Education as a public law: reflections on learning in pandemic times

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v18i49.11810

Keywords:

right to education, pandemic COVID-19, remote teaching

Abstract

The pandemic of the new coronavirus, among so many aspects, has restricted access to schools, as a coping measure to reduce contagion. Thus, this article aimed to promote a dialogue on the impacts of COVID-19 on education, in the year 2020, having as its main focus an analysis of the challenges and legal strategies (at the federal level) to guarantee the right to learning and its consequences in the midst of actions undertaken during the pandemic. It is a documentary research carried out from the analysis of the educational legislation proposed to meet the pandemic scenario and the current scientific publications. The results showed that the Brazilian educational legislation directed the adoption of strategies to guarantee the right to learning through remote education and those, added to the experienced situation, reinforced the picture of social inequality in the country.

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Author Biographies

Lúcia Gracia Ferreira, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia/Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos. Pós-doutorado pela Universidade Federal da Bahia (UFBA) e Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Professora Adjunta da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia e da UESB-Itapetinga. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFBA e da UESB. Líder do Grupo de Pesquisa e Estudos Pedagógicos (CEPEP/ CNPq/UESB).

Rita de Cássia Souza Nascimento Ferraz, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - Brasil

Doutora em Psicologia pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Pós-doutorado em Educação pela UFBA. Professora Titular da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da UESB. Líder do Grupo de Pesquisa e Estudos Pedagógicos (CEPEP/CNPq/UESB.

Roselane Duarte Ferraz, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Recife (UFPE). Pós-doutorado em Educação pela Universidade Federal da Bahia. Professora Adjunta da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da UESB. Integrante do Grupo de Pesquisa e Estudos Pedagógicos/UESB.

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Published

2022-12-27

How to Cite

FERREIRA, L. G.; FERRAZ, R. de C. S. N.; FERRAZ, R. D. Education as a public law: reflections on learning in pandemic times. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 18, n. 49, p. e11810, 2022. DOI: 10.22481/praxisedu.v18i49.11810. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11810. Acesso em: 22 jul. 2024.