PRE-SERVICE TEACHING UNDERGRADUTE COURSES PRACTICUM ADVISORS IN BRAZIL: ANALYSIS OF NATIONAL DOCTORAL THESIS 2014 – 2018

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/rpe.v16i43.6777

Keywords:

Practicum , Advisor Teachers, Initial Teacher Training

Abstract

This research, based on a documentary inventory, analyzed doctoral thesis available in the Catalog of Thesis and Dissertations of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel, CAPES, with a focus on pre-service teaching undergradute courses practicum advisors. The guiding question of this study is: what do the thesis point out regarding the pre-service teaching undergradute courses practicum advisors, their training role in the context of internships in pre-service teaching courses? In methodological terms, we analyzed the set of six doctoral thesis using the

qualitative research approach and documentary analysis as a data collection technique. As a main consideration, based on what the thesis point out, we emphasize that practicum advising in Brazilian pre-service teaching courses should be conceived as formative guidance, that is, as an educational praxis. We understand that this concept helps us to think about the organically articulated processes of initial teacher education, without the dualism that separates theory from practice.

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Author Biographies

Emerson Augusto de Medeiros, Universidade Federal Rural do Semi-Árido - UFERSA

Doutor em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Professor Adjunto do Departamento de Ciências Humanas da Universidade Federal Rural do Semi-Árido  (DCH/UFERSA), Brasil. É membro dos Grupos de Pesquisa “Educação, Memórias, (Auto) Biografia e Inclusão” da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte  (GEPEMABI/UERN), “Educação, Discursos e Sociedade” (GEPEDS/UFERSA) e “Laboratório de práticas, estudos e pesquisas em formação de professores – Universidade e Escolas de Educação Básica (Laconex@o/UFPB)”.

Ivan Fortunato, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo - IFSP / Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

Doutor em Desenvolvimento Humano e Tecnologias e Doutor em Geografia, ambos pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro. Professor em regime de dedicação exclusiva do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP), campus Itapetininga. Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFSCar, campus Sorocaba.

Osmar Hélio Alves Araújo, Universidade Federal da Paraíba - UFPB

Doutor em Educação pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Professor Adjunto do Departamento de Educação da Universidade Federal da Paraíba (UFPB), Brasil. É Líder do Grupo de Pesquisa “Laboratório de práticas, estudos e pesquisas em formação de professores – Universidade e Escolas de Educação Básica (Laconex@o/UFPB)”.

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Published

2020-12-01

How to Cite

MEDEIROS, E. A. de; FORTUNATO, I.; ARAÚJO, O. H. A. PRE-SERVICE TEACHING UNDERGRADUTE COURSES PRACTICUM ADVISORS IN BRAZIL: ANALYSIS OF NATIONAL DOCTORAL THESIS 2014 – 2018. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 43, p. 29-50, 2020. DOI: 10.22481/rpe.v16i43.6777. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6777. Acesso em: 22 jul. 2024.