Professional training of educator Maria Lília Imbiriba Sousa Colares

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i48.9387

Keywords:

Biography, History of Education, Women's education

Abstract

The study deals with educational training, interrelated with the teaching performance of Doctor Maria Lília Imbiriba Sousa Colares, a professor from Santarém-Pará, who effectively contributed to the expansion of Postgraduate Studies in Education in western Pará. The objective was to understand Lília Colares' educational trajectory, with emphasis on the formative and professional experiences that enabled her to reach a post-doctoral level and effectively contribute to the educational context of Santarém. A biographical study based on Cultural History was developed, which used as a methodology the oral history of life collected through interviews via Google Meet with Lília Colares. The oral sources were analyzed in the intersection with other documents and allowed to infer, as main results, that the biography, even in the face of a restrictive economic context and instability regarding family ping-pong and frequent change of schools, managed not only to conclude high school, but moving to Campinas to pursue a masters and doctoral degree, with the support of her husband. This formative experience allowed him to contribute to the educational scenario of Santarém by developing projects to strengthen democratic management and participate in the implementation of stricto sensu courses considering the region and difficulties experienced by the people of Pará. Her story, in the plot of an exceptional biography, allows not only to preserve the history and memory of educators who were historically invisible, but to cast light on the obstacles that made it impossible for so many other women to reach higher levels of education.

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Lia Machado Fiuza Fialho, Universidade Estadual do Ceará - Brasil

Doutora em Educação Brasileira (UFC). Professora do Centro de Educação, do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Mestrado Profissional em Planejamento e Políticas Públicas da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Líder do Grupo de Pesquisa Práticas Educativas Memórias e Oralidades (PEMO/UECE). Editora da revista Educação & Formação. Pesquisadora produtividade CNPq.

Scarlett O’hara Costa Carvalho, Universidade Estadual do Ceará - Brasil

Doutoranda em Educação (UECE). Bolsista Capes/Funcap pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Integrante do Grupo de Pesquisa Práticas Educativas, Memórias e Oralidade (PEMO/UECE).

Francisca Mayane Benvindo dos Santos, Universidade Estadual do Ceará - Brasil

Mestra pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Integrante do Grupo de Pesquisa Práticas Educativas, Memórias e Oralidade (PEMO/UECE).

Arliene Stephanie Menezes Pereira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - Brasil

Docente do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE). Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Integrante do Grupo de Pesquisas Práticas Educativas, Memórias e Oralidades (PEMO/UECE).

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Published

2021-09-13

How to Cite

FIALHO, L. M. F.; CARVALHO, S. O. C.; SANTOS, F. M. B. dos; PEREIRA, A. S. M. Professional training of educator Maria Lília Imbiriba Sousa Colares . Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 48, p. 392-415, 2021. DOI: 10.22481/praxisedu.v17i48.9387. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9387. Acesso em: 3 jul. 2024.