806102b060e7669f67b5f9a55d8f7c4.pdf>. Acesso em: 15 abr. 2015.
______. Knowledge and teaching: foundation of a new Reform. Harvard Educational Review, v.57, n.1, p.1-23, abr. 1987. Disponível em: <https://people.ucsc.edu/~ktellez/shulman.pdf>. Acesso em: 15 abr. 2015.
SILVA, Lidiane Rodrigues Campêlo da. et al. Pesquisa documental: alternativa investigativa na formação docente. In: IX CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO – IX EDUCERE – III ENCONTRO SUL BRASILEIRO DE PSICOPEDAGOGIA – III ESBP, 2009, Curitiba. Anais do IX EDUCERE – III ESBP. Curitiba: Champagnat, 2009, p. 4554-4566. Disponível em: <https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2009/3124_1712.pdf>. Acesso em: 10. jan. 2017.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 17. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014. 325p.
THERRIEN, Jacques. Saber da experiência, identidade e competência profissional: como os docentes produzem sua profissão. Contexto e Educação, v.12, n.48, p.7-36, 1997. Disponível em:
<http://jacquestherrien.com.br/wp-content/uploads/2014/06/Saber-da-Experi%C3%AAncia-Como-os-Docentes-Produzem-sua-Profiss.pdf>. Acesso em: 20 ago. 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.