Possibilities and challenges on the path to consolidating periodicals in the field of teacher training: the experiences of the International Journal of Teacher Training and the Journal of Initiation to Teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/riduesb.v9i1.14668

Keywords:

Periodicals, Teacher training, Scientific divulgation, Young Periodicals

Abstract

Therefore, the objective of this editorial is to highlight the importance of specialized journals for the configuration of teacher training as a field of knowledge, as well as to point out the limits and difficulties in consolidating journals in this field. We hope that the reflections made here can expand current discussions on the processes of evaluating academic production, especially with regard to pressure for impact, and shed light on the role of young journals in disseminating research results and experiences in this field.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRADE, Iasmin Santana; TEIXEIRA, Paulo Marcelo Marini. Estudo de aplicação de uma sequência didática CTS centrada na preservação do bioma Caatinga. Revista de Iniciação à Docência, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 20 - 43, 2020. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/6143. Acesso em: 09 mar. 2024.

ANDRÉ, Marli. Formação de professores: a constituição de um campo de estudos.

Educação, Porto Alegre, v. 33, n. 3, p. 174-181, 2010. Disponível em:

http://educa.fcc.org.br/pdf/reveduc/v33n03/v33n03a02.pdf. Acesso em 29 fev. 2024.

BASTOS, Ana Paula Solino.; GEHLEN, Simoni Tormöhlen. Apresentação do Dossiê "Paulo Freire: olhares sobre a formação docente". Revista de Iniciação à Docência, v. 6, n. 2, p. 342-344, 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/10078.

Acesso em: 15 abr. 2024.

BRITO, Talamira Taita R.; CORTELA, Beatriz Salemme C. Apresentação. Revista de Iniciação à Docência, v. 5, n. 1, p. 1-3, 2020. Disponível em:

https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/6802. Acesso em: 15 abr. 2024.

CACHAPUZ, António; PRAIA, João; GIL-PÉREZ, Daniel; CARRASCOSA, Jaime; MARTÍNEZ

TERRADES, Isa. A emergência da didática das ciências como campo específico de conhecimento. Revista Portuguesas de Educação, v. 14, n. 1, p 155-195. 2001. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/374/37414108.pdf. Acesso em 20 mar. 2023.

CACHAPUZ, Antonio; PRAIA, João; JORGE, Manuela. Da educação em Ciência às orientações para o ensino das Ciências: um repensar epistemológico. Ciência & Educação, Bauru, v.10, n.3, p. 363-381, 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/dJV3LpQrsL7LZXykPX3xrwj/?format=pdf&lang=pt. Acesso em 27 mar. 2024.

CARDOSO, Marilete Calegari; FIGUEIREDO, Sandra de Oliveira, SOARES, Sara Evangelista da Conceição. Atratividade da carreira docente na educação básica: fios de reflexões sobre o prazer e o sofrimento da professoralidade. Revista de Iniciação à Docência, v. 1, n.1, p. 25-36, 2016. Disponível em:

https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/1590. Acesso em 15 abr. 2024.

CHAPANI, Daisi Teresinha; JESUS, Alaércio Moura de. Vamos falar sobre as dificuldades de editoração de periódicos emergentes? Revista Geo-conexões On-line, [S. l.], v. 4, n. 3, p. 2–26, 2024. Disponível em: https://geoconexoesonline.com/revista/article/view/167. Acesso em: 8 jul. 2024.

CHAPANI, Daisi Teresinha.; SANTOS, Tamires Batista.; RIBEIRO, Vinicius. B. Inovação pedagógica: possibilidades vislumbradas no contexto de um subprojeto de educação em ciências. Revista de Iniciação à Docência, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 37-50, 2016.Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/1591. Acesso em: 21 mar. 2024.

CNPq. Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. Plataforma Lattes. Diretório de Grupos de Pesquisa no Brasil. Brasília: CNPq, [2024]. Disponível em: https://lattes.cnpq.br/web/dgp. Acesso em 21 mar. 2024.

FARIA, Denise Medeiros.; RODRIGUES, Rogério Pacheco; VIEIRA, Nayara Martins; ADAMS, Fernanda Welter; KLEIN, Karina Vitti. QuímiLudi: Um jogo aplicado com alunos do ensino médio integrado à Educação Profissional e Tecnológica. Revista de Iniciação à Docência, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 26-42, 2022. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/10405. Acesso em: 5 mar. 2024.

FERREIRA, Vinicius Kauê. O problema (i): impactus. Novos Debates, v. 6, n. 1-2, E6210, 2020. Disponível em: http://novosdebates.abant.org.br/v6-n1-2/. Acesso em 05 jun. 2023.

MAFRA, Samantha Marina; KIELING, Sueli Farias. Preparação do professor para o ensino de alunos com deficiência: estudo de caso em uma instituição federal de ensino. Revista de Iniciação à Docência, v. 7, n. 1, p. 209-226, 2022. Disponível em:

https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/10315. Acesso em: 15 abr. 2024.

MARCELO GARCIA, Carlos. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.

MEGID NETO, Jorge. Três décadas de pesquisas em Educação em Ciências: tendências de teses e dissertações (1972-2003). In: NARDI, R. (org.) A pesquisa em Ensino de Ciências no Brasil: alguns recortes. São Paulo: Escrituras, 2007. p. 341-354.

MENDES, Márcia de Cassia Santos.; GUSMÃO, Maria Aparecida Pacheco. Formação continuada pós Pacto-BA e PNAIC: o ensino da leitura e da escrita no ERE à luz de fios discursivos freireanos. Revista de Iniciação à Docência, v. 6, n. 2, p. 283-298, 2021.

Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9465. Acesso em: 15 abr. 2024.

NARDI, Roberto. A área de ensino de Ciências no Brasil: fatores que determinaram sua constituição e suas características segundo pesquisadores brasileiros. Bauru, 2005. 170f. Tese (Livre Docência) – Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista, Bauru, 2005.

NUNES, Everardo Duarte. A revista Ciência & Saúde Coletiva e o processo de institucionalização de um campo de conhecimentos e práticas. Ciência & Saúde Coletiva [s. l.]. v. 20, n. 7, p. 1975-1982, 2015. Disponível em:

https://www.scielosp.org/article/csc/2015.v20n7/1975-1982/#. Acesso em: 29 fev. 2024.

PASCUCI, Lucilaine. Paradoxos e o desenvolvimento de periódicos emergentes. Revista Gestão & Conexões. Vitória (ES), v. 8, n. 3, p. 13-17, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/ppgadm/article/view/27713/18688. Acesso em 05 jun. 2023.

PASSOS, Angela Meneghello; PASSOS, Marinez Meneghello; ARRUDA, Sergio de Mello. Campo formação de professores: um estudo em artigos de revistas da área de ensino de ciências no Brasil. Investigações em Ensino de Ciências, [s. l.], v.15, p. 1, p. 219-255, 2010. Disponível em: https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/322/209. Acesso em 28 mar. 2024.

PASSOS, Marinez Meneghello; NARDI, Roberto; ARRUDA, Sergio de Mello. O campo formação de professores em revistas brasileiras da área de educação matemática. Educ. Mat. Pesqui., São Paulo, v. 10, n. 1, p. 51-92, 2008. Disponível em:

https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/1644/1060. Acesso em 28 mar. 2023.

SÁ, Katia Nunes; DIAS, Cristiane Maria Carvalho Costa; BARRETO SEGUNDO, João de Deus. Critérios para a consolidação de um periódico de pesquisa científica em fisioterapia. Revista Pesquisa em Fisioterapia. v. 6, n. 3, p. 317-340, 2016. Disponível em: https://www5.bahiana.edu.br/index.php/fisioterapia/article/download/1028/679. Acesso em 06 jun. 2023.

SANTOS, Bruno Barboza; SILVA, Iago Sinésio Ferris; FALCÃO, Taciana Pontual. Integração do Pensamento Computacional e das Tecnologias Educacionais no Ensino Superior: um recorte com os cursos de licenciatura em Ciências Biológicas do Estado de Pernambuco. Revista de Iniciação à Docência, v. 7, n. 2, p. 148-166, 2022. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/10812. Acesso em: 15 abr. 2024.

SILVA, Pedro Henrique Felix; DAXENBERGER, Ana Cristina Silva. Educação Multicultural, Ensino Médio e Formação Docente: intervenções didáticas para a valorização e ressignificação indígena. Revista de Iniciação à Docência, v. 8, n. 1, p. e13359, 1-20, 2023. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/13359. Acesso em: 15 abr. 2024.

SILVA, Silvana do Nascimento; ALCANTUD-DIAZ, Maria.; BELTRÁN-LLAVADOR, José. Apresentação: Formar docentes em uma cultura de paz, sustentabilidade, solidariedade e justiça social. Revista de Iniciação à Docência, v. 8, n. 1, p. e12896, 1-6, 2023. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/12896. Acesso em: 15 abr. 2024.

SOUZA, Gustavo Pereira; OLIVEIRA, Gleice Kely P.; MIRANDA, Eduardo Oliveira. O estágio supervisionado em Geografia: o que nos provoca a Educação Intercultural?. Revista de Iniciação à Docência, v. 2, n. 2, 2018. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/3299. Acesso em: 15 abr. 2024.

TEIXEIRA, Paulo Marcelo Marini. Revista de Iniciação à Docência: uma breve apresentação Revista de Iniciação à Docência, v. 1, n. 1, p. 1-4, 2016. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/1587/1368. Acesso em: 11 mar. 2024.

Published

2024-04-17

How to Cite

Chapani, D. T., Shigunov Neto, A., & Duarte, A. C. S. (2024). Possibilities and challenges on the path to consolidating periodicals in the field of teacher training: the experiences of the International Journal of Teacher Training and the Journal of Initiation to Teaching. Revista De Iniciação à Docência, 9(1), e14668, 1-12. https://doi.org/10.22481/riduesb.v9i1.14668

Issue

Section

Apresentação