Narratives of pedagogy students: unveiling formative experiences
DOI:
https://doi.org/10.22481/praxisedu.v19i50.12328Keywords:
teacher training, professional learning, inclusive educationAbstract
The study focuses on teacher training to address the diversity of students within the common classroom. We present a research developed in a study group with graduates of Pedagogy that carried out an extracurricular internship in the municipal education network and, among their functions, supported students with special educational needs. The research makes use of the biographical method and the present paper assesses the reflexes of the students’ experience in this stage, especially in their training to deal with the educational process of such students. The group meetings were audiotaped and later transcribed. The analytical procedure sought to interpret how the experience affected the students. The results, organized in three thematic axes, highlight the contributions of the biographical narrative to create proximity between the training, the teaching profession, and the concrete conditions of the school and the teaching work.
Downloads
Metrics
References
ALENCAR, Laine Cristina Forati de. Estágio extracurricular no curso de pedagogia: sentidos produzidos em um grupo de estudos com foco na educação inclusiva. 2020. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação, Universidade São Francisco, Itatiba, 2020.
BAKHTIN, Mikael. Estética da criação verbal. 4 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
BEZERRA, Giovani Ferreira. A Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva: a Problemática do Profissional de Apoio à Inclusão Escolar como um de seus efeitos. Revista Brasileira de Educação Especial, Bauru, v. 26, n. 4, p. 673-688, 2020. DOI: 10.1590/1980-54702020v26e0184. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbee/a/B8T8rMXW8BzMJnNq5JBsXqK/?lang=pt Acesso em: 08 fev. 2023.
CAIADO, Katia Regina Moreno; MARTINS, Larissa de Souza; ROSSETO, Antonio Nicole Dragone. A Educação Especial em escolas regulares: tramas e dramas do cotidiano escolar. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 9, n. 28, p. 621-632, 2009. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1981-416x2009000300015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 02 fev. 2023.
CARNEIRO, Relma Urel Carbone; PEDROSO, Cristina Cinto Araújo; SANTOS, Denise Cristina França. Inclusão escolar na perspectiva do professor especializado. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 17, n. 4, p. 2880–2897, 2022. DOI: 10.21723/riaee.v17i4.17454. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17454 Acesso em: 3 fev. 2023.
DAINEZ, Débora, SMOLKA, Ana Luiza Bustamante, SOUZA, Flavia Faissal de. A dimensão constitutiva do meio: implicações políticas e práticas em educação especial. Educação & Sociedade, Porto Alegre, v. 43, p. 1-17, 2022. DOI: 10.1590/ES.256418. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/LnMmbHnMMDGvksFyjjG9Lfv/?lang=pt Acesso em: 08 fev. 2023
DELORY-MOMBERGER, Christine. Biografia e Educação: Figuras do indivíduo-projeto. Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2008.
DELORY-MOMBERGER, Christine. A condição biográfica: ensaios sobre a narrativa de si na modernidade avançada. Tradução Carlos Eduardo Galvão Braga, Maria da Conceição Passeggi, Nelson Patriota. Natal: EDUFRN, 2012.
DIAS, Viviane Borges; SILVA, Luciene Maria da. Educação inclusiva e formação de professores: o que revelam os currículos dos cursos de licenciatura?. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 43, p. 406-429, 2020. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6822. Acesso em: 8 fev. 2023.
FREITAS, Luís Carlos. Avaliação: para além da “forma escola”. Educação: Teoria e Prática, Rio Claro, v. 20, n.35, p. 89-99, 2010. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/4086 Acesso em: 23 jan. 2019.
JANNUZZI, Gilberta de Martino. A educação do deficiente no Brasil: dos primórdios ao início do século XXI. 2 ed. Campinas: Autores Associados, 2006.
JOSSO, Marie-Christine. Proceso Autobiográfico de (Trans)Formación Identitaria y de Conocimiento de Sí. Revista Mexicana de Investigación Educativa, Ciudad de México, v. 19, n. 62, p. 735-761, 2014. Disponível em: https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662014000300005 Acesso em: 24 jan. 2019.
KASSAR, Monica de Carvalho Magalhães. A formação de professores para a educação inclusiva e os possíveis impactos na escolarização de alunos com deficiências. Cadernos Cedes, Campinas, v. 34, n. 93, p. 207-224, 2014.
MICHELS, Maria Helena. Formação do professor de Educação Especial no Brasil. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 40., 2021, Belém. Anais eletrônicos [...]. Belém: Universidade Federal do Pará. 2021, p. 1-7. Disponível em: http://anais.anped.org.br/sites/default/files/gt15-trabalho_encomendado_40rn.pdf. Acesso em: 8 fev. 2023
MONTEIRO, Cibele Moreira; FREITAS, Ana Paula de. A (trans)formação de educadores por meio do trabalho com narrativas no contexto inclusivo. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, v. 6, n. 19, p. 910-926, 2021. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/11173. Acesso em: 01 fev. 2023.
NÓVOA, Antonio. Para una formación de profesores construida dentro de la profesión. Revista de Educación, Madrid, n. 350, p. 203-2018, 2009. Disponível em: http://www.revistaeducacion.mec.es/re350/re350_09.pdf. Acesso em: 24 jan. 2019.
PASSEGGI, Maria da Conceição. Narrar é humano! Autobiografar é um processo civilizatório. In: PASSEGGI, Maria da Conceição; SILVA, Vivian Batista da (org.) Invenções de vida, compreensões de itinerários e alternativas de formação. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010, p. 103-119. (Séries Arte de Viver, Conhecer e Formar).
PASSEGGI, Maria da Conceição. Reflexividade narrativa e poder auto(trans)formador. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 44, p. 93-113, 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8018.Acesso em: 8 fev. 2023.
PEREIRA, Daniel Novaes Gomes. Por entre olhares, o humano: processos de constituição de uma criança (com autismo) no segundo ano do ensino fundamental. 2022. Tese (Doutorado em Educação). Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação, Universidade São Francisco, Itatiba, 2022.
PLETSCH, Márcia Denise. A formação de professores para a educação inclusiva: legislação, diretrizes políticas e resultados de pesquisas. Educar em Revista, Curitiba, n. 33, p. 143-156, 2009. DOI: 10.1590/S0104-40602009000100010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/VNnyNh5dLGQBRR76Hc9dHqQ/?lang=pt. Acesso em: 08 fev. 2023.
PLETSCH, Márcia Denise, SOUZA, Flavia Faissal. Educação comum ou especial? Análise das diretrizes políticas de educação especial brasileiras. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 16, n. 2, p. 1286-1306. 2021. DOI: 10.21723/riaee.v16iesp2.15126. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/15126 Acesso 8 fev. 2023.
SARMENTO, Teresa. Histórias de vida de educadoras de infância. Lisboa: Instituto de Inovação Educacional, 2002.
SARMENTO, Teresa. Formação de Professores para uma Sociedade Humanizada. Revista de Educação, Campinas, v. 22, n. 2, p. 285-297. 2017. Disponível em: https://seer.sis.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/3679. Acesso em: 10 dez. 2018
SMOLKA, Ana Luiza Bustamante. Ensinar e significar: as relações de ensino em questão ou das (não)coincidências nas relações de ensino. In: SMOLKA, Ana Luiza Bustamante; NOGUEIRA, Ana Lúcia Horta (org.). Questões de Desenvolvimento Humano: práticas e sentidos. Campinas: Mercado de Letras, 2010, p. 107-128.
SOARES, Magda. “O problema não é o método de alfabetização, é alfabetizar sem método” – entrevista com Magda Soares. Cadernos Cenpec, São Paulo, v. 6, n. 1, p.143-164, 2016. DOI:10.18676/cadernoscenpec.v6i1.355. Disponível em: https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/355 Acesso em: 8 fev. 2023.
SOUZA, Flavia Faissal, DAINEZ, Débora. Defectologia e Educação Escolar: implicações no campo dos Direitos Humanos. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 47, p. 1-18, 2022. DOI: 10.1590/2175-6236116863vs01. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/4hWG3gGsrzKdpwN3PmgZLbS/?lang=pt Acesso em: 08 fev. 2023.
VICENTINI, Paula Perin; GALLEGO, Rita de Cássia; LUGLI, Rosário Genta; SILVA, Vivian Batista da. Vivências iniciais no magistério e formação para a sensibilidade na sala de aula. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 44, p. 190-218, 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8023. Acesso em: 8 fev. 2023.
VYGOTSKY, Lev. A construção do pensamento e da palavra. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
VYGOTSKY, Lev. Problemas da defectologia. São Paulo: Expressão Popular, 2021. (vol. 1.)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Práxis Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.