Professional training of educator Maria Lília Imbiriba Sousa Colares

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i48.9387

Keywords:

Biography, History of Education, Women's education

Abstract

The study deals with educational training, interrelated with the teaching performance of Doctor Maria Lília Imbiriba Sousa Colares, a professor from Santarém-Pará, who effectively contributed to the expansion of Postgraduate Studies in Education in western Pará. The objective was to understand Lília Colares' educational trajectory, with emphasis on the formative and professional experiences that enabled her to reach a post-doctoral level and effectively contribute to the educational context of Santarém. A biographical study based on Cultural History was developed, which used as a methodology the oral history of life collected through interviews via Google Meet with Lília Colares. The oral sources were analyzed in the intersection with other documents and allowed to infer, as main results, that the biography, even in the face of a restrictive economic context and instability regarding family ping-pong and frequent change of schools, managed not only to conclude high school, but moving to Campinas to pursue a masters and doctoral degree, with the support of her husband. This formative experience allowed him to contribute to the educational scenario of Santarém by developing projects to strengthen democratic management and participate in the implementation of stricto sensu courses considering the region and difficulties experienced by the people of Pará. Her story, in the plot of an exceptional biography, allows not only to preserve the history and memory of educators who were historically invisible, but to cast light on the obstacles that made it impossible for so many other women to reach higher levels of education.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Lia Machado Fiuza Fialho, Universidade Estadual do Ceará - Brasil

Doutora em Educação Brasileira (UFC). Professora do Centro de Educação, do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Mestrado Profissional em Planejamento e Políticas Públicas da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Líder do Grupo de Pesquisa Práticas Educativas Memórias e Oralidades (PEMO/UECE). Editora da revista Educação & Formação. Pesquisadora produtividade CNPq.

Scarlett O’hara Costa Carvalho, Universidade Estadual do Ceará - Brasil

Doutoranda em Educação (UECE). Bolsista Capes/Funcap pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Integrante do Grupo de Pesquisa Práticas Educativas, Memórias e Oralidade (PEMO/UECE).

Francisca Mayane Benvindo dos Santos, Universidade Estadual do Ceará - Brasil

Mestra pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Integrante do Grupo de Pesquisa Práticas Educativas, Memórias e Oralidade (PEMO/UECE).

Arliene Stephanie Menezes Pereira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - Brasil

Docente do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE). Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Integrante do Grupo de Pesquisas Práticas Educativas, Memórias e Oralidades (PEMO/UECE).

References

ALVES, F. C.; FIALHO, L. M. F. Currículo na educação infantil: O que pensam os professores?. Práxis educacional, v. 15, p. 251-272, 2019. Disponível em: http://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/index. Acessado em 25 jul. 2021.

ASSIS, S. G.; CONSTANTINO, P. Filhas do mundo: infração juvenil feminina no Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Editora FIOCRUZ. 2001.

BOGDAN, R.C.; BIKLEN, S.K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teorias e aos métodos. Tradução Maria Joao Alvarez, Sara Bahia dos Santos e Telmo Mourinho Baptista. Portugal: Porto Editora, 1994.

BOSI, E. Memória e sociedade: lembranças de velhos. 3. ed. São Paulo: Companhia das

Letras, 1994.

BURKE, P. O que é História Cultural?. Tradução de Sérgio Goes de Paula. Rio de

Janeiro: Jorge Zahar, 2005.

BURKE, P. (Org.). A escrita da história. Tradução de Magda Lopes. São Paulo:

UNESP, 2011.

BRASIL. Presidência da República. Decreto-lei nº 869, de 12 de setembro de 1969. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto-lei/1965-1988/Del0869.htm. Acesso em: 26 jul. 2021.

BRASIL. Leis de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394 de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 27 jul. 2021.

BRASIL. Lei nº 5.692, de 11 de agosto de 1971. Fixa Diretrizes e Bases para o Ensino de 1º e

º Graus, e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil,

Poder Executivo, Brasília, DF, 12 ago. 1971.

CARINO, J. A. A biografia e sua instrumentalidade educativa. Educação e

Sociedade, Campinas, v. 20, n. 67, p.153-182, 1999. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/pfcpbdYWBNLMVktGRhKKNYM/abstract/?lang=pt Acesso em: 11 ago. 2021.

CHARTIER, Roger. A história cultural entre práticas e representações. Trad. de

Maria Manuela Galhardo. Lisboa: Difusão Editora, 1988.

COLARES, M. L. I. S. Entrevista concedida a Francisca Mayane Benvindo dos Santos por Maria Lília Imbiriba Sousa Colares. Google Meet, 4 de junho de 2021. Duração: 1h15 min.

DOSSE, F. O desafio biográfico: escrever uma vida. 2. ed. São Paulo: Universidade de São Paulo, 2015.

ESQUISANI, R. S. S. Entre percursos, fontes e sujeitos: pesquisa em educação e uso da história oral. Educação e Pesquisa, v.38, n. 1, p. 217-228, mar. 2012. Disponível em https://www.scielo.br/j/ep/a/dQtstrhQB3GQjC4Kx7smv4y/?lang=pt Acesso em 11 ago. 2021.

FIALHO, L. M. F. A vida de jovens infratores privados de liberdade. Fortaleza: Edições UFC, 2015.

FIALHO, L. M. F; CARVALHO, S. O. C. História e memória do percurso educativo de Célia Goiana. Série Estudos, v. 22, p. 137-157, 2017. Disponível em: http://www.serie-estudos.ucdb.br/index.php/serie-estudos /article/view/992. Acesso em 2 de julho de 2021.

FIALHO, L. M. F; SANTOS, M. B; SALES, J. A. M. Pesquisas biográficas na história da educação. Cad. Pesq., v.26, n.3, jul./set, 2019. Disponível em http://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/12743/0 Acesso em: 11 ago.2021.

FIALHO, L. M. F.; FREIRE, V. C. C. Educação formativa de uma líder política cearense: Maria Luiza Fontenele (1950-1965). Cadernos de História da Educação, v. 17, p. 343, 2018. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/che/article/view/43290. Acesso em: 29 abr. 2021.

FIALHO, L. M. F.; LIMA, A. M. S.; QUEIROZ, Z. F. Biografia de Aída Balaio: prestígio social de uma educadora negra. Educação Unisinos, v. 23, p. 48-67, 2019. Disponível em: http://revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/edu.2019.231.04. Acesso em: 28 abr. 2021.

FIALHO, L. M. F.; QUEIROZ, Z. F. Maria Neli Sobreira: história e memória da educação em Juazeiro do Norte. Educar em Revista, v. 34, p. 67-84, 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S010440602018000400067&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 28 abr. 2021.

FIALHO, L. M. F.; SA, E. C. V. Educadora Henriqueta Galeno: a biografia de uma literata e feminista (1887- 1964). História da Educação, v. 22, p. 169-188, 2018. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/asphe/article/view/75182 Acesso em: 29 abr. 2021.

FIALHO, L. M. F.; SANTOS, H. F.; FREIRE, V. C. C. Biografia da Professora Raquel Dias Araújo: um olhar sobre a docência universitária e a militância política. History of Education in Latin America - HistELA, v. 3, p. 1-14, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/histela/article/view/20562/12765.Acesso em: 29 abr. 2021.

FIALHO, L. M. F.; SOUSA, F. G. A.; NASCIMENTO, L. B. S. Biografia da educadora Josete Sales: reflexos da formação de professoras no Ceará. Roteiro, v. 45, 2020. Disponível em: https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23790 Acesso em: 29 abr. 2021.

FIALHO, L. M. F.; SOUSA, N. M. C.; DIAZ, J. M. H. Rosa Maria Barros Ribeiro: memórias da trajetória formativa para docência. Revista Cocar, v. 8, p. 371-387, 2020. Disponível em: https://paginas.uepa.br/seer/index.php/cocar/article/view/3083 Acesso em: 29 abr. 2021.

FIALHO, L. M. F.; SOUSA, F. G. A.; FREIRE, V. C. C. Pesquisas em História da Educação publicadas por periódicos do Norte e Nordeste do Brasil. Práxis Educacional, v. 16, p. 382-403, 2020. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6904

FIALHO, L.M. F.; HERNÁNDEZ DÍAZ, J. M. Maria Zelma de Araújo Madeira: memórias de formação e resistências da docente universitária negra. Revista Diálogo Educacional, v. 20, p. 775-796, 2020. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/26441 Acesso em: 28 abr. 2021.

FIALHO, L. M. F.; SOUSA, F. G. A. de. Irmã Elisabeth Silveira e a educação feminina no Colégio da Imaculada Conceição, Fortaleza-CE. Revista Diálogo Educacional, v. 21, p. 191-316, 2021. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/27388. Acesso em: 28 abr. 2021.

FREITAS, M. C.; BICCAS, M. S. História social da educação no Brasil (1926-1996). São Paulo: Cortez, 2009.

GODINHO, T. Mulheres brasileiras: reinventando a vida, a história, a cultura. In:

ASSIS, M. E. A; SANTOS, T. V. (Org.) Memória feminina: mulheres na história, história

de mulheres. -Recife: Fundação Joaquim Nabuco. Editora Massangana, 2016.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA – IBGE. Cidades. 2010. Disponível em https://cidades.ibge.gov.br/brasil/pa/santarem/panorama

LE GOFF, J. História e Memória. Campinas, SP: Editora Unicamp, 1990.

LEVI, G. Sobre a Micro-História. In: BURKE, P. (Org.). A escrita da História: novas perspectivas. São Paulo: Unesp, 1992. p. 133-162.

LOPES, T. M. R.; SOUSA, F. G. A.; FIALHO, L. M. F. Maria Zuíla e Silva Morais: Pioneirismo e protagonismo na fundação da Apae de Juazeiro. Revista Entreideias: Educação, Cultura e Sociedade, v. 9, p. 89-108, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/entreideias/article/view/35197 Acesso em: 29 abr. 2021.

LORIGA, S. O pequeno x: da biografia à história. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

LOZANO, J. E. A. Prática e estilos de pesquisa na história oral contemporânea. In: FERREIRA, Marieta de Moraes; AMADO, Janaína. Usos e abusos da história oral. 8ª. ed. - Rio de Janeiro: FGV, 2006. p.15-25.

MAINETTI, A. C; WANDERBROOCKE, A. C. N. de S. Avós que assumem a criação de netos. Pensando fam., Porto Alegre, v. 17, n. 1, p. 87-98, jul. 2013. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-494X2013000100009&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 27 jul. 2021.

MEIHY, J. C. S. B.; HOLANDA, F. História oral: como fazer como pensar. São Paulo: Contexto, 2007.

MINAYO, M. C. S. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 18. ed. Petrópolis: Vozes, 2001.

MENDES, M. C. F.; COSTA, M. A. A.; BRANDENBURG, C.; FIALHO, L. M. F. Iolanda dos Santos Mendonça: a participação das mulheres em movimentos indígenas (1970-2000). Cambios y Permanencias, v. 11, p. 828-853, 2020. Disponível em: https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistacyp/article/view/11094 Acesso em: 29 abr. 2021.

MENDES, M. C. F.; FIALHO, L. M. F.; MACHADO, C. J. S. Argentina Pereira Gomes: disseminação de -inovações- didáticas na educação primária na década de 1930. Revista Diálogo Educacional, v. 19, p. 527-550, 2019. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/viewFile/24959/23519. Acesso em: 28 abr. 2021.

PEREIRA, A. S. M.; GOMES, D. P. Educación Física en Brasil: recorrido histórico educativo de 1851 a 2017. Lecturas: Educación Física y Deportes, v. 22, n. 238, p. 94-101, 25 mar. 2018. Disponível em: https://www.efdeportes.com/efdeportes/index.php/EFDeportes/article/view/93.Acesso em: 26 jul. 2021.

RODRIGUES, R. M. Biografia e Gênero. In: FIALHO, L. M. F, VASCONCELOS, J. G, SANTANA, J. R. (Orgs.). Biografia de Mulheres. Fortaleza: EdUECE, 2015.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis – RJ: Vozes, 2014.

THOMPSON, P. A voz do passado. Tradução de Lólio Lourenço de Oliveira. Rio de

Janeiro: Paz e Terra, 1992.

VILAS-BOAS, Sergio. Biografismo: reflexões sobre as escritas da vida. 2. ed. São Paulo: Unesp, 2014.

Published

2021-09-13

How to Cite

FIALHO, L. M. F.; CARVALHO, S. O. C.; SANTOS, F. M. B. dos; PEREIRA, A. S. M. Professional training of educator Maria Lília Imbiriba Sousa Colares . Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 48, p. 392-415, 2021. DOI: 10.22481/praxisedu.v17i48.9387. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9387. Acesso em: 21 nov. 2024.