POLÍTICAS EDUCATIVAS Y APRENDIZAJE ESTUDIANTIL EN LA ENSEÑANZA NO SUPERIOR PORTUGUESA

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i38.6020

Palabras clave:

Políticas educativas, Aprendizaje, Reducción en el número de estudiantes por clase, Formación de profesores, Proyectos educativos

Resumen

This research aims to study the role that some variables might have in the improvement of students learning, namely, students’ engagement, school educational projects and some educational policies, such as the national curriculum, a class-size reduction or the commitment to continuous teacher training, trying to understand the role that they might have in the improvement of learning and personal and social skills of the students in the Portuguese educational system. Regarding the methodology, the research is qualitative in the line of an interpretative paradigm, although using quantitative techniques of data collection and analysis. The data were obtained through the application of a digital survey developed by the authors to evaluate the different dimensions of the proposed research model, using for this purpose a sample of convenience constituted by 1320 teachers and school directors of non-higher education, public and private and cooperative, from the first cycle to the high school, of the national territory, in 2017/2018. The email addresses were obtained from the database available on the “Portal of Schools”. In the treatment of quantitative data, a structural equation model (SEM) was used through the SPSS software, to investigate the possible relationships between the different dimensions incorporated in the model. The main conclusions of the study point towards that the students' school improvement were only influenced by the students' study methods and did not reveal as significant the influence of the variable's class-size reduction, teacher training, and the national curriculum.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Métricas

Cargando métricas ...

Biografía del autor/a

Pedro Ribeiro Mucharreira, Universidade de Lisboa - Portugal

Doutor em Educação pelo Instituto de Educação da Universidade de Lisboa; Professor Auxiliar Convidado no Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal; Membro da Unidade de Investigação e Desenvolvimento em Educação e Formação (UIDEF).

Marina Godinho Antunes, Instituto Politécnico de Lisboa - Portugal

Doutora em Economia Financeira e Contabilidade pela Universidad de Extremadura (Espanha); Professora Adjunta Convidada no ISCAL - Instituto Superior de Contabilidade e Administração de Lisboa do Instituto Politécnico de Lisboa, Portugal; Membro do CEFAGE - Centro de Estudos Avançados em Gestão e Economia (Pólo do ISCAL).

Belmiro Gil Cabrito, Universidade de Lisboa - Portugal

Doutor em Ciências da Educação pela FPCE da Universidade de Lisboa; Professor Associado Aposentado no Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal; Membro da Unidade de Investigação e Desenvolvimento em Educação e Formação (UIDEF).

Luísa Cerdeira, Universidade de Lisboa - Portugal

Doutora em Ciências da Educação pela FPCE da Universidade de Lisboa; Professora Auxiliar no Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal; Membro da Unidade de Investigação e Desenvolvimento em Educação e Formação (UIDEF).

Citas

ARENDS, Richard. Aprender a ensinar. Boston: McGraw-Hill, 2008.
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2009.
BARROSO, João. Formação, projecto e Desenvolvimento organizacional. In: CANÁRIO, Rui (Org), Formação e Situações de Trabalho. Porto: Porto Editora, p. 61-78, 1997.
BLACK, Paul; WILIAM, Dylan. Inside the Black Box: Raising Standards Through Classroom Assessment. Kappan Professional Journal, v. 80, n. 2, p. 139-148, 1998.
BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação Qualitativa em Educação – Uma Introdução à Teoria e aos Métodos. Porto: Porto Editora, 1994.
BOLIVAR, Antonio. Liderazgo, mejora y centros educativos. In: MEDINA, Antonio (Org.). El liderazgo en educación. Madrid: UNED, p. 25-46, 1997.
BOUGUEN, Adrien; GRENET, Julien; GURGAND, Marc. Does Class Size Influence Student Achievement?. Paris: Institut des Politiques Publiques, 2017.
CABRITO, Belmiro Gil; OLIVEIRA, Maria da Luz. Didáctica das Ciências Económico-Sociais. Lisboa: Universidade Aberta, 1992.
CAPUCHA, Luís; CABRITO, Belmiro Gil; CARVALHO, Helena; SEBASTIÃO, João; MARTINS, Susana da Cruz; CAPUCHA, Ana Rita; ROLDÃO, Cristina; TAVARES, Inês; MUCHARREIRA, Pedro Ribeiro. A dimensão das turmas no sistema educativo português. Lisboa: Ministério da Educação, 2017. Disponível em: <https://www.portugal.gov.pt/pt/gc21/comunicacao/documento?i=a-dimensao-das-turmas-no-sistema-educativo-portugues>. Acesso em: 28 jul. 2019.
CHARLOT, Bernard. A escola e o trabalho dos alunos. In: PINHAL, João; CAVACO, Carmen; CARDONA, Maria João; COSTA, Fernando Albuquerque; MARQUES, Joana; FARIA, Ana Rita; ESTEVES, Diogo (Orgs.). Contributos da Investigação em Ciências da Educação – 30 anos de AFIRSE em Portugal. Lisboa: Educa, p. 475-494, 2018.
FLORES. Maria Assunção. Formação de professores: questões críticas e desafios a considerar. In CNE. Estado da Educação 2014. Lisboa: Comissão Nacional de Educação, 2015.
FORTE, Ana Maria; FLORES, Maria Assunção. Teacher collaboration and professional development in the workplace: a study of Portuguese teachers. European Journal of Teacher Education, v. 37, n. 1, p. 91–105, 2014.
FULLAN, Michael. The New Meaning of Educational Change. Chicago: Teacher College Press, 1991.
GEORGE, Darren; MALLERY, Paul. SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference 11.0 update. Boston: Allyn & Bacon, 2003.
GRAVEMEIJER, Koeno; COBB, Paul. Design research from the learning design perspetiva. In: PLOMP, Tjeerd; NIEVEEN, Nienke (Eds.), Educational design research: An introduction. Enschede, The Netherlands: SLO – Netherlands Institute for Curriculum Development, p. 72-113, 2013.
HANUSHEK, Eric; WOESSMANN, Ludger. The Economic Benefit of Educational Reform in the European Union. CESifo Economic Studies, v. 58, n. 1, p. 73-109, 2012.
HARFITT, Gary James. Class size reduction: Key insights from secondary school classrooms. Singapore: Springer, 2015.
HBSC (2018). A Saúde dos Adolescentes Portugueses após a Recessão – Dados nacionais do estudo HBSC 2018. Lisboa: Equipa Aventura Social, 2018.
KIM, Sung won; HILL, Nancy. Including Fathers in the Picture: A Meta-Analysis of Parental Involvement and Students’ Academic Achievement. Journal of Educational Psychology, v. 107, n. 4, p. 919–934, 2015.
KRUEGER, Alan. Economic considerations and class size. Economic Journal, n. 113, p. 34-63, 2003.
MARÔCO, João. Análise de Equações Estruturais: Fundamentos teóricos, Software e Aplicações. Pêro Pinheiro: Report Number, 2010.
MONTEIRO, Sílvia; VASCONCELOS, Rosa; ALMEIDA, Leandro. Rendimento académico: influência dos métodos de estudos. Atas do VIII Congresso Galaico Português de PsicoPedagogia. Braga: Universidade do Minho, p. 14-16, 2005.
MUCHARREIRA, Pedro Ribeiro. Formação contínua centrada na escola e desenvolvimento profissional docente: um estudo de caso. Educação em Questão, v. 54, n. 42, p. 38-64, 2016.
MUCHARREIRA, Pedro Ribeiro. O papel da formação contínua, centrada na escola, na (re)construção do projeto educativo e no desenvolvimento profissional docente – um estudo de caso. Lisboa: Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, 2017.
MUCHARREIRA, Pedro Ribeiro. Formação contínua centrada na escola e currículo do mar – o caso de uma escola inaciana. Educar em Revista, v. 34, n. 72, p. 285–302, 2018a.
MUCHARREIRA, Pedro Ribeiro. Formação docente centrada na escola e projeto educativo: um estudo de caso. Práxis Educacional, v. 14, n. 27, p. 13-28, 2018b.
MUCHARREIRA, Pedro Ribeiro; CABRITO, Belmiro Gil; CAPUCHA, Luís. Net costs of class-size reduction: the portuguese case. Cadernos de Pesquisa, v. 49, n. 172, p. 164-181, 2019a.
MUCHARREIRA, Pedro Ribeiro; CABRITO, Belmiro Gil; CAPUCHA, Luís. Impactos financeiros de uma política de redução do número de alunos por turma: o caso Português. Educação (UFSM), v. 44, n. 1, p. 1-20, 2019b.
MUCHARREIRA, Pedro Ribeiro; CABRITO, Belmiro Gil; CAPUCHA, Luís. Financial impacts of class-size reduction in portuguese educational system. INTED 2019 Proceedings – Exploring New Frontiers in Education. Valencia, Spain: IATED Academy, p. 3425-3432, 2019c.
NONIS, Sarath; HUDSON, Gail. Academic performance of college students: Influence of time spent studying andworking. Journal of Education for Business, v. 81, p. 151-159, 2006.
NONIS, Sarath; HUDSON, Gail. Performance of College Students: Impact of Study Time and Study Habits. Journal of Education for Business, n. 85, p. 229-238, 2010.
OLIVEIRA, Hélia; BORRALHO, António. As tarefas e a aprendizagem dos alunos. In: PONTE, João Pedro; BROCARDO, Joana; OLIVEIRA, Hélia (Eds.), Investigação em educação matemática 2014 – Tarefas matemáticas. Setúbal: Sociedade Portuguesa de Investigação em Educação Matemática, p. 149-156, 2014.
PORTUGAL. Diário da República – Despacho Normativo n.º 5908/2017. 2017.
PSACHAROPOULOS, George; PATRINOS, Harry Anthony. Returns to investment in education: a further update. Education Economics, v. 12, n. 2, p. 111-134, 2004.
SCHULTZ, Theodore. Investment in human capital. American Economic Review, v. 51, n. 1, p. 1-17, 1961.
SERVE. Financing class size reduction. Greensboro, NC: University of North Carolina School of Education, 2005.
TEN DAM, Geert; BLOM, Sarah. Learning through participation. The potential of school-based teacher education for developing a professional identity. Teaching and Teacher Education, n. 22, p. 647-660, 2006.

Publicado

2020-01-01

Cómo citar

MUCHARREIRA, P. R.; ANTUNES, M. G.; CABRITO, B. G.; CERDEIRA, L. POLÍTICAS EDUCATIVAS Y APRENDIZAJE ESTUDIANTIL EN LA ENSEÑANZA NO SUPERIOR PORTUGUESA. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 38, p. 441-460, 2020. DOI: 10.22481/praxisedu.v16i38.6020. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6020. Acesso em: 3 jul. 2024.