PRE-SERVICE TEACHING UNDERGRADUTE COURSES PRACTICUM ADVISORS IN BRAZIL: ANALYSIS OF NATIONAL DOCTORAL THESIS 2014 – 2018
DOI:
https://doi.org/10.22481/rpe.v16i43.6777Keywords:
Practicum , Advisor Teachers, Initial Teacher TrainingAbstract
This research, based on a documentary inventory, analyzed doctoral thesis available in the Catalog of Thesis and Dissertations of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel, CAPES, with a focus on pre-service teaching undergradute courses practicum advisors. The guiding question of this study is: what do the thesis point out regarding the pre-service teaching undergradute courses practicum advisors, their training role in the context of internships in pre-service teaching courses? In methodological terms, we analyzed the set of six doctoral thesis using the
qualitative research approach and documentary analysis as a data collection technique. As a main consideration, based on what the thesis point out, we emphasize that practicum advising in Brazilian pre-service teaching courses should be conceived as formative guidance, that is, as an educational praxis. We understand that this concept helps us to think about the organically articulated processes of initial teacher education, without the dualism that separates theory from practice.
Downloads
Metrics
References
BRASIL, Lei n. 11.788, de 25 de setembro de 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11788.htm. Acesso em: 28 mar. 2020.
CARVALHO, Marília Pinto de. Trabalho Docente e Relações de Gênero – algumas indagações. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 2, p. 77 – 84, 1996.
CUNHA, Amélia T. B. da. Sobre a Carreira Docente, a Feminização do Magistério e a Docência Masculina na Construção do Gênero e da Sexualidade Infantil. In: Reunião regional da Anped sul, 9, 2012, Caxias do Sul/RS, Anais... Caxias do Sul: Universidade de Caxias do Sul, 2012.
DANIEL, Luana Amoroso. O professor regente, o professor orientador e os estágios supervisionados na formação inicial de futuros professores de letras. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Metodista de Piracicaba, Piracicaba, 2009.
GATTI, Bernadete Angelina; BARRETTO, Elba Siqueira de Sá. Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília - DF: Editora da UNESCO, 2009.
GATTI, Bernadete Angelina; et al. Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília: UNESCO, 2019.
LIMA, Maria Socorro. Estágio e aprendizagem da profissão docente. Brasília: Liber Livro, 2012.
LOURO, Guacyra Lopes. Gênero e Magistério: identidade, história e representação. In: CATANI, Bárbara Denice et al. (org.). Docência, Memória e Gênero: estudos sobre formação. São Paulo: Escrituras Editora, 1997, p. 73 – 83.
LÜDKE, Menga; SCOTT, David. O Lugar do Estágio na Formação de Professores em duas perspectivas: Brasil e Inglaterra. Educação & Sociedade, Campinas, v. 39, nº. 142, p.109-125, 2018.
MACHADO, Ana Maria Netto. A relação entre autoria e a orientação no processo de elaboração de teses e dissertações. In: MACHADO, Ana Maria Netto; BIANCHETTI, Lucídio (org.). A Bússola do Escrever: desafios na orientação e no processo de escrever teses e dissertações. 3. Ed. São Paulo: Cortez, 2012, p. 45-66.
MARAFELLI, Cecilia Maria; RODRIGUES, Priscila Andrade Magalhães; BRANDÃO, Zaia. A formação de profissional dos professores: um velho problema sob outro ângulo. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 47 n. 165 p. 982-997, 2017.
MEDEIROS, Lilian de. Estado da arte das teses e dissertações sobre as licenciaturas: as tendências dos estudos de estágio supervisionados. Dissertação (Mestrado em educação) - Pontifícia Universidade Católica do Paraná. Curitiba, 2014.
MONTEIRO, Ana Maria. A prática de ensino e a produção de saberes na escola. In: CANDAU, Vera Maria. Didática, currículo e saberes escolares. Rio de Janeiro: DP&A, 2002. p. 130- 147.
MONTEIRO, Luana; FORTUNATO, Ivan. A relação entre saberes docentes e a formação continuada: teses e dissertações 2012-2017. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 14, n. 4, p. 2260-2274, 2019.
NÓVOA, António. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 47, n. 166, p. 1106-1133, 2017.
PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2017.
SARTI, Flávia Medeiros. O triângulo da formação docente: seus jogadores e configurações. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 2, p. 323-338, 2012.
SCHEIBE, Leda. A formação pedagógica do professor licenciado – contexto histórico. Perspectiva, Florianópolis, v. 1, n. 1, p. 31-45, 1983.
ZEICHNER, Ken. Repensando as conexões entre a formação na universidade e as experiências de campo na formação de professores em faculdades e universidades. Educação, Santa Maria, v. 35, n. 3, p. 479-504, 2010.
Teses inventariadas
PEREIRA, Sybelle Regina Carvalho. Aprendizagem Docente do Professor Orientador no Estágio Curricular Supervisionado em Cursos de Licenciatura. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Santa Maria. Santa Maria, 2017.
ROCHA, Luzianny Borges. Os Saberes Docentes do Orientador de Estágio Curricular do Curso de Licenciatura em Geografia. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Ceará. Fortaleza, 2018.
SILVA, Kátia Silene da. Professoras Orientadoras de Estágio Supervisionado em Curso de Pedagogia: desenvolvimento profissional docente e sentidos atribuídos à função de orientação. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Metodista de Piracicaba. Piracicaba, 2017.
SOARES, Maria do Socorro. Estágio Curricular Supervisionado no Curso de Pedagogia da UFPI: tessituras da relação teoria e prática na formação de professores. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 2016.
STAHL, Luana Rosalie. Pedagogia Específica de Orientação de Estágio: uma investigação narrativa. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Santa Maria. Santa Maria, 2017.
ZIMMER, Iara. Estágio curricular supervisionado na licenciatura em Matemática: um componente curricular em discussão. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Práxis Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.