EDUCATION HISTORY RESEARCH PUBLISHED BY NORTHERN AND NORTHEAST BRAZIL JOURNALS
DOI:
https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i40.6904Keywords:
History of Education, Educação & Formação, Práxis Educacional, Tempos e Espaços em Educação, ExitusAbstract
The research goal was to analyze the production published by the journals Educação & Formação, Práxis Educacional, Tempos e Espaços em Educação and Exitus, in the year 2019. Thematic categories of the "History of Education" were identified in journals in the North and Northeast of Brazil. This is a qualitative research, about state-of-the-art. The methodology is based on the categorical analysis of titles, keywords and abstracts. A total of 41 products were identified and four thematic categories were organized: 1. “Legislation and educational processes”; 2. “Teacher training”; 3. “History of the present time", and 4. “Educational institutions”. The discussions pointed that the literature published by the four studied journals, regarding the History of Education area, was numerous and plural. However, they focus on the sub-area “legislation and educational processes”.
Downloads
Metrics
References
ANANIAS, M.; SANTOS, L. R. “Quando o homem sabe ler, escrever e contar, póde, por sua propria individualidade, desenvolver-se e esclarecer se”: a escolarização de crianças pobres na província da Parahyba do Norte (1855-1866). Educação & Formação, v. 4, n. 10 jan./abr., p. 66-80, 2019. Disponível em: <https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/453>. Acesso em: 05 abr. 2020.
ARGENTI PEREZ, M. C. Infância e escolarização: discutindo a relação família, escola e as especificidades da infância na escola. Práxis Educacional, v. 8, n. 12, p. 11-25, mar. 2012. Disponível em: < http://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/684>. Acesso em: 11 abr. 2020.
REBELO, P. V.; BORGES, G. F. Contributos para o estudo do desenvolvimento do adulto: reflexões em torno da generatividade. Práxis Educacional, v. 5, n. 7, p. 97-114, jul. 2010. Disponível em: < http://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/603>. Acesso em: 11 abr. 2020.
BAKHTIN, M. Questões de literatura e de estética: a teoria do romance. São Paulo: Unesp, 1988.
BARDIN, L. Análise do conteúdo. 4. ed. Lisboa: 70, 2010.
LOPES, A. C. Legislação e processos educativos: a constituição da escola primária no Piauí (1845 A 1889). Educação & Formação, v. 4, n. 10 jan./abr., p. 50-65, 9 jan. 2019. Disponível em: <https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/866>. Acesso em: 05 abr. 2020.
CARVALHO, M. E. G.; LIMA, R. A. Educação superior na paraíba à luz do relatório final da comissão estadual da verdade (1964-1985). Práxis Educacional. v. 15, n. 34, p. 127-147, ago., 2019. Disponível em: <http://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5473>. Acesso em: 05 abr. 2020.
CARVALHO, M. C. A.; DAMASCENO, E. A.; MOURA, M. S. L. Navegando em águas turvas no campo da política e da formação de professores. Revista Exitus, v. 9, n. 3, p. 169-196, jul./set., 2019. Disponível em: <http://www.ufopa.edu.br/portaldeperiodicos/index.php/revistaexitus/article/view/940>. Acesso em: 05 abr. 2020.
CONCEIÇÃO, J. T.; SANTOS, L. D. A temática intelectuais na escrita da história da educação em Sergipe (2004-2018). Práxis Educacional, v. 15, n. 35, p. 407-425, out. 2019. Disponível em: <http://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5689>. Acesso em: 05 abr. 2020.
CARVALHO, M. J. A liderança na organização escolar: o diretor. Práxis Educacional, v. 8, n. 13, p. 193-209, jan. 2013. Disponível em: <http://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/717>. Acesso em: 11 abr. 2020.
DINARTE, L. D.; CORAZZA, S. Espaço poético como tradução didática: Bachelard e a imagem da casa. Educação & Formação, v. 1, n. 2 mai./ago., p. 135-148, 2016. Disponível em: <https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/105>. Acesso em: 11 abr. 2020.
DOMINGOS, F. R. Lei 10.639/2003 questões raciais e identitárias: uma irrevogável ação política, um diálogo necessário na educação básica. Revista Exitus, v. 9, n. 5, p. 22-46, Edição Especial, 2019. Disponível em: <http://www.ufopa.edu.br/portaldeperiodicos/index.php/revistaexitus/article/view/1099>. Acesso em: 05 abr. 2020.
FARIAS, K. S. C. S.; MOURA, A. R. L.; MIGUEL, A. Formação de professores no século XIX e a aritmética de CONDORCET: espectros de vozes em revistas da instrução pública. Revista Exitus, v. 9, n. 2, p. 131-160, abr./jun., 2019. Disponível em: <http://www.ufopa.edu.br/portaldeperiodicos/index.php/revistaexitus/article/view/857>. Acesso em: 10 de out. 2019.
FERREIRA, N. S de A. As pesquisas denominadas “Estado da Arte”. Educação & Sociedade, v. 23, n. 79, p. 257-272, 2002. Disponível em: <https://www.fe.unicamp.br/alle/textos/NSAFAsPesquisasDenominadasEstadodaArte.pdf>. Acesso em: 10 de out. 2019.
FERRONATO, C.; SANTOS, B. S.; SANTOS, A. Instrução paranaense nos oitocentos: os métodos de ensino nos escritos de justiniano de mello e silva. Práxis Educacional, v. 15, n. 32, p.499-517, mai., 2019. Disponível em: <http://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5066>. Acesso em: 27 mar. 2019.
FIALHO, L. M. F.; SANTOS, F. M. B.; SALES, J. A. M. Pesquisas Biográficas na História da Educação. Cadernos de Pesquisa, v. 26, p. 11-29, 2019. Disponível em: <http://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/12743/6898>. Acesso em: 27 mar. 2020.
FIALHO, L. M. F.; SOUSA, F. G. A. DE; NASCIMENTO, K. A. S. DO. Educação & Formação Journal: balance of scientific production (2016-2018). Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 13, n. 32, p. 01-20, 2020. Disponível em: <https://seer.ufs.br/index.php/revtee/article/view/12926/10181>. Acesso em: 27 mar. 2020.
FIALHO, L. M. F.; SOUSA, N. M. C.; DIAZ, J. M. H. Rosa Maria Barros Ribeiro: memórias da trajetória formativa para docência. Revista Cocar, v. 8, p. 371-387, 2020. Disponível em: <https://paginas.uepa.br/seer/index.php/cocar/article/view/3064/1347>. Acesso em: 27 mar. 2020.
FISCHMAN, G.; RAZQUIN, P. Continuidades e transformações da formação de docentes da Argentina: políticas e reformas desde os anos 80. Educação & Formação, v. 4, n. 12 set./dez., 2019. Disponível em: <https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1420>. Acesso em: 05 abr. 2020.
FONSECA, A.; COLARES, A.; DA COSTA, S. Educação Infantil: história, formação e desafios. Educação & Formação, v. 4, n. 12 set./dez., 2019. Disponível em: <https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1270>. Acesso em: 05 abr. 2020.
FRAGA, C. G. R.; BARRETO, D. A. B. Teachers’ subjectivity in english teaching: (auto) biography and narratives. Práxis Educacional, v. 15, n. 31, p. 163-181, 2019. Disponível em: <http://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/4665>. Acesso em: 05 abr. 2020.
FREITAS, A. A califasia e a formação de professores na escola normal de São Paulo. Educação & Formação, v. 4, n. 10 jan./abr., p. 81-64, 2019. Disponível em: <https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/866>. Acesso em: 05 abr. 2020.
FREITAS, Marinaide Lima de Queiroz; SILVA, Jailson Costa da. Trilhas da história oral: memórias da educação de jovens e adultos em Alagoas. Práxis Educacional, v. 15, n. 33, p. 255-277, jul., 2019. Disponível em: <http://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5286>. Acesso em: 05 mar. 2020.
FURTADO, A. C.; ALENCAR, E. S.; AMORIM, R. P. O professor leigo que ensinava matemática no sul do Mato Grosso (década de 60 do século XX): história da sua formação. Revista Exitus, v. 9, n. 2, p. 105-130, abr./jun., 2019. Disponível em: <http://www.ufopa.edu.br/portaldeperiodicos/index.php/revistaexitus/article/view/85>. Acesso em: 05 mar. 2020.
GENÚ, M. A abordagem da ação crítica e a epistemologia da práxis pedagógica. Educação & Formação, v. 3, n. 9 set/dez, p. 55-70, 2018. Disponível em: <https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/856>. Acesso em: 05 mar. 2020.
GOMES-DA-SILVA, P. N. Pedagogia da corporeidade: o decifrar e o subjetivar na educação. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 4, n. 13, p. 15-30, 2014. Disponível em: <https://seer.ufs.br/index.php/revtee/article/view/3255>. Acesso em: 05 mar. 2020.
KUHN, M. C.; BAYER, A. A matemática no periódico o pequeno luterano na década de 1940. Práxis Educacional, v. 15, n. 33, p. 297-319, jul. 2019. Disponível em: <http://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5288>. Acesso em: 05 mar. 2020.
LAKATOS, E. M; MARCONI, M de A. Metodologia científica. 2. ed. São Paulo: Atlas, 1991.
LARA, A. M. Políticas de redução da desigualdade sociocultural. Educação & Formação, v. 1, n. 3 set./dez., p. 140-153, 2016. Disponível em: <https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/118>. Acesso em: 05 mar. 2020.
LIMA, A.; AZEVEDO, M. L. Processo de institucionalização da política nacional e estadual de formação docente: proposições e resistências no Paraná. Educação & Formação, v. 4, n. 12 set./dez., 2019. Disponível em: <https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1126>. Acesso em: 05 abr. 2020.
LIMA, J.; SANTOS, G. Valores, educação infantil e desenvolvimento moral: concepções dos professores. Educação & Formação, v. 3, n. 8 mai/ago, p. 153-170, 2 maio 2018. Disponível em: <https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/275>. Acesso em: 05 abr. 2020.
LIMA, M. C. G. S.; COSTA, C. J.; MENEZES, S. L. Antonio Nunes Ribeiro Sanches e as propostas de reforma do ensino em Portugal no século XVIII: análise das Cartas sobre a Educação da Mocidade (1760). Revista Exitus, v. 9, n. 1, p. 286-314, jan./mar., 2019. Disponível em: <http://www.ufopa.edu.br/portaldeperiodicos/index.php/revistaexitus/article/view/724>. Acesso em: 05 abr. 2020.
LISSEN, E.; FRANCO, M. Una mirada a la trayectoria histórica de la formación de maestros en España durante los siglos XIX y XX. Educação & Formação, v. 4, n. 10 jan./abr., p. 18-49, 2019. Disponível em: <https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/894>. Acesso em: 05 abr. 2020.
MAGALHÃES, J. Reforma da Universidade de Coimbra e a nova ordem dos estudos na transição do antigo regime. Educação & Formação, v. 4, n. 10 jan./abr., p. 7-17, 2019. Disponível em: <https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/865>. Acesso em: 05 abr. 2020.
MENDES, C. L.; CARDOSO, F. A.; MATOS, D. A. S. Currículo e relações de poder: análise de uma reforma curricular para cursos de pedagogia em tempos de conservadorismos. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 12, n. 30, p. 117-138, 2019. Disponível em: <https://seer.ufs.br/index.php/revtee/article/view/9376>. Acesso em: 05 abr. 2020.
MENDES, M. C. F.; FIALHO, L. M. F.; MACHADO, C. J. S. Argentina Pereira Gomes: disseminação de -inovações- didáticas na educação primária na década de 1930. Revista Diálogo Educacional, v. 19, p. 527-550, 2019. Disponível em: <https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/viewFile/24959/23519>. Acesso em: 05 abr. 2020.
MINAYO, M. C de S (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 1994.
MORAIS, F. A. M.; SANTOS, S. C. M. Trajetórias de sucesso escolar: desafios e perspectivas na escola do campo. Revista Exitus, v. 9, n. 5, p. 361 - 390, Edição Especial, 2019. Disponível em: <http://www.ufopa.edu.br/portaldeperiodicos/index.php/revistaexitus/article/view/1111>. Acesso em: 07 abr. 2020.
MORGADO, J. C. O professor como decisor curricular: de ortodoxo a cosmopolita. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 9, n. 18, p. 55-64, 2016. Disponível em: <https://seer.ufs.br/index.php/revtee/article/view/4964/4098>. Acesso em: 07 abr. 2020.
MORORÓ, L. A influência da formação continuada na prática docente. Educação & Formação, v. 2, n. 4 jan/abr, p. 36-51, 2 jan. 2017. Disponível em: <https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/122>. Acesso em: 07 abr. 2020.
NUNES, A. A. C.; ROCHA, L. F. B. V.; FERREIRA, L. M. B. O baião de princesas da casa fanti-ashanti: um estudo cromático no ensino de Arte à luz da Lei Nº 10.639/03. Revista Exitus, v. 9, n. 4, p. 95-120, out./dez., 2019. Disponível em: <http://www.ufopa.edu.br/portaldeperiodicos/index.php/revistaexitus/article/view/1013>. Acesso em: 07 abr. 2020.
PAIVA, P. W. S. C.; MATOS, M. B. Relato de experiência como docente na escola estadual indígena Riachuelo. Práxis Educacional, v. 15, n. 31, p. 471-492, 2019. Disponível em: <http://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/4683 >. Acesso em: 07 abr. 2020.
PEREIRA, A.; RIBEIRO, C. S. A culpabilidade pelo fracasso escolar e a interface com os “problemas de aprendizagem” em discurso. Educação & Formação, v. 2, n. 5 mai./ago., p. 95-110, 2 maio 2017. Disponível em: <https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/138>. Acesso em: 07 abr. 2020.
PINHEIRO, M. L. M.; BARZANO, M. A. L. Classes experimentais baianas e a quebra de paradigmas curriculares: do programa de matemática à prática educativa nas décadas de 1960 e 1970. Revista Exitus, v. 9, n. 5, p. 243 - 270, Edição Especial, 2019. Disponível em: <http://www.ufopa.edu.br/portaldeperiodicos/index.php/revistaexitus/article/view/1107>. Acesso em: 07 abr. 2020.
RICOEUR, Paul. A memória, a história, o esquecimento. 7.ed. São Paulo: Editora Unicamp, 2018.
SANTOS, A.; DAMASCENO, A. A instrução pública no Grão-Pará Imperial: os relatórios dos presidentes e as contradições de um modelo elitista. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 12, n. 30, p. 65-88, 2019. Disponível em: <https://seer.ufs.br/index.php/revtee/article/view/9273>. Acesso em: 07 abr. 2020.
SANTOS, ÂNGELA R. DOS; COLARES, M. L. I. S. Política educacional no âmbito municipal: experiência no interior da Amazônia. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 12, n. 31, p. 319-338, 2019. Disponível em: <https://seer.ufs.br/index.php/revtee/article/view/11733>. Acesso em: 07 abr. 2020.
SANTOS, E. S. C.; FRANÇA, D. M. O elementar para Irene de Albuquerque. Revista Exitus, v. 9, n. 2, p. 186-212, abr./jun., 2019. Disponível em: <http://www.ufopa.edu.br/portaldeperiodicos/index.php/revistaexitus/article/view/85>. Acesso em: 07 abr. 2020.
SANTOS, J. P. L dos.; MOREIRA, N. R. Articulando currículo, prática e cultura: exigências formativas que impactam a escolarização de mulheres negras no ensino superior brasileiro. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 12, n. 31, p. 233-254, 2019. Disponível em: <https://seer.ufs.br/index.php/revtee/article/view/10678>. Acesso em: 07 abr. 2020.
SANTOS, L.; BARRETO, R. A. D. N. Uma escola em cinco fases: o que as memórias revelam sobre a instituição educativa Severiano Cardoso?. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 12, n. 29, p. 81-102, 2019. Disponível em: <https://seer.ufs.br/index.php/revtee/article/view/8994>. Acesso em: 07 abr. 2020.
SCHNEIDER, C.; COSTA, D. A. A importância dos jogos para o ensino de aritmética em manuais de autoria de Theobaldo Miranda Santos. Revista Exitus, v. 9, n. 2, p. 76-104, abr./jun., 2019. Disponível em: <http://www.ufopa.edu.br/portaldeperiodicos/index.php/revistaexitus/article/view/855>. Acesso em: 07 abr. 2020.
SILVA, M. C. L. O ensino de número na escola primária: transformações lidas em manuais didáticos (1888-1965). Revista Exitus, v. 9, n. 2, p. 51-75, abr./jun., 2019. Disponível em: <http://www.ufopa.edu.br/portaldeperiodicos/index.php/revistaexitus/article/view/854>. Acesso em: 07 abr. 2020.
SILVA, R. A. D.; SILVA M. J. A. Pressupostos históricos e políticos da educação de jovens e adultos. Práxis Educacional, v. 15, n. 34, p. 368-389, 2019. Disponível em: <http://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5624>. Acesso em: 07 abr. 2020.
SILVA, V. R.; MIKI, P. S. R. Escola Técnica de Manaus (ETM) à Escola Técnica Federal do Amazonas (ETFAM) - (1942-1965): uma perspectiva histórica. Revista Exitus, v. 9, n. 4, p. 805-831, out./dez., 2019. Disponível em: <http://www.ufopa.edu.br/portaldeperiodicos/index.php/revistaexitus/article/view/1034>. Acesso em: 07 abr. 2020.
SOARES JUNIOR, A.; CURY, C. “Para formar o viveiro de bons marinheiros”: as companhias de aprendizes marinheiros da Parahyba e do Rio Grande do Norte (1871 – 1890). Educação & Formação, v. 4, n. 10 jan./abr., p. 112-130, 2019. Disponível em: <https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/581>. Acesso em: 05 abr. 2020.
SOARES, M. Alfabetização no Brasil: o estado do conhecimento. Brasília, DF: INEP/MEC, 1989.
SOARES, W. J. B. Roberto Moreira, aulas particulares e o ensino de aritmética no século XIX. Revista Exitus, v. 9, n. 2, p. 161-185, abr./jun., 2019. Disponível em: <http://www.ufopa.edu.br/portaldeperiodicos/index.php/revistaexitus/article/view/861>. Acesso em: 05 abr. 2020.
VALLE, H. S.; AMARAL, G. L. A escola de aprendizes marinheiros na cidade do Rio Grande/RS (1861-1889). Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 12, n. 28, p. 295-306, 2019. Disponível em: <https://seer.ufs.br/index.php/revtee/article/view/8632>. Acesso em: 05 abr. 2020.
VIEIRA, C.; NUNES DE FARIA, M. Formação de professores nos debates da I Conferência Nacional de Educação (ICNE - 1927). Educação & Formação, v. 4, n. 10 jan./abr., p. 95-111, 9 jan. 2019. Disponível em: <https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/39>. Acesso em: 05 abr. 2020.
VIZZOTTO, L.; CORSETTI, B.; PEGORARO JÚNIOR, A. A evolução das normas legais na relação público-privada para a educação. Práxis Educacional, v. 15, n. 31, p. 58-79, 2019. Disponível em: <http://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/4659>. Acesso em: 05 abr. 2020.
WASCHINEWSKI, S. C.; RABELO, G. aprovar para modernizar: primeiro plano estadual de educação de Santa Catarina (1969/1980) e o sistema de avanço progressivo. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 12, n. 30, p. 139-154, 2019. Disponível em: <https://seer.ufs.br/index.php/revtee/article/view/9384>. Acesso em: 05 abr. 2020.
ZANOTTO, L.; SOMMERHALDER, A.; MARTINS, A. O. Fragmentos de memórias escolares: contribuições das narrativas na prática de formação de professores. Práxis Educacional, v. 15, n. 34, p. 467-487, 2019. Disponível em: <http://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5629>. Acesso em: 05 abr. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.